Advies gevraagd voor setup beeld en geluid in huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietrain
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 25-10 13:21
Hallo allemaal, ik zoek advies over het volgende.
Ik heb nu geen echt systeem en ben op zoek naar de juiste hardware om een aantal dingen aan te sluiten voor beeld en geluid.

Wat er nu is: Ik heb een Laptop, een smart-tv en een mede8er mediaspeler (met opslag van 4 TB). Momenteel is de mede8er met HDMI aangesloten op de tv en de pc via wifi (soms).
Een probleem is dat ik alleen bestanden van de mede8er kan kopiëren en ze op geen enkele manier kan (re)organiseren. Ik kan alleen afspelen wat er op staat via de TV.
Wat ik graag zou willen is:

- Van de mede8er af (15 jaar oud)
- Ik wil muziek en films die op mijn pc staan en terecht komen kunnen opslaan om later te bekijken/luisteren
- Ik wil dat de tv de films kan afspelen vanaf de plek waar ze zijn opgeslagen, zonder de pc aan te hoeven zetten, hetzelfde voor de muziek
- Ik wil draadloze speakers voor de muziek, zodat ik die buiten kan neerzetten
- Er moet ook een mogelijkheid zijn om cd's af te spelen en misschien later ook vinyl
- Er moet een manier zijn om de muziek en speakers te bedienen, bij voorkeur op afstand
- Misschien een soundbar voor de tv?
Ik zat te denken aan:
- een externe harde schijf voor de opslag
- TV voor de films
- Laptop om de schijf te benaderen/vullen/organiseren
- Mediaspeler om alle aan te sturen
- CD-speler, maar waarop aan te sluiten?
- Verplaatsbare speakers
In huis is er WIFI. Kan een en ander ook met Bluetooth?
Mijn probleem is dat ik jaren geleden een grote installatie had en bekend ben met de ouderwetse apparatuur, maar ik weet nu niet waar ik moet beginnen. Dus als je advies kunt geven of me kunt helpen een goede oplossing te vinden... BEDANKT!!!
Als ik hier verkeerd zit, sorry. Een zetje in de goede richting zou dan fijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je films staan op de PC, welke je niet aan wil hoeven zetten, maar de films moeten wel afgespeeld kunnen worden?

Óf je moet alles op de TV of mediaspeler zelf zetten (met een USB-schijf?), een netwerkschijf/NAS gebruiken of alle muziek ook op je telefoon zetten/synchroniseren en vanaf daar afspelen.

Persoonlijk vindt ik spul van Yamaha wel fijn met MusicCast. Dat is een app waarbij je het geluid van verschillende ruimtes kunt koppelen en aansturen.
Via de app kun je dan kiezen voor muziek op je telefoon, je spotify account, maar ook via bluetooth, airplay of een van de analoge inputs (voor platenspeler).

Voor de TV kun je kiezen of je een versterker/receiver wil waar je alles op aan sluit.
Of dat je aan de inputs op de TV genoeg hebt en alleen een soundbar aan hoeft te sluiten.

In de overige ruimtes kun je zo'n musiccast-speaker of kleinere versterker neerzetten die je via musiccast kunt koppelen.

___
Andere leveranciers hebben hun eigen systemen (Sonos en Heos bijvoorbeeld) maar die vindt ik persoonlijk minder fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Accretion op 21-10-2025 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik vind de topicstart niet heel concreet. En wat mag dit allemaal kosten? Wat ik zelf in jouw schoenen zou neerzetten:
  • TV
  • Receiver (als hub om alles op aan te sluiten) met speakers
  • Mediaspeler
  • CD-speler
  • Platenspeler
  • NAS (voor centrale data-opslag en automatische downloads)
Voor die verplaatsbare speakers heb je multiroom functionaliteit nodig. Mocht de receiver dat niet hebben, kun je dat ook eenvoudig toevoegen met een extra device. Nu kun je alles doen wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
Wat heb je zelf al gevonden?
Wat is je budget?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:38
Voor die buitenspeaker zou ik gewoon een simpele bluetoothspeaker met accu gebruiken. Dat maakt de keuze voor de speakers veel groter en de techniek veel simpeler. Je hebt ze ook die waterdicht zijn, kan je ze meteen in de badkamer ook gebruiken. 😉

