Knauf brio/fermacell vv op schuimbeton en hout

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:28
In ons oude klushuis uit 1906 wil ik een schuim beton vloer storten in de kruipruimte. Het enige probleem is de woonkamer, deze is boven de kelder gelegen wat storten onmogelijk maakt. Nu overweeg ik daarom om het beton op hoogte ondervloer woonkamer te storten om vervolgens overal op dezelfde hoogte met knauf brio/fermacell een droogbouw vloerverwarming systeem aan te leggen. Het is niet ideaal maar ik zie op dit moment geen betere optie. Alternatief is een nat systeem op het schuimbeton en alleen droogbouw in de woonkamer. In deze situatie ben ik bang voor hoogteverschil. Er word parket gelegd welke doorloopt van de woonkamer naar de open keuken/eetkamer. Ik heb ook overwogen overal droogbouw toe te passen en geen schuimbeton te storten, maar het isoleren van de kruipruimte is niet mogelijk van onder. Dus dan moet alsnog de ondervloer eruit, wat maakt dat we misschien net zo goed schuimbeton kunnen storten. Ook is dit wenselijk om wat vochtproblemen tegen te gaan (het zijn steense muren).

Wat ook nog zou kunnen is de ondervloer in de woonkamer verwijderen en vervangen voor OSB en hier alsnog een dekvloer op te storten met vloerverwarming.

Wat is slim in deze situatie? Ik heb inmiddels al tig scenarios uitgedacht en kan niet echt goed een knoop doorhakken

[ Voor 6% gewijzigd door VanEck op 19-10-2025 19:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op de droogbouwvloer komt een laag egaline, als je dus een beetje precies werkt met de droge en de natte vloer is er geen hoogteverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:10
Met ^; dit is gewoon mogelijk om netjes vlak te krijgen.
Zelf heb ik keramisch parket op vloerverwarming (juiste volgorde, dus grond, beton constructievloer, isolatie, vloerverwarming in zandcement, afwerkvloer), zeer tevreden van. Lekker frisse vloer in de zomer, niet koud in de winter, niet glad als de vloer nat is door de structuur, en vaak commentaar op de mooie houten vloer (nee, zijn tegels).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14

Wuursj

want worst is al bezet

Hier (oud klushuis 1913) heb ik wel fermacell over een (Havebo) droogbouw renovatie vloer in de bestaande woning en over een nieuwe aanbouw met betonvloer laten doorlopen.

Niet om hoogte verschillen te elimineren (dat is gebeurt met egaline over het beton) maar om 1 vloer te krijgen zonder dilatatie'voeg' die bij ons wel erg ongelukkig zou uitkomen. Afwerkvloer over zowel renovatievloer als een dekcementvloer durfde ik niet aan zonder dilatatie maar dat ligt ook aan je afwerkvloer.
  • Dus eerst de renovatievloer aangelegd, perfect waterpas.
  • Toen de redelijk ongelijke betonvloer in aanbouw op die hoogte gebracht met cement gebonden egaline
  • Vervolgens de fermacell over het geheel heen, allleen onderling verlijmd
  • Vloerverwarming gefreest in fermacell

[ Voor 52% gewijzigd door Wuursj op 20-10-2025 15:57 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:28
Bedankt voor de tips! Achteraf alles egaliseren op dezelfde hoogte had ik nog niet aan gedacht, heel logisch natuurlijk. Ik ben er inmiddels ook achter dat zandcement met versneller in 2 weken droog is, dus dat valt wel mee

@Wuursj hoe voelt de vloerverwarming aan? Ik ben een beetje bang dat het "zonde" is van het schuimbeton om de VVW niet in een zandcement/anhydriet vloer te storten ivm thermische massa. Maar de woonkamer word waarschijnlijk sws fermacell, dus dan heb ik 2 verschillende soorten VVW, al kan je alles los regelen dus ik weet niet in hoeverre dit een probleem is.

[ Voor 25% gewijzigd door VanEck op 21-10-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14

Wuursj

want worst is al bezet

@VanEck Ik heb boven de vloer nu 2 jaar werkend en vind de snelheid van VVW in de fermacell juist erg prettig zonder de warmtebuffer. Zelfs met een watertemp van 28 graden zijn de kamers vrij vlot warm, sneller dan vroeger met radiatoren en hoge temp. Dat wil ik beneden ook wel :)

De vloer voelt prettig. Bij het opwarmen voel je wel waar de slangen lopen doordat ze zo dicht op de oppervlakte liggen maar met dergelijke lage temp niet storend en dat is weer weg als de vloer helemaal op temperatuur is.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:47
Wij hebben fermacell op beton en in fermacell vvw laten frezen. Warmt snel op met lage temp. Wij hebben hem staan op 28 a 29 graden anders wordt het te warm beneden (>21 graden) met deze temperaturen. Opwarmen gaat erg snel. Maar moet de eerste winter nog gaan ervaren 🤣. En ligt ook aan je woning uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 21-10-2025 23:15 ]

Pagina: 1