Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4K Gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wouter5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:49
Beste tweakers,

Graag jullie hulp bij het samenstellen van een nieuwe high-end build.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil vooral gamen in 4K. Heb al lang liggen nadenken over de 5080 vs 5090 kwestie, maar zou toch wel even met deze build door willen gaan en de (serieuze) meerkost is het me nu wel waard. Als de kaart dan wat ouder wordt, kan ik later hopelijk nog door op 1440p.

Gamen doe ik zeker niet competitief. Voornamelijk offline games en flight simulator (daarom de 9800X3D).

Wat mag het systeem gaan kosten?

Maximumprijs rond de €4500-5000.
Een nieuw beeldscherm zal pas in een latere fase worden aangekocht (vermoedelijk rond black friday) en dient niet in het budget meegerekend te worden. Momenteel lijkt de Gigabyte AORUS FO32U2P een grote kanshebber.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ja ik heb de afgelopen maanden al wat rondgekeken voor deals. Volgende onderdelen zijn al in mijn bezit.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenNZXT H6 Flow RGB Zwart€ 122,54€ 122,54
1Interne SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 4TB€ 384,99€ 384,99
Totaal€ 507,53
Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Op basis van eens rond te neuzen op het forum en de BBG's heb ik onderstaande build samengesteld.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 456,99€ 456,99
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenASUS ROG Astral GeForce RTX 5090 32GB GDDR7 OC Edition€ 2.799,-€ 2.799,-
1WaterkoelingNZXT Kraken 360 RGB Zwart€ 197,90€ 197,90
1VentilatorsNZXT F120 RGB Core, Single Pack, Zwart€ 18,90€ 18,90
1VentilatorsNZXT F140 RGB Core, Single Pack, Zwart€ 21,90€ 21,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 138,-€ 138,-
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 152,53€ 152,53
Totaal€ 4.044,22
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Absolute voorkeur voor AMD CPU en Nvidia GPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

RGB en AIO all the way, is voor mij de meerprijs waard.
Momenteel heb ik de koelingsonderdelen samengesteld met producten van NZXT, omdat ik graag de RGB onderdelen liever bij dezelfde vendor houd.
Een tweede optie zouden AIO en fans van Arctic zijn, maar dan heb je weer een klein verschil met de voorste casefans. Laat maar weten wat jullie ervan denken :)

Ga je overklokken?

Nee ik ga niet actief overklokken.

Wat verwacht je van ons?

Even met mij meedenken.
- Vooral wat betreft de fans (NZXT vs Arctic). Jammer genoeg hebben beide vendors (quasi) geen reversed blades.
- Toch kiezen voor een iets duurder mobo? Ik had Gigabyte X870E AORUS ELITE X3D ook gevonden als optie omdat deze versie 2 van X3D turbo mode zou aanbieden? Samen met USB4 en nog enkele andere voordelen.
- Er zijn zoveel verschillende uitvoeringen van de GTX 5090 dat het moeilijk is om te kiezen. Ik heb gewoon de populairste in pricewatch gekozen. Misschien is er toch nog een betere keuze?

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Een duurder mobo zal niks toevoegen aan je ervaring. X3D Turbo is ruk. Dat jaagt veel te veel spanning door je CPU, schadelijk. Gewoon PBO inschakelen als je wil overklokken.
De Astral RTX 5090 is erg duur. Wel is die erg stil.
Eventueel is de uitvoering: Gigabyte AORUS GeForce RTX 5090 MASTER 32G íetsjes sneller en goedkoper. Maar eigenlijk is het allemaal de meerprijs niet waard over eentje als uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5090 WINDFORCE OC 32G imo.

Wist je dat deze bestaan?: uitvoering: Corsair Vengeance RGB DDR5 Light Enhancement Kit, Grijs Dan is je RAM extra fancy met alle slots gevuld.

Voor Flight Sim 4K wordt 64GB RAM aangeraden. Dat past in je budget met de andere RTX 5090. Zou ik zeker doen om stutters te voorkomen.

Bij jouw kast zijn die fans aan de voorzijde wel goed zichtbaar. Dus reverse blade fans hebben volgens mij minder nut. Of bedoel je voor onderin? Je zou ook alle extra fans achterwege kunnen laten.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenGigabyte B850 GAMING X WIFI6E€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5090 WINDFORCE OC 32G€ 2.369,-€ 2.369,-
1BehuizingenNZXT H6 Flow RGB Zwart€ 122,60€ 122,60
1CasemoddingCorsair Vengeance RGB DDR5 Light Enhancement Kit, Zwart€ 39,91€ 39,91
1WaterkoelingNZXT Kraken 360 RGB Zwart€ 197,90€ 197,90
1VentilatorsNZXT F120 RGB Core, Single Pack, Zwart€ 17,30€ 17,30
1VentilatorsNZXT F140 RGB Core, Single Pack, Zwart€ 21,90€ 21,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000Z30€ 304,-€ 304,-
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 152,53€ 152,53
1Interne SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 4TB€ 409,-€ 409,-
Totaal€ 4.272,14
Met 64 GB RAM, De RAM RGB light enhancement kit (let wel ff op grijs of zwart als je die gaat bestellen) en de andere RTX 5090 ben je toch nog flink minder geld kwijt.

