Geluidsoverlast buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_S
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:41
Beste mensen,

Graag leg ik dit voor, misschien weet iemand er een oplossing voor.

We hebben een nieuw huis gekocht en helemaal verbouwd en alles is reeds afgewerkt.

Onze slaapkamer grenst aan die van de buren en wij ervaren daar geluidsoverlast van. De buren hebben de badkamer aan ons grenzen. De geluiden die wij horen zijn o.a.:
- dichtslaan van kasten en eventueel deuren (hoor je hard)
- klappen/slagen van de waterleiding (hoor je hard)
- lichtschakelaar uit/aan (dit hoor je best hard)
- soms praten (dit hoor je zacht op de achtergrond)

Het zijn dus gewoon normale leefgeluiden van de buren. De slaapkamer heeft een eigen spouw en gedurende de verbouwing hebben wij de spouwmuur laten isoleren met inblaas steenwol. Dit heeft helaas niet geholpen.

Links naast de slaapkamer muur zit een schouw. Die is hol en misschien fungeert die ook als klankkast. Ik heb de bouwtekening bijgevoegd en de betreffende muur en schouw rood gearceerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfXqURuYPI_4k8iLTjlDmeQIGRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8tAjkHgKfh9UxF3HTZMv48q.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwege de bechikbare ruimte in de slaapkamer en omdat er al steenwol in de spouwmuur zit willen wij geen extra voorzetwand. Een oplossing van maximaal ca. 5 cm dik ongeveer kan prima. Ik heb op internet al gelezen over geluidsisolerende platen en met name massa toevoegen zou goed zijn. En dit dan doen tegen de aangrenzende wand + links tegen het schouwgedeelte. Dit kan dan afgewerkt worden met behang of akoestische lattenwanden bijvoorbeeld (alleen vilt of een lattenwand zou onvoldoende effectief zijn)

Heeft iemand wellicht de ideale oplossing of ervaring hiermee?

Bij voorbaat dank

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien niet wat je zoekt maar wel erg effectief: een volledige kastenwand met kledingkasten aan die kant plaatsen, dempt als een tierelier, hoe voller met kleding hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_S
Bedankt voor je reactie. Daar is helaas te weinig plek voor gezien de indeling van de kamer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F1xxer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-10 12:39
Hoe oud is de woning? Misschien kan je hier nog iets aan laten doen. Het is namelijk de constructie die niet klopt. Jij hoort de geluiden omdat ergens jouw woning contact maakt met die van hen (binnenmuren). Contactgeluid, stemmen en slaan van deuren en ramen gaat via de constructie. Een voorzetwand helpt niet. Massa misschien wel zoals je aangaf. Maar het zal het probleem nooit 100% oplossen. Misschien hebben ze zelfs het closet aan jouw binnenmuur geschroeft. Dan hoor je de buurman plassen.

Contactgeluid pak je bij de bron aan. Vraag je buren eens of zij jou horen. Misschien kunnen jullie samen een oplossing vinden in de vorm van voorzetwanden aan hun kant en iets aan jouw kant wat geluid absobeerd.

Mijn ervaring is: Bijna iedereen heeft hier last van. De bouw in Nederland kon wel door kleuters gedaan worden want echt... er klopt vaak geen zak van. Zelfs nieuwbouw woningen kennen deze problemen. Ik zit met hetzelfde probleem als jij. Vandaar frustratie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zitten de stopcontacten en lichtschakelaars in een inbouwdoos of hangen die zo in de gedeelde schouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:28
Heb je de optie om van een andere kamer je slaapkamer te maken? Je kan talloze mogelijke oplossingen bedenken, van geluidsdempende verf tot geluidsplaten, maar uiteindelijk blijf je met het geluid zitten. Oordopjes of je slaapkamer verplaatsen is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:23

BCC

Ik kon letterlijk de tv meeluisteren in de huiskamer van de buren vanuit m’n bed. Voorzetwand gezet op de beneden en eerste verdieping. Ook een kledingkast op zolder. Buren vroegen na de verbouwing of de hond nog leefde want die hoorden ze nooit meer.

