Aankoopadvies vlotte occasion

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:19
Al bijna drie jaar rijd ik met volle tevredenheid rond in mijn Fiesta st line uit 2020. Nooit problemen mee gehad en zelfs half Europa door gereden.
Langzaam aan ben ik echter wel op zoek naar iets comfortabelers en meer kracht (de huidige heeft 95 pk).
Meer uit luxe dan noodzaak.

Mijn situatie: uitgezonderd van vakanties rijd ik max 12k per jaar. Geen mogelijkheid voor eigen laadplek.

Mijn budget: inclusief max 25k (inclusief inruil).

Wensenlijstje:
  • Liefst niet ouder dan 2020
  • Sportief in de zin van vlotter optrekken, geen circuit auto
  • Redelijk betrouwbaar
  • Liefst niet elektrisch of een plugin, ivm geen eigen laadmogelijkheid
  • Meer ruimte en comfort
  • Lagere km stand, ik weet dat bij goed onderhoud dat geen probleem moet zijn. Maar boven de 120k km vind ik toch spannend worden.
Zelf heb ik op mijn lijstje twee autos staan.
De Cupra leon en de Mazda 3.
Met de Leon heb ik een proefrit gemaakt, vlotte auto, genoeg pk, helaas wel een plugin en voor mijn budget vrijwel allemaal import. Ook vond ik hem in de langzame bochten vrij lomp sturen (kan ook vanwege de 1500 kg komen.
De Mazda 3 ga ik volgende week proberen, iets minder pk maar denk ik meer focus op comfort.

Waarom geen Fiesta ST of een focus? Deels vanwege comfort, ook omdat ze in 7 jaar tijd vrijwel hetzelfde interieur hebben (wat ik persoonlijk minder vind).

Welke opties mis ik nog? Hebben jullie persoonlijke voorkeuren of aanbevelingen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-10 22:17
Peugeot 208, recente modellen zijn er met 130pk, leuk met de GT line opties. Wij hebben een 100pk versie en die is al behoorlijk vlot vinden wij. Wel opletten op gepleegd onderhoud en riem! Maar als je onder de 60k koopt zit je meestal wel goed.

Mazda 3 is ook een leuk karretje. Maar associeer ik met van alles behalve sportief.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 19-10-2025 12:39 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:19
Drardollan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:38:
Peugeot 208, recente modellen zijn er met 130pk, leuk met de GT line opties. Wij hebben een 100pk versie en die is al behoorlijk vlot vinden wij. Wel opletten op gepleegd onderhoud en riem! Maar als je onder de 60k koopt zit je meestal wel goed.

Mazda 3 is ook een leuk karretje. Maar associeer ik met van alles behalve sportief.
De Peugeot heb ik naar gekeken, maar is die qua ruimte niet bijna hetzelfde als de Fiesta?

Sportief bedoelde ik ook meer als wat vlotter. Het hoeft van mij niet eentje te zijn die binnen 5 sec op de 100 zit of met een sportief onderstel. Wel iets meer kracht bij het optrekken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:43

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Bij de Peugeot ga je wat betreft betrouwbaarheid wel heel erg achteruit in vergelijking met de Mazda imho.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
Kijk eens naar Lexus (de normale hybrids en dus niet de plug-in varianten). Met name de GS300h (of GS450h = 345 pk). Ze gaan wel tot max. 2017 als bouwjaar. Persoonlijk voor mij is het nieuwer niet altijd standaard beter :). Lexus staat bekend om betrouwbaarheid, enorm veel luxe (standaard stoelverwarming en stoelventilatie in de GS). Zelf niet bekend met de ES300h in de zin dat het toereikend is voor je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:58
Voor 25k heb je een BMW 1 serie M pakket of Audi A3 automaat rond de 100k kilometer. Wat is meer ruimte? Je blijft bij hatchbacks.

Voor 23/24k heb je ook een Kia Proceed 1.6 met 204pk met 80k kilometer, Shooting Brake model en Aziatische betrouwbaarheid en genoeg ruimte. Vaak vrij riant uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:38
Waarom koop je niet een lekkere sportieve coupe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
champion16 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:46:
[...]

