Bungalow uit 1965 verduurzamen: L/W warmtepomp na isolatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
We zijn plannen aan het maken voor het verduurzamen van een recreatiewoning: bungalow uit 1965 in Overijssel, ~70m2 (~230 m³ te verwarmen volume, 15gr dakhoek), nog vrijwel in originele staat.

De overdracht moet nog plaatsvinden: we willen goed in kaart brengen welke aannames we nog moeten valideren, voordat we naar offertes etc gaan. Benieuwd welke kansen jullie zien :9
  • Dak is verouderd, bitumenlaag bovenop hout met houtwolcementplaatpaneel. Vervangen door sandwichplaten (Rc ~7) lijkt beste optie
  • Er is een open haard die we, met de dakwerkzaamheden, willen aftoppen en vervangen door Dimplex
  • Spouwmuren zijn niet geïsoleerd, van plan met Supafil (Rc ~2) te laten fixen
  • Vloer is lastiger: ensuite is nieuwer, geïsoleerd (met elektrische vloerverwarming), maar rest van de woning niet. Geen goede kruipruimte(toegang), willen we niet meteen oppakken
  • Houten kozijnen hebben oud dubbelglas, plan on na dak/spouwmuren & warmtepomp op te pakken
  • Er is een 3x25a aansluiting, PV op zuid-zuidoost helft dak aanleggen lijkt zinnig, maar nog geen direct plan
  • Slaapkamers hebben een ~2012 Daikin multisplit airco opstelling, Perfera muur in elk
CV ketel uit 2008 verwarmt nu de boel en levert sww - die lijkt aan vervanging toe. Indicatie van vorige eigenaren is 1500m3 jaarverbruik, maar zonder inzicht in de bezettingsgraad is het lastig beoordelen hoe representatief dat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjMYaDzrBHeneWR7xxMabW3V2b0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BbUmAWMckX2RqSJAuJ5eDSQ5.png?f=fotoalbum_large

We willen het liefste van het gas af en naar een warmtepomp toe. Bij het vervangen van het dak zien we ook kans systeem D mechanische wtw balansventilatie te installeren.
Afgiftesysteem, HT radiatoren
  • Keuken: T22 verticaal ~1800×400 mm
  • Woonkamer: T22 laag onder raam ~300×2000 mm
  • Hal: T22 laag muur ~300×800 mm
  • Slaapkamer 1: 2x T11 klein ~300×600 mm elk
  • Slaapkamer 2: T22 laag onder raam ~300×1000 mm
  • Badkamer: groot handdoekenrek ~1800×600 mm
Inschatting totale afgifte bij 40°C ~1.7 kW, 55°C ~2.9 kW, 65°C ~4.8kW
Waterinhoud totaal ~45 liter?

Dacht aan HeatMeister DIY om de afgifte in de woonkamer/keuken wat te boosten.
SWW:
Stevig vrijstaand bad in ensuite, waardoor we 200/230l sww capaciteit op het oog hebben. Geen DWTW.

Ruimte voor boiler is beperkt, maar zou net in de berging moeten kunnen.
Warmtevraag:
Met wat (AI) inschattingen/rekenen kom ik op:
  • Voor: ~430 W/K
    code:
    1

H₁ ≈ 433 W/K: ΣUA ≈ 342 W/K (dak U≈1,50; spouw U≈1,30; vloer U≈0,90; glas Uw≈2,9 met ~18 m²), + ~15% koudebruggen ≈51 W/K, + ventilatie/infiltratie ≈38 W/K bij n≈0,50 h⁻¹ en V≈230 m³
  • Na: ~230 W/K
    code:
    1

H₂ ≈ 228 W/K: ΣUA ≈ 169 W/K (dak U≈0,14; spouw U≈0,46; vloer en glas ongewijzigd), + ~15% koudebruggen ≈25 W/K, + ventilatie/infiltratie ≈34 W/K bij n≈0,45 h⁻¹
De 'voor' inschatting lijkt redelijk in lijn met 1500m³/jaar/gas, na warm watergebruik?
Warmtepompvoorkeur:
L/W (maar misschien L/L?) - milieuvriendelijk, zuinig, verkrijgbaarheid, stil (binnen, buiten is genoeg ruimte/afstand), domotica-integratie, design, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop
Wie gaat het installeren?
Uitbesteed, maar leuk om in te verdiepen! (Huurappartement gewend, niets te tweaken daar :henk)
Denkrichting
Zou een Daikin Altherma 4 oplossing overkill/realistisch zijn? EPSK06-10AV3 (buiten, 6kW) met EPVX10S23A9W binnen.

