Nieuw gebouwde pc draait niet helemaal lekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennoxius
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:05
Hallo allemaal, ik heb een paar dagen geleden een nieuwe pc gebouwd hier onder de specs:

CPU: Ryzen 7 7800X3D
Motherboard: ASUS TUF Gaming B650 Plus Wifi
RAM: Kingston Fury 32GB DDR5-6000 (2x 16GB)
GPU: Geforce RTX 5050 8gb [de bedoeling is om later te upgraden hoef voor nu nog geen zware games te draaien]
Voeding: Be Quiet Pure power 12M 850W
Verder zit er nog een cpu koeler op en een kast omheen.

Het bouwen van de pc ging allemaal goed, heb de instructies braaf gevolgd en naar mijn weten lijkt het allemaal goed in elkaar te zitten.
Echter heb ik wel een probleem... Als ik bijvoorbeeld youtube kijk of heel soms ook tijdens het navigeren in de (voor mij) nieuwe windows 11 omgeving. Dan hapert mijn beeld en of muis.
Tijdens een filmpje op youtube hoor je dan ook echt het geluid haperen dat klinkt dan robotachtig. Als ik op dat moment mijn muis probeer te bewegen dan valt de computer vaak ook uit.
Ik krijg dan een zwart scherm en hij start vanzelf weer opnieuw op. Helaas krijg ik geen foutmelding waaraan ik kan zien wat dit kan betekenen.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Zelf neig ik een beetje naar mijn werkgeheugen omdat ik tijdens het configureren van deze computer op Alternate zag staan dat de kloksnelheid van het werkgeheugen hoger is dan de standaard kloksnelheid van de processor. Stom genoeg heb ik dit genegeerd omdat ik eigenlijk er vanuit ging dat het wel goed zou moeten komen.

Ik hoor graag wat jullie ideeën en tips zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:33
Heb je een nieuwe installatie van windows gedaan en alle updates geinstalleerd? Zijn alle drivers geinstalleerd en up to date?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-10 07:36
Altijd vervelend als dit gebeurd. Het RAM geheugen schakelt zichzelf naar de juiste snelheid dus daar zou ik me niet zo druk over maken. Heb je al wel alle updates & drivers geïnstalleerd? Ik zou zeker ook even de temperaturen in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ennoxius
Bedankt voor jullie snelle reacties, ik heb alle windows updates gedaan en de drivers van mijn moederbord, GPU geinstalleerd en ook de bios naar de laatste versie geupdate.
Verder zag ik in de bios dat de temperatuur van de cpu tussen de 30-40 graden bleef. Maar ik zal nog even een programma downloaden waarbij ik het constant in de gaten kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:10
Ennoxius schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:23:

Tijdens een filmpje op youtube hoor je dan ook echt het geluid haperen dat klinkt dan robotachtig. Als ik op dat moment mijn muis probeer te bewegen dan valt de computer vaak ook uit.
Ik krijg dan een zwart scherm en hij start vanzelf weer opnieuw op. Helaas krijg ik geen foutmelding waaraan ik kan zien wat dit kan betekenen.
Zet eerst het automatisch opstarten bij een fout uit als dat nog niet is gedaan.
Google: BSOD automatisch opstarten uitzetten.
Dan kan je met die informatie misschien iets meer te weten komen waar je het moet zoeken bij een volgende crash.
Ook staat er misschien nog wat info in de log files?

