Ventilatie - deuren inkorten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-10 07:59
Ik had pas iemand over de vloer om een nieuw ventilatiesysteem in te regelen. Hij zei dat ik ook de deuren moest inkorten voor goede doorstroom, want bijna alle deuren hier in huis staan bijna strak op de grond.

Op de slaapverdieping snap ik dat wel, maar ik vraag me af of het op de beneden verdieping ook nodig is.

Zie schema (proporties kloppen niet echt, maar het idee wel);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuIW1QBP74WpQu9vBdUvCFgqcEc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oXoF4fwOzM9K6AH5gI1m3DLF.png?f=user_large

In de keuken zijn 2 lucht afvoeren en 1 aanvoer. In het toilet is 1 afvoer. Verder is er niks qua ventilatie op die verdieping. Het gaat om de 2 deuren met de rode cirkels er omheen; beide deuren zitten strak op de grond (1 ervan krast zelfs de vloer, af en toe) - is het nuttig om deze in te korten, hoewel we al 2 afvoeren in de keuken zitten, of heeft dat totaal geen zin?

Dat toilet is ook niet bepaald een plek waar mensen uren per dag doorbrengen... ik vraaf me af of dit meer moeite kost dan het oplevert.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Fahr op 19-10-2025 17:45)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja dat is waar. de wc zal via overstroom een deel van de woonkamer pakken de keuken afvoer is daar eigenlijk nooit groot genoeg voor als je de weerstand langs deuren (of er doorheen) niet laag genoeg maakt kan het zeer goed dat de wc lucht gaat aanzuigen bij de buitendeur. huizen waar de overstroom niet in orde is hebben vaak (maar niet altijd) stof in de elektra buizen. omdat het elektra netwerk dan een shortcut is om balans te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Wanneer je de deuren niet wilt afkorten dan kun je er ook nog ventilatieroosters in (laten) zetten.
Afzuigen zonder dat er een doorstroming is kan lastig worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
Yaksa schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:45:
Wanneer je de deuren niet wilt afkorten dan kun je er ook nog ventilatieroosters in (laten) zetten.
Afzuigen zonder dat er een doorstroming is kan lastig worden.
Dit is geen nieuw systeem; het zit er al zo in sinds 2008. De vorige bewoners hebben die deuren laten plaatsen en niemand heeft ze op de ventilatie problemen gewezen. De centrale ventilatieunit is vervangen; de kanalen niet.

Dus dit "werkt", alleen werden de CO2 levels in de slaapkamers belachelijk hoog. Het is niet zo dat dit toilet vacuum gezogen wordt ofzo...

De man die hier de inregeling kwam doen zei dat roosters meestal niet groot genoeg zijn voor een goede doorstroming en dat 2cm van de deuren af echt aan te raden is. Of dat waar is weet ik niet, maar dat zal ie toch wel weten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:52
Dus omdat de slaapkamers te weinig ventileren ga je de keuken extra ventilatie geven...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja dat is waar. de wc zal via overstroom een deel van de woonkamer pakken de keuken afvoer is daar eigenlijk nooit groot genoeg voor als je de weerstand langs deuren (of er doorheen) niet laag genoeg maakt kan het zeer goed dat de wc lucht gaat aanzuigen bij de buitendeur. huizen waar de overstroom niet in orde is hebben vaak (maar niet altijd) stof in de elektra buizen. omdat het elektra netwerk dan een shortcut is om balans te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
2 cm van de deuren afhalen is 160 vierkante centimeter doorstroom.
Roosters zijn er in alle maten, maar wanneer je een rooster van 60 bij 4 pakt en je plaatst die onderin de deur dan heb je evenveel doorstroom.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
99ruud99 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:03:
Dus omdat de slaapkamers te weinig ventileren ga je de keuken extra ventilatie geven...
Nee, op de verdieping met de slaapkamers ga ik sowieso de deuren inkorten. In de keuken vraag ik me af of het nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
twain4me schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:04:
Ja dat is waar. de wc zal via overstroom een deel van de woonkamer pakken de keuken afvoer is daar eigenlijk nooit groot genoeg voor als je de weerstand langs (of er doorheen) niet laag genoeg maakt kan het zeer goed dat de wc lucht gaat aanzuigen bij de buitendeur. huizen waar de overstroom niet in orde is hebben vaak (maar niet altijd) stof in de elektra buizen. omdat het elektra netwerk dan een shortcut is om balans te krijgen.
Dit is een duidelijk verhaal. Dus wel degelijk nuttig om hier iets mee te doen. Bedankt voor de opvolging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
Yaksa schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:13:
2 cm van de deuren afhalen is 160 vierkante centimeter doorstroom.
Roosters zijn er in alle maten, maar wanneer je een rooster van 60 bij 4 pakt en je plaatst die onderin de deur dan heb je evenveel doorstroom.
Duidelijk. Ik zal eens kijken wat beter uitkomt / wat er beter uit ziet. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:46
Als ik zo kijk naar je tekening dan heb je volgens minimale voorschriften

75m3 afzuig keuken
25m3 afzuig wc

40m3 toevoer keuken. (je wilt niet veel meer door een ventiel hebben ivm geluid)

Dat zou betekenen dat je 35m3 te weinig hebt welke je wel via je hal moet krijgen. en je hal moet nog de 25m3 naar je wc brengen. Dit is natuurlijk een hele ruwe schatting.

Vaak word er wel een minimale spleethoogte van een deur van 2cm aangehouden bij zulke installatie.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Pagina: 1