Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik zit nu op OPNsense, maar helaas zijn de werkstromen van de gebruikersomgeving van OPNsense mij te complex. Ik ben vaak veel te lang bezing om relatief simpele zaken goed in te stellen. Ik wil daarom weer terug naar pfSense, wat voor mij nog wel behapbaar was. Helaas moet je de CE-versie van pfSense nu voor $0 + al je gegevens kopen. Die prijs is mij te gortig. Ik wil geen data afstaan. De 2.7.2 versie is nog wel rechtstreeks verkrijgbaar. Ik vraag me dus af of het installeren van 2.7.2 en daarna opwaarderen naar 2.8 een levensvatbare manier is om zonder de verplichte aankoop toch op 2.8 te geraken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Beste antwoord (via ocf81 op 22-10-2025 10:52)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:16
Gewoon de 2.7.2 versie downloaden, installeren en dan upgraden.

De 2.8 installer vereist een actieve internetverbinding tijdens de installatie. Laatste keer toen ik 2.8 moest installeren werkte de installer niet omdat de servers van Netgate niet bereikt konden worden. Heb toen maar gewoon 2.7.2 gedownload en een upgrade gedaan.

Overigens is pfSense sinds 2.8 niet meer volledig opensource. De laatste release die je kunt bouwen uit github is 2.7.2.

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja hoor 2.7.2 kan je upgraden naar 2.8.1.

Maar al je gegevens verkopen? Je alias van internet met bijbehorende gmail en je hebt hem "gekocht".

Nergens bankgegevens nodig.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Vorkie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:59:
Ja hoor 2.7.2 kan je upgraden naar 2.8.1.

Maar al je gegevens verkopen? Je alias van internet met bijbehorende gmail en je hebt hem "gekocht".

Nergens bankgegevens nodig.
Betalen met gegevens is nog steeds betalen, zij het in natura. Dus ja, het is een transactie die als koop kan worden gezien.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Vorkie
  • Niet online
ocf81 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

Betalen met gegevens is nog steeds betalen, zij het in natura. Dus ja, het is een transactie die als koop kan worden gezien.
Dan moet je het niet gebruiken als wat alias gegevens al teveel moeite zijn. (Jan Londense uit schuddenbuikjes)

Je hoeft met de installatie niets te doen hoor. Het is gewoon een iso die je daarna download. Geen keys.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Vorkie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:05:
[...]

Dan moet je het niet gebruiken als wat alias gegevens al teveel moeite zijn. (Jan Londense uit schuddenbuikjes)

Je hoeft met de installatie niets te doen hoor. Het is gewoon een iso die je daarna download. Geen keys.
Jouw oplossing is dus fraude plegen. Dat kan en zal in dit geval relatief onschuldig zijn, maar dat is mij dan weer een stap te ver.

© ocf81 1981-infinity

• Vorkie
  • Niet online
Met korte bewoordingen is het geen fraude, pfsense is een gratis opensource firewall en de gegevens die ze van je willen wordt voor marketingsdoeleinden gebruikt. Je beschermt je eigen privacy zonder dat je pfsense financieel benadeeld.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010

nelizmastr

Goed wies kapot

ocf81 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Jouw oplossing is dus fraude plegen. Dat kan en zal in dit geval relatief onschuldig zijn, maar dat is mij dan weer een stap te ver.
Als je dit allemaal bezwaarlijk vindt, niets staat je in de weg om een ander product te kiezen he?

Een volledig gratis product is eigenlijk een utopie tegenwoordig. Je betaalt altijd wel ergens mee.
Dit valt onder de noemer “enshittification”. Een zwaar in opmars zijnde trend op het internet tegenwoordig.

I reject your reality and substitute my own

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Vorkie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:46:
Met korte bewoordingen is het geen fraude,
Dat is het gewoon wel. Alleen men met wederzijdse instemming afspreekt om hier van af te wijken is het geen fraude. Maar daar hier geen sprake van.
pfsense is een gratis opensource firewall
De broncode is nog gratis beschikbaar, maar de broncode van de installatiesoftware van de huidige versie is niet beschikbaar. Op het moment dat je een installeerbare versie wil, dan wordt er dus een tegenprestatie verwacht. En gratis betekent juist dat die tegenprestatie niet verwacht zou worden. Het is 'maar' het afgeven van data, maar het is nog steeds een tegenprestatie. Dat veel mensen enkel de door commerciële partijen verkrachtte versie van gratis kennen of accepteren is echt jammer, want het opent de deur naar een hele nare samenleving.
en de gegevens die ze van je willen wordt voor marketingsdoeleinden gebruikt. Je beschermt je eigen privacy zonder dat je pfsense financieel benadeeld.
Ik denk dat er wel een redenering te bedenken valt dat Netgate ook financieel benadeeld wordt, zeker in de sfeer van het faillissementsrecht.

