Een high-end laptop uitzoeken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-10 18:23
Hoi allemaal!

Hier iemand die nog uit het socket 775-tijdperk komt. Dat betekent dat ik dingen echt wel snap, maar dat ik anno 2025 echt niet zelfstandig een laptop uit kan zoeken. Daarom dus hulp gevraagd van de echte experts, in de hoop dat ik ook wat leer.

Door sterk veranderde behoeftes als softwareontwikkelaar ga ik macOS verlaten en terug naar Windows. Ik heb €1800,- budget van mijn werkgever maar mag er extra geld bijleggen als ik dat wil gezien ik hem ook privé mag gebruiken.

Ik zoek eerlijk gezegd gewoon het allerbeste dat ik maar kan kopen. De laptop moet mijn huidige MacBook Pro (M1 Pro) en iMac vervangen.

De eisen die ik zou stellen aan een nieuwe laptop:

- Minimaal 32 GB geheugen, 64 zou ideaal zijn
- Minimaal 2TB opslag
- Veeleisende LLM's draaien
- 4K video renderen alsof het 240p materiaal is
- De meest veeleisende games op ultra graphics spelen
- Meerdere beeldschermen kunnen aansluiten
- Een intern beeldscherm van 16" inch is het minimum
- Sublieme graphics, vergelijkbaar met het allerbeste wat je nu kunt krijgen bij Apple
- Lange accuduur en het liefst gemakkelijk te verwisselen

Laat ik het zo zeggen: deze laptop is ook een voorsortering op het kunnen spelen van de PC versie van Grand Theft Auto 6 op de allerhoogst denkbare instellingen.

Wat is je budget?
€3500,- maar het mag goedkoper of duurder

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het gewicht boeit me niet :P

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Alleen betrouwbare merken die hebben bewezen dat ze mijn geld waard zijn. HP valt daar zeker niet onder (een olifant vergeet nooit !) en eigenlijk Apple ook niet, ironisch genoeg. Ik wil sublieme driver-ondersteuning en als er wat mis gaat met het apparaat een zorgeloze garantie-ervaring.

Alvast enorm bedankt! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door CloudPrutser op 18-10-2025 20:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:42

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja, de grote vraag is: moet het een laptop zijn? Er zijn hier al meerderen voorbij gekomen die een ultracompacte build hebben gemaakt die makkelijk mee naar werk kan eventueel. Als dat een optie is, koop je simpelweg het meeste hardware voor je geld omdat je voor laptops altijd betaalt in geld, lager wattage en warmere componenten omdat je het compact wil hebben.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
DeNachtwacht schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:09:
Tsja, de grote vraag is: moet het een laptop zijn? Er zijn hier al meerderen voorbij gekomen die een ultracompacte build hebben gemaakt die makkelijk mee naar werk kan eventueel. Als dat een optie is, koop je simpelweg het meeste hardware voor je geld omdat je voor laptops altijd betaalt in geld, lager wattage en warmere componenten omdat je het compact wil hebben.
Het moet echt een laptop zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
En wat heb je zelf al gevonden?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@CloudPrutser Dan kom kom je bij dit soort dingen uit: uitvoering: Skikk Thor 16 Ultra 9 RTX 5090 Qwerty US

Daarbij is het vooral goed te weten dat:
- de 5090 naam vooral marketing is want hij presteert duidelijk minder dan een desktop, ongeveer vergelijkbaar op 5070 Ti desktop niveau
- het algehele wattage laat ook zien dat niet alleen de GPU, maar gehele PC fors minder kracht heeft. In dit geval 330W voor bovenstaande laptop aan de netstroom op ultra-stroomslurpmodus, of 95W als je hem op de accu gebruikt (ter vergelijking: een 5090 desktop heeft een recommended PSU van 1000W).