Verder heb je gewoon een av receiver nodig en daar sluit je alles op aan, simpeler kan bijna niet...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietrain
OK, Ik denk dat dit me al een heel eind helpt in het denken
Als ik het goed begrijp:

- TV (en eventuele andere randapparatuur dan) aansluiten op een versterker.
- Externe harddrive voor de data (films en muziek, dacht later ook aan foto's). Met PC koppelen, evt Bluetooth voor het overzetten van de data? oh nee in WIFI netwerk.
- Dan de films op TV kunnen afspelen en de muziek via versterker naar musiccast (en boxen)?

Is musiccast Bluetooth of WIFI? Ga ik opzoeken

Dank je !! Ik ga er in duiken.

Voor de TV kun je kiezen of je een versterker/receiver wil waar je alles op aan sluit.
Of dat je aan de inputs op de TV genoeg hebt en alleen een soundbar aan hoeft te sluiten.

In de overige ruimtes kun je zo'n musiccast-speaker of kleinere versterker neerzetten die je via musiccast kunt koppelen.

___
Andere leveranciers hebben hun eigen systemen (Sonos en Heos bijvoorbeeld) maar die vindt ik persoonlijk minder fijn.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietrain
was dubbel gepost

[ Voor 97% gewijzigd door Pietrain op 22-10-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietrain
Yaksa schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:15:
Wat heb je zelf al gevonden?
Wat is je budget?
Nou, ik weet dus niet waar te starten omdat ik niet weet wat de mogelijkheden op de markt zijn. Wil wel graag een goed principe neerzetten. Daarna kijk ik naar wat ik er voor over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietrain
S1NN3D schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:05:
Ik vind de topicstart niet heel concreet. En wat mag dit allemaal kosten? Wat ik zelf in jouw schoenen zou neerzetten:
  • TV
  • Receiver (als hub om alles op aan te sluiten) met speakers
  • Mediaspeler
  • CD-speler
  • Platenspeler
  • NAS (voor centrale data-opslag en automatische downloads)
Voor die verplaatsbare speakers heb je multiroom functionaliteit nodig. Mocht de receiver dat niet hebben, kun je dat ook eenvoudig toevoegen met een extra device. Nu kun je alles doen wat je wil.
Thnx. Dat is precies mijn vraag. Ik denk dat het principe me nu duidelijk wordt. Ik ga zoeken naar de apparatuur en kijken waar we uitkomen met budget.

Wel een vraag: wat zal de functie van de mediaspeler zijn? Zou het zonder kunnen?

Je hebt op Tweakers de mogelijkheid om binnen een bepaalde tijd je posts te bewerken. Klik daarom eerst op 'wijzig' bovenaan je post, ipv rijtjes met berichten te maken. Dat houdt alles overzichtelijker en leesbaarder

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 23-10-2025 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Pietrain schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:42:
[…]
Als ik het goed begrijp:

- Externe harddrive voor de data (films en muziek, dacht later ook aan foto's). Met PC koppelen, evt Bluetooth voor het overzetten van de data? oh nee in WIFI netwerk.
Nee, dat moet je niet willen. Een NAS is iets anders dan een harde schijf. Wat je nodig hebt, is een NAS. Met een netwerkkabel aan je router hangen en klaar.
Pietrain schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:48:
[...]
Wel een vraag: wat zal de functie van de mediaspeler zijn? Zou het zonder kunnen?
In theorie misschien wel maar meestal is het alleen maar gedoe om het zonder te doen. TV’s zijn doorgaans te beperkt qua ondersteunde audioformaten. Met levert echt zoveel meer gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietrain
S1NN3D schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Nee, dat moet je niet willen. Een NAS is iets anders dan een harde schijf. Wat je nodig hebt, is een NAS. Met een netwerkkabel aan je router hangen en klaar.
[...]

