Geberit 320 inbouwreservoir plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:56
Ben met de verbouwing van onze toilet bezig,

nu wil ik de Gerberit 320 gaan plaatsen en merk op de de muur waar tegen de moet komen
niet water pas is, de muur staat van link naar recht scheef en scheelt ruim 1 cm.

maar hoe kan ik nu uitmeten of het frame recht staat? als ik hem zo aan de muur vast maak
en ook op de grond dan staan van links naar rechts het reservoir scheef.

ik heb helaas geen laser waterpas. welk punt kan ik nu aan houden om het reservoir recht te krijgen?

(ik snap dat je een waterpas erop kan leggen en dat je een water pas langs de voorkant kan houden maar daar mee kan je niet weten of de poten van links naar rechts gekeken gelijk staan)

ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. 8)7

Beste antwoord (via doorpletten op 19-10-2025 22:37)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:07

Reptile209

- gers -

Je termen zijn wat verwarrend. Je zegt dat je muur niet waterpas staat, maar je bedoelt volgens mij dat je achterwand niet haaks (dus 90 graden) op de twee zijwanden staat. Je kan daar 2 dingen mee doen:
1) schroef het reservoir recht tegen de muur. De pot zal dan een beetje schuin de ruimte in steken. Of dat erg is moet je zelf bedenken. Als de ruimte niet heel klein is, kan het de charme van een oud huis versterken.
2) je zet het reservoir zo neer dat het haaks op de twee zijmuren staat. Dus aan de ene kant moet de muurbeugel wat langer dan aan de andere. Met de ombouw heb je dan de keuze om die helemaal tot het plafond te laten lopen (de hele ruimte oogt dan netjes recht), of boven het reservoir te stoppen. Dan zie je daar dat de bovenkant wat schuin wegloopt. Ook weer mogelijk wat charme (en kutter met tegelen).

Kortom: wat je wil :)
pman63 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:34:
Als je naast een achterwand ook nog 2 zijmuren hebt met een winkelhaak een loodrechte lijn (vanaf 1 van de zijwanden) op de vloer op het punt waar het reservoir moet komen, de achterwand van het reservoir kun je dan stellen.
Met een winkelhaak op de muur lukt bijna nooit netjes. Een 3-4-5 driehoek meten gaat wat makkelijker. Teken een lijn van bijv. 30 cm op de muur af. Teken op de vloer een lijn op 40cm vanaf de muur. Zoek dan het punt waar vanaf het eind van de 30cm lijn je met een lijn van 50cm op de 40cm lijn uitkomt. Verbind dat punt met de 30cm lijn, deze laatste lijn staat haaks op de muur.
Voor nog wat meer precisie kan je ook 60-80-100 cm gebruiken (alles verdubbelen). Zie ook https://nl.wikihow.com/De...-haakse-hoeken-te-bepalen

[ Voor 34% gewijzigd door Reptile209 op 18-10-2025 23:14 ]

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nee, ik snap het niet. Wat staat er nu precies scheef en in welke richting? naar voren, naar achter? Links en rechts kan het probleem met de muur niet zijn tenzij je bedoelt dat de vloer scheef is. De inbouwruimte kun je toch gewoon waterpas opbouwen? Eerst een waterpas platform (vloer?) onderaan maken. Dan hoef je niet eens de verstelbare poten te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:22
Meetlintje en een regulere waterpas kunnen je vast wel alle informatie brengen die je zoekt.
een foto van de situatie zou eventueel ook best wel eens kunnen gaan helpen.
Een laserwaterpas huren/lenen...

Wat ik me wel afvraag, wat is er nu precies scheef, staat de muur links verder bij je vandaan dan rechts? helt de muur over? is de vloer scheef?
foto... oh wacht had ik al gevraagd.

Edit ... en wat hij zegt in zijn eerste zin:
Nee, ik snap het niet.

[ Voor 10% gewijzigd door tcw82 op 18-10-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:52
doorpletten schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:56:
Ben met de verbouwing van onze toilet bezig,

nu wil ik de Gerberit 320 gaan plaatsen en merk op de de muur waar tegen de moet komen
niet water pas is, de muur staat van link naar recht scheef en scheelt ruim 1 cm.

maar hoe kan ik nu uitmeten of het frame recht staat? als ik hem zo aan de muur vast maak
en ook op de grond dan staan van links naar rechts het reservoir scheef.

ik heb helaas geen laser waterpas. welk punt kan ik nu aan houden om het reservoir recht te krijgen?