Betekent dat nu in de praktijk dat je er voor wordt aangeklaagd? Nee. Maar het is moreel onjuist om valse gegevens op te geven.

[ Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 22-10-2025 10:50 ]

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

Als je dit allemaal bezwaarlijk vindt, niets staat je in de weg om een ander product te kiezen he?
Dat zou kunnen inderdaad. Als er echter een manier is om toch zonder het aangaan van morerel verval tot het doel te bereiken, dan heeft dat de voorkeur.
nelizmastr schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:59:
Een volledig gratis product is eigenlijk een utopie tegenwoordig. Je betaalt altijd wel ergens mee.
Dit valt onder de noemer “enshittification”. Een zwaar in opmars zijnde trend op het internet tegenwoordig.
Op zich heb je gelijk dat een echt gratis product vaak niet bestaat. Dat is eigenlijk ook nooit het geval geweest, behalve in de wereld van de open broncode, waar pfSense zijn wortels heeft. Dat de betekenis van gratis vaak wordt verbasterd om mensen te misleiden is eigenlijk iets waar de misbruikers van dat woord wel eens op mogen worden aangesproken. Op zich doet Netgate dat ook niet, aangezien je een aankoopovereenkomst aangaat. Daar boven op komt nog eens het verval van kwaliteit dat men over tijd ervaart bij een bepaald product of bepaalde dienst.

© ocf81 1981-infinity

• RvV
  • Laatst online: 13:15

RvV

Ik had normaal gesproken best de 2.8 installer willen geven, maar aangezien je zo tegen bent op fraude. Dan maar niet. ;)

Y'24

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
@RvV De vraag was dan ook of er ook een legale en moreel acceptabele manier is. Dat blijkt zo te zijn, dus het is ook niet nodig.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
Gewoon de 2.7.2 versie downloaden, installeren en dan upgraden.

De 2.8 installer vereist een actieve internetverbinding tijdens de installatie. Laatste keer toen ik 2.8 moest installeren werkte de installer niet omdat de servers van Netgate niet bereikt konden worden. Heb toen maar gewoon 2.7.2 gedownload en een upgrade gedaan.

Overigens is pfSense sinds 2.8 niet meer volledig opensource. De laatste release die je kunt bouwen uit github is 2.7.2.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan er dus voor kiezen 2.7 te gebruiken zonder moreel bezwaar of een firewall kopen maar daar heb je weer een financieel bezwaar. Gratis kan natuurlijk maar dat betekent dat mensen voor niets gratis werken, moreel is dat ook bezwaarlijk. Want dat is erger dan slavenarbeid (behalve dat er geen dwang is) maar slaven kregen nog betaling in natura (eten en onderdak). Kortom je hebt vooral een moreel dilemma die je voor jezelf moet oplossen.
Probleem is eigenlijk dat veel open source initiatieven op enig moment verkocht worden en dat op dat moment alle vrijwilligers vergeten worden en pech hebben. Persoonlijk dat het netjes zou zijn als actieve mede ontwikkelaars ook medelen in de verkoop.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:59:
Je kan er dus voor kiezen 2.7 te gebruiken zonder moreel bezwaar
Voor 2.7 is er vooral een praktisch bezwaar, en dat is dat de beveiliging niet langer, en in steeds mindere mate, bestand is tegen de bedreigingen van vandaag de dag. Daarmee is 2.7 dus niet langer echt relevant.
of een firewall kopen maar daar heb je weer een financieel bezwaar.
Op zich ben ik daar niet op tegen, en ik heb in het verleden wel eens een ubiquiti router gehad, maar voor de prestaties die ik nodig heb is de prijs dan wel redelijk exorbitant voor privégebruik. Ik probeer dan liever eerst even uit te zoeken of het ook zonder zo'n aderlating kan.
Gratis kan natuurlijk maar dat betekent dat mensen voor niets gratis werken, moreel is dat ook bezwaarlijk. Want dat is erger dan slavenarbeid (behalve dat er geen dwang is) maar slaven kregen nog betaling in natura (eten en onderdak). Kortom je hebt vooral een moreel dilemma die je voor jezelf moet oplossen.
Als er geen dwang is, dan is er ook geen sprake van slavernij.
Probleem is eigenlijk dat veel open source initiatieven op enig moment verkocht worden en dat op dat moment alle vrijwilligers vergeten worden en pech hebben. Persoonlijk dat het netjes zou zijn als actieve mede ontwikkelaars ook medelen in de verkoop.
Daar heb je zeker een punt. En dat is ook de reden om goed stil te staan bij het tekenen van een CLA en jouw rechten bij een verkoop in geval als je geen CLA hebt getekend.

