Zijn deze ramen stuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:21
Deze kamer is altijd erg koud. Heb de kozijnen aan de binnenkant voorzien van isolatietape, omdat ik wat kieren tegenkwam. Dit lijkt niet te helpen aangezien de kamer erg koud blijft. Nu zag ik zojuist deze aanslag op de ramen die ik niet helemaal kan verwijderen en lijkt dus zich tussen het glas te bevinden.

Zijn deze ramen nu lek of hoe kan ik dat definitief vaststellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHSrfMTi4-m0OeKzjIVafpmmaYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDgr0AqnuzJwNpKluCHTflKP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw03zBJncgqNQ18cI7G21AmaWW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEVNFPW1ca1DKVvZ3EZFSFcx.jpg?f=fotoalbum_large

SiberischeHusky Shepsky

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:04
Weet je zeker dat condens niet aan buitenkant zit?
Dat heb ik nu smorgens namelijk met mijn ramen op het noorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
99ruud99 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:08:
Weet je zeker dat condens niet aan buitenkant zit?
Dat heb ik nu smorgens namelijk met mijn ramen op het noorden...
Zeker weten doe ik dat niet, maar als ik eroverheen veeg dan zie ik wel strepen oftewel van binnenuit. De kamer is echt ijs en ijskoud. Alle kieren en naden zijn afgeplakt en toch blijft het zo koud in deze kamer.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dergelijke kozijnen op leeftijd tochten en condenseren nu eenmaal.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CryptoNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Zeker weten doe ik dat niet, maar als ik eroverheen veeg dan zie ik wel strepen oftewel van binnenuit. De kamer is echt ijs en ijskoud. Alle kieren en naden zijn afgeplakt en toch blijft het zo koud in deze kamer.
Dan zet je het raam toch open om even te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
als ik het profiel tussen de glazen goed ze dan hebben we het over dubbel glas uit 1990 ofzo? als het tussen de ruiten zit is het lek, thermisch dus. Dat het koud is in de kamer kan aan veel dingen liggen maar het glas is een goede om mee te beginnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
No Hands schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:49:
als ik het profiel tussen de glazen goed ze dan hebben we het over dubbel glas uit 1990 ofzo? als het tussen de ruiten zit is het lek, thermisch dus. Dat het koud is in de kamer kan aan veel dingen liggen maar het glas is een goede om mee te beginnen.
Ja het is dubbelglas en het zit er al zeker een jaar of 30-40 in naar schatting. Aan het kozijn zelf ( hardhout ) kan ik weinig zien, behalve wat kieren, maar die zijn volledig afgeplakt. Toch is het in de kamer echt vrieskou qua temperatuur zeg maar.

Ik wil volledig zeker zijn dat het glas stuk is, aangezien het zonde is om het hele kozijn te vervangen als het niet nodig blijkt te zijn. Zeker gezien het formaat ( ruim 3,50 meter breed ).

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
CryptoNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Ja het is dubbelglas en het zit er al zeker een jaar of 30-40 in naar schatting. Aan het kozijn zelf ( hardhout ) kan ik weinig zien, behalve wat kieren, maar die zijn volledig afgeplakt. Toch is het in de kamer echt vrieskou qua temperatuur zeg maar.

Ik wil volledig zeker zijn dat het glas stuk is, aangezien het zonde is om het hele kozijn te vervangen als het niet nodig blijkt te zijn. Zeker gezien het formaat ( ruim 3,50 meter breed ).
Nou als je raam 'mistig' lijkt en je kunt het er van binnen of van buiten niet afvegen dan kun je wel concluderen dat het lek is. Maar dat hoeft niet per se de kou te veroorzaken. Ongeisoleerd plat dak, kachel die niet aanstaat, etc. er zijn zat andere oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
No Hands schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Nou als je raam 'mistig' lijkt en je kunt het er van binnen of van buiten niet afvegen dan kun je wel concluderen dat het lek is. Maar dat hoeft niet per se de kou te veroorzaken. Ongeisoleerd plat dak, kachel die niet aanstaat, etc. er zijn zat andere oorzaken.
Dak is inderdaad niet geisoleerd, maar is een puntdak en de andere kamers zijn veel minder koud dan deze. Echt een verschil van dag en nacht. Dit is de tweede verdieping overigens en het dak bevind zich op verdieping 3.

