Theater tickets en annuleren en retour

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:37
Ik heb in februari dit jaar theater tickets gekocht voor een voorstelling op 7 november van een bekende cabaretier. In mei heb ik vervolgens een mail gehad van het theater dat ze een annuleringsverzekering hebben geïntroduceerd en de voorwaarden aanpassen. In die mail stond dat ik 4 dagen had om een annuleringsverzekering (1 euro per ticket) aan te schaffen voor de tickets. Zonder annuleringsverzekering kan je alleen nog digitaal tegoed terug krijgen bij annuleren. Ik heb destijds niet de kans gehad om hier goed naar te kijken, tegen de tijd dat ik dat wel had waren de 4 dagen voorbij.

In de oude voorwaarden staat:
Ruilen of annuleren
Als een voorstelling niet doorgaat, zoeken we een nieuwe datum. Mocht dit niet lukken dan zetten we het aankoopbedrag om naar digitaal tegoed dat twee jaar geldig is. Maar in dit geval is het ook mogelijk om je geld terug te krijgen.

Kaarten annuleren of ruilen?
Tot 7 dagen voor de voorstelling:

Gratis ruilen (wel administratiekosten)
Gratis annuleren bij keuze digitaal tegoed, het tegoed is 2 jaar geldig
Het aankoopbedrag van het ticket retour, € 3,50 administratiekosten per ticket
Voor diners gelden deze voorwaarden ook
Ten tijde van aanschaf ben ik dus akkoord gegaan met dat ik het aankoopbedrag - administratiekosten kan terug krijgen. Ik zit niet te wachten op digitaal tegoed. Zover ik weet mag dat ook helemaal niet - al is het me niet duidelijk of dat voor (theater) tickets anders is.

Via mailwisseling tot nu toe blijven ze vasthouden aan dat ze alleen digitaal tegoed kunnen teruggeven. Wat ik op internet kan vinden gaat vooral over als de voorstelling zelf geannuleerd word. Dan is er ook nog dat ze de tickets pas één dag voor aanvang van de show via mail sturen. Anders zou ik de tickets gewoon op ticketswap zetten voor het aankoopbedrag, dan kom ik er wel vanaf.

Ik kan dus alleen niet echt vinden of/wat er anders is qua retourrecht tussen tickets/plaatbewijzen en producten.

Beste antwoord (via Erwin537 op 22-10-2025 13:34)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De overeenkomst is wat geldt. Wijzigingen daarop zijn alleen geldig voor zover daarop is geanticipeerd. 4 dagen tijd om iets te wijzigen lijkt mij sowieso te weinig tijd.

Als overleg niet helpt kun je het juridisch aanpakken.

Hier staat wat je kan doen:
https://www.juridischloke...f-ontbinden-overeenkomst/

Dus eerst in gebreke stellen, verzoeken de overeenkomst alsnog na te komen. Als dat niet gebeurt kun je de overeenkomst ontbinden en het bedrag in zijn geheel terugvorderen. Gebruik de voorbeeldbrieven van het juridisch loket.

Je kan per email versturen met Return receipt en Delivery Status Notification (DSN). De eerste geeft aan dat een bericht is ontvangen door de mailserver (in een mailbox is geplaatst) en een DSN kan van de mailserver komen behorende bij het emailaccount. Dat bewijst dat je hebt verstuurd en vaak dat het is bezorgd op de MX mailserver van de ontvanger.

Je kan vragen om een ontvangstbevestiging, maar soms wordt dat genegeerd en het kan ertoe leiden dat men het direct afwijst zonder eerst de vraag goed te beoordelen.

Aangetekend versturen is verstandig als het om een groot bedrag gaat.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De overeenkomst is wat geldt. Wijzigingen daarop zijn alleen geldig voor zover daarop is geanticipeerd. 4 dagen tijd om iets te wijzigen lijkt mij sowieso te weinig tijd.

Als overleg niet helpt kun je het juridisch aanpakken.

Hier staat wat je kan doen:
https://www.juridischloke...f-ontbinden-overeenkomst/

Dus eerst in gebreke stellen, verzoeken de overeenkomst alsnog na te komen. Als dat niet gebeurt kun je de overeenkomst ontbinden en het bedrag in zijn geheel terugvorderen. Gebruik de voorbeeldbrieven van het juridisch loket.

Je kan per email versturen met Return receipt en Delivery Status Notification (DSN). De eerste geeft aan dat een bericht is ontvangen door de mailserver (in een mailbox is geplaatst) en een DSN kan van de mailserver komen behorende bij het emailaccount. Dat bewijst dat je hebt verstuurd en vaak dat het is bezorgd op de MX mailserver van de ontvanger.

Je kan vragen om een ontvangstbevestiging, maar soms wordt dat genegeerd en het kan ertoe leiden dat men het direct afwijst zonder eerst de vraag goed te beoordelen.

Aangetekend versturen is verstandig als het om een groot bedrag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-10 16:00
Ik lees in de oude voorwaarden dat als de voorstelling niet doorgaat je tegoed kunt krijgen, of je geld terug. En dat je als je zelf niet meer kunt de kaarten kunt ruilen (door tegoed te krijgen).

Later is hier een derde mogelijkheid bijgekomen voor nieuwe kaarten (de annuleringsverzekering, waarbij je geld terug krijgt als je zelf niet meer kunt). Daar kon je gedurende een beperkte tijd ook voor kiezen bij kaarten die al aangeschaft waren.

Ik denk dat de voorwaarden gelden zoals op het moment dat je de kaarten aanschafte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-10 18:09

Grannd

da Granndest

Geld terug krijg je, volgens de oude voorwaarden, alleen terug als het theater de voorstelling annuleert en ze geen nieuwe datum kunnen vinden.

In alle andere gevallen krijg je geen geld terug maar alleen een tegoed. De annuleringsverzekering is een dienst die ze je wettelijk niet hoeven te bieden, daar kan je dus ook geen aanspraak op maken. Hetzelfde geldt überhaupt voor een tegoed bieden, hoeven ze ook niet voor kaartjes maar komen ze je mee tegemoet.

Als het een populaire caberetier is en de voorstelling is al uitverkocht zou ik de tickets op ticketswap zetten, dan raak je ze waarschijnlijk gewoon kwijt met minimaal verlies en misschien zelfs een klein tikje winst als de artiest populair genoeg is.

[ Voor 8% gewijzigd door Grannd op 21-10-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Zoals ik de voorwaarden lees/interpreteer heb je zelf de keuze tot 7 dagen voor de voostelling om te ruilen of annuleren. En dan heb je de keuze uit of digitaal tegoed of je geld terug minus de administratiekosten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:37
Het is met de laatste mail nu toch gelukt. In de mail had ik een screenshot toegevoegd met de voorwaarden ten tijde van aanschaf (met dank aan wayback machine). Vanochtend kreeg ik antwoord dat ik toch mijn geld terug krijg.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1