DHL retour via QR code, echter label vergeten...en nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:40
Hallo allemaal,

Geen idee of ik in de juiste draadje zit. Ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn die ervaring of bij DHL werken die de volgende vraag kunnen beantwoorden.

Ik heb vandaag twee pakketten van Amazon afgeleverd bij een DHL Servicepoint.

Het zijn twee retourpakketten van Amazon die werken met een QR code.

Deze QR code moet ik scannen bij een selfservice hoek van DHL waarbij een ik alfanummerieke code krijg die ik moet opschrijven op de doos die wordt geretourneerd.

Daarna moet ik een label pakken die ik ook moet scannen en plakken op de doos. Met die label zie ik in de Amazon/DHL app dat ie is aangemeld en kan ik deze tracen.

Nou, ben ik dat laatste dus vergeten en heb ik alleen een alfanummeriek code opgeschreven op de doos (met stift) en afgegeven.

Ik kwam er 20 min later achter, omdat ik geen bevestiging mail kreeg, ben toen teruggereden, maar waren de pakketten al opgehaald.

Heeft iemand in dezelfde situate gezeten of iemand die bij DHL werkt en weet of deze dozen alsnog goed terecht komen?

Er staat namelijk verder geen enkele informatie op de dozen dus ik vraag me af of men de codes nacheckt om te weten hoe ze mij moeten contacten.

Uiteraard kon zowel DHL als Amazon mij geen antwoord geven wat te doen in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49

duderuud

Sliden is koel

Volgens mij maakt het geen bal uit. Mijn vrouw stuurt vaak dingen op en schrijft die code er nooit op maar het komt altijd aan...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

duderuud schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:21:
Volgens mij maakt het geen bal uit. Mijn vrouw stuurt vaak dingen op en schrijft die code er nooit op maar het komt altijd aan...
Maar dit is dus precies andersom. De code staat erop, maar het label niet.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:43
Staat hij in de amazon app als ingeleverd bij het pakketpunt of is die status ook nog niet verkregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
maffiabaas schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:56:
Staat hij in de amazon app als ingeleverd bij het pakketpunt of is die status ook nog niet verkregen?
Nee. Juist door de verzendlabel erop te plakken en te scannen weten alle systemen dat er een pakket is aangemeld.

Dus de handgeschreven code heeft informatie vanuit Amazon (denk ik) en de verzendlabel verbindt deze weer met een track en trace. En die track en trace haalt dan info met de QR code.

Ik ben teruggegaan naar de machine het is een 7 staps proces die ik dus niet heb voltooid. In theorie zou men (als ze dat doen) de code kunne intikken in hun systeem om te weten van en maar wie die moet. Gezien bij het scannen van de QR mijn emailadres tevoorschijn wordt getoverd.

DHL is niemand die mij kan vertellen wat er gebeurt in deze situatie.

Dus nu lijkt het erop alsof er niks is afgeleverd bij DHL.

[ Voor 39% gewijzigd door cl0udrado op 21-10-2025 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-10 13:20
Zitten er nog oude stickers op van waar het heen gestuurd is door DHL?
Meestal als er geen nieuwe stickers op zitten, worden ze uit mijn ervaring weer naar dat adres die er nog op staat gestuurd.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:22
Mijn vermoeden is dat dit pakket op de stapel onsorteerbaar terechtkomt.
En omdat er helemaal geen codes op staan moet er een persoon naar gaan kijken.
Nu zullen ze vast vaker een beschadigd label hebben, zeker met amazon retouren, daarom moet je die code erop schrijven.

Dit kan meerdere weken duren. Ik heb wel eens een pakket met de verkeerde DHL mee gegeven, en dat duurde twee weken voordat deze in de tracking terecht kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffiabaas
cl0udrado schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

Nee. Juist door de verzendlabel erop te plakken en te scannen weten alle systemen dat er een pakket is aangemeld.

Dus de handgeschreven code heeft informatie vanuit Amazon (denk ik) en de verzendlabel verbindt deze weer met een track en trace. En die track en trace haalt dan info met de QR code.

Ik ben teruggegaan naar de machine het is een 7 staps proces die ik dus niet heb voltooid. In theorie zou men (als ze dat doen) de code kunne intikken in hun systeem om te weten van en maar wie die moet. Gezien bij het scannen van de QR mijn emailadres tevoorschijn wordt getoverd.

DHL is niemand die mij kan vertellen wat er gebeurt in deze situatie.

Dus nu lijkt het erop alsof er niks is afgeleverd bij DHL.
Dus je hebt ook geen verzendbewijs gekregen als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
maffiabaas schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:30:
[...]

