Ik wil ons beneden apartement van 72m2 voorbereiden voor een vloerverwarming op fermacell platen. De houten ondervloer is niet geisoleerd, en kan via de kruipruimte niet bereikt worden. Daardoor denk ik aan van bovenaf isoleren. Isoleren is ventileren en ik wil vochtproblemen voorkomen maar kan weinig informatie vinden over deze situatie, wie weet heeft iemand hier ervaring mee?
De constructie van ons huis is van onder naar boven:
20cm kruipruimte met schelplaag om vocht tegen te gaan
9 cm betonnen afwerkvloer gegoten in stalen balken
12-14cm balklaag
houten ondervloer (mes-en-groef)
Hierop gaan we fermacell platen leggen met vloerverwarming en plak-pvc
De oude vloer is kurkdroog en in goede kwaliteit, en die kan er helaas niet uit omdat alle binnenmuren direct op de ondervloer zijn gemaakt, niet eens op de balken. Gevolg is dat we alle bestaande binnenmuren moeten ondermetselen als we de vloer eruit halen en daar heeft de aannemer geen tijd voor als we de verbouwing voor de kerst willen afronden (we zijn twee weken bezig).
We hebben nu diverse offertes om eps parels of cellulose tussen de houten ondervloer en het beton te laten spuiten. Die raden ook aan om na het spuiten van de isolatie direct op de houten ondervloer een dampremmende of dampdichte folie aan te brengen, zodat de isolatie zijn isolatiewaarde niet verliest.
Ze zeggen dat het risico op rot in de houten ondervloer minimaal is omdat die bovenaf een dampdichte folie heeft en van onderaf op beton ligt, en er dus nauwelijks vocht tussen kan komen.
Ik vraag me af of dat klopt, of dat er niet alsnog risico is op houtrot in de houten ondervloer?
Bedankt voor het meedenken!
De constructie van ons huis is van onder naar boven:
20cm kruipruimte met schelplaag om vocht tegen te gaan
9 cm betonnen afwerkvloer gegoten in stalen balken
12-14cm balklaag
houten ondervloer (mes-en-groef)
Hierop gaan we fermacell platen leggen met vloerverwarming en plak-pvc
De oude vloer is kurkdroog en in goede kwaliteit, en die kan er helaas niet uit omdat alle binnenmuren direct op de ondervloer zijn gemaakt, niet eens op de balken. Gevolg is dat we alle bestaande binnenmuren moeten ondermetselen als we de vloer eruit halen en daar heeft de aannemer geen tijd voor als we de verbouwing voor de kerst willen afronden (we zijn twee weken bezig).
We hebben nu diverse offertes om eps parels of cellulose tussen de houten ondervloer en het beton te laten spuiten. Die raden ook aan om na het spuiten van de isolatie direct op de houten ondervloer een dampremmende of dampdichte folie aan te brengen, zodat de isolatie zijn isolatiewaarde niet verliest.
Ze zeggen dat het risico op rot in de houten ondervloer minimaal is omdat die bovenaf een dampdichte folie heeft en van onderaf op beton ligt, en er dus nauwelijks vocht tussen kan komen.
Ik vraag me af of dat klopt, of dat er niet alsnog risico is op houtrot in de houten ondervloer?
Bedankt voor het meedenken!