De Peugeot heb ik naar gekeken, maar is die qua ruimte niet bijna hetzelfde als de Fiesta?
Ben niet heel bekend met de Fiesta, maar ik denk dat het vergelijkbaar of iets ruimer zal zijn.
Sportief bedoelde ik ook meer als wat vlotter. Het hoeft van mij niet eentje te zijn die binnen 5 sec op de 100 zit of met een sportief onderstel. Wel iets meer kracht bij het optrekken.
Maar de looks zijn ook belangrijk toch. De Mazda 3 is een prima auto om te zien en te rijden als je de extra ruimte wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bor schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:50:
Bij de Peugeot ga je wat betreft betrouwbaarheid wel heel erg achteruit in vergelijking met de Mazda imho.
Met goed onderhoud staat de Peugeot 208 niet bekend als een probleemauto. Al vele jaren een verkooptopper in Nederland, er rijden er ontzettend veel van. Maar onderhoud is echt heel belangrijk voor deze auto’s, ik zou er nooit 1 kopen die meer dan 60k heeft gelopen of ouder is dan 6 jaar (tenzij het een bekende auto is), want dat is een cruciaal punt qua riem. Rek je 1 van die 2 termijnen op of laat je er bij Hendrik/Ali op de hoek knaken olie ingooien dan heb je een garantie op problemen.

Mazda is zeker zeer betrouwbaar, ik heb hier ook een CX-5 voor de deur staan. Maar qua kosten qua aanschaf en onderhoud is het ook wel next level. Wat niet erg is verder als je de lange termijn bekijkt. Maar ook Mazda heeft zijn dingen hoor, eerste vakantie met de caravan vlogen de foutmeldingen mij om de oren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10 22:08
zijn er nog zaken waar je met het oog op de toekomst rekening mee wil houden?
kinderen/partner?

rijd privé een Toyota Corolla (2.0) hybride. toch zuinig in de stad maar in een sportstand voldoende direct vermogen om ' sportief'. te rijden.
vind het model (met de juiste velgen/opties) zeker sportief genoeg ogen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10
Jonger dan 2020, meer dan 200pk, benzine, onder de 25k€. Op een rijtje.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:03
Tja, wat zijn nog meer eisen?
Dit is wel erg schieten met hagel.

Zelf ben ik van een fiesta ST line 2020 naar een focus ST 2020 gegaan.
Rijdt echt enorm comfortabel op lange afstanden door de goede stoelen en de vering.

Alleen ik ben wel van 270 euro per maand naar 420 euro per maand gegaan op basis van 20.000 km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-10 18:06
Audi A4 Avant. Sportief, veel ruimte, luxe. Zuinig (als je zelf zuinig rijdt) 1 op 19/20. Weet niet wat je wilt uitgeven maar modellen van 2017 en verder zijn echt nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Kun je voor dat geld geen Mazda MX5 krijgen?

https://www.autoscout24.n...level=t10&boost_level=t10

Dat moet toch wel lukken om die met inruil onder de 25k te krijgen?

[ Voor 85% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-10-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

NiGeLaToR schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:15:
Jonger dan 2020, meer dan 200pk, benzine, onder de 25k€. Op een rijtje.
Die ProCeed (die bij mij bovenaan stond) is wel een dikke aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Tesla Model 3? En dan gewoon bij een tankstation (supercharger) laden, net als een fossiele auto. Niet iedereen heeft de luxe van een tankstation aan huis ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 19-10-2025 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10

4x2

lộn xộn quá

Denk dat die Mazda 3 sportiever zal zijn dan verwacht, bovendien dacht ik dat de 2.0 softwarematig begrensd is, kan volgens mij gewoon naar 160pk (ofzo)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:38
Leuke keuze!
Ik heb begin dit jaar voor dezelfde gestaan.
Sterker nog met ongeveer dezelfde auto's. Ik heb gekeken bij een leon, een fiesta ST, heb nog wat geïnformeerd naar i30n, maar uiteindelijk is het een mazda 3 met skyactive x geworden.
Het is voor ons een 2e auto, de ander is een cx5 en mazda bevalt gewoon goed.
Het is wel echt een andere auto dan tegenwoordig gangbaar is. Zonder turbo moet je wel goed warmrijden en als je sportiever wil rijden toeren houden. Neem even een uitgebreide testrit om daar even aan te wennen!
Zeker.als je uit een auto met een kleine turbo stapt, die spoelt al bij lage toeren dus zit de trekkracht meer onderin. De mazda vindt toeren maken juist leuk en mijn advies, kijk voor een handbak dat past veel beter bij de 3!
Het rijd lt dan zeker wel vlot en de wegligging is echt geweldig!
Wij hebben ee geen spijt van! Succes met de leuke luxe keuze!

