Ondervloer isoleren jaren 20 woning voor droogbouw vvw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LovingConjo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-10 08:14
Ik wil ons beneden apartement van 72m2 voorbereiden voor een vloerverwarming op fermacell platen. De houten ondervloer is niet geisoleerd, en kan via de kruipruimte niet bereikt worden. Daardoor denk ik aan van bovenaf isoleren. Isoleren is ventileren en ik wil vochtproblemen voorkomen maar kan weinig informatie vinden over deze situatie, wie weet heeft iemand hier ervaring mee?

De constructie van ons huis is van onder naar boven:
20cm kruipruimte met schelplaag om vocht tegen te gaan
9 cm betonnen afwerkvloer gegoten in stalen balken
12-14cm balklaag
houten ondervloer (mes-en-groef)

Hierop gaan we fermacell platen leggen met vloerverwarming en plak-pvc

De oude vloer is kurkdroog en in goede kwaliteit, en die kan er helaas niet uit omdat alle binnenmuren direct op de ondervloer zijn gemaakt, niet eens op de balken. Gevolg is dat we alle bestaande binnenmuren moeten ondermetselen als we de vloer eruit halen en daar heeft de aannemer geen tijd voor als we de verbouwing voor de kerst willen afronden (we zijn twee weken bezig).

We hebben nu diverse offertes om eps parels of cellulose tussen de houten ondervloer en het beton te laten spuiten. Die raden ook aan om na het spuiten van de isolatie direct op de houten ondervloer een dampremmende of dampdichte folie aan te brengen, zodat de isolatie zijn isolatiewaarde niet verliest.

Ze zeggen dat het risico op rot in de houten ondervloer minimaal is omdat die bovenaf een dampdichte folie heeft en van onderaf op beton ligt, en er dus nauwelijks vocht tussen kan komen.

Ik vraag me af of dat klopt, of dat er niet alsnog risico is op houtrot in de houten ondervloer?

Bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Aparte constructie, maar dat even terzijde.

Is het niet een idee om die houten ondervloer inclusief balklaag te verwijderen, PIR oid te plaatsen van z'n 8cm? Hierop de vloerverwarming en vervolgens een cementdekvloer / anhydrietvloer oid?

Dat is een vergelijkbare constructie die ik hier ook toegepast heb op een bestaande betonvloer (waar kelder onder zit).

Dus deze opzet van boven naar onder:

- Afwerkvloer PVC
- Egaline
- Cementdekvloer
- Vloerverwarming
- Isolatieplaten (PIR/XPS)
- Betondek
- Kruipruimte

Dan heb je ook helemaal geen risico op houtrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
dus je hebt twee vloeren boven elkaar? een betonnen vloer en 14cm erboven nog een houten vloer? de ruimte tussen die twee kun je prima vullen met isolatie, waarom daar dan folie op moet s nap ik niet helemaal. als die ruimte tussen die vloeren nu droog is dan lijkt me dat prima, de kruipruimte met die schelpen is toch nog geventileerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LovingConjo
BlueKeenan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:50:
Aparte constructie, maar dat even terzijde.
Ja haha absoluut, het is sociale woningbouw uit 1925, misschien was dit toen innovatief of kon het zo sneller?
Is het niet een idee om die houten ondervloer inclusief balklaag te verwijderen, PIR oid te plaatsen van z'n 8cm? Hierop de vloerverwarming en vervolgens een cementdekvloer / anhydrietvloer oid?
Dat is heel veel werk omdat we dan alle binnenmuren moeten ondermetselen, die staan namelijk op de houten vloer en niet op het beton..
No Hands schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:07:
dus je hebt twee vloeren boven elkaar? een betonnen vloer en 14cm erboven nog een houten vloer? de ruimte tussen die twee kun je prima vullen met isolatie, waarom daar dan folie op moet s nap ik niet helemaal. als die ruimte tussen die vloeren nu droog is dan lijkt me dat prima, de kruipruimte met die schelpen is toch nog geventileerd?
Ja dit hoop ik dus wel!
De kruipruimte blijft geventileerd.

