Vraag

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Na 10+ jaar in het homeassistant ecosysteem merk ik dat ons huis inmiddels aardig goed geautomatiseerd is en dat de aansturing daarvan in veel gevallen vanzelf gaat of anders makkelijk geregeld is dmv wat (zigbee) knoppen die groepen lampen en functies bedienen.

Ook heb ik door de jaren aardig wat ge-experimenteert met een goede interface voor zaken als energie dashboard, instellen van opladen auto, bediening airco’s/verwarming etc. En daar heb ik nog steeds geen ideale oplossing voor kunnen vinden. Dingen die de revue hebben gepasseerd:
- Lenovo Smart Clock: Ultieme form factor en design wat mij betreft, maar traag!
- iPhone 8/11: Prima formaat en goed ergens neer te zetten, maar iOS is toch te gesloten om hem echt puur voor deze toepassing in te zetten door gebrek aan bewegingssensor, battery management etc
- iPad (2018): Wat aan de grote kant, maar wel prima te bedienen, helaas geen bewegingssensoren etc, regelmatige crashes/vertragingen in dashboards.

Nu dus op zoek naar het volgende, ik neig 2 kanten op (en ga misschien wel allebei doen):
- Button+/NSpanel Pro/Shelly Wall display.
- Nest Hub / Android / iOS Tablet

Mounted displays
Ik kan op enkele plekken in huis prima een display in de muur schroeven ipv de huidige lichtknoppen (die al met Ecodim zigbee modules zijn uitgerust). Daarmee kunnen we dan voor die ruimtes basale taken doen als temperatuur, verlichting etc. Maar dan zie je toch dat elke optie nadelen heeft:

Button+ ga ik niet aan beginnen, hoewel de ontwikkelaar een mooie eerste versie heeft neergezet vind ik zijn houding tov het beschikbaar maken van de software voor (snellere) ontwikkeling een groot probleem. Het is een one-man-show en de hardware issues van V1 laten zien dat hij dat eigenlijk niet goed aankan ivm een roadmap voor het product. Tegelijkertijd is dit wel 1 van de meest veelbelovende opties voor mij.

NSPanel wordt vaak als traag neergezet, en is pas recent ook ‘native’ met HA te gebruiken. Dit blijft wel een optie voor mij, maar hoor graag van jullie hoe jullie dingen over de traagheid?

Zelfde voor de Shelly Wall Display (of zelfs de X2), wat zijn hiermee de echte ervaringen in dagelijks gebruik met een gezin met kinderen, opa’s/oma’s in huis etc?

Tablets/displays
Hiervoor vraag ik me vooral af of er goede opties zijn waarbij ik wel de performance krijg die ik zoek en dan eindig met bijv een mooi display wat ik op 2/3 plekken in huis kan neerzetten om het huis te bedienen. Galaxy Tab A9 etc wordt veel aangeraden, maar is dit echt meer solide dan de iOS optie?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:32
Ik volg dit graag :) Ben met het zelfde bezig. Wel gister een Shelly X2 besteld, maar ik zie in vele reviews dat deze traag is. Met tabblets vind ik de oplossing voor de wall mounts nog niet ideaal, of enorm qua prijs.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-11 17:09
Toevallig net een Tab A9+ hiervoor gekocht.
Bedoeling is om die tablet, op een standaard of in een fotolijst, op de plank achter onze bank te zetten. Met dan een specifiek dashboard erop en een screensaver met foto's zoals de huidige Nest Hub die er nu staat.

Ondanks dat ik wallmount leuk vind als gadget zie ik er weinig praktisch nut aan. Als ik actief naar een tablet aan de muur moet lopen kan ik net zo goed m'n telefoon pakken, dus daar zie ik weinig meerwaarde aan. Komt ook nog bij dat onze schakelaars, die op normale hoogte hangen, wat mij betreft te laag hangen in te vervangen door een scherm op die hoogte.
Een tablet op de plank achter onze bank zit binnen handbereik en juist dat lijkt me er fijn aan.

• Sander
  • Niet online
Wekko306 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:18:
Toevallig net een Tab A9+ hiervoor gekocht.
Bedoeling is om die tablet, op een standaard of in een fotolijst, op de plank achter onze bank te zetten. Met dan een specifiek dashboard erop en een screensaver met foto's zoals de huidige Nest Hub die er nu staat.