Dus je hebt ook geen verzendbewijs gekregen als ik het goed begrijp?
Klopt. Die krijg je digitaal
als je de verzendlabel scant die je erop hoort te plakken (wederom overheen gekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
jeroen3 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:11:
Mijn vermoeden is dat dit pakket op de stapel onsorteerbaar terechtkomt.
En omdat er helemaal geen codes op staan moet er een persoon naar gaan kijken.
Nu zullen ze vast vaker een beschadigd label hebben, zeker met amazon retouren, daarom moet je die code erop schrijven.

Dit kan meerdere weken duren. Ik heb wel eens een pakket met de verkeerde DHL mee gegeven, en dat duurde twee weken voordat deze in de tracking terecht kwam.
Logischerwijs lijkt mij dat ook. Echter weet ik niet hoe dat in de praktijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:57
Je kunt de amazon QR scannen en dan heb je een tracking code, die kun je gewoon bij DHL invoeren en de status volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maffiabaas
cl0udrado schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Klopt. Die krijg je digitaal
als je de verzendlabel scant die je erop hoort te plakken (wederom overheen gekeken).
Aha, dat verklaart een hoop. Super irritant, hopelijk komt het goed. Zelf ook eenmalig een pakketje ingeleverd op een soortgelijk punt, pakketjes liggen daar overigens onbeheerd, geen goed gevoel bij. Hopelijk komt het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33
Je bent dus 2 dingen vergeten, het label en het opschrijven van de code? Wat staat er wel op de dozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
pennywiser schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:41:
Je bent dus 2 dingen vergeten, het label en het opschrijven van de code? Wat staat er wel op de dozen?
Nee. Ik heb wel de code op de doos geschreven die ik op het scherm kreeg toen ik de QR code scande. Echter hoor je daarna nog een verzendlabel die los liggen erop te plakken en die te scannen zodat het hele proces is doorlopen en met elkaar is verbonden.

Dat heb ik dus niet gedaan. Er staat alleen de QR code op de doos. Daarmee zou je gegevens kunnen opvragen in het systeem.

Gelukkig heb ik toen ik weer terugging naar DHL, de codes opgevraagd door opnieuw de QR code te scannen.

[ Voor 8% gewijzigd door cl0udrado op 21-10-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
maffiabaas schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Aha, dat verklaart een hoop. Super irritant, hopelijk komt het goed. Zelf ook eenmalig een pakketje ingeleverd op een soortgelijk punt, pakketjes liggen daar overigens onbeheerd, geen goed gevoel bij. Hopelijk komt het goed :)
Exact de reden dat ik altijd een return-label zelf wil printen, om dit te voorkomen. Ik dacht even met de tijd mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33
Dat is mooi. Met DHL wel vaker gedoe gehad, echter meestal komt het alsnog aan. Je kan meteen een onderzoek starten als verzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
KilleBladhark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:08:
Zitten er nog oude stickers op van waar het heen gestuurd is door DHL?
Meestal als er geen nieuwe stickers op zitten, worden ze uit mijn ervaring weer naar dat adres die er nog op staat gestuurd.
Helaas kale doos of doorgestreept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:22
Staat er op de doos nog iets herkenbaars?
Amazon gebruikt vaak hun eigen dozen, dus kans dat het goedkomt.
Zelf schrijf ik al bij inpakken het adres op de doos, wordt vaak aangekeken met "dat staat al op label", maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
99ruud99 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:46:
Staat er op de doos nog iets herkenbaars?
Amazon gebruikt vaak hun eigen dozen, dus kans dat het goedkomt.
Zelf schrijf ik al bij inpakken het adres op de doos, wordt vaak aangekeken met "dat staat al op label", maar toch :)
Helaas kale doos of doorgestreept.

Normaliter print ik altijd een return label en daaroverheen plakband om het te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
Maaark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:37:
Je kunt de amazon QR scannen en dan heb je een tracking code, die kun je gewoon bij DHL invoeren en de status volgen
Momenteel krijg ik alleen een foutmelding. Gezien het proces niet volledig doorlopen is is dat logisch?

Ik zal het later nog eens proberen, mochten ze dit oppakken.

[ Voor 3% gewijzigd door cl0udrado op 21-10-2025 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:31
cl0udrado schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Momenteel krijg ik alleen een foutmelding. Gezien het proces niet volledig doorlopen is is dat logisch?

Ik zal het later nog eens proberen, mochten ze dit oppakken.
Dat kan wel kloppen, dat proces is normaal volledig geautomatiseerd op basis van het label wat gescanned wordt. Dit begint echter op het moment dat de chauffeur de pakketten ophaald. Op het moment dat de chauffeur niets kan scannen moet hij hem uit mijn hoofd (maar dit is het Parcel proces van 5 jaar geleden toen de pakketautomaten vrij schaars nog waren) wel meenemen en dan afgeven om handmatig gesorteerd te worden. Op het moment dat ze het pakket op basis van het nummer wat je hebt opgeschreven kunnen identificeren, krijg je de melding.