Woonkamer is zonder kachel 18 graden en hier was het vanochtend iets van 6 graden om even het verschil aan te geven. Kamer dochter ook rond de 18 en die bevind zich achter deze kamer aan de achterkant van het huis en dit is de voorkant van de woning.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CryptoNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Ze kunnen ook alleen het glas vervangen, niet direct heel je kozijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
CryptoNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Dak is inderdaad niet geisoleerd, maar is een puntdak en de andere kamers zijn veel minder koud dan deze. Echt een verschil van dag en nacht. Dit is de tweede verdieping overigens en het dak bevind zich op verdieping 3.

Woonkamer is zonder kachel 18 graden en hier was het vanochtend iets van 6 graden om even het verschil aan te geven. Kamer dochter ook rond de 18 en die bevind zich achter deze kamer aan de achterkant van het huis en dit is de voorkant van de woning.
Ja dan is het wel aannemelijk dat het echt het glas is. Nou, lekker glas laten vervangen als je kozijnen verder nog goed zijn. Dikste glas wat je vinden kan erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
No Hands schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Ja dan is het wel aannemelijk dat het echt het glas is. Nou, lekker glas laten vervangen als je kozijnen verder nog goed zijn. Dikste glas wat je vinden kan erin.
Hier kan max HR++ in, maar dat is prima. Ben wel benieuwd naar de kosten, want kozijn + glas is goedkoper dan enkel het glas, maar dan pak je de subsidie weer niet, want maar paar m2.

Het is 1 kozijn met 3 raamvlakken waarvan 1 hele grote en 2 kleintjes. Zal eens gaan rondbellen, ben benieuwd of ze uberhaupt willen komen kijken voor 1 raam, maar we gaan het zien.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
[...]hier was het vanochtend iets van 6 graden om even het verschil aan te geven.
Dan heb je het raampje vannacht open laten staan :+

Maar zonder dollen, huur ff iemand met een warmtecamera, die kan de koudevallen/kieren/plekken waarschijnlijk zo opsporen.
Van alleen dat stukje glas wat lek is kan het nooit zo snel zo koud worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
CryptoNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Hier kan max HR++ in, maar dat is prima. Ben wel benieuwd naar de kosten, want kozijn + glas is goedkoper dan enkel het glas, maar dan pak je de subsidie weer niet, want maar paar m2.

Het is 1 kozijn met 3 raamvlakken waarvan 1 hele grote en 2 kleintjes. Zal eens gaan rondbellen, ben benieuwd of ze uberhaupt willen komen kijken voor 1 raam, maar we gaan het zien.
Je bent benieuwd naar de kosten maar je weet al dat kozijn met glas goedkoper is dan alleen glas? Elke schilder/glaszetter vervangt toch zo nu en dan 1 raam, het zou toch gek zijn als iedereen al zijn kozijnen moest laten vervangen omdat er anders niemand wil komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CryptoNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Ben wel benieuwd naar de kosten, want kozijn + glas is goedkoper dan enkel het glas, maar dan pak je de subsidie weer niet, want maar paar m2.
Hoe kom je erbij dat kozijn+glas goedkoper dan alleen glas?

Zo'n raam hebben ze in een uurtje gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
No Hands schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:14:
[...]

Je bent benieuwd naar de kosten maar je weet al dat kozijn met glas goedkoper is dan alleen glas? Elke schilder/glaszetter vervangt toch zo nu en dan 1 raam, het zou toch gek zijn als iedereen al zijn kozijnen moest laten vervangen omdat er anders niemand wil komen.
Nou als je kijkt wat een kozijn kost van kunststof inclusief glas dan is dat verhoudingsgewijs goedkoper laat ik het zo zeggen. En ja de grotere projecten gaan gewoon voor bij de glaszetters. Heb kort geleden het zolderraam laten vervangen ( klein raampje ), wachttijd van 4 maanden _/-\o_

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Wolly schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Hoe kom je erbij dat kozijn+glas goedkoper dan alleen glas?

Zo'n raam hebben ze in een uurtje gewisseld.
Verhoudingsgewijs. Kunststof kozijn inclusief glas zit bij Creon bijvoorbeeld op 1500,- ongeveer. 3 ramen los vervangen zonder kozijn zit op 200-300 per m2 en het zijn 3 losse ramen. Tel daar wat arbeid bij en je zit al snel op 1.000 euro. Dan is het in verhouding goedkoper om de hele shebang te vervangen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CryptoNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:19:
[...]