Ondanks dat ik wallmount leuk vind als gadget zie ik er weinig praktisch nut aan. Als ik actief naar een tablet aan de muur moet lopen kan ik net zo goed m'n telefoon pakken, dus daar zie ik weinig meerwaarde aan. Komt ook nog bij dat onze schakelaars, die op normale hoogte hangen, wat mij betreft te laag hangen in te vervangen door een scherm op die hoogte.
Een tablet op de plank achter onze bank zit binnen handbereik en juist dat lijkt me er fijn aan.
Ik denk dat beiden (voor mij) naast elkaar bestaan. De inbouw oplossingen zijn handig om ruimtes als slaapkamers etc te bedienen (airco, lampen etc) waarbij je niet perse een los scherm wil hebben staan. Tablet is weer handiger als display, maar vind ik bijv op een nachtkastje weer te groot.

• lunnie
Ik ga met het volgende aan de slag en heb het reeds besteld:

- Lenovo Tab M10 plus gen 3
- 2USB chargeUp USB A charging station 12 W 2.4 A

Deze kan als het goed is "slim" praten met de tablet en de charing uitschakelen als het niet nodig is om te laden. Als dit niet goed werkt dan plaats ik er nog een shelly 1 tussen en dan slim aansturen vanuit HA.

- Lenovo Tab M10 Plus (3rd Gen) 10.6" Tablet Wall Mount
- Slim Power Cable - Male USB-A to 90 Degree Male USB-C

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 10:44
Ik heb een Jink 8E in de muur verwerkt tijdens de verbouwing. Daar hangt nu een S9 FE op en dat werkt mooi.
Laden is in te stellen en i.c.m FullyKiosk is het een feest qua gebruiksgemak. De jink 8E maakt het mogelijk om de laptop draadloos te laden. Daardoor kan ik de tablet gemakkelijk van de muur pakken, wat vaker gebeurd dan ik op voorhand had verwacht.

Nieuw probleem sinds een paar weken met Proxmox, waar elke 12-24u er een network unit hang optreed en HA vastloopt. Maargoed dat s een ander verhaal

[ Voor 20% gewijzigd door PCGAMER00 op 20-10-2025 11:26 ]

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:08
Heb hier zelf een NSPanel Pro hangen. Voor het tonen van een dashboard dikke prima. Echter is de interface bedienen echt gewoon te traag.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
lunnie schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:30:
Ik volg dit graag :) Ben met het zelfde bezig. Wel gister een Shelly X2 besteld, maar ik zie in vele reviews dat deze traag is. Met tabblets vind ik de oplossing voor de wall mounts nog niet ideaal, of enorm qua prijs.
Idem, mooi ding maar traag. Software kan ook nog wel iets stabieler maar ben nog aan het verbouwen dus nog weinig mee gedaan.

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 10:22
Ik heb hiervoor een Lenovo Idea Tab Pro 256GB Matte Edition gekocht. Fantastische tablet voor aan de muur!

• Invisible_man
  • Laatst online: 09-11 10:24
Ik heb diverse methodes geprobeerd, NSpanel, NSpanel2, Tablet in kiosk mode, Rpi met touchscreen. De NSpanel en NSpanel2 zijn qua formaat eigenlijk te klein en zijn best wel technisch om werkend te krijgen omdat deze out of the box niet gemaakt zijn voor HA. Ik zou deze links laten liggen om eerlijk te zijn.

Een tablet of een Rpi met touchscreen (praktisch gezien het zelfde als een tablet, maar niet zo compact als tablet) tonen beide de gewone HA interface en zijn daardoor meteen een stuk flexibeler. Een simpele tablet in kiosk mode is uiteindelijk de best werkende methode zonder te veel "gedoe" in mijn beleving. Ook in hoe responsief het is, werkt dat het beste. Maak in HA vervolgens een paar dashboards specifiek voor tabletbediening (zonder dat je hoeft te scrollen bijvoorbeeld) en je bent snel klaar. Wellicht niet zo out of the box als de wat minder technisch onderbouwde gebruiker het zou willen zien, maar zeker niet overcomplex en er zijn genoeg budgetopties voor tablets beschikbaar.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:02
Heb een oude Windows tablet aan de muur. Netjes weggewerkte kabels en een mooi frame. Accu eruit gesloopt en hangt permanent aan 220v. Apart Kiosk dashboard in HA gemaakt en dat werkt allemaal prima. Als ik ga upgraden is het naar iets met een hogere resolutie.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Sander
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:44:
Ik heb diverse methodes geprobeerd, NSpanel, NSpanel2, Tablet in kiosk mode, Rpi met touchscreen. De NSpanel en NSpanel2 zijn qua formaat eigenlijk te klein en zijn best wel technisch om werkend te krijgen omdat deze out of the box niet gemaakt zijn voor HA. Ik zou deze links laten liggen om eerlijk te zijn.

