Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fennepa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-10 22:28
Ik probeerde het geheugen te overclocken in de hoop wat meer performance uit de 3400G te halen, maar dat lukt totaal niet. Systeem is stabiel op 2400 MT/s met timings 16-16-16-16-39 (BIOS defaults). Op 2800-18-18-18-18-38 (waarbij het BIOS zelfstandig DRAM voltage op 1.36v zet, wil het systeem al niet meer posten. Wat hierbij opvalt is dat de diagnose LED "CPU" aangeeft. Hierdoor heb ik het vermoeden gekregen dat de geheugencontroller van mijn exemplaar niet om kan gaan met hogere voltages en dat het probleem niet in mijn RAM zit. Het systeem is helemaal stabiel als ik DRAM voltage op 1.36 zet zonder de klok te verhogen of de timings te veranderen.

Nu vind ik dat op zich niet zo'n probleem, maar de spec. van de processor is DDR4-2933. Intuïtief wil ik concluderen dat de CPU ook niet met geheugen zal willen werken dat standaard al DDR4-2933 is en dat de processor dus defect is. Dit zou betekenen dat geheugen vervangen in de toekomst niet zou kunnen.

Ben ik te snel met mijn conclusies of moet ik deze processor retour afzender sturen?

...
AMD Ryzen 5 3400G Boxed
MSI B550M PRO-VDH WIFI
Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D240FSE (timings: 16-16-16-16-39) (staat niet op de lijst van MSI)
Gigabyte UD750GM PG5 (rev. 1.0)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:14
niet elk geheugen wil zo ver overclockenm,mogelij zit je gewoon op de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik neem aan dat je je bios geupdate hebt naar de laatste biosversie en zo niet, dan kan dat wel eens de rede zijn. Maar ik weet van de oudere AMD cpu's dat geheugencompatibiliteit nog wel eens een punt kon zijn en je niet zomaar elke willekeurige dimm kon gebruiken. Het werkte dan wel maar dan kreeg je van dit soort dingen dus ook dat kan wel eens een oorzaak zijn omdat de dimms niet op de lijst staan. Defect aan de cpu lijkt mij van niet want dan werkte je geheugen helemaal niet lijkt mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:28
Ik weet niet precies wat je verwacht met geheugen uit een lagere binning.
Als je graag op 2933 wil draaien moet je geheugen kopen wat sneller is.

Bovendien zal het verhogen van de geheugensnelheid weinig merkbaar uithalen.
Meer geheugen, daar heb je meer aan. Kijk eens in de V&A, er zijn zat 32GB DDR4 setjes te koop.