Denon AVR-X1600H DAB: vervangen van huidige Onkyo speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:43
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Hallo, ik ben aan het kijken om mijn oude onkyo ht-s9405thx speakers te vervangen die nu aan mijn denon avr-x1600H DAB hangen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€1300 ongeveer

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Ik kijk vooral films (4k bluray speler) en series
En ook gamen PS5
Heb al een klipsch R-101-SW 150 watt en Denon avr-x1600h DAB
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
RP-504C ii
RP-600M ii
RP-500M ii

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Zou dit de beste optie zijn?
Zit te denken in de toekomst wel naar Onkyo over te stappen zodra Hdmi 2.2 en misschien zelfs GPMI aansluiting erop zit

Alle reacties

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:22
Waarom zou je HDMI 2.2 willen? De HDMI 2.1 spec is voor console gaming al meer dan voldoende. Ook een PS6 zal meer dan genoeg hebben aan de HDMI 2.1 spec. Voor films en series heb je genoeg aan de oudere 2.0b spec.

Ik ben nog wel benieuwd wat voor tv je hebt en hoe je de PS5 hebt aangesloten op je TV. De PS5 heeft namelijk wel veel baat bij een TV met HDMI 2.1

Wat betreft je vraag. Je zoekt dus een 5.0 opstelling en kijkt zo te zien naar Klipsch speakers. Heeft dat een specifieke reden? Heb je Klipsch speakers wel eens gehoord? Die hebben met hun hoorntechniek een hele specifieke klank. Moeten het boekenplank speakers zijn of zijn vloerstaande speakers ook een mogelijkheid? Wat vind je van tweedehands? €1300 klinkt als veel geld, maar in audioland is dat aan de lage kant. Advies van uit mij zou zijn, ga eerst eens wat frontspeakers luisteren met muziek bij een hifi zaak. Baseer daar je hele setup op. Neem dan een paar merken mee, zoals: Q-acoustics, Dali, Klipsch, Focal, Monitor Audio, KEF, B&W.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• dbz1985
Hulleman schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:30:
Waarom zou je HDMI 2.2 willen? De HDMI 2.1 spec is voor console gaming al meer dan voldoende. Ook een PS6 zal meer dan genoeg hebben aan de HDMI 2.1 spec. Voor films en series heb je genoeg aan de oudere 2.0b spec.

Ik ben nog wel benieuwd wat voor tv je hebt en hoe je de PS5 hebt aangesloten op je TV. De PS5 heeft namelijk wel veel baat bij een TV met HDMI 2.1

Wat betreft je vraag. Je zoekt dus een 5.0 opstelling en kijkt zo te zien naar Klipsch speakers. Heeft dat een specifieke reden? Heb je Klipsch speakers wel eens gehoord? Die hebben met hun hoorntechniek een hele specifieke klank. Moeten het boekenplank speakers zijn of zijn vloerstaande speakers ook een mogelijkheid? Wat vind je van tweedehands? €1300 klinkt als veel geld, maar in audioland is dat aan de lage kant. Advies van uit mij zou zijn, ga eerst eens wat frontspeakers luisteren met muziek bij een hifi zaak. Baseer daar je hele setup op. Neem dan een paar merken mee, zoals: Q-acoustics, Dali, Klipsch, Focal, Monitor Audio, KEF, B&W.
Dank voor je reactie :)

Om je vraag jouw vragen te beantwoorden heb ik de ps5 direct aangesloten op mijn lg oled 65c9 en gebruik de earc poort voor audio en verder heb ik een 5.1.2 opstelling aangezien ik ook nog atmos speakers van onkyo heb.
Klipsch speakers heb ik toevallig gehoord bij mijn vader en daarnaast heb ik nu al een subwoofer van het merk waar ik zeer over te spreken ben en wil ook mede daarom alles hetzelfde merk hebben.
Vloerstaande speakers is geen optie aangezien de leidingen in de muur zitten waar de speaker kabels uit komen en anders tegen die leidingen aankijk die nu achter de speakers zitten.

• Hulleman
dbz1985 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:21:
[...]
Dank voor je reactie :)

Om je vraag jouw vragen te beantwoorden heb ik de ps5 direct aangesloten op mijn lg oled 65c9 en gebruik de earc poort voor audio en verder heb ik een 5.1.2 opstelling aangezien ik ook nog atmos speakers van onkyo heb.
Klipsch speakers heb ik toevallig gehoord bij mijn vader en daarnaast heb ik nu al een subwoofer van het merk waar ik zeer over te spreken ben en wil ook mede daarom alles hetzelfde merk hebben.
Vloerstaande speakers is geen optie aangezien de leidingen in de muur zitten waar de speaker kabels uit komen en anders tegen die leidingen aankijk die nu achter de speakers zitten.
Dat laatste begrijp ik niet helemaal. Een vloerstaande speaker is hoger/net zo hoog als een boekenplank speaker op stand. Dan zul je zeggen dat je de leiding met een vloerstaande speaker ook niet ziet.

