Nieuw thuisnetwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:35
Wij zijn onlangs verhuisd naar een woning met een 1e verdieping en een zolder. Iedere verdieping heeft een dikke betonplaat. Onze Nighthawk RAX80 is niet meer voldoende om de hele woning dekken met (fatsoenlijk) draadloos internet. Ik wil het goed aanpakken en heb het idee om in de meterkast een router op te hangen die ik direct aan de ONT verbind. Dan trek ik 1 kabel naar de 1e verdieping en 1 kabel naar de zolder. Of ik trek 1 kabel naar zolder --> Switch --> Terug naar de 1e verdieping.

Op iedere verdieping heb ik het idee om een access point aan het plafond te monteren. Op zolder wil ik ook een bedrade verbinding met de Synology, Home Assistant Yellow en mijn PC aanleggen.

ChatGPT kwam met het volgende schema:

[Glasvezelmodem]

[TP-Link ER707-M2 Router]

[TP-Link TL-SG2210MP PoE+ Switch]
├── PoE → [EAP670] Woonkamer (WiFi)
├── PoE → [EAP650] 1e verdieping (WiFi)
├── PoE → [EAP650] Zolder (WiFi)
├── PoE → [EAP225-Outdoor] Schuur (WiFi, optioneel)
└── Data → [Zolder switch TL-SG105]
├── [Synology NAS]
├── [Home Assistant Yellow]
└── [PC]

Ik heb een glasvezel aansluiting van 1Gbit/s bij Odido. Ik kwam veel positieve verhalen tegen over TP-link vandaar deze suggestie van ChatGPT. Ook zag ik dat de ER707-M2 router al 2 jaar op de markt is. Krijgt deze nog lange tijd updates en ondersteuning? Mijn huidige router wordt niet meer ondersteund door Netgear en ontvangt geen updates meer. Ik heb deze router minder dan 5 jaar geleden gekocht voor 280,- euro. Ik vind het jammer dat deze niet meer ondersteund wordt en hoop nu langer mijn apparatuur te mogen doen.

Ik heb 50 meter F/UTP kabel gekocht wil zelf de kabels op maat maken.

Iedere vorm van hulp en advies is welkom! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Stuur de F/UTP terug en haal gewoon U/UTP. Cat6 is prima, als je er een goed gevoel van krijgt cat6a.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
Ik heb die F/UTP besteld omdat deze beter geschikt zou zijn om langs een (kort stukje) 220V stroomkabel te laten lopen? Ik snap dat hij er niet te dicht tegenaan hoort te zitten hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Daar heb je met U/UTP ook geen last van hoor.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14
Hoogheid schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:19:
Ik heb die F/UTP besteld omdat deze beter geschikt zou zijn om langs een (kort stukje) 220V stroomkabel te laten lopen? Ik snap dat hij er niet te dicht tegenaan hoort te zitten hoor.
Kan prima naast elkaar voor huishoudelijk gebruik.
50m is imho ook wat aan de magere kant kwa lengte voor het aantal aansluitingen dat je wil maken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
Bedankt voor de reacties! Ik heb ook nog 2x 10 meter UTP kabel liggen die ik zou kunnen gebruiken. Maar als mijn metingen een beetje kloppen moet ik met die 50 meter al voldoende lengte hebben.

Nu ben ik alleen nog benieuwd naar wat meningen over de apparatuur die ik op het oog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31

TeeDee

CQB 241

Is het niet overzichtelijker (en goedkoper) om je router + switch samen te voegen tot een ER7212PC?

Je hebt dan een router, switch + omada controller (die je eigenlijk wel nodig hebt wil je het allemaal deftig krijgen) in 1 systeem.

Wat betreft de rest van je EAP's kan ik weinig over zeggen. Alleen ervaring met de 245 in mesh gecombineerd met een 610.

[ Voor 20% gewijzigd door TeeDee op 20-10-2025 22:02 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47

lier

MikroTik nerd

Hoe lang verwacht en/of wil je ondersteuning op je apparatuur?
Wat zijn verder je eisen en wensen?