(ik snap dat je een waterpas erop kan leggen en dat je een water pas langs de voorkant kan houden maar daar mee kan je niet weten of de poten van links naar rechts gekeken gelijk staan)

ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. 8)7
De muur hoeft ook niet gelijk ten opzichte van het reservoir te staan (als je begrijpt wat ik bedoel)
Gewoon een waterpas op het frame, als je die scheef zet omdat het dan recht lijkt te opzichte van de muur houdt in dat het water dan scheef in de pot staat (ik hoop dat we elkaar begrijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Sorry mannen, vind het een beetje moeilijk uitleggen. Ik heb een oud huis. Met 1 steens muur en aan de binnen kant is een houten frame tegen gemaakt. Hierop was mijn vorige inbouwresevoir gemaakt. Volgens mij een Grohe. Nu na 20 jaar was deze aan vervanging toe.

Nu ben ik er mee bezig en merk op dat houten frame niet recht staan. Stel je staat recht voor het frame/muur en je zou beide armen uitsteken dan raak je links al de balk en rechts kom je 1,5 cm tekort. Leg ik een waterpas op de balk dan is deze mooi waterpas. Als ik nu de bovenste stel schroeven van het inbouwreservoir even lang houdt en aan deze balk maak dan staat het reservoir scheef. Hoop dat het zo duidelijker is maar zal zo even foto’s toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:30
Als je naast een achterwand ook nog 2 zijmuren hebt met een winkelhaak een loodrechte lijn (vanaf 1 van de zijwanden) op de vloer op het punt waar het reservoir moet komen, de achterwand van het reservoir kun je dan stellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Je termen zijn wat verwarrend. Je zegt dat je muur niet waterpas staat, maar je bedoelt volgens mij dat je achterwand niet haaks (dus 90 graden) op de twee zijwanden staat. Je kan daar 2 dingen mee doen:
1) schroef het reservoir recht tegen de muur. De pot zal dan een beetje schuin de ruimte in steken. Of dat erg is moet je zelf bedenken. Als de ruimte niet heel klein is, kan het de charme van een oud huis versterken.
2) je zet het reservoir zo neer dat het haaks op de twee zijmuren staat. Dus aan de ene kant moet de muurbeugel wat langer dan aan de andere. Met de ombouw heb je dan de keuze om die helemaal tot het plafond te laten lopen (de hele ruimte oogt dan netjes recht), of boven het reservoir te stoppen. Dan zie je daar dat de bovenkant wat schuin wegloopt. Ook weer mogelijk wat charme (en kutter met tegelen).

Kortom: wat je wil :)
pman63 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:34:
Met een winkelhaak op de muur lukt bijna nooit netjes. Een 3-4-5 driehoek meten gaat wat makkelijker. Teken een lijn van bijv. 30 cm op de muur af. Teken op de vloer een lijn op 40cm vanaf de muur. Zoek dan het punt waar vanaf het eind van de 30cm lijn je met een lijn van 50cm op de 40cm lijn uitkomt. Verbind dat punt met de 30cm lijn, deze laatste lijn staat haaks op de muur.
Voor nog wat meer precisie kan je ook 60-80-100 cm gebruiken (alles verdubbelen). Zie ook https://nl.wikihow.com/De...-haakse-hoeken-te-bepalen

[ Voor 34% gewijzigd door Reptile209 op 18-10-2025 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Wat wilde je dan met die laser waterpas gaan bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:10
Hij bedoelt waarschijnlijk een kruislijn laser.
Dat kun je de hoek wel haaks mee uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:03
Meet vanaf de overstaande muur tot het toilet.

Nu is dat bv. 150 en 151, 5 door die 1,5cm verschil.

Zorg dat beide dan 135 is gemeten naar het reservoir bv. Dan staat u toilet parallel met de overstaande muur.
Er van uitgaande dat de rest van de ruimte redelijk recht is tenminste.

[ Voor 5% gewijzigd door sonina op 18-10-2025 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doorpletten
Goedemorgen,
Ja Reptile dat bedoel ik.
Sorry voor de verwarring, ben niet echt een superklusser en heb nu al spijt ooit aan het verbouwen van de toilet begonnen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Je moet bepalen wat je recht wil maken. Je vloer, of het dekje bovenop het inbouwreservoir. Zet je hem paralel aan de muur heb je t dekje recht, zet je hem paralel aan de muur aan de andere zijde van t toilet heb je je vloer recht.

