Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-10 21:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Sinds een jaar ongeveer werk ik nog maar 3 dagen in de week. Dit heeft voor een deel te maken met gezondsheidsklachten, maar het plan was altijd om (zodra het beter ging) steeds meer voor mezelf te gaan werken en om te kijken of ik een eigen bedrijf kan opzetten.
Ik ben voornemens om langzaam aan wat producten te ontwikkelen samen met een Chinese fabrikant en deze vervolgens te gaan verkopen. Online (webshop) en internationaal verzenden.
Waar ik nu echter tegenaan loop zijn een aantal haken en ogen tesamen waardoor ik eigenlijk hoopte dat mensen hier wellicht hen kennis en ervaring wilde delen hierover:

1. Ik zit te denken gezien de Nederlandse economie om niet vanuit hier alle logistiek te gaan regelen. De kosten zijn hier echt idioot hoog en de internationale verzendkosten helemaal (er zijn niet zoveel economische opties zoals je in veel andere landen ziet bijvoorbeeld). Zijn startende ondernemers hier ook tegenaan gelopen zelf? Of had je vrij vlot een prijsonderhandeling met PostNL of DHL over tarieven etc.? Vanaf hoeveel pakketten spreken we dan ongeveer?

2. Ik heb van een vriend van mij begrepen dat wanneer je in Nederland een webshop start welke internationaal zaken doet, je hier tenminste een module nodig hebt die de gebruiker na het registreren, tijdens zijn aankoop ook de juiste belasting/VAT/BTW doorberekend voor diens land van herkomst (factuur adres). Hierdoor maken sommige mensen in het begin vaker de overstap naar Shopify of Etsy om dan daar hen product te gaan verkopen. Maar dit zijn ook geen Nederlandse websites/dienstverleners. Is dit wel 'handig' om je bedrijf met verkoop van producten te starten via iets als Shopify?

3. Ik zal zelf eigenlijk te overwegen om in plaats van Shopify misschien wel direct met Amazon te gaan werken. Zo kan ik mogelijk zelfs een deel van mijn producten uit China direct laten verschepen naar een Amazon warehouse in de EU en ook in de US. Uiteraard zal Amazon hier net als Shopify etc. een promilage op pakken. Heeft iemand hier ervaring mee om zo zijn business op te starten?
- Of een ander alternatief: Een Chinese warehouser, die producten vervolgens verkoopt via Aliexpress? (Hier ben ik echter een beetje huiverig voor aangezien ik veel horrorverhalen heb gelezen over Chinese tussenpersonen die uiteindelijk gewetensloze fraude plegen en een deel van de winkelverkopen via een eigen kanaal laten verlopen). Iemand hier ervaringen mee?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:56

Theo

moederbord

Je wil zelf een product gaan maken, of in China laten maken en in NL importeren. Heb je nagedacht over de CE markering die daarbij komt kijken? Dus een Technisch Constructie Dossier maken waarmee je bewijst dat je product aan de CE eisen voldoet zodat je de CE markering mag aanbrengen? Met name wanneer het product iets met stroom doet (batterij, stekker, zonnepaneel, enz) zul je ook aan de EMC eisen moeten voldoen, en aantonen dat je dat doet.

Kijk dus niet alleen naar de marketing en economische aspecten (waar produceren/verkopen/verzenden), maar kijk van te voren ook even naar de wettelijke eisen waar een product aan moet voldoen voor je het binnen de EU wil verkopen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:55

Qwerty-273

Meukposter

Da_maniaC schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:10:
Of een ander alternatief: Een Chinese warehouser, die producten vervolgens verkoopt via Aliexpress? (Hier ben ik echter een beetje huiverig voor aangezien ik veel horrorverhalen heb gelezen over Chinese tussenpersonen die uiteindelijk gewetensloze fraude plegen en een deel van de winkelverkopen via een eigen kanaal laten verlopen).
Zoals overal op de wereld heb je goede en slechte bedrijven (of eigenlijk de mensen die het bedrijf runnen). Maar aangezien je produceert in CN, en wereld wijd probeert af te zetten, lijkt het mij eenvoudiger om ook vanuit daar de verzendingen etc te regelen. Dan zit je niet met een stuk import/export op het moment dat je spullen naar de EU (of NL) haalt die je vervolgens weer buiten de EU verstuurd.

Die vertrouwens band zal je ook met je productie partner moeten hebben, anders kan het de volgende dag op aliexpress staan voor de helft van het geld. Zelfde productie lijn, maar uiteindelijk een ander labeltje (of dat zelfs ook niet).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:48
Met alle respect als je door gezondsklachten minder bent gaan worden (uiteraard heel begrijpelijk) weet ik niet of dit hét moment is om een eigen bedrijf op te zetten.