Is voor een recreatiewoning water/lucht überhaupt wel logisch, of is lucht/lucht comfortabeler/economischer? Op basis van specs lijkt een Daikin Multiplus opstelling met 5MWXM90 buiten en CKHWS230BV3 binnen, met groot Perfera FVXM in woonkamer (naast 2x FTXM voor slaapkamers) ook prima te kunnen, maar vraag me af of het ventilatorgeluid/luchtstromen gaat storen in de winter.

Allemaal erg nieuw voor me - wat zie ik over het hoofd? Zijn er goedkopere/logischere opstellingen? Dank voor het meedenken :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Ik denk dat er te weinig afgifte is, ook na heatmeisters, om aan de benodigde 6kW te komen bij voldoende lage Ta (55 denk ik dat je er al niet komt).
Met deze relatief kleine radiatoren vermoed ik dus ook dat er met CV op zeer hoge temperatuur gestookt is, waardoor CV rendement laag is (Retour vrijwel zeker boven de HR omslag @55). Ik verwacht ook dat de leidingen aan de krappe kant zijn, want bij hoge temperatuur is er weinig debiet nodig.

Ook de Altherma 4 is het nog niet gelukt de natuurwet te breken waardoor het 2% per graad extra kost om warmte te maken.

Dus ik zie zonder grote aanpassingen aan afgifte systeem geen succes formule met L/W.

L/L werkt altijd, en kan met goede plaatsing gewoon comfortabel zijn.

PS: zonde dat net zo’n grote en-suite het smerigste ding in huis (toilet) niet gescheiden is van het schoonste…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Niet online
@Ronald thanks, fijn om dit perspectief te krijgen!

Ik heb gerekend met ~7.3kW (koevlaas) bij het oude/ongeisoleerde 433W/K scenario, en daarmee ~3.8kW bij het nieuwe/geisoleerde (~230W/K) scenario. Met de Daikin 6kW opstelling dacht ik zo wat (sww/defrost) headroom te hebben, maar omdat ze (voor zover ik lees) goed kunnen moduleren naar lager vermogen (eg ~4kW) een goede fit te hebben.

Een ongunstige initiele SCOP zou ik dan voor lief kunnen nemen, totdat er radiatoren zijn vervangen en de temperatuur van 55 of 60 naar beneden zou kunnen. Als de leidingen inderdaad aan de krappe kant zijn (12/15mm?) gaat het zonder vloer openbreken lastig worden, en lijkt L/W inderdaad dood te lopen...

Ik ga de volgende keer op locatie de radiatoren nog maar eens nameten en kijken naar de ingestelde temp op de CV. Nog andere tips voor ophalen info op locatie?

Zal ook maar eens orienteren wat een goede plek voor FVXM50AB unit in de woonkamer zou zijn, als het L/L moet worden

(Er zijn in de en-suite inderdaad wat... creatieve ontwerpkeuzes gemaakt 😅)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Een individuele radiator heeft aan 15mm genoeg.

https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
2 tabellen, maximaal gewenste flow per diameter, en te transporteren vermogen bij zekere deltaT.

Die delta wil je laag bij warmtepomp (rond 5) maar dat maakt dat er dus heel hoog debiet nodig is.

Dus nazoeken hoe het leidingtraject zich splitst en met welke diameters.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Mocht L/W wel lukken, dan zou ik kijken naar een Vaillant 55/6 - deze is stiller dan de Altherma 4. Wat mij enorm verrast: de buitenunit van de Altherma 4 is een e-n-o-r-m object...

Mogelijk komt er volgend jaar een kleinere serie Altherma 4 voor de lagere vermogens... Die buitenunit is nu wat betreft behuizing identiek tot 16kW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Niet online
Thanks @Ronald, ga het leidingtraject in kaart brengen (warmtecamera en al) volgende keer op locatie.

Zal me ook eens verdiepen in de Vaillant 55/6. Formaat/geluid buitenunit is een minder grote zorg (perceel is groot genoeg, buitenunit airco is ver van (andere) woningen langs toegangsweg, half verborgen door struik, geplaatst) maar moet me ook niet blindstaren op Daikin ecosysteem.
Pagina: 1