Windows 11 upgrade blijft falen door schermproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havainus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-10 08:56
Voor de upgrade naar Windows 11 heb ik een nieuwe Windows 11 key gehaald en via een andere computer de media tool gedownload, en nu probeer ik al een aantal keer Windows 11 te installeren. Elke keer lijkt de installatie ergens te "crashen", soms tijdens het invoeren van mijn Microsoft accountgegevens, soms tijdens de laatste updates, en soms zelfs nadat de installatie al klaar is en ik de drivers aan het updaten ben. Ik zeg "crashen" want wat er eigenlijk gebeurt is dat mijn scherm constant uit en aan gezet wordt totdat mijn systeem maar probeert te rebooten. Na de reboot zie ik het MSI logo van mijn moederbord even langskomen, een kleine laadbalk verschijnen, en vervolgens hetzelfde weer gebeuren. Ik zou de diagnostische tool willen gebruiken die na 4 keer herstarten opkomt, maar mijn moederbord heeft drivers nodig om een netwerkkabel te accepteren en die kan ik niet echt installeren zo, en blijkbaar kan de diagnostische tool niet werken zonder internet.

Ik heb een MSI MAG Z890 tomahawk WIFI moederbord, een Intel core ultra 7 265k, gigabyte GeForce rtx 3080 gaming OC, 2x16gb RAM, en 850 watt psu. Het moederbord, de cpu, en de ram heb ik nieuwe gekocht voor de upgrade naar Windows 11, dus daar heb ik nog geen verdere ervaring mee. Ik heb 2 QHD schermen met DisplayPort aansluiting en 1 4k tv met HDMI aansluiting. Ik gebruik tijdens het installeren nooit meer dan 1 scherm tegelijkertijd. De software die ik probeer te installeren is windows 11 home.

Het is één keer gelukt om wel verder te komen nadat het scherm werd uitgezet, nadat ik ergens las om de onboard graphics card te forceren in de BIOS. Nadat het scherm weer aanging was het installatie scherm enorm klein gemaakt alsof hij nu pas mijn scherm op 4k had gezet. Hierna werkte het wel feilloos, totdat ik de drivers installeerde en daarna Windows niet meer in kon komen (ik denk ongerelateerd aan het eerste probleem aangezien dat niets met mijn scherm deed, maar echt alleen mijn Windows). Nu kom ik weer niet meer verder dan het eerste probleem, zelfs met het forceren van mijn onboard graphics card. Mijn gevoel zegt dat er een graphics driver probleem is tijdens de Windows 11 installatie, maar helaas gaat dit probleem echt iets boven mijn pet. De lampjes op mijn moederbord geven niet aan dat er een hardware probleem is.

Heeft iemand hier soortgelijke ervaring mee? En oplossingen misschien?

Beste antwoord (via Havainus op 21-10-2025 18:06)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Drivers kun je beter pas installeren na het volledig afronden van de upgrade naar Windows 11 (herstart). Maak na de upgrade een restore point zodat je makkelijker terug kan. Je kan voor nu in safe mode starten en de drivers compleet verwijderen. DDU is een veel gebruikte tool hiervoor.

Daarna (dus met een restore point achter de hand) kun je experimenteren met drivers. Het is nog veiliger als je eerst een image backup maakt van de systeempartities. Let op dat er een bekend probleem is met de oktober update voor Windows 11 25H2 waardoor je geen toetsenbord en muis hebt in de Windows herstelomgeving. Installeer die daarom niet totdat dit probleem is opgelost.

Ik voer upgrades meestal offline uit om te voorkomen dat er tijdens de installatie drivers worden geinstalleerd. Met Rufus kun je een update uitvoeren zonder dat een online account nodig is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Drivers kun je beter pas installeren na het volledig afronden van de upgrade naar Windows 11 (herstart). Maak na de upgrade een restore point zodat je makkelijker terug kan. Je kan voor nu in safe mode starten en de drivers compleet verwijderen. DDU is een veel gebruikte tool hiervoor.

Daarna (dus met een restore point achter de hand) kun je experimenteren met drivers. Het is nog veiliger als je eerst een image backup maakt van de systeempartities. Let op dat er een bekend probleem is met de oktober update voor Windows 11 25H2 waardoor je geen toetsenbord en muis hebt in de Windows herstelomgeving. Installeer die daarom niet totdat dit probleem is opgelost.

Ik voer upgrades meestal offline uit om te voorkomen dat er tijdens de installatie drivers worden geinstalleerd. Met Rufus kun je een update uitvoeren zonder dat een online account nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netmeester
  • Laatst online: 23-10 14:47
Heb je al geprobeerd om te installeren ZONDER je videokaart? Hoef je ook niks te forceren in de BIOS.
Hier sluit je mogelijke problemen met de videokaart of drivers van je videokaart uit.

Een te zwakke/goedkope PSU kan theoretisch ook een probleem zijn in combinatie met je videokaart, maar om dat te testen is stap 1 ook om je videokaart tijdelijk te verwijderen.

