Alternatief pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan62
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-10 03:09
Best
Ik zoek een betaalbaar alternatief voor mijn bestaande nu op windows 10 desktop
De processor gaat over de rooien als ik wat aan het downloaden ben.
Ik heb nu het scherm aan de VGA aangesloten en een TV voor films op HDMI
Dus 2 schermen er op is belangrijk.
Gamen doe ik niet maar films kijken online wel en die zijn meestal 1064p
Afmeting liefst een beetje het zelfde als die ik nu heb staan.
Er zitten nu 2 usb aansluitingen aan de voorkant die ik wel steeds gebruik.
En bluetooth gebruik ik ook wel voor muziek speaker.
Ik heb 2 precies de zelfde staan omdat ik graag gebruik maak Acronis en ik met overzetten van alles 2 weken verder ben.
En in de slaapkamer er 1 op de tv heb met muis en toetsenbord en in de meterkast een MYCLOUD opslag voor films staat.
Dus de aanschaf is x2
Liefst set ik alles over met een programma als Acronnis of zo op de nieuwe pc/desktop maar dat zal niet gaan vrees ik.
Ik zoek dus eigenlijk 2 dezelfde apparaten die al plug en play zijn omdat ik er echt de ballen verstand van heb helaas.
Ze zijn Lan aangesloten met Cat7
Deze had ik gevonden maar geen idee of dat een goed alternatief is. (geen bluetooth helaas)
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Ik zou graag wat tips voor betaalbare alternatieven horen. :)
Vast bedankt, _/-\o_
Groet Johan

Hier heb ik er nu 2 van staan.
Aspire XC-105

Apparaat naam DESKTOP-Q61U9P0
Processor AMD A4-5000 APU with Radeon(TM) HD Graphics 1.50 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 8,00 GB
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
HxBxD 26,95cm x 10cm x 36,7cm

Iets beter omschreven wat ik heb staan.
https://www.techpowerup.c.../radeon-hd-8470-oem.c1978

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:54
Duur systeem voor wat het levert... Wil je graag een grote kast of liever kleine kast?
https://www.amazon.nl/Bee...i_mcx_mr_ca_hp_atf_d&th=1 (zolang hij 550 euro is) is beter idee. Of een minisforum :) https://minisforumpc.eu/p...forum-um750l-slim-mini-pc

[ Voor 77% gewijzigd door 99ruud99 op 21-10-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan62
Liefst niet hoger als die 27cm
Zie nu dat die ik zelf gevonden had ook al 36 cm hoog is.
Die mini was ik op het forum tegen gekomen maar die heeft geen VGA aansluiting.
Maar een nieuw scherm kan ook geen kwaad.
en ik heb te weinig verstand er van om te zien of er een scherm en tv tegelijkertijd op aangesloten kan worden.

[ Voor 57% gewijzigd door johan62 op 21-10-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:54
En hoe sta je tov kleine pcs ?

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 21-10-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Er bestaan adapters zoals deze om een oude mobitor op een modernere PC aan te sluiten. Voor €400 koop je een mini PC'tje wat aan je wensen voldoet, bv Minisforum UM760 Slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan62
Is een beeld uitbreiding geen probleem bij zo een mini pc?
Of is het eigenlijk nooit een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
johan62 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:24:
Is een beeld uitbreiding geen probleem bij zo een mini pc?
Of is het eigenlijk nooit een probleem?
Je bedoelt meerdere schermen aansluiten? Dat is nooit een probleem, zeker niet met deze resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan62
Oke dat is wel makkelijker zoeken dan.
1 is een klein scherm en dat ander is wel een 65 inch tv scherm.
Die mini pcs zou dan zeker wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan62
Ik kwam onderstaande mini ook nog tegen, zou dit ook voldoende zijn voor mijn doel?
En hoe verhouden de verschillende merken zich?
Hij heeft maar wel een opslag van 512GB maar ik heb eigenlijk alles op externe opslag staan.

https://www.amazon.nl/-/e...c%2Caps%2C145&sr=8-4&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
johan62 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:47:
Ik kwam onderstaande mini ook nog tegen, zou dit ook voldoende zijn voor mijn doel?
En hoe verhouden de verschillende merken zich?
Hij heeft maar wel een opslag van 512GB maar ik heb eigenlijk alles op externe opslag staan.