De ruimte tussen beton en hout wordt opgevuld. Het risico op condens zou zijn dat er vocht tussen de houten en betonnen vloeren komt (weet niet hoe, misschien door de buitenmuren) en dat die condenseert op het punt waar isolatie op het koude beton ligt.

Maar omdat die ruimte nu helemaal droog is, volledig wordt ingesloten door buitenmuren en door een luchtdichte boven en onderlaag, en opgevuld met isolatie, zie ik niet hoe daar vocht naar binnen komt. Maar ik ben geen expert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
LovingConjo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:47:

[...]

Ja dit hoop ik dus wel!
De kruipruimte blijft geventileerd.

De ruimte tussen beton en hout wordt opgevuld. Het risico op condens zou zijn dat er vocht tussen de houten en betonnen vloeren komt (weet niet hoe, misschien door de buitenmuren) en dat die condenseert op het punt waar isolatie op het koude beton ligt.

Maar omdat die ruimte nu helemaal droog is, volledig wordt ingesloten door buitenmuren en door een luchtdichte boven en onderlaag, en opgevuld met isolatie, zie ik niet hoe daar vocht naar binnen komt. Maar ik ben geen expert
Dan zou je eerder folie op het beton leggen dan onder je houten vloer

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ja haha absoluut, het is sociale woningbouw uit 1925, misschien was dit toen innovatief of kon het zo sneller?
Hoogstwaarschijnlijk later na pas voorzien van kruipruimte en binnenmuren, gezien de leeftijd. Dan begrijp ik het iets beter.
Dat is heel veel werk omdat we dan alle binnenmuren moeten ondermetselen, die staan namelijk op de houten vloer en niet op het beton..
Dat is erg jammer, dat was namelijk wel de meest ideale en isolerende variant die je kunt vrij gemakkelijk kunt toepassen.

Weet je of de binnenmuren qua spouw uitkomen onder de vloer? Is de luchtlaag van de spouw (als die er is) verbonden met de ruimte tussen het beton en de houten balken / vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LovingConjo
BlueKeenan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:42:
Weet je of de binnenmuren qua spouw uitkomen onder de vloer? Is de luchtlaag van de spouw (als die er is) verbonden met de ruimte tussen het beton en de houten balken / vloer?
De binnenmuren zijn ~7 cm dik, de helft is van gipsblokken en de andere helft is een soort holle gipswanden opgevuld met een soort op karton lijkend spul.

Het zijn dus geen spouwmuren en ze staan rechtstreeks op de houten mes en groef planken, ze staan dus niet in contact met een andere ruimte qua lucht.

Als we een dampremmende folie gaan toepassen op de houten mes en groef planken, is het dus wel een goede vraag hoe we dan onder de binnenmuren gaan komen :')

We kunnen het hout op de meeste plekken dus beschermen tegen vocht van bovenaf, maar onder die gipsen muren eigenlijk niet. Ik vraag me wel af hoe belangrijk dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LovingConjo
Verder advies blijft het ons afraden om de houten vloer van onderaf te isoleren, omdat de balklaag tussen het isolatiemateriaal blijft liggen en dus in het dauwpunt zou kunnen liggen.

Wat ik zelf ook lastig vind is om de laag echt luchtdicht kunnen krijgen,er zijn veel randen en kieren en we kunnen niet de hele vloer open maken om die te dichten. Als er dan tocht tussen de eps parel laag kan komen dan zal die de isolatiewaarde sterk verminderen en het risico op condens meebrengen.

We neigen nu naar een andere ingrijpendere aanpak: de schelpen uit de kruipruimte afgraven en dan de betonnen vloer van onderaf isoleren met schuimblokken of iets anders. Het zal duurder zijn, maar het lijkt de gangbare optie.
Pagina: 1