CV, airco en verlichting plannen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:32

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn jaren 30 woning ben ik druk aan het verbouwen. Ik zal straks twee stuks airco's hebben (waarvan 1 in een ruimte waar ook een convector hangt), 4 convectoren, elektrische vloerverarming in de badkamer, en uiteraard verlichting in de hele woning :P Ik heb nog geen alarm/camera's, maar kan me wel voorstellen dat dit op termijn zal komen.

Ik heb al een Tado X pakket bij elkaar vergaard via Marktplaats, maar na recent nieuws over het verstoppen van basale functionaliteit achter een abonnement, plus dat ik erachter kwam dat Matter maar voor deels van de functionaliteiten zal werken, overweeg ik om dit weer te koop te zetten en iets anders te plannen.

Shelly wilde ik sowieso al voor de verlichting gaan gebruiken, en daar zijn ook modules verkrijgbaar om de airco's mee uit te lezen/aan te sturen. Ik zie dat ze ook een smart terhmostaat verkopen. Maar hoe kan ik de convecotren uitlezen/aansturen als ik mijn Tado X pakketje van de hand doe? Ik stoei hier wat meer met ChatGPT, maar ben nieuw met alles dat met Smarthome te maken heeft en kom er niet helemaal uit.

Overigens, Shelly lijkt mij een mooi bedrijf gezien het Europees is etc. maar ik ben (nog) niet aan hun gebonden, dus mochten er andere producten zijn die logischer zijn in mijn situatie (bv. gebruiksvriendelijker, completer), dan hoor ik het graag. Alvast bedankt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:03
Als je serieus met dit soort dingen bezig wil gaan zou ik je adviseren om Home Assistant te gaan gebruiken met een Zigbee dongle, dan kun je alle Zigbee devices die er zijn gebruiken (en dat zijn er heel veel).

Ik zou zeker geen wifi voor dit soort iot gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:32

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:44:
Als je serieus met dit soort dingen bezig wil gaan zou ik je adviseren om Home Assistant te gaan gebruiken met een Zigbee dongle, dan kun je alle Zigbee devices die er zijn gebruiken (en dat zijn er heel veel).

Ik zou zeker geen wifi voor dit soort iot gebruiken.
Goede tip! Ik heb e.e.a. gelezen over Zigbee, en ook even met ChatGPT gestoeid. Dit lijkt wel een degelijk ecosysteem, en ook vriendelijk geprijsd! Ik wil nog verder onderzoeken naar een geschikte controller en TRV units, maar zag toevallig deze advertentie en vroeg me af of dit wat is? Ben onbekend met de merken, dus weet nog niet wat degelijk is :) ChatGPT noemde Aqara, zien er ook niet verkeerd uit (hoewel ik liever geen zwart schermpje heb, de radiatoren zijn ook wit dus valt dan minder op).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!