Verlaagd plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-10 14:03
Hallo allemaal,

Wij willen binnenkort beginnen met een verlaagd plafond voor de gehele benedenverdieping (exclusief hal/gang). We hebben één grote ruimte met woonkamer en keuken, waar op termijn een grote schuifdeur tussen zal komen. Die is er nu nog niet.

Wij willen over de gehele ruimte een verlaagd plafond maken, enerzijds om de staalconstructie weg te werken / onzichtbaar te maken en anderzijds om verlichting (spots) te realiseren. En wij willen dit zelf gaan doen, met behulp van een timmerman en wat mensen die in het algemeen heel handig zijn.

Nu zit ik vooral te zoeken naar de materialen / hoeveelheden die wij nodig hebben, maar ik kom daar zelf bijna niet uit. Heeft iemand hier ervaring mee die me op weg zou kunnen helpen?

Groet Leon

Beste antwoord (via Leondekort op 22-10-2025 14:06)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

De gouden tips zijn al gegeven: platenlift en laser. Hout en metalstud kunnen beiden. Als je zelf gaat afwerken: Neem de tijd voor het netjes uitrachelen, dat scheelt je later veel stucwerk. Een vriend bij de klus vond dat ik overdreef met op de mm werken. Kwam ie later van terug :)

Qua plaatwerk: Ik heb het hier gedaan met fermacell eemansplaten (1,00x1,50m) van 10mm dik. Met de lijm-voeg-methode vind ik de naden afwerken veel gemakkelijker dan met AK gipsplaten. Lijmen bij aanbrengen (met platenlift! Die is goud waard), beetje uniflott over de naden, naadjes ff schuren en en dan een dun laagje fill&finish over de hele plafond heen. Met roller aanbrengen en met de vlakspaan uitsmeren, Dan is er een eindresultaat waar menig stucadoor jaloers op is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dSlpwbM.png

De strakheid is moeilijk vast te leggen op een foto in het donker maar je mag ook komen kijken incl. strijklicht :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A3EL8HT.png

Nu nog ~60m2 beneden en ik kijk er niet eens tegenop :P

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 21-10-2025 22:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ga je het met gipsplaten maken? Of een spanplafond? of een systeemplafond? Wat heb je zelf al bedacht?
Weet je hoeveel m2 het is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:14
Je kan gewoon een goeie houthandel binnenlopen, uitleggen wat je wil (oppervlakte, leg je hoofdstructuur in lengte of breedte, om de hoeveel afstand een tussenligger), die rekenen 3 minuten en dan krijg je een berg hout mee. Op het einde heb je dan 4 meter hout over (en wat verliesstukjes).
Zelfde gaat vast op voor metalstud.

Maar zoals alles: garbage in = garbage out. Goeie info geven, zorg dat je weet wat je gaat doen.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 21-10-2025 10:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
Ja dat is het probleem een beetje: ik weet niet zo goed wat we het beste kunnen doen. Wat is het makkelijkst? Wat is het beste qua prijs/kwaliteit verhouding? Daar heb ik geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
No Hands schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:02:
Ga je het met gipsplaten maken? Of een spanplafond? of een systeemplafond? Wat heb je zelf al bedacht?
Weet je hoeveel m2 het is?
Zie opmerking hierboven. Ik weet niet zo goed wat de beste keuze zou zijn. Ik schat zo'n 60 m2.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:25
Ik zou
de timmerman en wat mensen die in het algemeen heel handig zijn.
vragen je hierbij te helpen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:36
Komen er ooit speakers in het plavond?
houdt hier alvast rekening mee met loze leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:46
Je moet met meer informatie komen, wat zit er nu, houten of betonnen tussenvloeren?

Je schat 60m2, dit kan je makkelijk uitreken. Deel je ruimte op in 4-kanten en LxB optellen van alle 4-kanten.

Maak foto's van de ruimte.

Nu kan niemand je een advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:17
Meest gangbare is gips of stucplafond op hout of metalstud profielen. Maar met een beetje google had je daar zelf al achter kunnen komen. Er zijn zelfs webshops die de aantallen voor je uitrekenen.

Google eens op Gyproc doeboek en dan kun je na wat verdieping wat gerichtere vragen stellen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik weet niet hoe groot het verschil in hoogte tussen de latei en het plafond is maar ik zou zelf terughoudend zijn een plafond zomaar met 20cm oid te gaan verlagen (tenzij het nu heel hoog is).