Ik zou zelf denk ik met dit budget toch weer voor een mooie macbook gaan denk ik. Er is echt net een nieuwe Macbook Pro M5 aangekondigd die nu al te bestellen is. Voor €3349 heb je een 16 inch model inclusief 48GB ram (dat is echt wel zat) en dus de nieuwe M5 processor.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-10-2025 21:30 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
Ik heb op m'n werk een flinke workstation staan waar ik vanaf elke plek remote op inlog. Misschien een optie om over na te denken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
sig69 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:16:
En wat heb je zelf al gevonden?
Niks, want iets met bomen en een bos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
DeNachtwacht schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:17:
@CloudPrutser Dan kom kom je bij dit soort dingen uit: uitvoering: Skikk Thor 16 Ultra 9 RTX 5090 Qwerty US

Daarbij is het vooral goed te weten dat:
- de 5090 naam vooral marketing is want hij presteert duidelijk minder dan een desktop, ongeveer vergelijkbaar op 5070 Ti desktop niveau
- het algehele wattage laat ook zien dat niet alleen de GPU, maar gehele PC fors minder kracht heeft. In dit geval 330W voor bovenstaande laptop aan de netstroom op ultra-stroomslurpmodus, of 95W als je hem op de accu gebruikt (ter vergelijking: een 5090 desktop heeft een recommended PSU van 1000W).

Ik zou zelf denk ik met dit budget toch weer voor een mooie macbook gaan denk ik. Er is echt net een nieuwe Macbook Pro M5 aangekondigd die nu al te bestellen is. Voor €3349 heb je een 16 inch model inclusief 48GB ram (dat is echt wel zat) en dus de nieuwe M5 processor.
Betekent dit dat het niet uit maakt hoe duur het kreng is, omdat je altijd wordt afgeknepen door wat de PSU de laptop kan geven? En dat een desktop dus 70% beter presteert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
CloudPrutser schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:00:
Betekent dit dat het niet uit maakt hoe duur het kreng is, omdat je altijd wordt afgeknepen door wat de PSU de laptop kan geven? En dat een desktop dus 70% beter presteert?
Het probleem is vaak dat laptops die dan enigszins in de buurt komen van een desktop daardoor dusdanig lomp en zwaar worden dat je net zo goed een compacte desktop met scherm kan gaan mee slepen. Een van je eisen is dus b.v. een lange accuduur en dat gaat gewoon niet samen met de eisen die je stelt aan de laptop. Het is dan of een lange accuduur maar een stuk lagere prestaties of dan hoge prestaties en een korte accuduur, er tussenin bestaat helaas niet. Of ja, zou dat wel bestaan dan zou je een joekel van een laptop krijgen vanwege dan grote accu's.

Ander punt blijft koeling en daardoor b.v. ook gpu's minder presteren in laptops want kijk maar eens naar de koeling van een desktop gpu, joekel van een koelblok en vaak 2 tot 3 12cm fans. Dan kan je niet verwachten van een laptop dat die dezelfde warmte kan afvoeren met dan 2 kleine fannetjes en een dun en smal koelblokje. Hetzelfde geld dan ook voor de cpu, je zal altijd tegen het probleem koeling blijven aan lopen.

Denk persoonlijk dat je beter een leuke goedkopere laptop kan pakken en daarnaast een desktop bouwen met dan alle eisen die je stelt aan het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

CloudPrutser schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:00:
Natuurlijk zijn heel dure laptops mooi spul, maar het is simpelweg zo dat je voor elke euro die je in een laptop steekt ook een deel betaalt voor de handzaamheid. Dus kortom wat je ook koopt, een laptop levert je altijd minder ruwe performance dan een desktop. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar alles aan jouw eisen is high-end, en met dit budget zou dat op zich moeten kunnen, maar niet in een desktop.

Wat je ook nog kan overwegen is een laptop met mooi scherm, gewoon degelijk voor €1000 ofzo, en dan een cloud service voor gaming (geforce now bijv.), ik weet alleen niet wat voor werk je doet en wat voor cloud services daarvoor beschikbaar zijn, en of dat een optie is ivm wat je voor data verstookt op het werk (privacy, bedrijfsgeheim etc.)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Roel1966 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:11:
[...]

