Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
Goedemorgen,
Ik zit een beetje in dubio, over ongeveer 5 tot 7 jaar is het tijd voor groot onderhoud aan de woning, denk aan nieuwe vloer, keuken, badkamer, trap renoveren etc. Is het wijs om geld tot die tijd te beleggen of toch te blijven sparen? We leggen nu iedere maand 400 euro opzij, dan komen we op ongeveer 1% woningwaarde per jaar voor onderhoud en we hebben al een aardige pot staan (30k+).
Aangezien het pas over 5 tot 7 jaar nodig zal zijn, is het niet beter om dit te beleggen, zeker omdat de onttrekkingsdatum niet vast ligt, bij lage koersen valt het onderhoud best uit te stellen.
Of zijn er betere opties zoals tegen die tijd de hypotheek verhogen?
Ik hoor graag jullie ervaringen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:34
Je weet nooit wat de markt doet. Beleggen is geen magisch iets wat gegarandeerd minimaal je inleg teruggeeft. Afgelopen jaren zijn de beurzen enorm gestegen dankzij de potentie van AI en er komt hoe dan ook een herstel aan. Niemand weet hoe hoog of laag, maar wel zonder te weten hoe ver je het onderhoud kunt uitstellen zou ik het niet doen. Ik zou online een spaarrekening/deposito met hoge rente zoeken en daar aan overmaken, of 75% deposito en 25% beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:08

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind deze termijn te kort om te beleggen.

Ik zou iets met Rabo Doelsparen (of vergelijkbaar) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Alleen als je het onderhoud ook niet kunt uitvoeren zou ik gaan beleggen. Wij willen een nieuwe keuken en beleggen daarvoor. Maar we weten en accepteren ook dat we over 15 jaar nog steeds dezelfde keuken zouden kunnen hebben als de beurs een langdurige duik naar beneden neemt.

Dingen die je ècht wilt gaan doen binnen (laten we zeggen) 10 jaar zou ik niet via beleggen doen. Voor dingen die je graag zou doen maar niet per se kun je mijns inziens best het risico voor lopen.

In jouw geval niet doen. Groot onderhoud kun je niet oneindig uitstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-10-2025 07:32 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
Duidelijk. Wel een kanttekening dat het onderhoud aan sich is uit te stellen, het gaat puur om de binnenkant van de woning dus het is niet dat de kozijnen wegrotten ofzo.
Maar we houden het wel bij sparen en dan komt het hopelijk goed als de inflatie een keer normaal doet.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:45
zou vooral sparen maar als er dingen nu zijn die echt onderhoud vereisen kun je het beter daar in steken imho. Beter voorkomen dan erger moeten herstellen. Maar als het is van tja dit heeft eigenlijk ooit vervanging nodig dan zou ik zeggen spaar eerst en vervang daarna. Ik heb laatst ook een koelkast moeten vervangen omdat hij echt slecht werd dat is dan gewoon nodig maar als je geld opzij hebt staan dan heb je daar geld voor. Heb ook dingen die ik wil vervangen maar momenteel heb ik het geld daar niet voor staan dus dat moet even wachten. Zeker omdat het nog niet super nodig is maar je ziet wel dat het nodig gaat zijn ooit.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:30
Ik weet niet of ik het te kort vind voor beleggen, maar dit zie ik meer als spaargeld (je spaart voor een doel). Beleggen doe je meer met overtollig geld, wat je eventueel kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:55
Als je nooit geld belegd hebt zou ik hooguit beginnen met een klein startbedrag (10 - 15 %). Op de lange termijn levert beleggen meer op dan sparen maar het rendement gaat vaak op en neer. Meestal als het een tijdje goed gaat met de aandelen komt er ook een tijd dat ze een behoorlijke terugval maken, je zal het geld dan net nodig hebben....
Tevens zou ik niet zelf gaan beleggen maar het op een beleggingsrekening storten (laten beleggen).
Via een instantie Goud of Zilver aankopen (en in bewaring geven) levert op dit moment ook een mooi rendement op. Goud en Zilver behouden de waarde, enige nadeel is dat je een heel klein percentage bewaarkosten betaald.
Het grootste gedeelte zou ik toch op een (deposito-)spaarrekening zetten dan weet je zeker dat je het volledige bedrag met rente terugkrijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28

de Peer

under peer review

Het is maar net zo hoe risicobereid je bent. Stel er komt een financiele crisis. Accepteer je dat je dan pas 5 jaar (of langer) later je verbouwing kunt doen?

Ik zou het wel beleggen, maar dat is echt een persoonlijke keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28

de Peer

under peer review

vogelmans schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:02:

Via een instantie Goud of Zilver aankopen (en in bewaring geven) levert op dit moment ook een mooi rendement op.
Hoe weet je dat? of bedoel je: dat leverde de afgelopen periode iets op? Dat is iets volstrekt anders uiteraard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:05
vogelmans schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:02:

Goud en Zilver behouden de waarde, enige nadeel is dat je een heel klein percentage bewaarkosten betaald.
Pas wel op met dit soort gevaarlijke uitspraken. Je kan wel zeggen: ''Ik denk dat goud en zilver hun waarde behouden'', maar je kan het niet presenteren als een feit.