Google: blauw BSOD is nu zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennoxius
Het automatisch opstarten bij een fout staat nu uitgeschakelt. Ik heb lopen scrollen door het logboek>systeem. En daar heb ik een kritieke foutmelding gevonden die om 12:55 plaatsvond: Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 19-10-2025 12:55:15
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (70368744177664),(2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Otto
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>10</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2025-10-19T10:55:15.6987168Z" />
<EventRecordID>3578</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Otto</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">6</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">3221225684</Data>
<Data Name="Checkpoint">16</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">1</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceIdV2">0</Data>
<Data Name="LongPowerButtonPressDetected">false</Data>
<Data Name="LidReliability">false</Data>
<Data Name="InputSuppressionState">0</Data>
<Data Name="PowerButtonSuppressionState">0</Data>
<Data Name="LidState">3</Data>
<Data Name="WHEABootErrorCount">0</Data>
</EventData>
</Event>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Ennoxius schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:53:
Het automatisch opstarten bij een fout staat nu uitgeschakelt. Ik heb lopen scrollen door het logboek>systeem. En daar heb ik een kritieke foutmelding gevonden die om 12:55 plaatsvond: Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 19-10-2025 12:55:15
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Dat is de melding dat het systeem onverwacht opnieuw is opgestart na de crash.
Daar valt niet veel uit te halen.
Noteer bij een volgende vastloper de foutmelding van het BSOD scherm als dat (hopelijk) in beeld blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennoxius
Net weer een BSOD scherm alleen jammer genoeg weer geen tekst of iets echt alleen zwart. Nu vind ik deze melding terug in het logboek, geeft dit al wat meer informatie?

De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x00000116 (0xffff840155444010, 0xfffff801a044fd60, 0xffffffffc000009a, 0x0000000000000004). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\101925-11140-01.dmp. Rapport-id: aa1b5903-f0d2-472d-8a2c-0ae3c58532ef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het kan een driver probleem zijn voor de gpu.

Kun je dump bestanden delen op een file sharing site of cloud? Bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennoxius
Hier staan nu alle dump bestanden in.

https://filebin.net/a8pvzwp12v0q3nyx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ennoxius schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:24:
De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x00000116
Duidelijk is wel dat het probleem met de videokaart heeft te maken.
De problemen met video afspelen zijn ook een indicatie daarvoor.
Google: 0x00000116 VIDEO_TDR_FAILURE
Ik zou eens proberen met DDU om alle drivers te verwijderen.
Daarna Windows zelf laten updaten en/of zelf de drivers opnieuw installeren.
Google: Display Driver Uninstaller DDU

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 19-10-2025 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
FAILURE_ID_HASH_STRING: km:0x116_image_nvlddmkm.sys

De nvidia driver. Je kan het beste de driver uninstallen, herstarten en daarna opnieuw de laatste stabiele driver installeren voor jouw grafische kaart.

Werkt dat niet, dan kun je controleren of het geheugen in order is met memtest86. Dat kun je een nacht laten draaien. Als daar fouten uit komen is er meestal iets aan de hand met het geheugen (bijvoorbeeld overklokt op een onstabiel niveau of defect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennoxius
Dankjewel dan ga ik dat nu proberen, toevallig kreeg ik net weer een BSOD met de stop code: VIDEO_Scheduler_interna_error (0x119)

Dat zal dan vast ook de nvidia driver zijn?

Edit: misschien juich ik te vroeg maar ik heb het idee dat het verwijderen en opnieuw installeren van mijn gpu driver het heeft opgelost. Bedankt alvast iedereen met het meedenken en het geven van advies! O+

Extra edit: jup te vroeg gejuicht..

[ Voor 41% gewijzigd door Ennoxius op 19-10-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Heb je deze driver geprobeerd?

NVIDIA GeForce Game Ready Drivers V577.00 For Windows 10/11 64-bit. (DCH)
Version 577.00 829.07 MB 2025/08/07

Het is van belang de driver en alle tools grondig te uninstallen en te herstarten zodat er geen delen achterblijven. Als het nodig is kun je daarvoor DDU gebruiken.

Bij troubleshooting helpt het vaak om minder onderdelen te gebruiken, Zodoende weet je dat het niet aan de verwijderde onderdelen ligt. Je kan in jouw geval de grafische kaart uitnemen en de monitor aansluiten op de moederbordaansluiting (bv. HDMI).

