Ik heb de BBG doorgenomen en vervolgens bij Informatique langs geweest.
Graag gezien de vele kennis hier, spar ik met jullie over wat er nu is en hoop ik weer een goede Game PC aan te kunnen bouwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair: gamen op 2K/1440p @ (bij voorkeur) 144–180Hz met Ultra-instellingen.
Games o.a.: Battlefield 6, F1 25 (straks ook 2026), Clair Obscur: Expedition 33, Anno 1800, Guild Wars 2, Baldur’s Gate 3, The Witcher 3.
Monitoren: ik wil 2× 1440p monitor aansturen (overweeg de MSI G272QPF E2 27" 1440p/180Hz of soortgelijk uit de best buy guide). Misschien veel later 3 schermen (vooral voor F1).
Gebruik verder: alleen bedraad netwerk. Fotografie/beeldbewerking kan ik op mijn Mac. Op deze PC is dat “mooi meegenomen”.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal € 2.500,- (zonder Windows-licentie). Ik haal de onderdelen graag bij Informatique op en bouw de PC zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn harde schrijven mee:
De oude voeding (be quiet! Straight Power 11 650W) is denk niet meer verstandig/bruikbaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik koop graag bij Informatique (is voor mij om de hoek, fijne service).
Uitbreidbaarheid: Het moet mogelijk zijn om de pc met de kennis van nu ook future proof te maken voor upgrades 4K. Extra NVMe is nu niet nodig, maar als de optie er is mooi meegenomen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ben niet merk gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nooit gedaan en heb het niet als uitgangspunt. Sta altijd open voor simpele tweaks.
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Graag gezien de vele kennis hier, spar ik met jullie over wat er nu is en hoop ik weer een goede Game PC aan te kunnen bouwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair: gamen op 2K/1440p @ (bij voorkeur) 144–180Hz met Ultra-instellingen.
Games o.a.: Battlefield 6, F1 25 (straks ook 2026), Clair Obscur: Expedition 33, Anno 1800, Guild Wars 2, Baldur’s Gate 3, The Witcher 3.
Monitoren: ik wil 2× 1440p monitor aansturen (overweeg de MSI G272QPF E2 27" 1440p/180Hz of soortgelijk uit de best buy guide). Misschien veel later 3 schermen (vooral voor F1).
Gebruik verder: alleen bedraad netwerk. Fotografie/beeldbewerking kan ik op mijn Mac. Op deze PC is dat “mooi meegenomen”.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal € 2.500,- (zonder Windows-licentie). Ik haal de onderdelen graag bij Informatique op en bouw de PC zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn harde schrijven mee:
- Samsung SSD 850 EVO 500GB
- Samsung SSD 870 QVO 1TB
- Hitachi 3.5" HDD 2TB (HDS722020ALA330) voor back-ups/afbeeldingen
De oude voeding (be quiet! Straight Power 11 650W) is denk niet meer verstandig/bruikbaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik koop graag bij Informatique (is voor mij om de hoek, fijne service).
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Tray | € 314,40 | € 314,40 |
1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 253,99 | € 253,99 |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 640,99 | € 640,99 |
1 | Behuizingen | Antec Flux Pro Zwart | € 182,60 | € 182,60 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Pro 3 Black | € 46,72 | € 46,72 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 146,89 | € 146,89 |
1 | Voedingen | be quiet! Power Zone 2 850W | € 141,28 | € 141,28 |
1 | Interne SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 228,99 | € 228,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.955,86 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ben niet merk gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stil waar mogelijk. Luchtkoeling heeft denk mijn voorkeur boven waterkoeling (minder risico/onderhoud).
- Bedraad netwerk (geen Wi-Fi nodig, maar bord mag het hebben). We hebben alles met wifi7 support maar ook bedraad via de deco BE65
- Multi-monitor: vandaag 2×1440p, later mogelijk 3×1440p (F1). Tips mbt uitgangen/VRR/DP2.1 en performance welkom.
- Keuze gebaseerd op Tweakers BBG 1440p-build + advies van Informatique.
Nooit gedaan en heb het niet als uitgangspunt. Sta altijd open voor simpele tweaks.
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
- “Sanity check” op de parts-lijst: past dit goed bij 1440p Ultra nu, met logische doorgroei naar 4K later?
- CPU-keuze: 7800X3D (gamingtopper) vs alternatieven uit BBG zoals Ryzen 7 9700X of Ryzen 9 7900 — wat is anno nu de beste keuze voor 2K Ultra + toekomst (en waarom)?
- GPU-keuze[/b]: Sapphire Pulse RX 9070 XT oké t.o.v. bv. PowerColor Hellhound met zoals ik begreep kleine verschillen of is dat het juist waard?[/li]
- realistische verwachting met 9070 XT @ 3×1440p, of is later een GPU-upgrade onvermijdelijk?
- Alle tips/vragen zijn hulpvol zodat ik beter begrijp waar ik nog overna moet en/of kan denken
[ Voor 2% gewijzigd door raymonr op 20-10-2025 21:17 . Reden: typ fouten ]