1) Ik heb niet het idee dat je al een concreet idee hebt. Dat is eigenlijk wel essentieel als het een succes moet worden.
2) De wereldhandel is met alle spanningen en handsgedoe in de VS maar ook in de EU een volatiel gebeuren. Dat heeft risico's (maar biedt ook kansen, maar zie daarvoor punt 1)
3) Hoe ga je je bedrijf financieren? Ik neem even aan dat je voor jezelf wilt starten om inkomen te generen. Inkomen waarvan je nu minder hebt omdat je minder werkt. Heb je nu voldoende geld om te kunnen starten? En kan je dat geld 100% missen (voor de reele kans dat het toch niet zo'n succes wordt)?
4) Een eigen bedrijf is vaak, maar niet altijd, zorgen en gedoe. Voor mensen met een ondernemerspirit een uitdaging, voor anderen stress en slapeloze nachten. Weet je zeker dat je dit erbij kan hebben op dit moment?

Vraag jezelf af: als ik nu geen gezondheidsproblemen had, geld dat tegen de spliten klotst en met veel plezier fulltime bij een baas zou werken, had ik dan ook een eigen bedrijf op willen zetten? Zo nee, dan moet je het niet doen. Een eigen bedrijf opzetten is niet een quick en easy manier om geld te verdienen.

En dan stel ik de vraag: waarom heb je dat dan niet eerder gedaan

Natuurlijk kan je iets semi-hobby matigs opzetten en dan langzaam uitbreiden. Maar dat is niet wat ik in de TS lees. Eigen producten ontwikkelen kost veel geld en tijd en daarbij is een duidelijk idee wat je gaat ontwikkelen wel vrij belangrijk;) Generieke white label zooi inkopen in China en in EU succesvol verkopen klinkt leuk maar echt heel wat lastiger dan je denkt. De markt is compleet verzadigd en zo'n bedrijf is 75% van de tijd bezig met marketing, wat een vak apart is...

[ Voor 25% gewijzigd door kwibox op 20-10-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:32
Allereerst lof dat je wil ondernemen! Er is wel een reden waarom startups vooral software zijn en geen hardware. Hardware ontwikkelen wordt steeds lastiger, vooral ook door regelgeving.

1. Zelfs als je honderden pakketten verstuurt is het via de website van de vervoerder zelf invullen als particulier zijnde goedkoper. Enige voordeel van die zakelijke contracten is dat ze zendingen ophalen en de administratie eenvoudiger is.

2. OSS is geldig binnen europa, maar ook UK heeft regels en ook de VS is momenteel een groot probleem met hoe tariffs worden afgehandeld. Wil je alles zelf gaan doen dan trek je een flinke put open wat je moet gaan bijhouden en bijvoorbeeld het betalen van belasting.

3. Amazon zou ik absoluut niet aan beginnen. Ze nemen een zeer flink percentage van je verkoopprijs af en customer-is-always-right. Dus voor je het weet krijg je een claim en ben je je product + je geld kwijt.

Denk ook aan certificering zoals CE kenmerk. Wellicht FCC in de VS? Regels in Australie? Om maar wat te noemen. Dropshippen vanuit china gaat dat niet oplossen, jij bent nog steeds de fabrikant. Verzendkosten vanuit china kan ook tegenvallen. Aliexpress en dergelijke kunnen goedkoop verzenden, maar zeker niet allemaal.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
@Theo @Qwerty-273 @kwibox @LED-Maniak
Bedankt voor jullie input tot dusver.

Het eerste product wat ik ga maken is meer een 'computer accessoire' hier zit nog geen electronica in. Misschien dat ik dat in de toekomst nog wel wil gaan proberen en eisen rondom CE of wellicht TÜV zijn mij inderdaad wel bekend evenals RoHS. CE daar heb ik voor mijn huidige werk ook veel mee te maken al.
Zodra ik inderdaad echt hardware zou gaan ontwikkelen dan zal ik mij hieraan wel willen/moeten conformeren inderdaad. Ik zou er zelfs op staan dat mijn product een echt CE keurmerk krijgt en niet enkel de letters C E vanuit een chinese fabriek. :)

Ik zat inderdaad vanwege shipping etc. er al aan te denken om dit toch rechtstreeks vanuit china te doen via een mogelijke 3PL of dienstverlener daar. Er zijn ook merken zoals bijvoorbeeld Anbernic of Akko die via Aliexpress één van het "officiële" verkoopkanalen hebben lopen.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met een dienstverlener en iets soortgelijks doen vanuit China? Of ervaring met een accountancy bureau wat heel erg thuis is in internationale e-commerce? :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:18
Ga je B2B of B2C verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
@R_Zwart Aan de consument.

[ Voor 24% gewijzigd door Da_maniaC op 20-10-2025 21:11 ]

Pagina: 1