Oud SCSI apparaat op quasi-moderne Win11 PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Topicstarter
Als er een plek is online waar iemand dit (nog) weet, dan is het hier. Dus ik waag een poging.
TL;DR: gaat om een oude Imacon SCSI scanner op een LSI20320 SCSI kaartje in een HP desktop en de scanner wordt niet gedetecteerd in Windows of Linux, maar wel door het SCSI BIOS tijdens opstart. Met een commandline tool zie ik dat er detectieproblemen zijn op de SCSI bus. Iets met terminatie? Lees onder voor details.

Mijn vraag
Ik heb een oud SCSI apparaat (Imacon scanner) die ik graag werkend wil krijgen/houden op een Windows 11 PC. De combinatie heeft gewerkt op deze hardware, totdat ik de upgrade van Win 10 naar Win 11 maakte. Toch vermoed ik dat dit niet het (enige) probleem is. Het probleem manifesteert zich als volgt op PC 1:
* Door de SCSI BIOS wordt voorafgaand aan POST het apparaat ogenschijnlijk correct gedetecteerd.
* Eenmaal in het OS geboot wordt het SCSI apparaat niet meer gedetecteerd; de SCSI adapter wel.
* Als ik met een command line tool (LSIUtil) een scan op de SCSI bus uitvoer, krijg ik een "IOCStatus 0x0043" error op de eerstvolgende ID na de op het SCSI device ingestelde ID (dus als ik ID 1 heb ingesteld op het device, krijg ik op ID 2 deze error). Op de ingestelde ID wordt niets gevonden, verder ook niet.
Dit gebeurt zowel onder Win10 als Win11 (x64). In Linux wordt het SCSI device evenmin gevonden (m.b.v. lsscsi).

Op PC 2 (die verder over identieke hardware beschikt!) is de situatie anders:
* Tijdens boot wordt de SCSI bios niet weergegeven
* Toen ik nog Windows 10 draaide, werd de SCSI kaart gewoon goed gedeteceerd. Ook de scanner werd met enige voodoo gedetecteerd, mits ik eerst alles stroomloos maakte, dan de scanner aan, dan de PC, dan Windows starten, dan 2-3 keer herstarten en dán werd ie gevonden en werkte ook naar behoren (jawel!) Echter, als de scanner aan stond en het scanprogramma open stond, verscheen er af en toe in de scansoftware (op willekeurige momenten) de eerder genoemde 0x0043 error - maar als je die wegklikte, bleef de scanner gewoon werken.
* Na upgrade naar Windows 11 geeft de SCSI kaart een foutmelding in de Device Manager; er zouden geen vrije resources gevonden kunnen worden voor het apparaat. Het blijft bij een geel uitroepteken en verder geen sjoege. Scanner wordt uiteraard ook niet gevonden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om de volgende hardware:
* Imacon FlexTight Precision II scanner
* SCSI kaart PCI-Express LSI20320
* Actieve terminator op de scanner (SCSI kaart termineert de andere kant van de bus automatisch)
* Beide PC's zijn HP EliteDesk 800 G1; eentje met een core i5 en een andere met een i7, 24 resp. 32GB RAM, 50GB resp. 1TB SSD. In de machine waarin de SCSI kaart niet correct wordt gedetecteerd zit ook een extra PCIe USB adapter; in de device manager deze adapter uitschakelen maakt verder geen verschil.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat heb ik nog NIET geprobeerd, da's de vraag...
Even een greep:
* SCSI kaart naar een 'verse' machine (PC1 i.p.v. PC2) getransplanteerd en op die machine een kale Win 11 geïnstalleerd (no cigar), daarna een kale Win 10 geïnstalleerd (idem), ook getest met Lubuntu (idem). SCSI kaart installeert altijd prima met de meest recente x64 LSI driver (te vinden via hier; v 1.28.03 voor win2008 x64)
* Terminator gewisseld van de ene naar de andere positie achterop de scanner (dus kabel en terminator omgewisseld); geen verschil
* SCSI kabel op de interne aansluiting op de SCSI kaart aangesloten i.p.v. die aan de buitenzijde; geen verschil
* Allerlei opstart/power-up voodoo zoals eerder beschreven en dan zowat alle varianten
* Allerlei varianten op de instellingen in de SCSI kaart; via zowel het SCSI BIOS als via LSIUtil zijn allerlei settings te wijzigen en ik durf wel te beweren dat ik vrijwel elke parameter al meermaals heb getest, alsmede alle m.i. logisch (en onlogische...) combi's
* Terminator ontleed; die zit helaas ingegoten in plastic, maar ik kan wel zien dat het naar alle waarschijnlijkheid gaat om een actief type (wat ook op de behuizing staat).

