Continue verstoppingen riool

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stesje78
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-10 09:05
Goedemiddag,

Ik woon sinds 1,5 jaar in een huurwoning. Sinds ik hier woon heb ik af en aan verstoppingen. De verstoppingen beginnen bij het niet weglopen van het water in de douche op de 1ste verdieping en soms daarna het toilet boven/beneden.
Er zijn hier nu al 15x mensen van een ontstoppingsdienst geweest.

In de keuken heb ik een voorraadkast waar een rioolbuis naar beneden loopt. Als ik geen verstopping heb hoor je hier het water naar beneden vallen. Op dit moment heb ik wederom een verstopping in de douche en hoor ik het water ook niet vallen. Als ik de wc doortrek die naast de douche staat komt er water uit het doucheputje omhoog. Ik heb nog een gres erfput in de voortuin en over 4 weken gaat men het riool vernieuwen ivm aanhoudende problemen. 2 x is de erfput uitgespoten, omdat daar een verstopping zat, maar nu 6 maanden later is de boel weer verstopt.
Maandag is er iemand 3 uur bezig geweest met een een veer en waterspuit en toen zat de verstopping niet in de erfput aangezien het toilet wat daar dichtbij zit bij de voordeur ook gewoon doorliep en hij met een veer vanaf daar in het hoofdriool zit.
Hij zei dat de verstopping daarvoor zat en hij deze had opgelost. Op dat moment liep het water in de douche ook weg. De ochtend erna liep het water wederom in de douche niet weg en met doortrekken toilet kwam er weer water uit het doucheputje.

Als ik ga douchen en het water blijft staan en ik een aantal maal flink op het putje sla loopt het water soms ineens wel weg en zolang ik dan de douche aanlaat blijft dat zo. Zet ik hem uit en weer aan loopt het wederom niet weg.

Ondertussen ben ik het zo zat en ben ik bang dat het vernieuwen van de riolering misschien het probleem niet gaat verhelpen.
Kan het ook een beluchtingsprobleem zijn?

Ik heb op de bergzolder een kleine grijze ont of beluchter op de vloer en ook iets op het dak.

Ik heb mijn zoon vanmiddag eens laten doortrekken en ik heb gevoeld aan die beluchter. Die moet met doortrekken toch openen en lucht aanzuigen?

Heet iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik vind het nml heel raar dat als er een verstopping is het water soms wel en soms niet wegloopt. Tevens ben ik een week niet thuis geweest en dan zou je denken dat de buizen beetje leeg zijn gelopen, maar bij direct aanzetten douche wederom niets wat wegliep.
Het probleem startte overigens toen het buiten heel veel had geregend.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Stesje78 op 19-10-2025 21:35)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:40
Stesje78 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:48:
Er is een uitgebreid camera onderzoek een half jaar terug. Toen bleek dat de erfput verstopt zat en deze verstopping is opgelost. Nu een half jaar later was de erfput niet verstopt en zag de loodgieter met zijn camera papier en water in de leiding van het toilet naar beneden. Deze heeft doorgespoten, maar de dag erna was het alweer raak.
Wij gooien geen dames hygiene producten door het toilet, vet uit pannen. Doen we eerst met een doekje af en gooien het in de prullenbak alvorens het in de vaatwasser gaat. Ik doe elke maand al heet water met afwasmiddel door de douche en wasbak keuken als voorzorg.
Dat klinkt goed!

Aan de andere kant, in mijn vorige woning hadden de buren ook aan de lopende band verstoppingen, ze goten ook nooit het vet door de gootsteen, tot ze de leiding opgegraven hadden, wat bleek, die zat helemaal vol met vet. Om mis verstanden te voorkomen, ik zeg hier absoluut niet dat het door jullie komt, maar vet kan makkelijk ophopen, ook als het beetjes zijn. Maar in het geval van de buren was het wel degelijk eigenschuld, dikke vetbult.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Heeft iemand al eens een camera inspectie gedaan?
Ik lees nergens iets over risico verhogende activiteiten ( dingen die niet doorgespoeld mogen worden.. .vet, dames hygiene producten, wattenstaafjes,... etc.) als ze het onstoppen met zo een veer, komt er dan wel eens wat terug?

Een kijkje met de camera lijkt me een waardevolle volgende stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stesje78
Er is een uitgebreid camera onderzoek een half jaar terug. Toen bleek dat de erfput verstopt zat en deze verstopping is opgelost. Nu een half jaar later was de erfput niet verstopt en zag de loodgieter met zijn camera papier en water in de leiding van het toilet naar beneden. Deze heeft doorgespoten, maar de dag erna was het alweer raak.
Wij gooien geen dames hygiene producten door het toilet, vet uit pannen. Doen we eerst met een doekje af en gooien het in de prullenbak alvorens het in de vaatwasser gaat. Ik doe elke maand al heet water met afwasmiddel door de douche en wasbak keuken als voorzorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stesje78
Met die veer komen er geen artikelen (papier etc) mee terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:13
Wat gebeurt er als je op het doucheputje als ie vol loopt gaat staan te plopperen? Komt er dan soms zooi omhoog? Kinderen/vrouw met lange dikke haren?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:58
Iemand even op dak bij de ontluchter luisteren of er wat te horen is wanneer je doortrekt in de wc.
Zo te lezen heb je een riolering waarbij hemelwater en rioolwater niet gescheiden zijn.
In dit geval ka het zijn dat door lucht in de verticale buis niet weg kan. Het kan ook zo zijn dat er ergens een 90 graden bocht zit met alle gevolgen van dien.
Een goede loodgieter zou dit allemaal moeten kunnen vinden.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton68
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:25
"Ik woon sinds 1,5 jaar in een huurwoning."

