Tool voor volume muziekcollectie aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:00
Goedemiddag tweakers, voor het organizeren muziekcollectie ben ik op zoek naar een command line tool om het volume van muziekalbums/nummers gelijk te trekken. Nu is het zo dat van het ene naar het andere nummer een merkbare 'drop' in volume is, met name oudere albums (zoals Amorphis, Bathory, Borknagar, Manegarm). Is hier een goede oplossing voor?

Song tags heb ik alles al aangepast via puddletag, erg handige in het gebruik met editen. Hier leek vreemd genoeg ook geen goede command line methode te vinden, omdat die tools met een oud formaat ID3 tag werken die niet herkend worden.

Beste antwoord (via Merik op 21-10-2025 14:52)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Merik schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:39:
Een plug-in valt om die reden ook af voor mij, een authentieke mix vind ik belangrijk. Als het qua kwaliteit bij het boosten iets minder wordt, dan is dat minder erg.
Maar de "authentieke mix" ga je sowieso veranderen als je geluidsniveau gelijk probeert te trekken over een hele collectie. Want geluidsniveau is een gemiddelde, als je al albums hebt met compressie op standje max (Red Hot Chilli Peppers?) dan ga je andere nummers niet op datzelfde niveau krijgen zonder de verschillen in niveaus op dezelfde manier te vernaggelenbehandelen.

Je merkt zelf al op, het zijn de oudere albums die dat niet doen. Die veronderstelden waarschijnlijk nog een redelijke geluidsinstallatie. Tegenwoordig wordt bij wijze van spreken geoptimaliseerd voor TikTok over een bluetooth speaker van €20 bij de action.

Oftewel wat je vraagt kan niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 19-10-2025 15:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hiervoor moet je de files transcoderen, wil je dat wel?

Meestal bevat de speler een normalisatie functie. Maar je kunt hiermee ook in de “loudness war” terecht komen.

Sommige tracks zijn namelijk bewust zachter om zo geen “eentonige muur met geluid” te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:08
Moet het perse cli zijn?
De ReplayGain scanner in Foobar doet het ook op een manier die ik netter vind. Het maakt een andere referentie. Foobar kan wat complex zijn, maar kan heel veel. Het heeft overigens wel een cli, maar ik veracht niet voor jouw usecase.

Echt cli kan bv met ffmpeg, bv https://www.maketecheasie...-music-files-with-ffmpeg/ zelf heb ik geen ervaring hiermee.

ps, wat je ook doet: pas goed op, vaak wil je een album niet per nr aanpassen, maar per album.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is een redelijk makkelijke zoek vraag. Wat heb je zelf gezocht en geprobeerd? Er is een mooi template bij het maken van een topic en daar zie ik maar weinig van terug.

Er bestaan tools zoals mp3gain namelijk en de omschrijving ervan worden door zo'n beetje elke zoekmachine en AI wel gevonden.

Dus toon nog even wat meer moeite dan alleen je vraag hier plaatsen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merik
Eerst nog wat extra informatie die ik vergeten was, de verzameling is in 256k OGG bestanden, maar zowat alle albums zijn er ook in WAV of FLAC.
jeroen3 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:56:
Hiervoor moet je de files transcoderen, wil je dat wel?

Meestal bevat de speler een normalisatie functie. Maar je kunt hiermee ook in de “loudness war” terecht komen.
Een plug-in valt om die reden ook af voor mij, een authentieke mix vind ik belangrijk. Als het qua kwaliteit bij het boosten iets minder wordt, dan is dat minder erg.

@canonball Volume van individuele nummers aanpassen (b.v. voor ringtone) via versterken of aanpassen naar x decibel is simpel met ffmpeg, maar dat voor een verzameling te doen lijkt geen goede methode voor te zijn. Maar zo'n methode heeft wel de voorkeur dan 'on-the-fly' equalizer.
Hero of Time schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:15:
Dit is een redelijk makkelijke zoek vraag. Wat heb je zelf gezocht en geprobeerd? Er is een mooi template bij het maken van een topic en daar zie ik maar weinig van terug.
Wat een beetje het probleem is, die methodes vinden is niet zo lastig maar ben een beetje huiverig om zo'n tool te doen waarvan later blijkt dat het toch geen goede oplossing was en het opnieuw te moeten uitzoeken, terwijl misschien iemand uit eerdere ervaring een goed antwoord op heeft. Maar dat is wel een terecht punt, ik zal dat alsnog doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Merik op 19-10-2025 15:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Merik schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:39:
Maar de "authentieke mix" ga je sowieso veranderen als je geluidsniveau gelijk probeert te trekken over een hele collectie. Want geluidsniveau is een gemiddelde, als je al albums hebt met compressie op standje max (Red Hot Chilli Peppers?) dan ga je andere nummers niet op datzelfde niveau krijgen zonder de verschillen in niveaus op dezelfde manier te vernaggelenbehandelen.

Je merkt zelf al op, het zijn de oudere albums die dat niet doen. Die veronderstelden waarschijnlijk nog een redelijke geluidsinstallatie. Tegenwoordig wordt bij wijze van spreken geoptimaliseerd voor TikTok over een bluetooth speaker van €20 bij de action.

Oftewel wat je vraagt kan niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 19-10-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merik
Nog even wat terugkoppeling. Eerst geprobeerd met 'rgain3' (Replaygain fork) maar installatie gaf problemen met meson dependencies en MX Linux (Debian 12 systeem nog). Daarna Normalize ('normalize-audio') gevonden en dat lijkt prima te werken, met batch mode zodat per album in zijn geheel aanpassen naar 1 'standaardniveau' voor de collectie. Een oude en basic tool, maar eigenlijk precies waar ik naar op zoek was. Als ik me goed herinner uit C programmeerklas, is aanpassen van volume met WAV ook zo simpel als de bitwaardes van de sample-data verhogen of verlagen. @Wilke

Nog niet heel goed kunnen checken, maar dit lijkt dus een goede oplossing. Bedankt iedereen voor de hulp (ondanks de onduidelijke vraagstelling...)

[ Voor 4% gewijzigd door Merik op 21-10-2025 12:12 ]

Pagina: 1