[ Voor 32% gewijzigd door netmeester op 21-10-2025 13:26 ]

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havainus
Je kan voor nu in safe mode starten en de drivers compleet verwijderen. DDU is een veel gebruikte tool hiervoor.
Helaas heeft dit moederbord drivers nodig voordat hij een netwerkkabel kan accepteren, en de WiFi van het moederbord werkt alleen als ik het in een menu ergens mee kan connecten. Ik probeer de safe-mode op te starten maar krijg dan een error message dat Windows niet kon connecten met het internet en mij daarom niet verder kan helpen. Dus helaas is dit geen optie. Het instellen van een restore point ga ik wel onthouden, mocht ik op een of andere manier toch weer in Windows komen.
Ik zal eens kijken naar Rufus, gezien windows 11 tijdens de installatie echt naar internet vraagt en ik daardoor telkens de updates blijf installeren. Bedankt voor de tip!
Heb je al geprobeerd om te installeren ZONDER je videokaart? Hoef je ook niks te forceren in de BIOS.
Hier sluit je mogelijke problemen met de videokaart of drivers van je videokaart uit.
Ook dit zal ik proberen, ik denk verder niet dat het een te zwakke psu is omdat mijn problemen pas beginnen bij het updaten van Windows, en daarna aanhouden.

Ik zal laten weten hoe het verder is gegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Havainus Ik bedoel safe mode met alleen basisdrivers. Daar is geen internet bij nodig.

Toets F4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnV9R3yxj6v8npwzl7wYBbjuuO4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tE7gLHnDZsCqyJd3mSDw5qTx.png?f=user_large
Zie voor verdere uitleg: Windows Startup Settings - Microsoft Support

De WinRE omgeving kan worden gestart op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:28
Havainus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:41:
Ik zal eens kijken naar Rufus, gezien windows 11 tijdens de installatie echt naar internet vraagt en ik daardoor telkens de updates blijf installeren.
Tijdens de installatie met een netwerk verbinding begint Windows direct drivers te downloaden/installeren.
Dat wil soms wel eens problemen geven heb ik ervaren.
Probeer inderdaad eens een offline installatie zonder internetverbinding.
Je kan dan de online account omzeilen via Rufus of via deze instructies:

Google: Windows 11 installeren met lokaal account
Met de nieuwe methode:
Google: Windows 11 "start ms-cxh:localonly"
Havainus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:41:
Helaas heeft dit moederbord drivers nodig voordat hij een netwerkkabel kan accepteren, en de WiFi van het moederbord werkt alleen als ik het in een menu ergens mee kan connecten.
Je kan dan eventueel via je smartphone USB Wifi tethering gebruiken om Windows de benodigde drivers te laten updaten/installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havainus
Iedereen bedankt voor de tips! Ik ben nu een paar stappen verder. Ik heb de Windows 11 installatie offline gedaan zonder account te linken, en dat heeft perfect gewerkt. Ik heb een restore point gemaakt en vervolgens de LAN drivers gedownload. Ik kreeg weer het probleem dat het Windows laad scherm vastliep, maar omdat ik nu de LAN drivers heb heeft de automatische reparatie tool het probleem opgelost en kon ik vervolgens zonder problemen verder. Daarna wilde ik proberen alle Windows updates te downloaden (voornamelijk omdat daar ook de fix in zit voor het keyboard/muis probleem in WinRe) en dat gaf geen problemen. Waar ik helaas wel tegenaan loop nu zijn de drivers voor mijn GPU. Ik heb de game reader drivers geïnstalleerd en wanneer mijn beeldscherm uitging, begon het initiële probleem weer. Dus het probleem ligt in de videokaart drivers, niet in Windows zelf denk ik, of misschien een combinatie daartussen. Want mijn drivers werkten perfect op windows 10. Gek genoeg ziet mijn pc mijn videokaart ook niet, maar het klinkt logisch dat dat komt omdat ik geen drivers heb. Nu dus weer even verder zoeken dus, maar alle hulp is welkom.
Ik bedoel safe mode met alleen basisdrivers. Daar is geen internet bij nodig.
In de settings kon ik geen "opstart opties" vinden zoals de plaatjes van de website lieten zien, is dat misschien verandert? Ik zag in plaats daarvan een knopje voor het opstarten van een iso image, of iets in die richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havainus
HET IS OPGELOST

Het probleem was dat mijn moederbord een update nodig had, maar de m-flash om een of andere manier niet werkte met mijn videokaart in de pc. Ik heb de onboard gebruikt om de bios te updaten en vervolgens kon ik gewoon alle drivers updaten. Bedankt iedereen voor de tips nogmaals en vooral @mrmrmr voor de herinnering om een restore point te maken. Jouw eerste bericht had gelijk alle informatie om een situatie te creëren waardoor ik makkelijker naar het probleem kon zoeken.

Nu tijd om alles te personaliseren!
Pagina: 1