ehh misschien een open deurtje, maar laat de huisbaas dit oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ton68 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:24:
"Ik woon sinds 1,5 jaar in een huurwoning."

ehh misschien een open deurtje, maar laat de huisbaas dit oplossen
Huisbazen zijn soms niet zo makkelijk met de deuren... er is in het bericht niet duidelijk gemaakt wie de acties afrekent. (huisbaas of TS).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dat klinkt goed!

Aan de andere kant, in mijn vorige woning hadden de buren ook aan de lopende band verstoppingen, ze goten ook nooit het vet door de gootsteen, tot ze de leiding opgegraven hadden, wat bleek, die zat helemaal vol met vet. Om mis verstanden te voorkomen, ik zeg hier absoluut niet dat het door jullie komt, maar vet kan makkelijk ophopen, ook als het beetjes zijn. Maar in het geval van de buren was het wel degelijk eigenschuld, dikke vetbult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik doe elke maand al heet water met afwasmiddel door de douche en wasbak keuken als voorzorg.
Afwasmiddel is daarvoor niet geschikt.
Baking soda & azijn of natuur soda breken vet & zeep af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stesje78
Het is een huurhuis van de woningbouw vereniging en zij betalen uiteraard de kosten. De reden dat ik nu zelf dingen aan het uitzoeken ben is, omdat er nu al 15x iemand is geweest en het probleem zich continue herhaald soms al na een paar dagen. Ook heeft er nog nooit iemand naar de beluchting gekeken en ik dus als ze morgen weer komen daar op aan wil sturen. Dit kost mij als FT werkende heel veel vrije tijd en stress.
Aangezien ze over een paar weken het riool gaan vernieuwen en ik twijfel of dit het euvel zal verhelpen wil ik dat alle andere opties zijn bekeken aangezien mijn hele nieuwe aangelegde voortuin op de schop moet en dat dan het liefst wel het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:01
Stesje78 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:34:
Aangezien ze over een paar weken het riool gaan vernieuwen en ik twijfel of dit het euvel zal verhelpen wil ik dat alle andere opties zijn bekeken aangezien mijn hele nieuwe aangelegde voortuin op de schop moet en dat dan het liefst wel het probleem oplost.
Een aantal zaken:
- Het probleem zit in de riolering in huis. Het water vanuit het toilet beneden loopt wel weg zo te lezen.
- Je woont er pas anderhalf jaar. Een groot deel van de oorzaak c.q. oorzaaken moeten al eerder veroorzaakt zijn. Door de vorige bewoners dus.
- Aansturen op het renoveren van de riolering onder het huis. Dat zal mogelijk wat overlast geven.
- Dat ze de voortuin op de schop doen: Foto's maken en aangeven dat ze het in originele staat mogen herstellen als ze klaar zijn.
- Je kan eens informeren bij de huurcommissie wat zij er van vinden. Op de website huurcommissie: Onderhoud en gebreken staat wel informatie te vinden hoe aan te pakken.

Goed, mogelijk zit het probleem in het huis zelf. Zeker als ik zo de problemen hoor. Dan is het riool vervangen alleen buiten niet voldoende. Aansturen op dat ze ook binnen oplossen. Aangeven dat je zoveel pr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:10
Heb je bij de douche/toilet boven ook een wasbak? Als je daarvan de afvoer even kan losmaken, is dat een lokale be-/ontluchter; en kan je eens checken of dat het probleem oplost. Kan zo simpel zijn als de "beker" van de sifon losdraaien (emmertje er onder) als het water in de douche omhoog komt, is er dan een zucht en alles stroomt weg zit daar je probleem.
Als er wat tegendruk is (omdat de lucht niet weg kan), dan stroomt alles niet goed weg en blijft er ook veel meer van de "vaste fractie" hangen; zo'n beluchter helpt daar niet tegen (die heeft een klepje zodat er geen rioollucht uit komt, maar die moet er net uit als je tegendruk hebt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:40
Als je riool/afvoer verstopt zit zal je ontluchter ook niet veel lucht aanzuigen (er ontstaat immers geen tot weinig onderdruk door water dat richting de riolering stroomt).

Belangrijkste symptoom van een niet functionerende / te beperkte ontluchtig is dat je sifons leeggezogen worden (= stankoverlast). Zelden verstoppingsproblematiek.
Pagina: 1