Een tablet of een Rpi met touchscreen (praktisch gezien het zelfde als een tablet, maar niet zo compact als tablet) tonen beide de gewone HA interface en zijn daardoor meteen een stuk flexibeler. Een simpele tablet in kiosk mode is uiteindelijk de best werkende methode zonder te veel "gedoe" in mijn beleving. Ook in hoe responsief het is, werkt dat het beste. Maak in HA vervolgens een paar dashboards specifiek voor tabletbediening (zonder dat je hoeft te scrollen bijvoorbeeld) en je bent snel klaar. Wellicht niet zo out of the box als de wat minder technisch onderbouwde gebruiker het zou willen zien, maar zeker niet overcomplex en er zijn genoeg budgetopties voor tablets beschikbaar.
Ik heb dat nu in de woonkamer met een iPad uit 2018, niet eens zo gek oud maar ik merk dat de UI echt traag is van home assistant. Vraag me af of ik daar moet versimpelen en bijv een dashboard met alleen en stel simpele knoppen moet doen of niet. Ik lees her en der dat HA steeds minder efficient is geworden in het renderen van dashboards en dat onderwater alle views continue mee gerenderd worden.

Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Ik heb nu een Shelly Wallpanel besteld en ga die eerst eens testen (op een houdertje) omdat ik dat qua formfactor wel een stuk mooier vindt dan die (vrij lompe) tablets.

• Invisible_man
Sander schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Ik heb een jaren oude Lenovo tablet draaien met dit dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8on8PI2lBVWB9oe2zuQzHSjR3qk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HNwF1qOWcVx53vKTXaerzSfk.png?f=fotoalbum_large

Dit draait verder prima, maar die tablet is dermate oud dat die echt wel aan vervanging toe is, maar desalniettemin functioneert het verder prima. Maar less is more, het hele idee van een wallmounted tablet is dat je die alleen gebruikt voor snelle handelingen zoals even het licht aanzetten. Alles wat er verder bij komt kijken zou ik er dan ook buiten houden. Wel kan je er altijd nog sitatieafhankelijke zaken inzetten zoals het tonen van de camarefeed van de deurbel als er iemand aanbelt.

En zoals ik al schreef, maak je dashboard zo dat je niet steeds hoeft te scrollen want daarbij merk je in mijn beleving vaak de meeste traagheid en is altijd onhandig.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:42
Ben zelf ook aan het kijken voor een tablet aan de muur. Wil hier melding op krijgen als er wordt aangebeld dat is mij grootste eis om zo dashboard te nemen. En om lekker te tweaken natuurlijk :P

Ik zit zelf te twijfelen tussen de A9 tablet of de Xiaomi Redmi Pad SE.

• Sander
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Ik heb een jaren oude Lenovo tablet draaien met dit dashboard:

[Afbeelding]

Dit draait verder prima, maar die tablet is dermate oud dat die echt wel aan vervanging toe is, maar desalniettemin functioneert het verder prima. Maar less is more, het hele idee van een wallmounted tablet is dat je die alleen gebruikt voor snelle handelingen zoals even het licht aanzetten. Alles wat er verder bij komt kijken zou ik er dan ook buiten houden. Wel kan je er altijd nog sitatieafhankelijke zaken inzetten zoals het tonen van de camarefeed van de deurbel als er iemand aanbelt.

En zoals ik al schreef, maak je dashboard zo dat je niet steeds hoeft te scrollen want daarbij merk je in mijn beleving vaak de meeste traagheid en is altijd onhandig.
Heb me hier de afgelopen dagen meer in verdiept en ik lees dat de traagheid vooral komt door de manier waarop HA technisch Websockets implementeert en ieder event van iedere sensor daar naartoe stuurt. Dat maakt dergelijke oplossingen vaak traag en zorgt erovor dat ze gaan hangen. Met name als je bijv P1 meters hebt die iedere seconde updaten etc.

