EPS afschot met EPDM voor een carport

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas68
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-10 23:43
Ik ben een carport aan het bouwen waar ik wat isolatie op het dak wil leggen om schimmel te voorkomen en afschot te creëren. Hiervoor wil ik EPS isolatie op afschot gebruiken (PIR is 3x zo duur), en daaroverheen moet EPDM. EPDM-lijm blijkt niet op EPS gebruikt te kunnen worden, dus wil ik een tussenlaag van folie gebruiken, bijvoorbeeld dampdichte Miofol 125AV.

Goed of slecht plan, of kan het beter? Als folie niet kan zou ik misschien een dun laagje triplex kunnen gebruiken?

Groet,

Lucas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:47
Even voor mijn beeldvorming. Een carport is toch een dak op palen?
Waarom zou je dat dak isoleren, het is niet dat je de warmte vasthoudt oid...
En door de vrije wind zal het vocht snel wegwaaien, dus schimmel zal ook niet snel gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
99ruud99 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:42:
En door de vrije wind zal het vocht snel wegwaaien, dus schimmel zal ook niet snel gebeuren...
Isoleren is niet het doel, maar een afschot creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:47
Maak de voorste palen 20 cm langer? Lijkt me een stuk makkelijker...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:51
99ruud99 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:42:
Binnen een jaar is je dak zwart van de schimmel zonder isolatie.

@ts ik zou t afschot gewoon in de constructie maken en er 20 of 30mm pir op schroeven.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:05
Makrolon schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:01:
[...]

@ts ik zou t afschot gewoon in de constructie maken en er 20 of 30mm pir op schroeven.
Dat is afhankelijk van je constructie. Als een carport aan 3 of 4 kanten open is (of als je een dichte overkapping goed ventileert) krijg je niet zomaar schimmel.

Maar afschot inderdaad in je (balk)constructie. Je boeiboorden schroef je daarna waterpas tegen de zijkanten en je ziet er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas68
Het frame van de carport staat er al en ik ben druk bezig met de gordingen. Afschot aanbrengen in de constructie heb ik destijds overwogen maar toch gekozen voor de isolatie op afschot, vandaag de vraag over hoe EPS en EPDM te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Inderdaad een niet geïsoleerd dak is snel zwart aan de onderkant.
Al onder verschillende afdekken en overkappingen gezien.
Zelfs gewoon onder daken op palen dus vier kanten open.
Een paar cm pir en je heb er geen last van.
Wele even opletten dat je pir met een laag pakt die goed samen gaat met de lijm en de epdm.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

100% dit.

Gewoon met je balken afschot creeren, laagje isolatie (ik zou zo'n 50mm proberen, ergens ooit gelezen in een ander topic) en dan EPDM.

@99ruud99 ik heb ooit een schuurtje gebouwd met daarnaast een overkapt zitje.....balkenlaag, OSB erop, EPDM geplakt en verder niks.

you guessed it.....paar maanden later gewoon schimmel eronder......het overkapte zitje was gewoon goed open maar vocht slaat gewoon neer op die afkoelende plaat en daar begint de ellende.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:51
emot schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:39:
[...]

Dat is afhankelijk van je constructie. Als een carport aan 3 of 4 kanten open is (of als je een dichte overkapping goed ventileert) krijg je niet zomaar schimmel.

Maar afschot inderdaad in je (balk)constructie. Je boeiboorden schroef je daarna waterpas tegen de zijkanten en je ziet er niets van.
Nee. Ook aan 4 kanten open krijg je gewoon schimmel, zeker met underlayment of osb dakbeschot.

Vraag me niet hoe ik dit weer ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
andere invalshoek, ik heb een carport die bekleed is met damwandprofiel als dak, geen isolatie en geen schimmel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 14:04

H-W

EPS en EPDM samen gebruiken is een lastige combinatie. EPDM wordt vaak verlijmd, zeker in de doe-het-zelf sector. Maar zoals je al ontdekt hebt, kan je dat nauwelijks op EPS lijmen. Je zou een ander soort dakbedekking kunnen overwegen, en die mechanisch bevestigen (met geschikte schroeven en drukverdeelplaatjes), maar dan blijft over dat de overlappen vaak met hete lucht gelast moeten worden. Dat gaat helaas niet met de föhn van je echtgenote of buurvrouw.
Ik zou toch echt de constructie zelf op afschot leggen. Anders heb je straks bespaard op de isolatie maar moet je een heel dure dakbedekking aanbrengen. 1.5 cm per lopende meter is al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gewoon pir platen met alu cachering en de juiste lijm dat gaat prima met epdm.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas68
Dank voor de adviezen. De constructie staat er al en die ga ik niet weer afbreken, zodat ik denk dat ik op PIR platen ga uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:49
Maar zoveel werk kan het toch niet zijn om die hellingshoek aan te passen? en alles valt achter je boeidelen als je het handig doet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Je kan overwegen om OSB 9mm als tussenlaag op je EPS te gebruiken, die kan je vastschroeven in de constructie onder de isolatie en daar kan je gerust op lijmen.

Je kan overwegen zelf de PIR isolatie op afschot te zagen met een geleider die je maakt uit hout waar je platen tussen kan klemmen om zo de juiste hoek in te zagen.

Je kan met houten balken die je in afschot zaagt eerst nog een onderlaag maken en daar gewone PIR plaat op leggen. Als je dat wil doen zonder daar eerst nog een druk verdelende laag onder te leggen ga je wel dikkere platen moeten nemen en dat kost dan ook weer meer.

Je kan overwegen sandwichpanelen van bv. 100mm te gebruiken en die op afschot leggen, daar kan je op lijmen (of misschien is dat niet meer nodig - kies voor dakplaten), die zijn voor een aantal meter zelfdragend genoeg en direct geïsoleerd.

Maar, over hoeveel m² gaat het, want als die carport lang genoeg blijft staan en je hebt niet 3 keer zoveel werk maar een relatief beperkte meerkost voor die isolatie, zou ik gewoon nu kiezen voor de PIR op afschot.
Pagina: 1