Wenselijke plafondhoogte is 2,6m alles lager dan dat zou ik zo zuinig mogelijk mee omspringen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

assje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:40:
Wenselijke plafondhoogte is 2,6m alles lager dan dat zou ik zo zuinig mogelijk mee omspringen.
+1 al helemaal als ik dit lees:
Leondekort schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:57:

Wij willen binnenkort beginnen met een verlaagd plafond voor de gehele benedenverdieping (exclusief hal/gang). We hebben één grote ruimte met woonkamer en keuken, waar op termijn een grote schuifdeur tussen zal komen.
ik zou dat lage plafond doortrekken, want ik voorspel een vreemde gewaarwording om vanuit een hoge hal ineens een ruimte met een significant lager plafond te betreden.

bedenk je even goed hoe dat zou aanvoelen en of je niet de hal ook mee zou moeten doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07

BCC

Pejdref schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:19:
Meest gangbare is gips of stucplafond op hout of metalstud profielen. Maar met een beetje google had je daar zelf al achter kunnen komen. Er zijn zelfs webshops die de aantallen voor je uitrekenen.

Google eens op Gyproc doeboek en dan kun je na wat verdieping wat gerichtere vragen stellen hier.
Ik zie meer Agnes platen dan metal stud in huizen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
BCC schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:46:
Ik zie meer Agnes platen dan metal stud in huizen.
Da's logisch want die metal studs zie je ook niet :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07

BCC

Span plafond mist ook nog :) maar je moet voor Agnes en gips een rachelwerk maken. Dat kun je zelf prima maar een timmerman doet dat in 5 minuten waar jij daar een week over doet. Ik zou het Rachelwerk laten doen en dan zelf gips of Agnes platen zetten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:18
Spotjes als algemene verlichting kan maar of het prettig licht is hangt van het soort spotjes en de plaats waar ze zitten af. Als je toch een plafond gaat maken, koop de inbouwspotjes en hang ze gewoon op tegen je plafond, om het resultaat te zien, je kan dan nog schuiven, levert wat extra gaten op in je plafond maar dat zie je straks toch niet meer. Ik heb een badkamer waar de vorige bewoner 4 inbouwspotjes heeft gemaakt, helaas zo dat het licht verkeerd valt bij de spiegels.
Met metalstud schroef je rondom profilen tegen de muur, en schuif je er de dragers in, dat werkt snel.
Stap twee is gipsplaat met afgeschuinde kant ertegen schroeven, Er zijn platenliften te huur waarmee dat makkelijk gaat. Dan naden en schroefgaten afwerken.
Filmpjes genoeg die dat tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 07:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Hout links laten liggen.

Metalstud + gipsplaten bestellen bij een groothandel die het lekker met de kooiaap op de stoep komen zetten. Beste 50 euro die je uitgeeft.

U27 tegen de wand en C27 er in. Lijnlaser lenen/kopen en alles perfect waterpas uitstroken.
12,5mm 2xAK gipsplaten kopen van 120cm breed, de lengte even uittellen met wat handig is. 4x AK bestaat ook.
Zo'n formaat hang je niet in je eentje, maar de hoeveelheid naden reduceren helpt ontzettend in de afwerk tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Neem zo'n platenlift er bij, dat is de andere 50.- euro waar je veel plezier van gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Sinds ik de stucadoor bij mij bezig heb gezien zou ik zelf in mijn woonkamer nooit meer gipsplaten naden dicht gaan smeren. Gewoon volledig stucfilm erover is zoveel sneller en strakker eindresultaat. Je kan dan gewoon met goedkope/lichte/kleine 9mm stucplaatjes werken dus ook stuc makkelijker monteren.

Best besteedde 20 euro per m2 ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 21-10-2025 20:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

De gouden tips zijn al gegeven: platenlift en laser. Hout en metalstud kunnen beiden. Als je zelf gaat afwerken: Neem de tijd voor het netjes uitrachelen, dat scheelt je later veel stucwerk. Een vriend bij de klus vond dat ik overdreef met op de mm werken. Kwam ie later van terug :)

Qua plaatwerk: Ik heb het hier gedaan met fermacell eemansplaten (1,00x1,50m) van 10mm dik. Met de lijm-voeg-methode vind ik de naden afwerken veel gemakkelijker dan met AK gipsplaten. Lijmen bij aanbrengen (met platenlift! Die is goud waard), beetje uniflott over de naden, naadjes ff schuren en en dan een dun laagje fill&finish over de hele plafond heen. Met roller aanbrengen en met de vlakspaan uitsmeren, Dan is er een eindresultaat waar menig stucadoor jaloers op is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dSlpwbM.png

De strakheid is moeilijk vast te leggen op een foto in het donker maar je mag ook komen kijken incl. strijklicht :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A3EL8HT.png

Nu nog ~60m2 beneden en ik kijk er niet eens tegenop :P

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 21-10-2025 22:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1