Let erop dat je zolder switch geen PoE biedt, wil je deze met een injector of power supply voeden? Of toch meer kabels naar zolder?
Verder denk ik dat je met een netwerktekening beter inzicht krijgt, zorg dat alle apparatuur die je aan wil sluiten daarin staat met een verbinding naar de switch(es). Dan weet je zeker dat je voor nu (en de toekomst?) voldoende poorten hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
lier schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:21:
Hoe lang verwacht en/of wil je ondersteuning op je apparatuur?
Wat zijn verder je eisen en wensen?

Let erop dat je zolder switch geen PoE biedt, wil je deze met een injector of power supply voeden? Of toch meer kabels naar zolder?
Verder denk ik dat je met een netwerktekening beter inzicht krijgt, zorg dat alle apparatuur die je aan wil sluiten daarin staat met een verbinding naar de switch(es). Dan weet je zeker dat je voor nu (en de toekomst?) voldoende poorten hebt.
Bedankt voor het meedenken! _/-\o_
Ik weet niet wat realistisch is maar minimaal 5 jaar lijkt mij niet een onredelijke termijn voor ondersteuning. Nu denk ik dat het vooral belangrijk is bij de router en de access points en minder van belang bij de switches.

Ik wil een snelheid van minimaal 1Gbit/s. behalen. Binnenshuis is een hogere snelheid mooi meegenomen maar lijkt mij niet noodzakelijk voor het gebruik van Plex of interne bestandsoverdracht.

Het liefst trek ik 1 kabel naar zolder en verdeel hem daar met een switch.
Na wat lezen lijkt het erop dat de TP-Link ER707-M2 Router geen PoE ondersteuning heeft en de TP-Link Omada ER7412-M2 wel PoE biedt voor de Access Points.

Ik heb even een nieuwe netwerktekening gemaakt die (volgens mij) beter weergeeft wat mijn idee is:
[Glasvezelmodem]
|

[TP-Link Omada ER7412-M2 i.p.v. TP-Link ER707-M2 Router]
├── PoE → [EAP670] Woonkamer (WiFi)
├── PoE → [EAP650] 1e verdieping (WiFi)
├── PoE → [EAP650] Schuur (WiFi) (optioneel)
└── Data → [Zolder switch TP-Link TL-SG108PE]
├── PoE → [EAP650] Zolder (WiFi)
├── [Synology NAS]
├── [Home Assistant Yellow]
└── [PC]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je ziet dat vooral de meer pro apparatuur langer ondersteuning krijgen, maar daar zit ook een kostenplaatje aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
TeeDee schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:59:
Is het niet overzichtelijker (en goedkoper) om je router + switch samen te voegen tot een ER7212PC?

Je hebt dan een router, switch + omada controller (die je eigenlijk wel nodig hebt wil je het allemaal deftig krijgen) in 1 systeem.

Wat betreft de rest van je EAP's kan ik weinig over zeggen. Alleen ervaring met de 245 in mesh gecombineerd met een 610.
Sorry ik had over jouw reactie heen gelezen. Maar dit is inderdaad wat ik vanmorgen ook bedacht! Bedankt voor die aanvulling nog op mijn ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:47

lier

MikroTik nerd

Het zal vast werken. Geen idee hoe de ondersteuning van TP-Link is (hoe kom je op dit merk?).

Hoe ga je het accespoint op zolder voeden?
Vanwaar een ander accespoint beneden dan boven/zolder/buiten?
Je hebt geen andere apparatuur die via een kabel aangesloten wordt (smart tv/hue/camera's/etc.)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogheid
Na een ochtendje zoeken en wikken en wegen kwam ik ook bij de volgende samenstelling uit. Graag ontvang ik hierover de meningen van jullie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbYx7APsCzXeNXdDPEZvJo1FUoI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d4Yn4pbc0NvzkpnX0R4Zh2T3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Niet meteen voor Wifi 7 gaan?

uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:59
Hoogheid schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:43:
Na een ochtendje zoeken en wikken en wegen kwam ik ook bij de volgende samenstelling uit. Graag ontvang ik hierover de meningen van jullie. [Afbeelding]
Ik had eerst netgear/tp-link.
Sinds een jaar helemaal over op Unifi.
En dat werkt gewoon super. Het is haast plug&play maar nog steeds heel veel mogelijkheden om "advanced" te gaan.

Je zou die setup nog een kleine 100 euro goedkoper kunnen maken door een ucg ultra te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:10
En iets duurder door U7 Pro’s te nemen. Ben je voor de komende 5-8 jaar klaar.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1