Verhoudingsgewijs. Kunststof kozijn inclusief glas zit bij Creon bijvoorbeeld op 1500,- ongeveer. 3 ramen los vervangen zonder kozijn zit op 200-300 per m2 en het zijn 3 losse ramen. Tel daar wat arbeid bij en je zit al snel op 1.000 euro. Dan is het in verhouding goedkoper om de hele shebang te vervangen.
Toon ons de offertes want dit lijken verzonnen bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1xxer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:21
Hoe is de luchtvochtigheid in de kamer? Vooral omdat er vocht aan de binnenkant op de ramen zit vraag ik dit. Je zou de randen rondom het kozijn kunnen afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Wolly schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Toon ons de offertes want dit lijken verzonnen bedragen.
Creon kozijnen vul maar wat maten in. 200-300 p M2 zijn gewoon tarieven die je online kunt vinden voor het vervangen van glas.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kijk ook even kritsch naar het huis zelf, heeft de kamer bv weinig profijt van restwarmte (koken, mensen, huisdieren, apparaten, andere leefruimte) of zon inval en/of heeft de ruimte gewoon veel verlies oppervlak (denk ook aan nachtelijke uitstraling) dan ontkom je er eigenlijk niet aan om meer te verwarmen. Uiteindelijk gaat isoleren vooral om de hoeveelhied warmte die nodig is te beperken. Het is zelf geen warmtebron. vaak verwachten we teveel van een beetje nieuw glas.
Overegens zou ik bij dergelijke kleine stukjes glas gewoon zelf een stukje nieuw glas in plaatsen. Dan heb je helaas geen subsidie, maar ook geen wachtijden en je weet dat het goed is gebeurd ;) veder het kozijn even afkitten aan de binnenkant en wat nieuwe tochtstripjes (of het raampje laten vervallen) en je kan er na een zaterdagmiddag weer jaren tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
twain4me schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:56:
Kijk ook even kritsch naar het huis zelf, heeft de kamer bv weinig profijt van restwarmte (koken, mensen, huisdieren, apparaten, andere leefruimte) of zon inval en/of heeft de ruimte gewoon veel verlies oppervlak (denk ook aan nachtelijke uitstraling) dan ontkom je er eigenlijk niet aan om meer te verwarmen. Uiteindelijk gaat isoleren vooral om de hoeveelhied warmte die nodig is te beperken. Het is zelf geen warmtebron. vaak verwachten we teveel van een beetje nieuw glas.
Overegens zou ik bij dergelijke kleine stukjes glas gewoon zelf een stukje nieuw glas in plaatsen. Dan heb je helaas geen subsidie, maar ook geen wachtijden en je weet dat het goed is gebeurd ;) veder het kozijn even afkitten aan de binnenkant en wat nieuwe tochtstripjes (of het raampje laten vervallen) en je kan er na een zaterdagmiddag weer jaren tegenaan.
De kamer bevind zich aan de voorzijde van het huis en pakt goed en voldoende zon. Het is niet een ''raampje''. Het is een raampartij van 4 meter breed, opgedeeld in 1 groot raam van 3 meter en 2 kleine raampjes. Ik denk dat ik een plaatselijke glaszetter even ga benaderen waarvan ik weet dat hij in het weekend wat bijbeunt. In ieder geval om vast te stellen wat nu exact het probleem is.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:28
[...]
Weet je zeker dat de temperatuur iets van 6 graden was? Lijkt me onwaarschijnlijk daar de nachttemperatuur volgens mij nog niet onder 6 graden is geweest. Bij deze hele lage temperaturen zou ik op zoek gaan naar kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Rob vd Hoeven schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Weet je zeker dat de temperatuur iets van 6 graden was? Lijkt me onwaarschijnlijk daar de nachttemperatuur volgens mij nog niet onder 6 graden is geweest. Bij deze hele lage temperaturen zou ik op zoek gaan naar kieren.
Ja rond de 6 zo ongeveer. In ieder geval ijskoud haha

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
Ff de ghetto manier toepassen en met wat wierook of een kaars door de kamer lopen en zien waar het hard tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk ook eens de rubbers na als je met de tip van @olafmol iets vind bij een raam dat open kan. Rubbers kunnen vergaan na tig jaar. Die kun je ook zelf vervangen als je handig bent en een nietpistool hebt.
Pagina: 1