[ Voor 33% gewijzigd door Hulleman op 20-10-2025 10:56 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:36
Zelf heb ik een hele klipsch setup staan als HT.
Zoals hierboven al werd gezegd; klipsch heeft een andere klank, veel helderder door de hoorn.
wat andere merken dus niet hebben. ( wat matchen heel moeilijk maakt)

In jouw geval, ga inderdaad even luisteren, ik ben zeer tevreden!
wel is de 504c ii een "slechte" center, kies in de serie 2 dan voor de rp 500c ii, deze klinkt beter en is zelfs stukje goedkoper. ( dit komt door de graden van de axis ) kortom, je mist frequentie's als je buiten een aantal graden zit van de center, als je er recht voor zit is dit iets anders, maar ook dan scoort de 500c ii beter in freqs. dus laat die 504 gaan. mensen ruilen hem in voor de 500c ii.

Als je 5.1 dus zoekt, en je hebt al een klipsch sub, dan inderdaad de 600m ii voor en 500 voor achter.
daar moet je dus dan wel even standaards bij kopen.
Verder dus goeie keuze, de serie i zou ik niet kopen, die heb ik eerst gehad, maar je merkt zeker verschil tussen beide.
Als je vloerstaandes kunt plaatsen, zou ik dat adviseren als je geluid echt belangrijk vind.
zelf heb ik hier de 5000f ii, en zijn echt top speakers!

• dbz1985
Hulleman schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:52:
[...]

Dat laatste begrijp ik niet helemaal. Een vloerstaande speaker is hoger/net zo hoog als een boekenplank speaker op stand. Dan zul je zeggen dat je de leiding met een vloerstaande speaker ook niet ziet.
Nou dat komt door onze tv meubel want dan zouden beide speakers verder naar links of rechts moeten en met misschien cinewall in de toekomst word ‘m dat ook niet

• dbz1985
Eskimoo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:55:
Zelf heb ik een hele klipsch setup staan als HT.
Zoals hierboven al werd gezegd; klipsch heeft een andere klank, veel helderder door de hoorn.
wat andere merken dus niet hebben. ( wat matchen heel moeilijk maakt)

In jouw geval, ga inderdaad even luisteren, ik ben zeer tevreden!
wel is de 504c ii een "slechte" center, kies in de serie 2 dan voor de rp 500c ii, deze klinkt beter en is zelfs stukje goedkoper. ( dit komt door de graden van de axis ) kortom, je mist frequentie's als je buiten een aantal graden zit van de center, als je er recht voor zit is dit iets anders, maar ook dan scoort de 500c ii beter in freqs. dus laat die 504 gaan. mensen ruilen hem in voor de 500c ii.

Als je 5.1 dus zoekt, en je hebt al een klipsch sub, dan inderdaad de 600m ii voor en 500 voor achter.
daar moet je dus dan wel even standaards bij kopen.
Verder dus goeie keuze, de serie i zou ik niet kopen, die heb ik eerst gehad, maar je merkt zeker verschil tussen beide.
Als je vloerstaandes kunt plaatsen, zou ik dat adviseren als je geluid echt belangrijk vind.
zelf heb ik hier de 5000f ii, en zijn echt top speakers!
Dank voor de tip zal eens binnenkort gaan luisteren. Daarnaast achter speakers bedoel je de 500m ii?
Ik keek naar de 504 ii zodat het makkelijker is toekomstige tv 77 inch boven de center speaker te plaatsen van wat ik zo kon uitmeten en dus smaller maar wel breder was en dacht geluid zal ook wel beter zijn dan O-)

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:36
Helaas dachten de meeste mensen dat!
Kijk maar eens de review van eric, daar wordt uitgelegd dat meer woofers, dus grotere centers niet altijd beter zijn.
Verder klopt, als jij 5.1 wil, dan zul je de surrounds ook met serie ii moeten doen.
en dan kom je al uit op de rp-500m ii, aangezien het surrounds zijn hoef je hier echt geen 600m ii neer te zetten. Wat wellicht wel lelijk zou zijn is dat je aan de voorkant de 6inch woofers hebt dan, en je center maar 5 inch woofers. tenzij je 4x 500m ii haalt met 500c ii, maar je zal dan zeker al dicht bij je max budget zitten.

• dbz1985
Eskimoo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:52:
Helaas dachten de meeste mensen dat!
Kijk maar eens de review van eric, daar wordt uitgelegd dat meer woofers, dus grotere centers niet altijd beter zijn.
Verder klopt, als jij 5.1 wil, dan zul je de surrounds ook met serie ii moeten doen.
en dan kom je al uit op de rp-500m ii, aangezien het surrounds zijn hoef je hier echt geen 600m ii neer te zetten. Wat wellicht wel lelijk zou zijn is dat je aan de voorkant de 6inch woofers hebt dan, en je center maar 5 inch woofers. tenzij je 4x 500m ii haalt met 500c ii, maar je zal dan zeker al dicht bij je max budget zitten.
Ik denk sowieso 2x 500m ii en 2x 600m ii…de centerspeaker zal ik eens binnenkort beoordelen bij een zaak te luisteren Zoals @Hulleman adviseert (denk dat smits arnhem wordt om even te luisteren)

• Hulleman
dbz1985 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

Ik denk sowieso 2x 500m ii en 2x 600m ii…de centerspeaker zal ik eens binnenkort beoordelen bij een zaak te luisteren Zoals @Hulleman adviseert (denk dat smits arnhem wordt om even te luisteren)
Het belangrijkste is dat je de fronts en center uit dezelfde lijn neemt, zodat je dezelfde soundstage hebt voorin. Voor surrounds hoeft dat niet perse en voor de subwoofer al helemaal niet.

Pagina: 1