Let wel: Destijds waren de lijnen van DHL Parcel en Retouren nog gescheiden, met echt beperkte communicatie. Dat zou inmiddels verbeterd moeten zijn, maar er kan dus nog heel wat vertraging in het proces zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Misschien dat een medewerker van DHL Parcel of Retouren hier meer uitsluitsel over kan geven. Wel vreemd dat de klantenservice je overigens niet verder kan helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 21-10-2025 15:36 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
KillaZ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

Dat kan wel kloppen, dat proces is normaal volledig geautomatiseerd op basis van het label wat gescanned wordt. Dit begint echter op het moment dat de chauffeur de pakketten ophaald. Op het moment dat de chauffeur niets kan scannen moet hij hem uit mijn hoofd (maar dit is het Parcel proces van 5 jaar geleden toen de pakketautomaten vrij schaars nog waren) wel meenemen en dan afgeven om handmatig gesorteerd te worden. Op het moment dat ze het pakket op basis van het nummer wat je hebt opgeschreven kunnen identificeren, krijg je de melding.

Let wel: Destijds waren de lijnen van DHL Parcel en Retouren nog gescheiden, met echt beperkte communicatie. Dat zou inmiddels verbeterd moeten zijn, maar er kan dus nog heel wat vertraging in het proces zijn.

***members only***

Misschien dat een medewerker van DHL Parcel of Retouren hier meer uitsluitsel over kan geven. Wel vreemd dat de klantenservice je overigens niet verder kan helpen.
Het klantenservice telefoonnummer bestaat niet meer en werd doorverwezen naar de chat. Toen de vraag te moeilijk werd, werd er gewezen naar Amazon.

Dank voor je toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:22
Heb je dit bij beide pakketten gedaan?
Knap in dat geval dat je 2 maal het stap-voor-stap proces niet hebt doorlopen, want je ziet toch dat je niet klaar bent voordat je aan het volgende pakket begint.

Heb je dit bij alleen bij het laatste pakket gedaan?
Knap dat je dan bij pakket 2 na 2 stappen denkt "dat is wel genoeg geweest" :+

Maarja, denk niet dat je meer kan dan doen afwachten (op bericht vanuit amazon dat je retour aangekomen is of dat hij terug komt naar jou als afzender).
DHL zal deze handmatig moeten gaan verwerken, kan dus wel even wat tijd overheen gaan. Is dat een paar dagen, een paar weken, dat weet wss niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
henri86 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:40:
Heb je dit bij beide pakketten gedaan?
Knap in dat geval dat je 2 maal het stap-voor-stap proces niet hebt doorlopen, want je ziet toch dat je niet klaar bent voordat je aan het volgende pakket begint.

Heb je dit bij alleen bij het laatste pakket gedaan?
Knap dat je dan bij pakket 2 na 2 stappen denkt "dat is wel genoeg geweest" :+

Maarja, denk niet dat je meer kan dan doen afwachten (op bericht vanuit amazon dat je retour aangekomen is of dat hij terug komt naar jou als afzender).
DHL zal deze handmatig moeten gaan verwerken, kan dus wel even wat tijd overheen gaan. Is dat een paar dagen, een paar weken, dat weet wss niemand.
Klopt beide pakketten. Inderdaad gewoon niet goed gekeken. Doe dit overigens nooit via QR code.

Er staat voor de rest niks op de dozen, behalve die Amazon QR code die ik kreeg na het scannen van de QR code bij DHL Servicepunt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cl0udrado
Om iedereen nog van een update te voorzien. Ik zie in de DHL app opeens dat de pakketten in het sorteercentrum zijn beland. Wat betekent dat ze zijn opgepakt en richting Amazon gaan. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffiabaas
cl0udrado schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:54:
Om iedereen nog van een update te voorzien. Ik zie in de DHL app opeens dat de pakketten in het sorteercentrum zijn beland. Wat betekent dat ze zijn opgepakt en richting Amazon gaan. 👍
Top, dat geeft de burger moed. Betekent ook dat er nu op de website staat dat de pakketten zijn ingeleverd dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:17
2 weken geleden ook aan zo'n DHL-automaat gestaan. Vingervoeligheid was slecht, tekst kan ook verbeterd worden, maar dat vakje met de barcode stickers is slecht geplaatst. En een foto van de QR code werd niet gescand.
Pagina: 1