In theorie misschien wel maar meestal is het alleen maar gedoe om het zonder te doen. TV’s zijn doorgaans te beperkt qua ondersteunde audioformaten. Met levert echt zoveel meer gebruiksgemak.
Ok, NAS dus, thnx. De receiver kan daarvan de muziek afhalen? Is dat met een musiccast app te besturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met MusicCast van Yamaha maar mijn Marantz receiver kan inderdaad audio afspelen die op de NAS staat. Het HEOS systeem dat zij daarvoor gebruiken, vind ik persoonlijk niet heel fantastisch. Ik heb betere ervaringen met een losse audio streamer van Bluesound en/of AirPlay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:48
MusicCast is niet geweldig, net als HEOS niet geweldig is.

Niet te vergelijken met Bluesound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Pietrain Welkom op het forum van Tweakers. In principe kun je hier heel goed geholpen worden, maar daarvoor hebben we ook een stukje inzet en duidelijkheid van jouw kant nodig.

Je hebt al best het een en ander opgeschreven, maar je startpost is nog niet compleet. Zo heb je het format dat je kreeg bij het invullen van je aankoopadviesvraag volledig weggelaten. Dat mag, maar dan moet je wel de gevraagde informatie op een andere manier zo volledig en duidelijk mogelijk toevoegen en dat mist nu nog grotendeels.

Dit vragen we niet om je te plagen, maar om het voor iedereen op Tweakers duidelijker te maken wat jij precies zoekt én reeds onderzocht hebt. Dat voorkomt dubbele antwoorden waar jij misschien niets mee opschiet omdat je dat allang bekeken hebt; en het voorkomt tijdverspilling en frustratie bij je medeforumgebruikers die je graag willen helpen. Als laatste maakt het alles ook een stuk overzichtelijker voor andere lezers die misschien wel met dezelfde vraag zitten.

Wat we in elk geval niet willen is enkel "ik wil dit, dit en dit kunnen doen, maar ik heb er geen verstand van, dus wat vinden jullie dat ik moet kopen" ;)

Makkelijk gezegd bestaat een media-situatie uit de volgende apparaten.
  1. Een kijkmogelijkheid zoals een televisie, beamer, computermonitor of een combinatie daarvan.
  2. Een geluidsmogelijkheid, zoals de speakers van je tv of laptop, of ter aanvulling/vervanging daarvan een soundbar of losse speakers
  3. Een mediahub die alle ingaande en uitgaande signalen verwerkt. Dat kunnen de HDMI aansluitingen in je televisie zijn, maar met een combinatie van veel wensen en apparaten kom je al gauw uit bij een versterker (stereo, alleen audio) of receiver (stereo en surround beide mogelijk; audio en video worden allebei verwerkt)
  4. Een bronapparaat zoals een cd-speler, blu-rayspeler, provider-tuner, mediaspeler, gameconsole, platenspeler, NAS, losse externe HDD, computer, enz
  5. Een bron van beeld en geluid, zoals de muziek- en filmschijfjes, bestanden op je computer/HDD, een streamingdienst, etc.
Om jou een goed antwoord te geven op al je vragen zul je moeten vertellen wat je precies allemaal wilt afspelen, vanaf welke apparaten, met welke mediakwaliteit of bestandsformaten, en hoeveel speakers, schermen, enz je op het oog hebt. Natuurlijk moeten we ook je budget weten.

Vergeet zoals gezegd niet om te benoemen wat je al onderzocht hebt en welke specifieke vragen je hierover nog hebt.

