Kachel ombouw maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennS5
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-10 12:53
Na onze verbouwing is er onder onze gaskachel een open ruimte ontstaan. Voorheen zat hier een marmeren schouw omheen, maar die past niet meer bij ons nieuwe, moderne interieur.

Op advies van de aannemer hebben we gekeken naar het afwerken met tegels, maar ik ben benieuwd of er ook andere mogelijkheden zijn om dit strak en eigentijds af te werken — bijvoorbeeld met plaatmateriaal, natuursteenstrips of iets vergelijkbaars.

Heeft iemand ervaring met dit soort afwerking rond een gaskachel, en tips voor duurzame en hittebestendige materialen of oplossingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of5H2pjb7wwArADWOV0F2x086w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQUIzZlrKgV6m2Dj2tbFajxD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEqipJdy3X0qk2IjO9BfgEHZBRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0IP3jl822yOEQ8Y7p6qaYe3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Opvullen met gips en schilderen. Lijkt mij niet mooi hier nog iets van tegels of plaatmateriaal tegenaan te zetten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
GlennS5 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:53:
Na onze verbouwing is er onder onze gaskachel een open ruimte ontstaan. Voorheen zat hier een marmeren schouw omheen, maar die past niet meer bij ons nieuwe, moderne interieur.
Ik snap het niet zo goed; het ziet er uit of na het verwijderen van de marmeren schouw e.e.a. al opnieuw afgewerkt is. Wat is dan het verhaal achter dat gat?

Ik heb geen ervaring met het afwerken van een kachel die daadwerkelijk hitite genereert (alleen met waterdamp :+ ). Maar; ik zou me vooral zorgen maken om de rest van de afwerking om die kachel; gaat die wel tegen de temperatuurverschillen kunnen? Als dat heel blijft dan kan dat gat aan de onderkant zeker op dezelfde manier.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 20-10-2025 13:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom lost de aannemer dit niet zelf op?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 14:40
Als die wand zo bleek blijft, lijkt me een smal steenstripje in een bleke tint best OK.
Misschien eentje die even dik is als de kachel vooruit komt, even breed als de kachel, en netjes tot de vloer laten komen (stukje plint weghalen).
Maar bespreek het met de vrouw des huizes, die heeft meestal de stevigste mening over esthetiek (is de meest voorkomende situatie, pas gerust aan als de situatie thuis niet hierbij past).

O ja, bereid je wel voor op nu en dan de schouw boven de haard herschilderen, die zal verkleuren.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 20-10-2025 15:14 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Ik zou voor beton gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik kan het niet helemaal goed beoordelen. Is er nu vrije ruimte tussen de rand van de kachel en de wand? Want als dat niet zo is dan zou ik dat gat gewoon vullen en afwerken.

Mocht je echt die ruimte eromheen (vierkant) moeten opvullen zou ik denk eerder voor een natuursteen strip gaan. Kleur is natuurlijk persoonlijk, ik vermoed dat ik een lichte strip zou toepassen.

Een andere optie is het rondom afwerken met een brandwerende plaat, iets van Promatect of Fermacell oid. Die kun je ook netjes laten afwerken met stucwerk.

Omdat je al z'n nette wand hebt en de vloeraansluiting al kloppend is zou ik er niet voor kiezen om de gehele wand te bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:48
Andere optie is misschien om het gat netjes rechthoekig uit te steken en een plintrooster te plaatsen? Doet niets voor de kachel, maar dan valt het niet zo snel op en lijkt het een beter geheel. https://www.hornbach.nl/p...-zwart-800x80mm/12268407/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 21:20
Mijn schoonmoeder heeft 2 jaar terug haar open haard laten vervangen door een inbouw pelletkachel. Hierdoor had ze rondom ook een opening. Dit is opgelost door gewoon een aluminium kader te laten maken in dezelfde kleur als de cassette van de pelletkachel. Als je het ziet, zou je denken dat het onderdeel van de kachel is.
Pagina: 1