Desktop tbv algemeen gebruik + eenvoudige foto bewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?Mijn vader heeft een nieuwe PC nodig omdat zijn huidige geen ondersteuning bied voor Windows 11.

Hij gebruikt het systeem voor dagelijks gebruik als internetten, Office, administratie (Complan) en doet wat eenvoudige foto bewerking via Nikon NX Studio. Momenteel heeft hij circa 1TB aan data wat voornamelijk bestaat uit foto's en wat documenten. Hij is 74, dus het zou mooi zijn als het systeem in zo verre toekomstbestendig is dat ze het beide nog even lang vol kunnen houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief (externe) opslag maximaal €1000,- maar minder heeft de voorkeur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hij heeft nu geen vorm van back-up. Mijn idee is een PC met een SSD schijf waar Windows en software op geïnstalleerd staan. Daarnaast een (Externe?) SSD van 2(?)TB om alle data/foto's op te slaan. Daarnaast een backup in de vorm van Google ONE (Want automatisch en zonder moeite voor pa zodat ik niet te vaak mee moet kijken).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, als het maar compleet geïnstalleerd geleverd wordt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Pa denkt aan Desktop, wil geen Laptop. Mini PC zou ook wel geaccepteerd worden.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf zitten kijken bij bijvoorbeeld Coolblue of Mediamarkt, maar ik heb geen verstand van de processoren, wat de verschillen zijn tussen Intel/Ryzen i3/5/7 etc. Ook heb ik er geen kijk op wat je nodig hebt voor genoemd gebruik met fotobewerking om ook nog een beetje toekomst bestendig te zijn.

Ik ben opzoek naar concreet advies welke PC aansluit bij bovenstaand verhaal en daarnaast advies over opslag SSD: Intern of Extern + advies over merken/modellen. En uiteraard binnen budget :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:06
Eil je nieuw?
In V&A zijn hoop mini pcs te koop aan leuke prijzen.

Als je nieuw wilt, kant en klaar of zelfbouw?
Heb je enige eisen? Of "max 1000 euro"? Want voor 500 heb je ook al hoop pc, waarschijnlijk is videokaart niet eens nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:17
3 kant en klaar oplossingen in verschillende formaten met goede interne videokaart: https://tweakers.net/pric.../2272230;2231432;1959776/
De Medion is waarschijnlijk het meest interessant vanwege de standaard 32Gb..
Een goede interne videokaart en wat extra geheugen is nuttig voor fotobewerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yup, je kan kijken naar een mini pc'tje, op amazon kun je ook Beelink, GMTec en Minisforum vinden wat ook goede chinese merken zijn met een eigen store e.d.

Ik heb zelf ooit weleens een build gebouwd zonder GPU met de eis kwaliteit & goedkoop, ik kwam hier op uit, wellicht heb je er wat aan.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 193,99€ 193,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 135,13€ 135,13
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 50,-€ 50,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 108,73€ 108,73
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 127,90€ 127,90
Totaal€ 731,32

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
99ruud99 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:36:
Eil je nieuw?
In V&A zijn hoop mini pcs te koop aan leuke prijzen.

Als je nieuw wilt, kant en klaar of zelfbouw?
Heb je enige eisen? Of "max 1000 euro"? Want voor 500 heb je ook al hoop pc, waarschijnlijk is videokaart niet eens nodig.
Ik denk dat zijn voorkeur nieuw is ja.

Verder geen zelfbouw, liefst gewoon plug & play.

Qua eisen, zie de OP. Als het voor 500 kan zou dat ook heel mooi zijn, maar zoals gezegd ik weet niet wat de verschillen zijn qua specs en wat er voor de wensen nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@WizzlerNL ik zou dan naar een lekkere recente mini pc kijken inderdaad voor dit budget. Op amazon kun je er heel veel vinden:
https://www.amazon.nl/b/r...?ie=UTF8&node=16366184031

En dan selecteren op recent model en 1TB of 2TB SSD. Ben wel bang dat modellen met een 2TB SSD vrij snel wat meer aan de prijs zijn. Maar bijvoorbeeld dit modelletje van €699 is dan wel iets wat aan alle wensen voldoet denk ik met 1TB SSD. En dan kun je een voucher van €150 aanvinken, zit je op €550?
https://www.amazon.nl/Bee...n%2Caps%2C100&sr=8-1&th=1

Lekker moderne chipset, snel 2.5GBit LAN, Vrij moderne Bluetooth 5.2 verbinding voor apparaten kortom weinig mis mee.

Met name op dat soort dingetjes letten is bij dit soort mini pc's wel belangrijk. Je koopt snel per ongeluk een processor die eigenlijk al 2-3 jaar oud is, met trager RAM, SSD, Gigabit poort, wifi en/of Bluetooth. Wil je een beetje toekomstbestendig zijn dan is het vooral goed om juist daar op te letten. Dan is de kans dat die printer die over 2-3 jaar gekocht wordt ook gewoon nog makkelijk & snel werkt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Thanks @DeNachtwacht , deze is het inderdaad geworden.
Pagina: 1