Pas dán kunnen we je echt goed helpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietrain
Jorgen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:51:

Makkelijk gezegd bestaat een media-situatie uit de volgende apparaten.
  1. Een kijkmogelijkheid zoals een televisie, beamer, computermonitor of een combinatie daarvan.
  2. Een geluidsmogelijkheid, zoals de speakers van je tv of laptop, of ter aanvulling/vervanging daarvan een soundbar of losse speakers
  3. Een mediahub die alle ingaande en uitgaande signalen verwerkt. Dat kunnen de HDMI aansluitingen in je televisie zijn, maar met een combinatie van veel wensen en apparaten kom je al gauw uit bij een versterker (stereo, alleen audio) of receiver (stereo en surround beide mogelijk; audio en video worden allebei verwerkt)
  4. Een bronapparaat zoals een cd-speler, blu-rayspeler, provider-tuner, mediaspeler, gameconsole, platenspeler, NAS, losse externe HDD, computer, enz
  5. Een bron van beeld en geluid, zoals de muziek- en filmschijfjes, bestanden op je computer/HDD, een streamingdienst, etc.
Om jou een goed antwoord te geven op al je vragen zul je moeten vertellen wat je precies allemaal wilt afspelen, vanaf welke apparaten, met welke mediakwaliteit of bestandsformaten, en hoeveel speakers, schermen, enz je op het oog hebt. Natuurlijk moeten we ook je budget weten.

Vergeet zoals gezegd niet om te benoemen wat je al onderzocht hebt en welke specifieke vragen je hierover nog hebt.

Pas dán kunnen we je echt goed helpen.
Hi Jorgen,
Ik wil natuurlijk niemand dwarszitten, dus bedankt voor de feedback.
De andere kant is dat ik de info die jij hierboven gaf niet had (hoe onvoorstelbaar ook), Ik wist echt niet waar de techniek nu staat. (welke van de door jou genoemde elementen inmiddels geintegreerd zijn, bijvoorbeeld) Dus dan blijft over een vraag als de mijne te stellen; denkend vanuit de benodigde functionaliteit. Sorry als dat vervelend is, is niet de bedoeling.

Zaken als kwaliteit, formats, aantallen speakers, etc. ben ik nog niet aan toe. Met de antwoorden die ik heb gekregen kan ik de principes en mogelijkheden voor de oplossingen gaan bekijken. Waar ik erg dankbaar voor ben !!

Nu ik kan gaan kijken wat ermee opgelost kan worden, in het grotere kader van de inrichting in huis. Als ik dat weet kan ik ook kijken wat het me waard is en welk budget ik er aan wil/kan hangen.

Ik begrijp dat de zaken waarschijnlijk heel anders benader dan gewend. De vragen in de template kan ik niet beantwoorden, mijn vragen zijn nog in een stadium daarvoor.

Nogmaals, ik wil niemand frustreren en ben erg blij met de anwoorden tot nu toe. Ik heb er ook geen probleem mee als je zegt dat dit forum niet daarvoor bedoeld is (ben uit je toon daar niet zeker van, trouwens) dan moet ik ergens anders zoeken.

anyways, bedankt voor de feedback !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Pietrain Dan is het goed om toch stap voor stap eens op een rijtje te krijgen wat je nodig hebt en zou willen doen. Je hebt misschien nog geen voorstelling van wat ervoor nodig is, maar wel een bepaald beeld bij wat je zou willen.

Misschien wil je wel het allerhelderste, scherpste beeld; of vindt je dat helemaal niet zo belangrijk. Misschien wil je het geluid vooral mooi, in plaats van hard, etc. Het lukt vast wel om een voorstelling te maken bij wat je graag zou willen en hoe beter je dat schetst, hoe beter wij je kunnen helpen.

Als je je best doet frustreer je niet zomaar andere forumgebruikers hoor, maar er is een slag mensen dat 'een boodschappenlijstje dumpt en antwoorden verwacht' en dat willen we graag voorkomen. Oprechte vragen en eigen inzet worden altijd gewaardeerd, want daar is het forum voor.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1