Het probleem is vaak dat laptops die dan enigszins in de buurt komen van een desktop daardoor dusdanig lomp en zwaar worden dat je net zo goed een compacte desktop met scherm kan gaan mee slepen. Een van je eisen is dus b.v. een lange accuduur en dat gaat gewoon niet samen met de eisen die je stelt aan de laptop. Het is dan of een lange accuduur maar een stuk lagere prestaties of dan hoge prestaties en een korte accuduur, er tussenin bestaat helaas niet. Of ja, zou dat wel bestaan dan zou je een joekel van een laptop krijgen vanwege dan grote accu's.

Ander punt blijft koeling en daardoor b.v. ook gpu's minder presteren in laptops want kijk maar eens naar de koeling van een desktop gpu, joekel van een koelblok en vaak 2 tot 3 12cm fans. Dan kan je niet verwachten van een laptop dat die dezelfde warmte kan afvoeren met dan 2 kleine fannetjes en een dun en smal koelblokje. Hetzelfde geld dan ook voor de cpu, je zal altijd tegen het probleem koeling blijven aan lopen.

Denk persoonlijk dat je beter een leuke goedkopere laptop kan pakken en daarnaast een desktop bouwen met dan alle eisen die je stelt aan het systeem.
Alvast sorry als ik in herhaling val of wazig over kom; ik zit hier helaas met een griep.

Hoe dik en zwaar de laptop is kan me niet schelen: ik geef om prestaties. De accu moet met normaal gebruik (tekstverwerking en browsen op 100% schermhelderheid) minimaal twee uurtjes kunnen draaien. Dan ben ik blij. Ik neem aan dat bij 1% load een Apple-ervaring hierin mogelijk zou moeten zijn.

Het komt dan alleen nog aan op het stukje gamen. Ik wil een PS5 Pro ervaring of hoger. Die console is ook niet zo heel groot dus wat ik zoek is toch niet zo heel exotisch? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
CloudPrutser schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:34:
Hoe dik en zwaar de laptop is kan me niet schelen: ik geef om prestaties. De accu moet met normaal gebruik (tekstverwerking en browsen op 100% schermhelderheid) minimaal twee uurtjes kunnen draaien. Dan ben ik blij. Ik neem aan dat bij 1% load een Apple-ervaring hierin mogelijk zou moeten zijn.

Het komt dan alleen nog aan op het stukje gamen. Ik wil een PS5 Pro ervaring of hoger. Die console is ook niet zo heel groot dus wat ik zoek is toch niet zo heel exotisch? :D
Je schreef een lange accuduur waarbij ik dan van minimaal 6 tot 8 uur uit ga maar 2 uur is heel kort en dat kunnen vrijwel alle high-end laptops wel met gemak aan. Houd er alleen wel rekening mee dat hedendaagse laptops geen gemakkelijk vervangbare accu's hebben zoals dat eerder was. Ik kan mij eerlijk gezegd geen laptop meer voor de geest halen die nog een extern vervangbare accu heeft en die eigenlijk bijna altijd ingebouwd zitten.

Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met een PS5 Pro dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven in hoeverre high-end laptops daarmee vergelijkbaar zijn. Bedenk wel erbij dat games voor die PS5 Pro specifiek geschreven/aangepast zijn voor de PS5 Pro in tegenstelling tot de Windows versies.

Qua scherm, ik kan je wel aanraden om in elk geval een laptop met O-led scherm te pakken, zeker qua helderheid een wereld van verschil met zelfs een goed IPS scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou gewoon eens hier naar kijken gezien je budget, ze gaan ook vrij diep op de materie in om te zien of het wat voor je is.

review: Lenovo Legion Pro 7 en BTO Aurix-16 – RTX 5090-gaminglaptops met Inte...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:32:
Ik heb op m'n werk een flinke workstation staan waar ik vanaf elke plek remote op inlog. Misschien een optie om over na te denken.
Zo doe ik het ook, thuis een zeer snelle desktop staan en dan met een lichte laptop van 700 euro al die kracht beschikbaar hebben. Bijkomend voordeel is dat die laptop dan ook lekker stil blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Ernemmer welke software gebruik je daarvoor?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wireguard VPN op mijn Fritzbox en dan gewoon met windows remote desktop inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Welk merk is volgens jullie betrouwbaar / goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Wat weten jullie van het Alternate merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Op dit moment heb ik de volgende laptops in overweging:

uitvoering: MSI Raider 18 HX AI A2XWIG-230NL

uitvoering: Erazer Beast 18 X1 MD62731

uitvoering: Lenovo Legion Pro 7 16IAX10H (83F5003PMH)

