Op mijn Gmail veel mailtjes van het Mail Delivery Subsystem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:55
Mijn vraag

Op mijn persoonlijke gmail-adres krijg ik sinds afgelopen week meerdere mailtjes per dag van het Mail Delivery Subsystem met als onderwerp "Delivery Status Notification (Failure)". Ik zou graag willen weten waarom dit is en hoe ik het kan stoppen.

Normaal krijg zo'n mailtje alleen als ik per ongeluk naar een verkeerd mailadres stuur, maar nu krijg ik ze op momenten dat ik helemaal geen mail stuur. Er staat op dat tijdstip ook geen mail in mijn verzonden berichten.

Het lijkt er wel op alsof er soms een spam mailtje als bijlage bij zit. In het mailprogramma van apple staat dit als een 'mail-bijlage', op de gmail website opent eronder soms een spam bericht.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Gmail (persoonlijk account)
- Apple Mail

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Gekeken of er mailtjes in mijn verzonden map staan (dan zou denk ik iemand toegang hebben tot mijn account).
- 2FA staat aan.
- Mailtje zelf goed bekeken of het wel echt is. Het lijkt legitiem, alle links gaan naar sites van Google, zoals https://support.google.com/mail/?p=NoSuchUser .
- Gekeken naar wie de mailtjes zouden gaan. De mailtjes gaan altijd naar een combinatie van mijn emailadres met een ander domein (zoals <mijnemail>@google.com, <mijnemail>@pinterest.com), wat uiteraard niet bestaat.

Bijgevoegd twee plaatjes. 1 van zo'n bericht op de gmail site en 1 van hetzelfde bericht in apple mail (ik heb m'n eigen adres onherkenbaar gemaakt, maar op elke plek stond hetzelfde).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUhjnILr-rOYs7u9RlVNrAEqTkw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9yS1VdNW7WR2Zh0Qoz6anM9e.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM1ORuSvyoHo6H9N86TSf6QFHhY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZEhib949dQsDKNDT57Gr7ZCD.png?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via arjan1995 op 20-10-2025 20:52)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ja, die return-path is de veroorzaker, die geeft aan waar het naar terug moet een dat ben jij dus.

Een filter instellen is een goed idee. Je filtert dan uiteraard ook terechte meldingen maar zoveel krijg je er daar niet van denk ik.

Vaak houdt het na een tijdje wel op en gebruiken ze weer andere adressen. Dus als je geen meldingen meer in spam ziet komen zou ik het filter weer verwijderen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik denk dat je mailadres misbruikt wordt om spam te versturen. Dus niet via jouw email maar via een brakke mailserver die dit toelaat. Doe je helaas niets aan.

Doorgaans zitten de headers van de verzonden mails ook in de bijlage die je krijgt, daarin zou je dan je eigen adres moeten kunnen zien.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
Bedankt voor het meedenken!

Ik heb de headers bekeken. Jeetje wat zijn dat er een hoop zeg.

In de bijlage staat o.a:
- "From: <noreply@thediet.maltanet.net>"
- "To:" met een ander gmail adres (die zal ik maar niet posten, zal vast ook een bestaand adres zijn),
- "Return-Path:" met mijn eigen mailadres
- Het niet bestaande pinterest.com mailadres staat in de header "Received: from mail-out.uiku.es (scan-xupa-02.oracleoutsourcing.com. [64.181.197.100])
by mx.google.com with ESMTPS id e9e14a558f8ab-430d070e751si55309345ab.11.2025.10.19.18.32.50
for <*********@pinterest.com>

Zou dit de reden zijn waarom ik de mails 'terug' krijg?
En is hier dus verder niets aan te doen, behalve een filter instellen dat de mails van mail subsystem voortaan ook maar naar mijn spam gaan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ja, die return-path is de veroorzaker, die geeft aan waar het naar terug moet een dat ben jij dus.

Een filter instellen is een goed idee. Je filtert dan uiteraard ook terechte meldingen maar zoveel krijg je er daar niet van denk ik.

Vaak houdt het na een tijdje wel op en gebruiken ze weer andere adressen. Dus als je geen meldingen meer in spam ziet komen zou ik het filter weer verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan1995
Oke, duidelijk. Dan ga ik een filter aanmaken. Bedankt voor je snelle reply :)