[ Voor 56% gewijzigd door Dekar op 21-10-2025 09:27 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:37

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ze zijn even weggeweest, maar NVIDIA heeft weer de Founders Edition voor €2099 inclusief borderlands op hun website in voorraad: https://marketplace.nvidi.../consumer/graphics-cards/

Verder is een andere chipset alleen zinvol als je heel veel externe apparaten aan wil sluiten, momenteel bieden die niet zoveel meerwaarde. Je hebt ook bij een B850 bord eigenlijk altijd wel PCI-e 5.0 voor zowel de SSD als GPU dus bent daarmee lekker voorbereid voor de toekomst, met één PCI-e 5.0 4x 4TB SSD kun je voorlopig wel even vooruit ;). Zelfde geldt voor Wifi op je moederbord: heb je het nodig? Een vaste lijn is toch altijd sneller en heeft ook geen last van de 18 netwerken van de buren.

Build van @Dekar vind ik er al mooi uit zien, icm die Founders Edition kom je weer aardig in de buurt van de €4000 en meer is simpelweg ook niet nodig. Ik zou zelf de hele RGB tierelantijn ook lekker laten zitten en nog +/- €200 besparen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke design keus.

youtube.com/@hisrep

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:41

Major_ton

Shoot!

DeNachtwacht schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:57:
Ze zijn even weggeweest, maar NVIDIA heeft weer de Founders Edition voor €2099 inclusief borderlands op hun website in voorraad: https://marketplace.nvidi.../consumer/graphics-cards/

Verder is een andere chipset alleen zinvol als je heel veel externe apparaten aan wil sluiten, momenteel bieden die niet zoveel meerwaarde. Je hebt ook bij een B850 bord eigenlijk altijd wel PCI-e 5.0 voor zowel de SSD als GPU dus bent daarmee lekker voorbereid voor de toekomst, met één PCI-e 5.0 4x 4TB SSD kun je voorlopig wel even vooruit ;). Zelfde geldt voor Wifi op je moederbord: heb je het nodig? Een vaste lijn is toch altijd sneller en heeft ook geen last van de 18 netwerken van de buren.

Build van @Dekar vind ik er al mooi uit zien, icm die Founders Edition kom je weer aardig in de buurt van de €4000 en meer is simpelweg ook niet nodig. Ik zou zelf de hele RGB tierelantijn ook lekker laten zitten en nog +/- €200 besparen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke design keus.
Als je dan bedenkt dat de ROG Astral op dit moment € 2.899,- kost 8)7 Snel die FE kopen dus voor € 2.099,-. Voor die € 800,- verschil koop je een hele mooie monitor.

Bol.com heeft op dit moment trouwens érg fijne aanbiedingen op heel voor monitoren en ik betwijfel of de prijzen op Black Friday net zo gunstig gaan zijn...

Some infinities are bigger than others.

• wouter5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:49
@Dekar Dankjewel voor je advies. Die enhancement kit heb ik er direct bijgezet. Wist inderdaad niet dat deze bestond.
Heb je een speciale reden dat je juist voor dat moederbord kiest?

@DeNachtwacht Ik heb zeker geen Wifi nodig op mijn moederbord, maar de interessant moederborden komen precies vaak met wifi inclusief.
En ja de RGB tierelantijn is 100% voor de fun en esthetiek :)

@DeNachtwacht @Major_ton
De verkoop van de FE loopt zo te zien via proshop.nl. Helaas kan ik als Belg hier niet bestellen. Lees ook wel dat een hete en luidruchtige kaart is.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
@wouter5 niet echt. ik gooi altijd wat alternatieven op die iets goedkoper zijn en ongeveer dezelfde features hebben.

FE is idd heet en luid. Klokt daardoor ook wat later wat paar procent performance scheelt.

[ Voor 28% gewijzigd door Dekar op 21-10-2025 11:06 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:37

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@wouter5 ah klopt idd, ik zie dat bij de duurdere moederborden dat inderdaad zo is, bij veel midrange moederborden kun je die keus simpelweg maken. Vanwege de PCI-e 5.0 poort die voor zo'n bak toch wel toekomstbestendiger is (huidige 5090 heeft in principe aan PCI-e 4.0 al genoeg) zou ik daar wel voor gaan.

De FE heb ik zelf naar alle tevredenheid, als je de fancurve een beetje goed afstelt is daar niet zoveel mis mee, voor mijn gebruik was deze ruim zat, maar kan me ook voorstellen dat je in jouw geval gaat voor zo'n windforce als @Dekar voorstelt. Met dit budget is €170 extra ook niet de wereld natuurlijk. Maar duurder zou ik echt niet gaan hoor, kaarten voor €2799 zijn echt de meerprijs totaal niet waard.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1