Zilver had een piek van 1600 dollar per kilo in 1980, een dieptepunt van ongeveer €130 per kilo in 2003, en een piek van ruim €1000 per kilo in 2011. Behoorlijk volatiel dus. Ik heb zelf nu ook op korte termijn 70% winst gemaakt op zilver, maar ik zou niet durven te adviseren aan anderen om het nu te kopen. Zilver en goud zijn behoorlijk onderhevig aan geopolitieke situaties, onvoorspelbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Cpt.Chaos schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 06:11:
=
over ongeveer 5 tot 7 jaar is het tijd voor groot onderhoud aan de woning, denk aan nieuwe vloer, keuken, badkamer, trap renoveren
ik zou het gewoon duidelijk splitten en voor jezelf afwegen hoe 'belangrijk'een investering is, en of dit uit te stellen is of gewoon drukkend is:
- Badkamer
- Keuken
- Vloeren
- Trap renovatie

Ik heb een vermoeden dat de renovatie van Badkamer/Keuken een andere urgentie heeft dan Trap renovatie/Vloeren... waarbij het ook enigszins eraan ligt wat de kwaliteit daarvan nu is...
anderszijds valt het misschien te overwegen bv een keuken of badkamer renovatie te willen doen, voordat een trap of de vloeren in huis net helemaal nieuw gelegd zijn.

Wat betreft het sparen/beleggen, ik denk dat het gewoon een goed idee is die 400 per maand aan te houden, en bovenop de 30K die je nu al hebt is dat voldoende buffer.
Ik zou hooguit wel aanraden enigszins te spreiden, wat juist gunstig is als het om meerdere projecten gaat met ook een verschilende noodzakelijkheid.
Verder zal het ook natuurlijk te overwegen zijn een deel van het krediet voor een renovatie te lenen, als het aankoopt op de financieen te regelen voor die dan geplande renovatie; als je genoeg overwaarde hebt is dat veelal prima binnen de bestaande hypotheek te doen en relatief gunstig...

Maar de uiteindelijke keuze zal dan ook over minimaal 5 jaar genomen worden, het is dus nu weinig zinnig te willen gaan voorspellen wat dan bv de marktrente zal zijn.
Sowieso, mits je zelf maar genoeg vermogen hebt, heb je vooral meer keuzevrijheid.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:55
PigRush schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Pas wel op met dit soort gevaarlijke uitspraken. Je kan wel zeggen: ''Ik denk dat goud en zilver hun waarde behouden'', maar je kan het niet presenteren als een feit.

Zilver had een piek van 1600 dollar per kilo in 1980, een dieptepunt van ongeveer €130 per kilo in 2003, en een piek van ruim €1000 per kilo in 2011. Behoorlijk volatiel dus. Ik heb zelf nu ook op korte termijn 70% winst gemaakt op zilver, maar ik zou niet durven te adviseren aan anderen om het nu te kopen. Zilver en goud zijn behoorlijk onderhevig aan geopolitieke situaties, onvoorspelbaar dus.
In mijn betoog stelde ik ook voor om het spaargeld voor het merendeel op de bank te zetten.
Zilver is misschien inderdaad ook meer iets voor de lange termijn maar zilver wordt ook steeds schaarser en wordt ook industrieel gebruikt.
Goud is echt wel waardevast of er moet in een keer een gigantische goudader ontdekt worden. Vooral de BRICS landen zijn goud aan het inslaan.
Geld wordt zeker minder waard door inflatie. We hebben inflatie gekend van 10% en nu ligt het ook tussen 2 en 3% dat kun je met bankrente bijna niet aanvullen.
Met deposito's op buitenlandse banken lukt het net om de inflatie bij te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25

Theo

moederbord

Zet je het geld op een depositorekening voor 7 jaar dan kun je je hier 3% rente over krijgen per jaar. Die rente is vast en gegarandeerd. Ga je beleggen dan kun je meer krijgen, maar ook minder.

Heb je ook nog te maken met vermogensbelasting dan wordt het helemaal een leuke keuze daar je over belegingen grofweg 1.5% procentpunt meer belasting moet betalen. Dus dan moet je minimaal 4.5% aan rendement halen wil je quitte spelen met een spaarrekening...

Het geld dat je opzij wil zetten dat ga je nodig hebben. Het is geen speelgeld, dus wanneer het plots weg is, f het is in waarde gezakt dan heb je een probleem. Beleggen blijft in de basis gokken, en de vraag is of je dat wil doen met geld wat je echt nodig gaat hebben.

Mijn voorkeur zou daarom zijn om het geld op een depositorekening te plaatsen en hier een gegarandeerde 3% rente op te krijgen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:30
Theo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:38:
Beleggen blijft in de basis gokken
Ik denk dat dat meer zegt over de eventuele eigen strategie, dan beleggen per se :9.

Zelf sta ik er verder soortgelijk in als omschreven door @ArthurMorgan en @de Peer. Dit soort onderhoud komt ergens een keer. Maar of dit nu 5, 7 of 9 jaar is? Zou mij een beetje om het even zijn. En kun je verkoop dus enigszins timen door niet midden in een crash jezelf verplicht te voelen te verkopen.

Verder zou ik qua beleggingen redelijk saai beleggen voor dit soort vermogensopbouw, te denken een saai wereld ETF.

En qua meer risico averse strategie, d.w.z. je wilt meer zekerheid tegen een bepaalde periode, spaardeposito als ook reeds voorgesteld door @vogelmans en @Theo.
Pagina: 1