We zijn plannen aan het maken voor het verduurzamen van een recreatiewoning: bungalow uit 1965 in Overijssel, ~70m2 (~230 m³ te verwarmen volume, 15gr dakhoek), nog vrijwel in originele staat.
De overdracht moet nog plaatsvinden: we willen goed in kaart brengen welke aannames we nog moeten valideren, voordat we naar offertes etc gaan. Benieuwd welke kansen jullie zien
/f/image/BbUmAWMckX2RqSJAuJ5eDSQ5.png?f=fotoalbum_large)
We willen het liefste van het gas af en naar een warmtepomp toe. Bij het vervangen van het dak zien we ook kans systeem D mechanische wtw balansventilatie te installeren.
Waterinhoud totaal ~45 liter?
Dacht aan HeatMeister DIY om de afgifte in de woonkamer/keuken wat te boosten.
Ruimte voor boiler is beperkt, maar zou net in de berging moeten kunnen.
)
Is voor een recreatiewoning water/lucht überhaupt wel logisch, of is lucht/lucht comfortabeler/economischer? Op basis van specs lijkt een Daikin Multiplus opstelling met 5MWXM90 buiten en CKHWS230BV3 binnen, met groot Perfera FVXM in woonkamer (naast 2x FTXM voor slaapkamers) ook prima te kunnen, maar vraag me af of het ventilatorgeluid/luchtstromen gaat storen in de winter.
Allemaal erg nieuw voor me - wat zie ik over het hoofd? Zijn er goedkopere/logischere opstellingen? Dank voor het meedenken
De overdracht moet nog plaatsvinden: we willen goed in kaart brengen welke aannames we nog moeten valideren, voordat we naar offertes etc gaan. Benieuwd welke kansen jullie zien
- Dak is verouderd, bitumenlaag bovenop hout met houtwolcementplaatpaneel. Vervangen door sandwichplaten (Rc ~7) lijkt beste optie
- Er is een open haard die we, met de dakwerkzaamheden, willen aftoppen en vervangen door Dimplex
- Spouwmuren zijn niet geïsoleerd, van plan met Supafil (Rc ~2) te laten fixen
- Vloer is lastiger: ensuite is nieuwer, geïsoleerd (met elektrische vloerverwarming), maar rest van de woning niet. Geen goede kruipruimte(toegang), willen we niet meteen oppakken
- Houten kozijnen hebben oud dubbelglas, plan on na dak/spouwmuren & warmtepomp op te pakken
- Er is een 3x25a aansluiting, PV op zuid-zuidoost helft dak aanleggen lijkt zinnig, maar nog geen direct plan
- Slaapkamers hebben een ~2012 Daikin multisplit airco opstelling, Perfera muur in elk
/f/image/BbUmAWMckX2RqSJAuJ5eDSQ5.png?f=fotoalbum_large)
We willen het liefste van het gas af en naar een warmtepomp toe. Bij het vervangen van het dak zien we ook kans systeem D mechanische wtw balansventilatie te installeren.
Afgiftesysteem, HT radiatoren
- Keuken: T22 verticaal ~1800×400 mm
- Woonkamer: T22 laag onder raam ~300×2000 mm
- Hal: T22 laag muur ~300×800 mm
- Slaapkamer 1: 2x T11 klein ~300×600 mm elk
- Slaapkamer 2: T22 laag onder raam ~300×1000 mm
- Badkamer: groot handdoekenrek ~1800×600 mm
Waterinhoud totaal ~45 liter?
Dacht aan HeatMeister DIY om de afgifte in de woonkamer/keuken wat te boosten.
SWW:
Stevig vrijstaand bad in ensuite, waardoor we 200/230l sww capaciteit op het oog hebben. Geen DWTW.Ruimte voor boiler is beperkt, maar zou net in de berging moeten kunnen.
Warmtevraag:
Met wat (AI) inschattingen/rekenen kom ik op:- Voor: ~430 W/K code:
1
H₁ ≈ 433 W/K: ΣUA ≈ 342 W/K (dak U≈1,50; spouw U≈1,30; vloer U≈0,90; glas Uw≈2,9 met ~18 m²), + ~15% koudebruggen ≈51 W/K, + ventilatie/infiltratie ≈38 W/K bij n≈0,50 h⁻¹ en V≈230 m³
- Na: ~230 W/K code:
1
H₂ ≈ 228 W/K: ΣUA ≈ 169 W/K (dak U≈0,14; spouw U≈0,46; vloer en glas ongewijzigd), + ~15% koudebruggen ≈25 W/K, + ventilatie/infiltratie ≈34 W/K bij n≈0,45 h⁻¹
Warmtepompvoorkeur:
L/W (maar misschien L/L?) - milieuvriendelijk, zuinig, verkrijgbaarheid, stil (binnen, buiten is genoeg ruimte/afstand), domotica-integratie, design, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoopWie gaat het installeren?
Uitbesteed, maar leuk om in te verdiepen! (Huurappartement gewend, niets te tweaken daarDenkrichting
Zou een Daikin Altherma 4 oplossing overkill/realistisch zijn? EPSK06-10AV3 (buiten, 6kW) met EPVX10S23A9W binnen.Is voor een recreatiewoning water/lucht überhaupt wel logisch, of is lucht/lucht comfortabeler/economischer? Op basis van specs lijkt een Daikin Multiplus opstelling met 5MWXM90 buiten en CKHWS230BV3 binnen, met groot Perfera FVXM in woonkamer (naast 2x FTXM voor slaapkamers) ook prima te kunnen, maar vraag me af of het ventilatorgeluid/luchtstromen gaat storen in de winter.
Allemaal erg nieuw voor me - wat zie ik over het hoofd? Zijn er goedkopere/logischere opstellingen? Dank voor het meedenken