Wat betreft geheugen: welke variant heb je precies en staat dat model op de lijst van de moederbordfabrikant?
KINGSTON 	KF560C36BBEK2-16 	2x 8GB 	XMP/EXPO 	6000 	6000 	SS 	HYNIX A 	36-38-38-80 	1.35 	1,2
KINGSTON 	KF560C36BBEAK2-16 	2x 8GB 	XMP/EXPO 	6000 	6000 	SS 	HYNIX A 	36-38-38-80 	1.35 	1,2
KINGSTON 	KF560C30BBEAK2-16 	2x 8GB 	XMP/EXPO 	6000 	6000 	SS 	Hynix A-die 	30-36-36-80 	1.4 	1,2
KINGSTON 	KF560C30BBAK2-16 	2x 8GB 	XMP 	 	6000 	6000 	SS 	Hynix A-die 	30-36-36-80 	1.4 	1,2
KINGSTON 	KF560C30BBEK2-16 	2x 8GB 	XMP/EXPO 	6000 	6000 	SS 	Hynix A-die 	30-36-36-80 	1.4 	1,2
KINGSTON 	KF560C30BBK2-16 	2x 8GB 	XMP 	 	6000 	6000 	SS 	Hynix A-die 	30-36-36-80 	1.4 	1,2 

In welke slots zit het geheugen? Bijvoorbeeld B2. Foto's kunnen helpen om na te gaan of alles goed is aangesloten/ingestoken.

Je kan het beste pricewatch links plaatsen naar de componenten die je hebt. Alleen een serienaam zegt niet welk model het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ennoxius
Heb net met DDU de gpu drivers eraf gehaald opnieuw opgestart en NVIDIA GeForce Game Ready Drivers V577.00 For Windows 10/11 64-bit. (DCH)
Version 577.00 829.07 MB 2025/08/07 geinstalleerd.
Kreeg daarna wel weer een nieuw BSOD met de code: Stop code: DPC_Watchdog_violation (0x133).

Ik zal straks even de grafische kaart eruit halen en zorgen dat in de bios de geïntegreerde gpu het overneemt.

Wat betreft de geheugen die zit in de A2 en B2 slot zoals werd aangeraden door het boekje van het moederbord.

Pricewatch links:
Moederbord: uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
CPU: uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
Werkgeheugen: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32
GPU: uitvoering: MSI GeForce RTX 5050 8G VENTUS 2X OC
Voeding: uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W
SSD: uitvoering: Samsung 990 EVO Plus 2TB
CPU koeler: uitvoering: be quiet! Pure Rock Pro 3 Black
Kast: uitvoering: Fractal Design North - Mesh Charcoal Black

Edit: Foto's maken van de werkgeheugen ging een beetje lastig maar heb mijn best gedaan haha. De cpu koeler zit goed in de weg. https://imgur.com/a/CbXkrhu

[ Voor 4% gewijzigd door Ennoxius op 20-10-2025 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Deze 32GB geheugenkit staat op de lijst van Asus voor deze processor.
KINGSTON 	KF560C30BBEK2-32 	2x 16GB 	XMP/EXPO 	6000 	6000 	SS 	Hynix A-die 	30-36-36-80 	1.4 	1,2 

Dat is 6000 MT/s, timings 30-36-36-80 op 1.4V met een of twee slots bezet. Voor stabiliteit zou het niet verder overklokt moeten zijn. Kun je dit controleren in de BIOS of met CPU-Z (tab Memory, SPD)?

De DPC_Watchdog_violation is gerelateerd aan drivers. Misschien is er meer informatie in de dump file. Als er verschillende BSOD error codes zijn in willekeurige taken, is dat vaak te relateren aan geheugen dat niet op de juiste instellingen draait of defect is. memtest86 kan worden gebruikt om het geheugen te testen.

Op deze foto's valt mij niets bijzonders op. Het geheugen lijkt correct in de slots te zitten. Het is moeilijker te beoordelen vanwege de rechte hoek.

Een veel voorkomende constructiefout is het niet gebruiken van afstandhouders (spacers) tussen de kast en het moederbord. Of door een extra afstandhouder op een plaats waar geen schroefgat zit. Dat veroorzaakt kortsluiting. Meestal zijn de symptomen dan wel anders, zoals het helemaal niet aangaan van een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennoxius
Heb via CPU-Z de werkgeheugen gecheckt, het ziet er naar mijn weten goed uit. Heb voor de zekerheid maar printscreens gemaakt zodat je mee kan kijken. https://imgur.com/a/AaBYfuf
Ik had eerder ook al geprobeerd om met memtest86 aan de slag te gaan maar krijg het booten van de usb niet voor elkaar. Als de usb als 1e prio om te booten geef dan slaat die, die alsnog over en dan start mijn normale windows gewoon op.