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 19-10-2025 13:45 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:17
Wij hebben hier eigenlijk hetzelfde, alleen deels geluk dat de huizen niet gespiegeld zijn.
Maar beneden op de bank hoor je dat er iemand staat te plassen. Toen ze met een schuurpapiertje op de tussenmuur bezig waren, konden ze net zo goed bij ons bezig zijn.

De grap is ook eigenlijk dat we met de eerste buren en die daarna dit soort geluiden ook totaal niet hadden. Of die leefden net in het huis.

Wij hebben ook gekeken naar oplossingen, behalve dan dat schuurpapier niet om half 1 's nachts meer te doen. Het is jammer als je leuke buren hebt. Dit soort geluiden ga je vooral houden eigenlijk. Wij zijn aan het kijken naar muur en tussenvloer isolatie, maar kost ook een aardig bedrag. Daarnaast voor later ook aan het kijken om gewoon vrijstand in een hutje op de hei te gaan wonen.
Meer voorzetwand is denk ik wel waar je naar moet kijken. Je kamer ontkoppelen van de rest zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_S
F1xxer schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:30:
Hoe oud is de woning? Misschien kan je hier nog iets aan laten doen. Het is namelijk de constructie die niet klopt. Jij hoort de geluiden omdat ergens jouw woning contact maakt met die van hen (binnenmuren). Contactgeluid, stemmen en slaan van deuren en ramen gaat via de constructie. Een voorzetwand helpt niet. Massa misschien wel zoals je aangaf. Maar het zal het probleem nooit 100% oplossen. Misschien hebben ze zelfs het closet aan jouw binnenmuur geschroeft. Dan hoor je de buurman plassen.

Contactgeluid pak je bij de bron aan. Vraag je buren eens of zij jou horen. Misschien kunnen jullie samen een oplossing vinden in de vorm van voorzetwanden aan hun kant en iets aan jouw kant wat geluid absobeerd.

Mijn ervaring is: Bijna iedereen heeft hier last van. De bouw in Nederland kon wel door kleuters gedaan worden want echt... er klopt vaak geen zak van. Zelfs nieuwbouw woningen kennen deze problemen. Ik zit met hetzelfde probleem als jij. Vandaar frustratie..
Bedankt voor je bericht.
De woning is uit 1962. De woning van de buren is een iets ouder. De onze is iets later ertegenaan gebouwd (betreffen 2 onder 1 kap woningen). Als het goed is, is ieder aspect van de woning los ertegenaan gebouwd met eigen muren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_S
SCIxX schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:33:
Heb je de optie om van een andere kamer je slaapkamer te maken? Je kan talloze mogelijke oplossingen bedenken, van geluidsdempende verf tot geluidsplaten, maar uiteindelijk blijf je met het geluid zitten. Oordopjes of je slaapkamer verplaatsen is het beste.
We slapen al met oordopjes. De klappen (kastjes waterleiding) zijn helaas keihard en nog hard hoorbaar met oordopjes :(

En we willen graag daar onze slaapkamer houden. Als het geluid maar flink minder is dan zijn we al tevreden. 100% stil zal het nooit worden en dat begrijpen we

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_S
Accretion schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:32:
Zitten de stopcontacten en lichtschakelaars in een inbouwdoos of hangen die zo in de gedeelde schouw?
De schouw is niet gedeeld. Wij hebben een eigen schouw die grenst aan hun eigen schouw.
Onze stopcontacten zitten niet in de schouw, gewoon in de muur en zitten in inbouwdozen. Hoe dat bij de buren is weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_S
BCC schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:34:
Ik kon letterlijk de tv meeluisteren in de huiskamer van de buren vanuit m’n bed. Voorzetwand gezet op de beneden en eerste verdieping. Ook een kledingkast op zolder. Buren vroegen na de verbouwing of de hond nog leefde want die hoorden ze nooit meer.
Dat is inderdaad vervelend! Fijn dat het opgelost is met de voorzetwand!

