Cempanel platen onder de gevelbekleding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-10 16:54
Mijn vraag
Bij ons is een aanbouw geplaatst waarbij gebruik is gemaakt van HSB wanden waarbij een composiet gevelbekleding is gebruikt. Deze bekleding moet 15cm vanaf de grond vrij staan. Vanaf onderkant gevelbekleding tot onderkant van de betonfundering wordt er gebruik gemaakt van een cempanel plaat.

Ik weet nu niet wat het beste is. De opbouw is als op de tekening, kan ik hier bijv. nog EPDM overheen plakken, of moet dit damp open blijven? Of is de beste optie nog wat anders?

tekst ge-edit tbv vindbaarheid

[ Voor 32% gewijzigd door M4inDC op 21-10-2025 20:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
je heb staat onder het maaiveld op de je fundering? zonder iets er tussen behalve dat cempanel?

en het staat er al wel maar achteraf vind de aannemer het niet goed? waarom pas achteraf? je kan er vanalles overheen plakken maar dat zal weinig helpen denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 20-10-2025 20:19 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
(jarig!)
De uitbouw staat er al? ik vind het een weinig doordacht detail, dit lijkt inderdaad meer tekenaar dan bouwkundige die dit heeft gemaakt.

Als het er staat is het enige wat ik nog kan bedenken om het waterdicht te maken het compleet inbranden met bitumen, al ziet dat er niet fraai uit. over dat er dan een relatief klein stuk dampdicht is zou ik mij niet teveel zorgen maken, daarboven kan nog voldoende vocht de constructie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:16
Over de plaat maak ik me niet zo druk, maar het houten stijlwerk erachter vind ik wel tricky. Als het nog niet gebouwd is: wellicht het stijlwerk met ankers op de betonvloer (onder regel). Daaronder de kant plank verlijmen op xps isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-10 16:54
Dit is goed balen, had hier al vrees voor, maar goed om de bevestiging te krijgen. Ik ga contact opnemen hoe we dit toch kunnen fixen.

[ Voor 46% gewijzigd door M4inDC op 21-10-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ook je afwerkvloer zit onder het maaiveld.. aardig recept om ooit een zwembad te krijgen. Putje in de tuin verstopt oid en er staat water tegen die gevel, wat echt een weg naar binnen gaat vinden. dit gaan beschouwen als kelder is de enge oplossing maar dan heb je een dampdichte laag (bv bitume) aan de buitenkant en is de kans groot dat je onderste regel weg gaat rotten. en daarom zal een bouwkundige altijd steenachtig bouwen tot boven het maaiveld. je ziet dit vaker maar doorgaans door prefab cowboys.
Pagina: 1