[ Voor 37% gewijzigd door CloudPrutser op 19-10-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Zozo... je wilt dus gewoon een RTX5080 laptop. Gooi je shortlist maar in de prullemand
Toen vroeg ik de zoekmachine: "beyond RTX5080 laptop.
En verdomd: RTX5090. Dat je dat zelf niet bedacht had. Zo simpel: 5090>5080

https://www.ultrabookrevi...ops-nvidia-rtx-5090-5080/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:44

Major_ton

Shoot!

De beste laptops van dit jaar zijn de Lenovo Legion Pro 7i (16") en de Alienware Area-51 18". De Lenovo zal nu met een RTX-5090 en 64GB ram € 4.079,- kosten, de Alienware betaal je meestal € 4.499,- voor als er een 'aanbieding' is. Dan heb je wel een PCIe 5.0 ssd en Thunderbolt 5.

Een laptop RTX 5090 is uiteraard niet zo snel als de desktop variant (duh, 175 watt vs 575 watt), maar heeft wel dezelfde media encoders en decoders. Voor videobewerking zit je echt goed en je hebt 24GB VRAM. De Intel Core i9 275HX is een beest van een cpu en deze krijgt in de Lenovo en de Alienware de maximale load. De MSI Raider HX 18" doet dit trouwens ook en die kan je ook met een 9955HX3D krijgen voor € 3.899,-.

Als je advies vraagt voor een high-end laptop loop je altijd tegen commentaar aan dat een desktop sneller is voor minder geld. Tja, een boerderij tegen de Duitse grens is ook ruimer en goedkoper dan een appartement in het centrum van Amsterdam. Such is life, dus niet zo zeuren allemaal ;)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CloudPrutser
Vrienden, het is deze voor mij geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jikMny1IjRdpp4GQOBPaLby_0Ko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MtWj7u6g7IQbxhn85uNuyOC0.png?f=fotoalbum_large

Kan ik weer een jaar of tien goed vooruit. Bedankt voor jullie advies.

Wel even een licentie kopen nog voor Windows 11 Pro, want een Microsoft account is voor sukkels.

[ Voor 13% gewijzigd door CloudPrutser op 22-10-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:52
CloudPrutser schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:07:
Vrienden, het is deze voor mij geworden:

[Afbeelding]

Kan ik weer een jaar of tien goed vooruit. Bedankt voor jullie advies.

Wel even een licentie kopen nog voor Windows 11 Pro, want een Microsoft account is voor sukkels.
Hehe mooie specs! Ik heb bijna hetzelfde in een asus laptop zitten :). Van de cpu en 5080 ga je geen spijt krijgen. Nieuwste battlefield speelt ie zonder te morren op silent mode af, je hoort de fans haast niet eens.

Wat voor merk en model ben je gegaan?

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CloudPrutser
MainframeX schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:11:
[...]

Hehe mooie specs! Ik heb bijna hetzelfde in een asus laptop zitten :). Van de cpu en 5080 ga je geen spijt krijgen. Nieuwste battlefield speelt ie zonder te morren op silent mode af, je hoort de fans haast niet eens.

Wat voor merk en model ben je gegaan?
Oh, sorry!! Wat een slaapkop ben ik dat ik niet even dat erbij vermeldt. :P

Het gaat om de Alienware 18 Area-51 gaming laptop :)

Het kan altijd gekker en sterker en harder, maar ik weet dat ik geen extreme eisen heb. Zolang ik de nieuwste games op 4K met Very High+ kan spelen ben ik een blij mens. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:52
Dat moet vast lukken! Vet mooi ding trouwens, ga je nog veel plezier aan hebben!

Idempotent.

Pagina: 1