Ik las zelfs een oplossing waarbij men een 2e HA instance ging draaien, met slechts enkele entiteiten etc om daarmee de dashboards te doen. Die waren dan ineens zeer snel en responsief maar goed dat is hoofdpijn om te managen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 20-10-2025 14:16 ]

• Invisible_man
Sander schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

Heb me hier de afgelopen dagen meer in verdiept en ik lees dat de traagheid vooral komt door de manier waarop HA technisch Websockets implementeert en ieder event van iedere sensor daar naartoe stuurt. Dat maakt dergelijke oplossingen vaak traag en zorgt erovor dat ze gaan hangen. Met name als je bijv P1 meters hebt die iedere seconde updaten etc.

Ik las zelfs een oplossing waarbij men een 2e HA instance ging draaien, met slechts enkele entiteiten etc om daarmee de dashboards te doen. Die waren dan ineens zeer snel en responsief maar goed dat is hoofdpijn om te managen.
Gebruik je dan de HA app op de tablet, of via een browser. Ik benader op de tablet de webinterface van HA met een browser (hier zijn dan ook de nodige tools voor om deze in kiosk mode te laten draaien), wellicht dat daar nog een verschil inzit?

• Sander
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Gebruik je dan de HA app op de tablet, of via een browser. Ik benader op de tablet de webinterface van HA met een browser (hier zijn dan ook de nodige tools voor om deze in kiosk mode te laten draaien), wellicht dat daar nog een verschil inzit?
De companion app inderdaad, maar die gebruikt een webview. Ik zal eens kijken of de browser beter gaat, maar ga ook een paar “chatty” sensoren disablen om eaa beetje te ontlasten. Een mmWave sensor die 2m state changes stuurt in 2 maanden is 30,000 per dag! Als dat allemaal naar elke luisterende browser sessie gaat dan snap ik dat dat issues geeft…

Idem overigens met m’n elektriciteitsverbruik en afgeleide sensoren. Ik ga dit eerst proberen want de iPad is lange tijd super stabiel geweest

Ondertussen de Shelly Wallpanel binnen, ga daar nu eerst mee experimenteren, form factor is in ieder geval goed voor mijn toepassingen

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier een budget Samsung tab aan de koelkast hangen met een Quadlock systeem er achter. Omdat ik dit ken/heb voor de telefoon op de motor ben ik hierbij gebleven. Inmiddels ook een houder voor in de auto waardoor de tablet in de vakantie even een filmpje kon spelen voor junior. (Van de 5+ uren gereden misschien een half uurtje gebruikt) Door dit systeem hoef ik geen USB bij de koelkast te hebben maar kan ik die gewoon naar de lader brengen. Uiteraard houd ik de batterijstatus bij in HA, zodat ik netjes een melding krijg wanneer die aan opladen toe is.

Op de tab staat Fully Kiosk, de gratis versie. Tussen de bedrijven door staat de tablet op stand by, wanneer het nodig is tik ik het scherm aan en komt HA er voor.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:42
YouTube: Home Assistant Dashboard op je muur is super (sigma) deze legt het mooi uit hou HA met Fully kiosk werkt.

Ben nog steeds op zoek naar een goede tablet mij eis is dat er een custom rom op kan en niet constant een Google account verbinding maakt.

• lunnie
lunnie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:24:
Ik ga met het volgende aan de slag en heb het reeds besteld:

- Lenovo Tab M10 plus gen 3
- 2USB chargeUp USB A charging station 12 W 2.4 A

Deze kan als het goed is "slim" praten met de tablet en de charing uitschakelen als het niet nodig is om te laden. Als dit niet goed werkt dan plaats ik er nog een shelly 1 tussen en dan slim aansturen vanuit HA.

- Lenovo Tab M10 Plus (3rd Gen) 10.6" Tablet Wall Mount
- Slim Power Cable - Male USB-A to 90 Degree Male USB-C
Inmiddels is het project (bijna) afgerond.

Hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDY3EiP609oufUyvi58FFdrfQCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iGZ3Yv028XrdR6HCaAgx36A.jpg?f=fotoalbum_large

• Sander
  • Niet online
lunnie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

Inmiddels is het project (bijna) afgerond.

Hier het resultaat:

[Afbeelding]
En werkt het zoals gepland? en hoe is de responsiviteit?

