Na de herfstmeeting leek het mij een leuk idee om mijn workflow te beschrijven. Ik ben ook benieuwd naar hoe andere hier te werk gaan na een shoot! Wat doen jullie anders?
Mijn werkwijze:
Ik edit eigenlijk nooit op 1 manier. Ik gebruik eigenlijk voor elk type onderwerp een andere stijl. Tijdens de herfstmeet heb ik vooral (alleen maar) paddenstoelen gefotografeerd. Bij het editen hiervan heb ik gekozen voor een donkere (gestileerde) stijl met veel nadruk op de paddenstoel zelf. Door de hoeveelheid foto's ben ik met elke foto maar een paar minuten bezig geweest. Ik heb alles op de volgende wijze ge-edit:
:strip_exif()/f/image/Vmc1gVrHrXBz9bBGp5FS23ap.jpg?f=fotoalbum_large)
Vóór
:strip_exif()/f/image/eLVaWkFQnyoGg3IYiEo9pQfj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ná
:strip_exif()/f/image/QtBd9B2s7GAyBYnFmQshA1wK.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan de rest van de foto's hier, of in de showcase bewonderen.
Mijn werkwijze:
- Als ik thuis kom zet ik vrijwel direct alle foto's van die dag op mijn harde schijf. Hierbij maak ik direct mijn SD-kaart leeg zodat ik elke keer met een leeg kaartje begin. Ik maak een nieuwe map aan met een naam die als volgt is opgebouwd: JJJJMMDD - <Plaats waar foto's gemaakt zijn>.
- Ik importeer deze map in Lightroom Classic. Ik ga in de 'Library' tabblad één voor één alle foto's door. Ik geef alle foto's waarvan ik denk dat ik er iets mee kan 1 ster.
- Ik filter vervolgens op 1 ster. Ik loop nog een keer door de foto's, alleen zodra ik er nu één zie die ik wil editen, ga ik deze ook editen. Na het editen geef ik de foto 2 sterren.
- Nadat alle foto's zijn ge-edit filter ik op 2 sterren en exporteer ik deze naar een aparte nieuwe map binnen de originele map.
Ik edit eigenlijk nooit op 1 manier. Ik gebruik eigenlijk voor elk type onderwerp een andere stijl. Tijdens de herfstmeet heb ik vooral (alleen maar) paddenstoelen gefotografeerd. Bij het editen hiervan heb ik gekozen voor een donkere (gestileerde) stijl met veel nadruk op de paddenstoel zelf. Door de hoeveelheid foto's ben ik met elke foto maar een paar minuten bezig geweest. Ik heb alles op de volgende wijze ge-edit:
- Ik kijk eerst of ik tevreden ben met de compositie. Als de paddenstoel bijvoorbeeld te ver uit het midden staat, dan crop ik de foto zo dat deze meer in het midden staat.
- Als de foto té donker is, dan licht ik deze bij door de exposure te verhogen. Ik pas de Tone Curve aan zodat de zwartwaarden wat 'gecrusht' worden.
- In dit geval voeg ik veel vignetting toe. Normaal gesproken zou ik niet zoveel toevoegen, maar in dit geval wil ik extra focus op het midden van de foto.
- Ik voeg een mask toe voor de paddenstoel zelf. Hierbij verhoog ik de clarity, texture en sharpness. Eventueel verhoog ik de exposure nog iets.
- Ik wil nog extra nadruk geven op het zonlicht (of licht van een lampje dat ik heb meegenomen). Ik voeg een radial-mask toe die zonlicht 'simuleert'. Ik verhoog de exposure, maak de temperatuur iets warmer en verlaag de dehaze. Ik voeg nog een subject 'subtract' toe aan deze mask als de paddenstoel teveel verlicht wordt.
- Als de paddenstoel nog steeds niet licht genoeg is, voeg ik nog een extra radial-mask toe in het midden en verhoog de exposure iets.
- Voor deze reeks heb ik alles nog een keer gedenoised op sterkte 30.
:strip_exif()/f/image/Vmc1gVrHrXBz9bBGp5FS23ap.jpg?f=fotoalbum_large)
Vóór
:strip_exif()/f/image/eLVaWkFQnyoGg3IYiEo9pQfj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ná
:strip_exif()/f/image/QtBd9B2s7GAyBYnFmQshA1wK.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan de rest van de foto's hier, of in de showcase bewonderen.
Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6