Verder merk ik ook dat mijn internet er af en toe mee ophoudt als er een stottering is geweest. Ik heb dan ineens geen internet meer terwijl ik kabel gebruik en op mijn telefoon werkt het internet dan gewoon (wifi).

Als laatste had ik wel wat issues met niet genoeg schroefjes voor mijn moederbord. Ik heb dat opgelost met wat schroefjes van mijn oude pc te halen (ook het moederbord) en die heb ik gebruikt. Heb trouwens geen spacers gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ennoxius schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:59:
Heb trouwens geen spacers gebruikt.
Tadaaa! Haal maar weer uit elkaar en begin opnieuw.
Nu met (passende én gelijke) spacers.
Misschien ook goed om deze instructievideo even door te nemen. Geeft een hele goede uitleg hoe een nieuwe PC in elkaar te zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennoxius
Is het dan ook niet gek dat ik maar 1 spacer erbij heb gekregen?

Toen ik mijn gpu eruit had gehaald en weer ging testen had ik nergens last van. Heb toen weer alle gpu drivers verwijderd en opnieuw opgestart en daarna weer de gpu erin gezet en nieuwe drivers gedownload. En voorlopig lijkt het goed te gaan. Fingers crossed.

Edit: Thanks guys nogmaals voor de hulp en het meedenken. Denk dat de oorzaak was dat mijn gpu er toch niet helemaal goed in zat. Dit topic kan dicht, heb na een avondje goed gebruik geen crashes meer gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door Ennoxius op 20-10-2025 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Goed dat je nu weet dat het aan de grafische kaart lag, maar afstandhouders zijn noodzakelijk om kortsluiting te voorkomen, als je ze niet hebt kun je een doosje bevestigingsmateriaal aanschaffen. Blijf je zo doorwerken dan kan er iets permanent doorbranden en werkt het bord of een onderdeel erop helemaal niet meer.

Door alleen al temperatuurverschillen kan een bord uitzetten en krimpen en wel of niet een ongewenst contact maken. Het oppakken en neerzetten of verschuiven dan de kast kan ook desastreus zijn. Electronica heeft geen onbeperkte tolerantie tegen kortsluiting. Door kortsluiting wordt zo'n onderdeel warm of heet tot er een breuk ontstaat of er een gat in brandt en gaat roken. Het kan ook brand veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennoxius
Bedankt ik zal het gelijk bestellen en installeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:42
Zaten ze niet al voorgemonteerd in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennoxius
Kan ik mij eerlijk gezegd niet goed meer herinneren, ik weet wel dat ik met mijn aller pc die ik 10 jaar geleden gebouwd heb. Wel van die spacers had gebruikt omdat ik ze erbij kreeg. Dit keer viel het mij op dat ik er maar 1 kreeg. Dus ging er eigenlijk vanuit dat het niet veel belang had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ennoxius schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 01:05:
Dus ging er eigenlijk vanuit dat het niet veel belang had.
Misschien toch verstandig om alsnog de door mij gelinkte video een keer te bekijken.
Wellicht steek je er nog iets van op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:15
Alle afstandshouders voor je moederbord zitten netjes voorgeïnstalleerd.
Aldus de review van de Tweakers redactie van deze kast, hier:
review: Fractal North-behuizing - Met een vleugje walnoot of eikenhout ,
onder het kopje "De binnenkant".
Ook goed te zien op de fotos.

Zoals ik het zie zouden er verder minimaal twee afstandsbusjes bijgeleverd moeten zijn; Volgens de fotos zijn er drie lege schroefgaten zonder afstandsbusjes; Twee hiervan zijn nodig voor een uATX moederbord, maar die dienen dus alledrie leeg te blijven bij jouw moederbord (heeft daar geen schroefgaten zitten). Ze hoeven alleen gebruikt te worden bij een uATX formaat moederbord; één afstandsbusje tussen de backpanel slots, en eentje rechts of rechtsonder daarvan (afhankelijk van de uitvoering van het uATX MoBo, kan per type verschillen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1