Nvme harde schijf wordt niet herkend na opnieuw opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:05
Een tijd geleden had ik de pc van mijn ouders geüpdatet naar Windows 11. Hiervoor moest ik een nieuwe CPU installeren en ook de hdd veranderen naar msbr. Sindsdien start de computer nooit op na opnieuw opstarten. Cold boot werkt wel altijd correct.
Ik dacht misschien door het hdd geneuzel installeer ik de pc helemaal opnieuw.

Alleen zelfs nu ziet de computer de nvme SSD niet. Ook in de bios blijkbaar niet. Pc uitzetten en weer aanzetten en alles werkt weer als een zonnetje.

De bios van het moederbord stond op 5. 70 nu voor de zekerheid naar de laatste versie 10.43.

Als de pc is opgestart werkt hij dan ook als een zonnetje. Is hier nog wat aan te doen? Online zag ik vooral bios update en opnieuw installeren van onderdelen. Maarja zelfs opnieuw installeren van Windows is niet de oplossing.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 0,-€ 0,-
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 56,11€ 56,11
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon M25-V€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 39,95€ 39,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 60,70€ 60,70
1Interne SSD'sKingston A1000 480GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,66

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:08
Ik heb dit in het verleden wel eens gehad met een oudere build. Wat er bij mij gebeurde is dat de schijf waar Windows op stond geïnstalleerd op legacy bios stond. Voor een rare reden veranderde mijn bios op random momenten de boot optie naar UEFI waardoor de opstart schijf “verdween”.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door alle schijven volledig te formatteren en zeker te weten dat alles op UEFI stond als het bios zocht naar een opstart schijf. Daarna nooit meer problemen gehad. Misschien dat iets soortgelijks in dat systeem speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
TopsNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:57:
Ik heb dit in het verleden wel eens gehad met een oudere build. Wat er bij mij gebeurde is dat de schijf waar Windows op stond geïnstalleerd op legacy bios stond. Voor een rare reden veranderde mijn bios op random momenten de boot optie naar UEFI waardoor de opstart schijf “verdween”.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door alle schijven volledig te formatteren en zeker te weten dat alles op UEFI stond als het bios zocht naar een opstart schijf. Daarna nooit meer problemen gehad. Misschien dat iets soortgelijks in dat systeem speelt.
Ik had nu de opstart ssd geformateerd (via de windows installatie). Het probleem is er nog steeds. Wat houdt legacy bios in voor de opstart schijf? Is dat ergens te zien?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:08
Ik had nu de opstart ssd geformateerd (via de windows installatie). Het probleem is er nog steeds. Wat houdt legacy bios in voor de opstart schijf? Is dat ergens te zien?
Via system information erbij te pakken via het start menu kan je er achter komen. Staat halverwege de lijst onder Bios Mode.

Mocht dit inderdaad Legacvy zijn dan zou ik aan raden om even te googlen naar Legacy to UEFI en alle informatie even tot je te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
TopsNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:53:
[...]

Via system information erbij te pakken via het start menu kan je er achter komen. Staat halverwege de lijst onder Bios Mode.

Mocht dit inderdaad Legacvy zijn dan zou ik aan raden om even te googlen naar Legacy to UEFI en alle informatie even tot je te nemen.
Daar staat gewoon UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14
MrBlueEyes schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:42:
Een tijd geleden had ik de pc van mijn ouders geüpdatet naar Windows 11. Hiervoor moest ik een nieuwe CPU installeren en ook de hdd veranderen naar msbr.
msbr??
Ik neem aan dat je schijf hebt omgezet naar GPT indeling?
MrBlueEyes schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:42:
installeren en ook de hdd veranderen naar msbr. Sindsdien start de computer nooit op na opnieuw opstarten. Cold boot werkt wel altijd correct.
Ik dacht misschien door het hdd geneuzel installeer ik de pc helemaal opnieuw.

Alleen zelfs nu ziet de computer de nvme SSD niet. Ook in de bios blijkbaar niet. Pc uitzetten en weer aanzetten en alles werkt weer als een zonnetje.
Je hebt ook een nieuwe (NVME) SSD?
Het probleem was er ook al met de oude HDD/SSD?
Of is het probleem er sinds de nieuwe CPU?

Staat in bios de CSM/MBR/Legacy mode ondersteuning uit?

Soms is er een zgn "fast boot mode" in bios, deze uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
The_Doman schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

msbr??
Ik neem aan dat je schijf hebt omgezet naar GPT indeling?

[...]

Je hebt ook een nieuwe (NVME) SSD?
Het probleem was er ook al met de oude HDD/SSD?
Of is het probleem er sinds de nieuwe CPU?

Staat in bios de CSM/MBR/Legacy mode ondersteuning uit?

Soms is er een zgn "fast boot mode" in bios, deze uitzetten?
JA GPT. Naast nieuwe CPU verder geen nieuwe hardware.
CSM ondersteuning stond eerst aan, daarna uit gedaan, maar bij beiden zelfde resultaat.
fast boot staat al uit ook.

Pagina: 1