Ik zou in de meeste gevallen gaan om het dekje recht te maken. Die is meestal maar een cm of 18 breed en daar valt het veel meer op als die scheef word.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
doorpletten schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:37:
Goedemorgen,
Ja Reptile dat bedoel ik.
Sorry voor de verwarring, ben niet echt een superklusser en heb nu al spijt ooit aan het verbouwen van de toilet begonnen ben.
Die foto's van de situatie? Komen die nog, dat kan enorm helpen, zeker nu aangeeft dat je niet heel ervaren bent.
Op je mobiel, foto schieten, reactie plaatsen, boven het vakje op dat foto icoontje, foto toevoegen aan je foto lijst en daarna invoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
hfolkers schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:19:
Hij bedoelt waarschijnlijk een kruislijn laser.
Dat kun je de hoek wel haaks mee uit zetten.
ja die bedoel ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Makrolon schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:34:
Je moet bepalen wat je recht wil maken. Je vloer, of het dekje bovenop het inbouwreservoir. Zet je hem paralel aan de muur heb je t dekje recht, zet je hem paralel aan de muur aan de andere zijde van t toilet heb je je vloer recht.

Ik zou in de meeste gevallen gaan om het dekje recht te maken. Die is meestal maar een cm of 18 breed en daar valt het veel meer op als die scheef word.
daar zat ik ook al aan te denken maar dan staat mijn toilet dus scheef.
weet niet of dat nu zo mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
tcw82 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Die foto's van de situatie? Komen die nog, dat kan enorm helpen, zeker nu aangeeft dat je niet heel ervaren bent.
Op je mobiel, foto schieten, reactie plaatsen, boven het vakje op dat foto icoontje, foto toevoegen aan je foto lijst en daarna invoegen
Ik ga zo verder met de wc, en zal dan even de foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
sonina schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:20:
Meet vanaf de overstaande muur tot het toilet.

Nu is dat bv. 150 en 151, 5 door die 1,5cm verschil.

Zorg dat beide dan 135 is gemeten naar het reservoir bv. Dan staat u toilet parallel met de overstaande muur.
Er van uitgaande dat de rest van de ruimte redelijk recht is tenminste.
heb ik gedaan en het scheelt 1,5 cm maar ik weet dus niet of deze overstaande muur we recht staat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
doorpletten schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

daar zat ik ook al aan te denken maar dan staat mijn toilet dus scheef.
weet niet of dat nu zo mooi is.
Ja kan de acheefheid ook verdelen, zet je t reservoir 7,5mm scheef tov de muur en tov de andere muur ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

doorpletten schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

heb ik gedaan en het scheelt 1,5 cm maar ik weet dus niet of deze overstaande muur we recht staat :?
Dan moet je dat nameten. Je kan wederom met de 3-4-5 driehoek kijken of de andere muur wel haaks op de zijmuren staat, dan weet je of je die als referentie kunt gebruiken.

Uiteindelijk moet je dus gaan kijken wat er het beste uit gaat zien: dingen scheef laten of recht maken. Er zijn geen hard-and-fast rules voor, grotendeels smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doorpletten
ik heb even heel hard na zitten denken over de oude situatie, het boven dekje was daar precies pas.
en de tegel zaten er daar ook goed op.

heb even de hulp van mijn overbuurman ingeschakeld. hij heeft een digital afstandsmeter,
daarmee hebben we de afstand van de muur waar het reservoir tegen aan moet komen tot aan de overstaande muur gemeten en er zit maar 4 mm verschil in. en keek ook even verder.

in de oude situati waren de tegels van de vloer tegen de ombouw van de toilet geplaats, de oude tegels liggen er nog een ook deze hebben we gemeten naar de overstaande muur en deze klopte ook met een paar mm verschil. De overbuurman zag ook nog de oude afdrukken van het oude reservoir in de houten vloer staan.
deze weer gemeten met het randje van de tegelvloer en ook hier maar 2 a 3 mm verschil.

ik snap nog steeds niet hoe ik aan 1,5 cm verschil ben gekomen maar heb toch ergens iets met de oude rolmaat verkeerd gedaan.

dit scheel me weer heel wat angst zweet op mn rug.

ik wil jullie erg bedankt voor het meedenken en mijn excuses maken omdat ik niet helemaal duidelijk was.
ik ben echt een leek op gebied van verbouwen en ben er wel achter gekomen dat het ook bij dit project blijft.
Pagina: 1