[ Voor 22% gewijzigd door ocf81 op 22-10-2025 11:41 ]

© ocf81 1981-infinity

• Frogmen
  • Niet online
Als je die prestaties als prive persoon allemaal nodig hebt vraag ik mij af waarvoor. Zakelijk kan je gewoon investeren, jouw uren zijn ook niet gratis voor 50 euro koop je 2e hands Unifi USG 4 pro.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:11:[/b]
Als je die prestaties als prive persoon allemaal nodig hebt vraag ik mij af waarvoor. Zakelijk kan je gewoon investeren, jouw uren zijn ook niet gratis voor 50 euro koop je 2e hands Unifi USG 4 pro.
Een USG4 Pro doet geen 10 gigabit met IPS aan.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 22-10-2025 11:14 ]

© ocf81 1981-infinity

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:49
ocf81 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:12:
[...]

Een USG4 Pro doet geen 10 gigabit met IPS aan.
Om vrijuit te spreken; deze specifieke requirement stond niet in je OP ;)

Verder een alias als fraude bestempelen is wel kort door de bocht. Bij officiële en legal documenten kan ik mij wat indenken (let wel; op naam niveau), maar er is geen enkele noodzaak dat een software boer jouw privé gegevens nodig heeft om hun product te kunnen laten draaien. Eigenlijk is het zelfs zo dat ze jouw gegevens niet eens nodig hebben.

N=1, maar voor elke dienst die mij om email adres vraagt krijgt netjes een Proton-alias. Los dat ik direct kan zien waar de mail vandaan komt/over gaat, als je ziet hoeveel tracker meuk eruit gefilterd wordt is het mij de " " fraude " " meer dan waard.
(zelfs webshops krijgen een alias en zelfs dat is geen fraude. Niets weerhoudt jou er van om op dag 1 pietjepuk@gmail.com te hebben om een dag later te bedenken dat je pukkiepiet@gmail.com wilt gebruiken).

Dus TLDR; het handigste is om 2.7 te downloaden en dan te upgraden. En anders een ander product te zoeken waar je je wel op je gemak voelt.

• Frogmen
  • Niet online
@ocf81 Dit is dan ook geen prive omgeving meer en kom je erop dat je zakelijk moet investeren. Ik snap dat 8 Gb verbindingen tegenwoordig verkocht worden maar voor prive slaat het nergens op, geen enkele connectie geeft je zoveel bandbreedte. Je kan wel heel veel gelijktijdige connecties opzetten, maar prive wordt dat vooral voor moreel discutabele zaken gebruikt. Kortom leg nou eens je echte usecase uit.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:25:
@ocf81 Dit is dan ook geen prive omgeving meer en kom je erop dat je zakelijk moet investeren. Ik snap dat 8 Gb verbindingen tegenwoordig verkocht worden maar voor prive slaat het nergens op, geen enkele connectie geeft je zoveel bandbreedte. Je kan wel heel veel gelijktijdige connecties opzetten, maar prive wordt dat vooral voor moreel discutabele zaken gebruikt. Kortom leg nou eens je echte usecase uit.
Het doet er voor de vraag niet toe, maar vooruit. Ik draai mijn eigen spelservers en ontwikkel ook met wat andere mensen een flightsim waar ik de infrastructuur voor draai. Genoeg zaken die rap moeten worden geserveerd. En tevens dus ook genoeg reden om de beveiliging op orde te willen hebben.

© ocf81 1981-infinity

• Frogmen
  • Niet online
Misschien dan ook een goed moment om te ontdekken dat voor niets de zon op gaat, en de gebruikers een kleine bijdrage te vragen. Kan je aanraden om het zelfs bedrijfsmatig aan te pakken, BTW technisch zeker interessant en je hoeft geen winst te maken.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Dat zou kunnen, maar het hoeft niet per se.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1