Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardhiller
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-10 12:27
Vorig jaar hebben wij een bestaande 2 onder 1 kap gekocht met energielabel B uit het bouwjaar 1994. De woning is na de bouw niet extra geisoleerd. Nu heb ik al het een en ander gelezen over isoleren en laten plaatsen van een Hybride warmtepomp. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer, waar doen wij goed aan?

Verwarming woning:
Beneden:
Vloerverwarming

Boven:
Slaapkamers radiatoren
Badkamer vloerverwarming
Overloop Airco met mogelijkheid tot verwarmen

Verbruik:
Stroom: 3803 kWh
Gas: 1500 m3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:25

de Peer

under peer review

Hardhiller schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:56:
Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer, waar doen wij goed
Begin eens met het doorlezen van dit (sub)forum zodat je iets meer kennis opdoet. Vervolgens kun je opnieuw een topic openen met iets meer concrete informatie en mogelijke ideeën die je zelf al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-10 12:08
Mijn eerste idee hier over:
Eerst Isoleren.
Isoleer het dak en de vloer van de begane grond extra, hier raak je veel warmte kwijt, ook in een huis uit 94.
Vervang zoveel mogelijk glas, Dubbel glas uit 94, liefst vervangen door HR+++ als de huidige kozijnen nog goed zijn en het er in kan. Anders gewoon HR++ maar dan wel met kunststof spacers.
Leg het dak vol met zonnepanelen. Die kosten nu geen drol maar besparen evengoed nog steeds flink, voor het salderen wordt afgeschaft heb je ze al voor een flink deel terug verdient. Best een hyrbide omvormer met accu, dan gaat je verbruik de hele zomer richting nul.
Let ook op het ventileren.
Liefst mechanische ventilatie met warmte terugwinning, maar als er overal roosters boven de ramen zitten kun je de mechanische ventilatiebox wellicht vervangen door eentje die de restwarmte gebruikt om warmwater te maken.
Kijk het dan een jaartje aan, als je merkt dat je dan nog maar 400M3 Gas en 1500KWh per jaar gebruikt kun je gaan denlen aan een (kleine)warmtepomp

Maar inderdaad, ga je lekker per onderdeel inlezen op dit subforum, staat heel veel goede informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30

Wuursj

want worst is al bezet

Naast alles wat gezegd is voor verwarmen, vind ik je stroom rekening best fors en dat heeft weinig te maken met verwarmen. Ter vergelijk: we doen hier 3000 kwh voor een all-electric woning met gezin van 5! Ik zou dat eens gaan onderzoeken en stroomslurpers opsporen.

Is die vloerverwarming in de badkamer soms electrisch? Dat kan een enorme stroomslurper zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardhiller
Wuursj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:06:
Naast alles wat gezegd is voor verwarmen, vind ik je stroom rekening best fors en dat heeft weinig te maken met verwarmen. Ter vergelijk: we doen hier 3000 kwh voor een all-electric woning! Ik zou dat eens gaan onderzoeken en stroomslurpers opsporen.

Is die vloerverwarming in de badkamer soms electrisch? Dat kan een enorme stroomslurper zijn.
Vloerverwarming in badkamer zit aangesloten op CV, dus geen electrische vloerverwarming. Wij zijn een gezin van vier (tweeling van bijna een jaar). Hierdoor staat de wasmachine en droger dagelijks aan, ook in de zomer veel gebruik gemaakt van de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Dan zou ik eens kritisch kijken naar alle apparaten inc. de wasmachine en (warmtepomp?) droger en kijken of daar ergens wat stroomslurpers tussen zit.
We gebruiken met een gezin van 5 met 3 jonge kinderen inc. wasbare luiers etc. ongeveer de helft van jouw verbruik. Wel met droogrekjes ipv een droger, dat moet ik toegeven. Als je veel droogt, kan een warmtepompboiler bijvoorbeeld al veel schelen tov condens droger.

Uitlezen van je slimme meter met bijv. de enologic site (kost niets) en/of losse kwh meter die je in een stopcontact steekt (kost weinig) kunnen helpen bij de zoektocht.

[ Voor 28% gewijzigd door Wuursj op 20-10-2025 13:25 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:47
Op welke temperatuur was je? Niet alles hoeft op 90°.
Staat airco aan met raampje open? Op welke temperatuur zette je de airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wuursj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:22:
Dan zou ik eens kritisch kijken naar alle apparaten inc. de wasmachine en (warmtepomp?) droger en kijken of daar ergens wat stroomslurpers tussen zit.
We gebruiken met een gezin van 5 met 3 jonge kinderen inc. wasbare luiers etc. ongeveer de helft van jouw verbruik. Wel met droogrekjes ipv een droger, dat moet ik toegeven.

Uitlezen van je slimme meter met bijv. de enologic site (kost niets) en/of losse kwh meter die je in een stopcontact steekt (kost weinig) kunnen helpen.
Heb je zonnepanelen? Want 3000kWH zonder saldering voor een all electric woning is nogal weinig. Bouwjaar? Grootte? Energielabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardhiller
99ruud99 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:24:
Op welke temperatuur was je? Niet alles hoeft op 90°.
Staat airco aan met raampje open? Op welke temperatuur zette je de airco?
18 graden (airco hangt tussen zolder en 1ste etage). Ramen zijn gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Wolly schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Heb je zonnepanelen? Want 3000kWH zonder saldering voor een all electric woning is nogal weinig. Bouwjaar? Grootte? Energielabel?
3000 kwh is puur verbruik. Net afname is grofweg 2000 kwh, na saldering is de stand -750 kwh.
Een stevig nageisoleerde rijwoning van 135m2 uit 1913. Dat het energieverbruik van ~1100 kwh voor de verwarming en warm water (nog? >:) ) niet te vergelijken is snap ik.

Maar de overige stroomgebruikers (~1900 kwh hier, 3800 bij TS) hoeven niet enorm veel anders zijn? Hier wassen we ook veel, staat de vaatwasser elke dag aan, bakken we eigen brood, koken we electrisch en veel met de oven etc. (maar dus geen droger).
Ik denk dat hier aardig wat te winnen valt voor TS met weinig investering.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 20-10-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:46
Hier ook een vergelijkbare situatie (maar met lager verbruik). 450 kwh aan koeling, 200 kwh aan wassen en 80 kwh aan drogen. 2800 kwh/jaar. Ik vindt dat al veel.
Grote kans dat er wat 'slechte' gewoontes in je energieverbruik zitten. Zoals een half defecte oude koelkast met bier in de garage voor die 3 bbq's per jaar. Of een settopbox die niet in slaapstand staat etc. Of inderdaad op 90 graden wassen terwijl je ook een koud voorwasprogramma kan doen met biotex.

Je zal met een energiemeter langs elke verbruiker moeten gaan. En 's nachts je verbruik checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Hardhiller schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:17:
Hierdoor staat de wasmachine en droger dagelijks aan, ook in de zomer veel gebruik gemaakt van de airco.
Is dat een warmtepomp droger? Zo nee, gister bij oud vuil zetten en een warmtepomp droger halen.
Scheelt ruim 2kWh per redelijk volle lading, dus 700kWh per jaar.
Centrifugeer je op minimaal 1400 rpm? Nee, dan is daar winst te halen mbt tot de droger, vrij veel...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1