Hoe heb je de voorzetwand precies opgebouwd en met welke materialen?

Want zoals gezegd, er zit al steenwol in de spouwmuur/scheidingsmuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_S
Arunia schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:38:
Wij hebben hier eigenlijk hetzelfde, alleen deels geluk dat de huizen niet gespiegeld zijn.
Maar beneden op de bank hoor je dat er iemand staat te plassen. Toen ze met een schuurpapiertje op de tussenmuur bezig waren, konden ze net zo goed bij ons bezig zijn.

De grap is ook eigenlijk dat we met de eerste buren en die daarna dit soort geluiden ook totaal niet hadden. Of die leefden net in het huis.

Wij hebben ook gekeken naar oplossingen, behalve dan dat schuurpapier niet om half 1 's nachts meer te doen. Het is jammer als je leuke buren hebt. Dit soort geluiden ga je vooral houden eigenlijk. Wij zijn aan het kijken naar muur en tussenvloer isolatie, maar kost ook een aardig bedrag. Daarnaast voor later ook aan het kijken om gewoon vrijstand in een hutje op de hei te gaan wonen.
Meer voorzetwand is denk ik wel waar je naar moet kijken. Je kamer ontkoppelen van de rest zeg maar.
Boh dat is wel heftig zeg al die geluiden. Hier het geluk dat we verder eigenlijk niks horen behalve de genoemde geluiden regelmatig en heel soms een dichtslaande deur. Maar het geluid lijkt zich alleen in hetzelfde gedeelte te concentreren. Het is met name ook dat je de geluiden hoort als je in bed ligt. Voor de rest is het huis stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:02
BCC schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:34:
Goed te weten want is hier ook. Misschien wat voor de toekomstige huurster. Haar huurwoning is tussen de oorlogen gebouwd en heb het verschil al gehoord dat je er op de voordeur vd buren na niks hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 14:02
Ik heb 12 jaar geleden in onze slaapkamer een voorzetwand geplaatst, in eerste instantie omdat er 1 meter van de 5m muur enkelsteens buitenmuur is. Omdat ik het het niet mooi en onhandig vond om alleen die ene meter een koof te geven heb ik hem doorgetrokken over de hele kamer.
Het is een oud huis uit 1919, met als tussenmuur enkelsteens baksteen zonder spouw, dus we horen af en toe wel wat geluid.

Behalve in de slaapkamer, daar horen we meer via het (altijd open) raam dan via de muren.
Als ik het opnieuw zou doen zou ik nog wat meer opletten qua geluids-en warmte isolatie, maar met een houten framewerk van 6 cm, gevuld met steenwol en afgewerkt met 12mm gipsplaten met zo min mogelijk directe koppeling aan de muur (maar wel aan het plafond en de vloer) kom je blijkbaar al een heel eind.

De buren hebben sinds kort zelfs de wasmachine verplaatst naar de kamer aangrenzend aan onze slaapkamer (met de belofte hem niet 's avonds aan te zetten). Die heb ik nog niet gehoord.

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:17
In onze vorige jaren 50 middenwoning herkenden we zelfs wie van de buren op de wc zat. Laat staan alle andere geluiden.
Uiteindelijk vrijstaand gekocht op een flinke lap grond. Een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:29
een beetje uit ervaring......
Wij hadden een 2 onder 1 kap. De vloeren waren doorgestort. Dus de buren leefde op dezelfde vloer als wij. We hoorde heel veel van de buren. Eigenlijk wat jij beschrijft. Oplossingen zoals kasten plaatsen, geluiddempende zaken aanbrengen, openingen dicht maken enz hielp maar deels. Het geluid (contact geluid) kwam via de vloer bij ons.
Bijna 3 jaar geleden een ander huis gekocht, ook 2 onder 1 kap, maar nu zonder doorgestorte vloeren en met een dikke spouw. Een verademing.
Niet wat je wil horen denk ik. Maar uit mijn ervaring weet ik dat al die maatregelen deels helpen en je het geluid bij de bron , de buren, aan moet pakken. Die moeten dan (ook) iets gaan doen en daar stopt het meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:53
haya schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:36:

Uiteindelijk vrijstaand gekocht op een flinke lap grond. Een verademing.
Op deze reactie zat ik te wachten en ja hoor :+ ( ff de lolbroek uit doen) Je bedoelt het goed maar dat is voor de meeste mensen toch niet weggelegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:17
bie100 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Op deze reactie zat ik te wachten en ja hoor :+ ( ff de lolbroek uit doen) Je bedoelt het goed maar dat is voor de meeste mensen toch niet weggelegd
Ik heb voor dit huis in het noordelijkste puntje van Limburg veel minder betaald dan onze middenwoning in het Gooi.
Keuzes maken. En mogelijkheden zien.
Ja hier is ook genoeg werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:25

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

haya schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Ik heb voor dit huis in het noordelijkste puntje van Limburg veel minder betaald dan onze middenwoning in het Gooi.
Keuzes maken. En mogelijkheden zien.
Ja hier is ook genoeg werk.
Met alle respect: op dit soort reacties zit toch niemand te wachten? 8)7

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:23
Je geeft aan dat jouw huis tegen het huis van de buren is aangebouwd, is er met het isoleren van de spouw gekeken of er veel valspecie in de spouw zit?
Valspecie kan ook zorgen voor contactgeluid. Het isoleren van contactgeluid blijft lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14

Wuursj

want worst is al bezet

Hier kon ik de buren bijna verstaan en zeker met de vorige buren best wel veel overlast. Dat zij geen enkel gordijn hadden hangen, alles vol tegels lag en hij een zware stem had, hielp ook niet echt.
Nu heb ik een voorzetwand geplaatst en hoor niks meer. Echter zijn er tegelijkertijd ook andere mensen komen wonen dus heel eerlijk kan ik he tniet vergelijken maar dat ike echt niks meer hoor in dit gehorige huis, zegt wel wat. Alleen contactgeluiden via de vloerbalken van de eerste verdieping hoor ik nog maar niet storend. Van de buren aan de andere kant hadden we minder last maar gewone leefgeluiden. Ook daar nu stilte bij het deel wat ook zo'n wand heeft gekregen.

De voorzetwand bestaat uit:
  • circa 10 mm ruimte
  • 50 mm brede metalstud wand, 600mm HoH. Gevuld met de zware variant van Metisse katoenvezelisolatie met strips en vilt tussen metalstud en de rest
  • 12,5mm fermacell (zwaarder dan gewoon gips)
  • 10mm fermacell met overlappende naden met de vorige laag en nog meer massa
  • bij alle stappen zorgvuldig geen contact maken met de muren om contact geluid te voorkomen
Totaal dus 82,5mm dik. Dat is meer dan de 5cm jij voor ogen hebt maar dan heb je ook echt wat. Dus vraag je af of je 3cm extra wil inleveren. Dunner kan niet echt met een vrijstaande metalstud wand en dat vrijstaand wil je graag wegens contactgeluid.

Metalstud gevul met Metisse MA (45kg/m3). Dat is echt heerlijk spul in vergelijking met steenwol oid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jgksn4bn1gbHcopHkaYotQRw.png

Tweede laag fermacell, lekker veel massa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fG5jZKDzwUAWmDJOuGtwTXSV.png

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 20-10-2025 22:57 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:31
Wuursj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:20:
Hier kon ik de buren bijna verstaan en zeker met de vorige buren best wel veel overlast. Dat zij geen enkel gordijn hadden hangen, alles vol tegels lag en hij een zware stem had, hielp ook niet echt.
Nu heb ik een voorzetwand geplaatst en hoor niks meer. Echter zijn er tegelijkertijd ook andere mensen komen wonen dus heel eerlijk kan ik he tniet vergelijken maar dat ike echt niks meer hoor in dit gehorige huis, zegt wel wat. Alleen contactgeluiden via de vloerbalken van de eerste verdieping hoor ik nog maar niet storend. Van de buren aan de andere kant hadden we minder last maar gewone leefgeluiden. Ook daar nu stilte bij het deel wat ook zo'n wand heeft gekregen.