Ik merk zelf dat na het weghalen van de RSTP streams uit mijn dashboards dat het ineens echt een stuk sneller is. Daarnaast een heel simpel dashboard gemaakt voor op de Shelly Walldisplay (niet de x2!) en dat werkt eigenlijk soepel voor het bedienen van een ruimte. Ik verwacht dat ik daar wel mee doorga en dat het vooral nog even kijken wordt naar een opvolger voor de oude iPad 2017 voor beneden.

• lunnie
Sander schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

En werkt het zoals gepland? en hoe is de responsiviteit?

Ik merk zelf dat na het weghalen van de RSTP streams uit mijn dashboards dat het ineens echt een stuk sneller is. Daarnaast een heel simpel dashboard gemaakt voor op de Shelly Walldisplay (niet de x2!) en dat werkt eigenlijk soepel voor het bedienen van een ruimte. Ik verwacht dat ik daar wel mee doorga en dat het vooral nog even kijken wordt naar een opvolger voor de oude iPad 2017 voor beneden.
Werkt tot nu toe prima. Ook de camera beelden via de Unifi protect lopen soepel. Als je buiten de browser met de tablet werkt dan merk je wel dat het een wat tragere tablet is.

Heb fully plus er op staan, de bewegingssensor werkt prima en de shelly zorgt er mooi voor dat ie op tijd opgeladen wordt tot 80%

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 11:23
Heb hier een tweedehands Samsung s7 FE (want flink scherm en goeie resolutie. Hoeft niet snel en al wat ouder dus goedkoper) aan de muur gehangen door het leren deel van een bookcover (kreeg ik er bij) af te snijden. Paar schroeven door de cover aan de muur en een flat cable met usbc van Amazon.
Works like a charm. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dc4aTuBk2My6aqqum3Yt_0Uzr_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqiARXMiE0P8vSJjBYqBLoCg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXcW5TwOfvxLpxi9tp1x2JIoyS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0FaGCCdsSDSirKoUTbbj4aD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door SonOfSam op 27-10-2025 10:23 . Reden: extra info tablet toegevoegd ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 10:22
Ik zal hier ook mijn display even posten ter lering en vermaak. Lenovo Idea Tab Pro met op maat gemaakte case van Amazon. Origineel is deze wit, maar ik heb hem dezelfde kleur als de wand geverfd. Voeding dmv haakse USB C kabel die direct erachter in de meterkast gevoed wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZLXZhvbd46Kkd8QUwP6KG-ymP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuYomHlCjfURJ0hi6qKejpXd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsrt-MKQJDqAwk3SE2cOMZtG5RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06ZFDs4bIEffezwmKlf8MkWG.jpg?f=fotoalbum_large

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
hoewel ik echt geweldige plaatjes hier zie is heb ik zelf juist slechte ervaringen met een android tablet.

ik gebruik momenteel nog een google nest hub (scherm + smart speaker + mic + wakeword) en dat werkt eigenlijk heel fijn. ware het niet dat ik af wil van die google-asistent meuk. op termijn wil ik een kleine Local AI server bouwen die naast home-asistant taken ook als personal asistent kan dienen met dus toegang tot email en agenda's (in ieder geval lees toegang) en later misschien ook schrijven.

ik denk dan aan een kleine behuizing met één of enkele goedkope gpu's voor simpele taken als het checken van agenda's samenvatten van teksten, aan en uit doen van lampen, beschrijven van plaatjes - met eventueel de mogelijkheid om ingewikkelder taken uit te besteden aan openAI of Copilot (denk vooral voor het genereren van plaatjes).

echter, om zoiets lokaal te laten werken (in kamers) wil ik op zijn minst,
een lokale browser hebben om gevraagde informatie te tonen, lokale wakeword detectie en de mogelijkheid om audio te streamen naar whisper AI. ik heb nog geen android programma, launcher of browser gezien die dat kan.

fully kiosk browser komt dichtbij voor een deel van de features maar ondersteunt geen wakewords EN geen audio-streaming.

voor de pi is er wel weer een goede tutorial om er een smart-speaker van te maken maar dan is er weer niet echt een goed alternatief voor Fully Kiosk.

vanuit nabu casa had ik eigenlijk gehoopt op een oplossing bijvoorbeeld in de vorm van een goedkope chinese tablet met een custom (zelf gebouwde) rom - met een beetje tweaks (en root toegang) moet er wel een variant op FKB te maken zijn die dit allemaal wél kan en die middels fdroid eventueel ook nog wel andere apps kan draaien. zonder het hele google ecosysteem.
Pagina: 1