[ Voor 19% gewijzigd door TooTall_NL op 20-10-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

4x2 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:22:
Denk dat die Mazda 3 sportiever zal zijn dan verwacht, bovendien dacht ik dat de 2.0 softwarematig begrensd is, kan volgens mij gewoon naar 160pk (ofzo)
Die mening deel ik niet. Ik heb de 2.0 proefgereden, omdat ik na mijn MX-5 op zoek was naar iets meer comfort, met behoud van het sportieve karakter. Ik twijfelde toen tussen de Focus ST en de Mazda 3 met de 2L motor. De Focus ST was eigenlijk gewoon overkill, maar de Mazda 3 viel me enorm tegen. Ja, hij heeft genoeg PK om vlot op te trekken, hij is heel comfortabel, mooi en fantastisch afgewerkt, maar sportief zou ik hem niet willen noemen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:04
@champion16
Bedenk dat je een auto ook een stuk sportiever en beter kan laten rijden door er een mooi schroefsetje onder te laten zetten (KW-variant 2 bijv). Eventueel nog betere remmen erop en je hebt al een totaal andere auto.

Als echt iets bijzonders wil: Lexus RC https://www.gaspedaal.nl/lexus/rc?srt=df-a

PS: kijk eens op het kanaal van Joep van Carrec: https://www.youtube.com/@CarrecTechnocenterVideo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:44
@chrisborst een KW schroefset onder een auto met 95 pk? De trapauto van mijn 3 jarige neefje gaat ook beter rijden van een KW schroefset. Echt sneller word het niet ;)

Ik hoop toch dat je bedoelt "voor onder de nog aan te kopen auto met meer vermogen dan de huidige". Ik denk dat het toch belangrijker is om eerst die andere auto te kopen, die in de basis aan de wensen van @champion16 voldoet en daar dan een paar weken in rondrijden. Daarna pas denken aan aanpassen.

[ Voor 15% gewijzigd door kwibox op 20-10-2025 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:52
Hyundai I30N heb ik ooit 1x mogen rijden. Dat was voor mij een enorme verrassing. Ik was zelf niet warm van het merk Hyundai, maar deze auto is enorm leuk en presteert net zo goed als een Golf GTI, alleen betaal je er een stuk minder voor, het zit rond je budget;

https://www.gaspedaal.nl/...n=163&srt=df-a#o125232417

Doe hem in de iconische "blauwe" kleur en je hebt een unieke hot hatch waar mensen nog wel het hoofd voor omdraaien als je langsrijd
Afbeeldingslocatie: https://media.autovoorraad.uname-it.digital/2549/2409815/010425_6_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
chrisborst schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:04:
@champion16
Bedenk dat je een auto ook een stuk sportiever en beter kan laten rijden door er een mooi schroefsetje onder te laten zetten (KW-variant 2 bijv). Eventueel nog betere remmen erop en je hebt al een totaal andere auto.
Hou je rijhoogte op een normaal niveau, betere schokbrekers kan wat voor het rijden doen, maar de rijhoogte is imho echt een nono.

Verkeersdrempels worden dan ellende, je comfort lijdt eronder.
30mm verlagen lijkt niet zoveel, maar met veel auto's zit je opeens wel erg vaak aan de grond dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:52
Hier van een focus st line (3 cilinder) naar een Mazda 3 gegaan.
Rijdt en zit heerlijk. En Mazda is betrouwbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:12

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wat diverse mensen al aangeven, wat zijn je verdere eisen in de auto?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik heb ook een Mazda 3 Skyactive-X (180pk) gehad.

Het was een heerlijke auto met wat mij betreft het mooiste interieur in zijn klasse (eat your hearth out Audi!) Maar ik noemde het wel een beetje gekscherend een schizofrene auto. De uitvoering die ik had was de 'Luxury', maar het uiterlijk was juist sportief met prachtige leren sportstoelen, zwarte 18" velgen, dakspoiler en dubbele uitlaat. Het rijgedrag was dan weer eerder comfortabel dan sportief. Best wel zoekerig bij het inremmen van bochten. En idd die 180pk voelde echt niet zo. Pas hoog in de toeren komt dat vermogen vrij, en op een bochtig weggetje hield ik een vriend met een Focus 1.0 Ecoboost van 125pk echt niet bij. Die trekt uit een bocht op koppel weg terwijl je met de Mazda in zijn 2 te laag in de toeren zit.

Een stuk minder sportief dan die Seat Leon FR en de Alfa Giulietta 170pk die ik daarvoor had. Desalniettemin was het een heerlijke auto, maar als het je echt om iets sportiefs gaat dan is het misschien niet de beste keuze. De leukst rijdende was trouwens by far de Giulietta.
Pagina: 1