Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:04
Mijn vraag
Ik heb recentelijk mijn PC geupgrade (met dank aan meerdere van jullie voor de suggesties) en heb hierdoor enkele oude componenten over. Ik zou graag binnenkort een home server + NAS willen bouwen. Nu heb ik de mogelijkheid om mijn oude Ryzen 5 2600, het moederbord (b450m), het RAM-geheugen (16GB), de PSU en zelfs de GTX1660 te hergebruiken. Dit is waarschijnlijk overkill voor het meeste gebruik, maar als ik het kan hergebruiken, zou dat me wat geld besparen.

Ik zal deze server voornamelijk gaan gebruiken voor de klassiekers: Home Assistant, Jellyfin-server, Pi Hole en enkele andere relatief lichte toepassingen. Het doel is uiteindelijk om Netflix, D+ etc te vervangen en zo hopelijk ook kosten uit te sparen.

De drie vragen die ik had:

Aangezien de Ryzen geen iGPU heeft, moet ik dan ook de GTX1660 aan deze build toevoegen als ik video wil transcoderen? Als ik de GTX1660 moet toevoegen, is dat dan nog steeds de moeite waard qua stroomverbruik (ik kan proberen ze te ondervolten) of zou het extra stroomverbruik veel te hoog zijn?

Zijn er eenvoudige, kleine serverachtige behuizingen die ook geschikt zijn voor een GTX1660? Ik zat zelf te denken aan een Fractal Design Node 804 of Jonsbo N3 (maar die is een stuk prijziger).

De andere optie is om een energiezuinige N100-build aan te schaffen, bijvoorbeeld een Beelink en mijn huidige setup te verkopen of in ieder geval niet opnieuw te gebruiken? In dit geval moet ik wel nog steeds een NAS behuizing aanschaffen voor de HDDs dus deze kosten zouden er sowieso bijkomen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Home Assistant, Jellyfin-server, Pi Hole en enkele andere relatief lichte toepassingen. Andere leuke suggesties voor (nuttige of nutteloze) programma's zijn welkom.

Hardware:
  • GTX1660
  • Ryzen 5 2600
  • DDR4 2100 MHz 16 GB
  • B450M motherboard
  • FSP 500W hyper K
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
N100 nuc zoals Beelink of andere soortgelijke PCs op Aliexpress (https://nl.aliexpress.com...43065%7C_p_origin_prod%3A - Excuus voor de vreselijk lange link.

Ik heb zelf ervaring met (game) PCs in elkaar zetten en hier en daar wat kloten met programma's maar geen grote ervaring met het opzetten van servers (unraid etc) en het effectief runnen van dockers, dus daarom leek me dit een leuk experiment met useful doel.