https://www.amazon.nl/-/e...c%2Caps%2C145&sr=8-4&th=1
Deze heeft een zwakkere CPU, performance is vergelijkbaar met een acht haar oude midrange desktop CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan62
Dankjewel
Dan gaat dat hem zeker niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@johan62 ik ben het niet met @martyw eens. Zoek maar eens op reviews van mini pc's met een N150 chip. Dit is denk ik juist precies wat je zoekt. Het is een vrij recente processor (10 maanden oud) en inderdaad entry-level, maar als je er alleen maar films mee kijkt is dat juist prima. Dit kastje heeft alle mogelijke hardwarematige 264/265 codecs aan boord om zonder gezeur 4K af te spelen. Bovendien krijg je er 2,5Ghz LAN internet aansluiting op, net als snelle USB 3.2 gen 2 poorten wat voor jouw mediagebruik ideaal is. Natuurlijk is er veel sneller te krijgen, maar als het puur wat browsen en films afspelen is, is dit voldoende zoals je ook in bovenstaande tweakers review leest.

Je zou kunnen overwegen hier 2 van te kopen (wel een 16GB modelletje natuurlijk om klaar te zijn voor de toekomst) en dan een 2 terabyte of grotere externe SSD kopen zodat je al je films daar op kan slaan en in de woonkamer of slaapkamer met een simpel usb kabeltje erin kan afspelen. Belangrijk is dan wel dat je goed kijkt dat je een USB 3.2 gen 2 SSD koopt, bijvoorbeeld het high-end Chinese Movespeed (te vinden op Amazon en AliExpress) levert supersnelle drives. Dat is met grote filmbestanden wel fijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-10-2025 22:15 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:13:
@johan62 ik ben het niet met @martyw eens. Zoek maar eens op reviews van mini pc's met een N150 chip. Dit is denk ik juist precies wat je zoekt. Het is een vrij recente processor (10 maanden oud) en inderdaad entry-level, maar als je er alleen maar films mee kijkt is dat juist prima. Dit kastje heeft alle mogelijke hardwarematige 264/265 codecs aan boord om zonder gezeur 4K af te spelen. Bovendien krijg je er 2,5Ghz LAN internet aansluiting op, net als snelle USB 3.2 gen 2 poorten wat voor jouw mediagebruik ideaal is. Natuurlijk is er veel sneller te krijgen, maar als het puur wat browsen en films afspelen is, is dit voldoende zoals je ook in bovenstaande tweakers review leest.

Je zou kunnen overwegen hier 2 van te kopen (wel een 16GB modelletje natuurlijk om klaar te zijn voor de toekomst) en dan een 2 terabyte of grotere externe SSD kopen zodat je al je films daar op kan slaan en in de woonkamer of slaapkamer met een simpel usb kabeltje erin kan afspelen. Belangrijk is dan wel dat je goed kijkt dat je een USB 3.2 gen 2 SSD koopt, bijvoorbeeld het high-end Chinese Movespeed (te vinden op Amazon en AliExpress) levert supersnelle drives. Dat is met grote filmbestanden wel fijn.
De performance van de N150 is vergelijkbaar met een acht jaar oude Core i5-7400 (zie bv hier). Het zal nu genoeg zijn, maar de ervaring leert dat operating systems en nieuwere software versies steeds veeleisender worden. TS heeft nu een twaalf jaar oude processor, ik heb het vermoeden dat een lange levensduur belangrijk is, daarom zou ik iets nemen met hedendaagse prestaties, dan heb je wat meer upgrade potentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@martyw dit apparaat is niet voor niets pas uitgebracht. Ik ben het er zeker mee eens dat je hem niet moet gebruiken voor zware workload, maar zoals je ook in die Tweakers review (van eind juni 2025, zo recent is hij dus!) kan dit voor licht mediagebruik wel degelijk een prima alternatief zijn. Het is een wijdverbreide misvatting dat je een snelle cpu etc nodig hebt om bij de tijd te blijven, met een moderne instap cpu kun je net zo goed heel lang doen.

Tuurlijk is het de bodem zoeken en is een €300-350 kostend modelletje ook te overwegen. Maar voor puur 4K mediagebruik voldoet hij prima doordat hij hardwarematige support heeft voor alle mogelijke codecs, en blijft dat ook nog jaren doen. Dat is namelijk precies waar dit apparaatje voor op de markt is gebracht en voor €239 is het model met 16GB ram dus zeker een te overwegen optie.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1