De voorzetwand bestaat uit:
  • circa 10 mm ruimte
  • 50 mm brede metalstud want, 60cm HoH. Gevuld met de zware variant van Metisse katoenvezelisolatie met strips en vilt tussen metalstud en de rest
  • 12,5mm fermacell (zwaarder dan gewoon gips)
  • 10mm fermacell met overlappende naden met de vorige laag en nog meer massa
  • bij alle stappen zorgvuldig geen contact maken met de muren om contact geluid te voorkomen
Totaal dus 82,5mm dik. Dat is meer dan de 5cm jij voor ogen hebt maar dan heb je ook echt wat. Dus vraag je af of je 3cm extra wil inleveren. Dunner kan niet echt met een vrijstaande metalstud wand en dat vrijstaand wil je graag wegens contactgeluid.

Metalstud gevul met Metisse MA (45kg/m3). Dat is echt heerlijk spul in vergelijking met steenwol oid.
[Afbeelding]

Tweede laag fermacell, lekker veel massa:
[Afbeelding]
Contactgeluid gaat toch niet zo zeer via de muren maar m.n. de vloer? Hoe belangrijk is de 10mm luchtspouw dan nog. Je metalstud staat immers wel op de vloer vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Draakje5 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Contactgeluid gaat toch niet zo zeer via de muren maar m.n. de vloer? Hoe belangrijk is de 10mm luchtspouw dan nog. Je metalstud staat immers wel op de vloer vermoed ik.
De metalstud staat op vilt en ontkoppelstrips op de vloer. Maar de metalstud (=breedste deel) wilde ik zeker niet tegen de stenen muur laten komen. Dat kan toch geluid door geven, al is contact geluid misschien niet het goede woord. Net als stenen die in een spouw gevallen zijn bijvoorbeeld.
Voor het afsteunen van metalstud tegen een muur, adviseert men ook speciale ontkoppelde steunen:
Afbeeldingslocatie: https://www.akoestiekwinkel.nl/media/catalog/product/cache/18370d3410a1717ca0f4e2357167ef3d/m/s/ms-demper_voor_voorzetwand_max._belasting_45kg.jpg

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:31
Wuursj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:17:
[...]

De metalstud staat op vilt en ontkoppelstrips op de vloer. Maar de metalstud (=breedste deel) wilde ik zeker niet tegen de stenen muur laten komen. Dat kan toch geluid door geven, al is contact geluid misschien niet het goede woord. Net als stenen die in een spouw gevallen zijn bijvoorbeeld.
Voor het afsteunen van metalstud tegen een muur, adviseerd met ook speciale ontkoppelde steunen:
[Afbeelding]
Duidelijk. En wat heb je gedaan met bijv. de stopcontacten of lichtpunten op de wand voor de vollesigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Draakje5 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:21:
[...]

Duidelijk. En wat heb je gedaan met bijv. de stopcontacten of lichtpunten op de wand voor de vollesigheid?
Geen. Ik heb de stopcontacten op de andere wanden geplaatst. Er bestaan speciale doosjes die geluid zouden tegen gaan maar ik was toch wel bang voor een geluidslek. Er mist dan toch een stukje massa. En dan is al die moeite (en vooral ruimte) weer deels voor niks.

Nu is bij ons een deel van die wand een hoge kastenwand van de keuken en daar komen opbouwstopcontacten op voor de ovens en koelkast etc. achter de kastenwand uit het zicht.

In het andere deel in de woonkamer zitten de stopcontacten in de andere wanden. Niet ideaal maar voor de zekerheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 20-10-2025 22:26 ]

Pagina: 1