Mijn vermoeden - maar graag bevestiging
Gezien het soort problematiek (scanner wordt tijdens boot gevonden, daarna niet meer; rare detectie-errors op bus, ook toen de zaak nog werkte) heb ik een donkerbruin vermoeden dat het iets met terminatie op de bus te maken heeft. De aanwezige actieve terminator heeft in een vroegere opstelling met een WinXP laptop en Adaptec PCMCIA kaartje (zou ik nog kunnen opgraven) altijd goed gewerkt. Ik weet dat er actieve en passieve terminators zijn en nog wat varianten van die laatste, alleen zou ik niet weten wat voor andere actieve terminator geschikt zou zijn voor deze configuratie.

Kortom, is er hier iemand met een SCSI verleden die eens wat ideeën uit de losse pols wil schieten?

Overigens, ik kan me indenken dat men denkt "pleur die ouwe zooi weg" enz., maar (1) die ouwe zooi doet dingen die nieuwe zooi niet kan en (2) weggooien is geen sport ;)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De achterkant van de scanner heeft een connector die printers in die tijd ook hadden. En die connector is gelijk aan scsi. Heb je niet toevallig een scanner voor op de parallele-poort? Dan heb iets anders nodig :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://thedigitalcoach.c...cision%20Manual%20Eng.pdf

Handleiding, pagina 9 en 12. Op welk id staat je scanner, weet je zeker dat je de kabel goed getermineerd hebt?

En dat het ding niet gevonden wordt in Windows kan ook een driver issue zijn. Onbekend apparaat wel gevonden, of echt helemaal niks? In het laatste geval vermoed ik scsi adressering overlap tussen kaart en scanner.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Loop je niet gewoon tegen het ontbreken van TWAIN (voor SCSI) in windows 11? Dat hadden wij met onze hasselblad scanners ook.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 18-10-2025 20:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat het nog werkte in Windows 10 met SCSI is al een positief gegeven. Kun je nagaan of de TWAIN driver in de software gesigneerd is? Dat is standaard vereist.

Je kan als het nodig is ongesigneerde drivers toestaan, maar dat is niet veilig en kan een overtreding vormen van information security guidelines in jouw organisatie. Misschien helpt dit.

Windows 10 LTSC versie wordt nog ondersteund tot 13 januari 2032 via ESU. Daar vraagt Microsoft geld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:59
Is er met nieuwe hard en software niet ergens ondersteuning voor oudere technologie verdwenen? (SCSI was voor mij rond de pentium iii / pentium IV wel op zijn hoogtepunt en eindig)

Voorzover ik nog de actuele kennis heb was scsi altijd erg kieskeurig in gebruik van resources en hardware parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RaZ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:44:
De achterkant van de scanner heeft een connector die printers in die tijd ook hadden. En die connector is gelijk aan scsi. Heb je niet toevallig een scanner voor op de parallele-poort? Dan heb iets anders nodig :P
Google eens op de Imacon Flextight scanners, dit zijn geen huis-tuin-keuken apparaten (bedrijf is aan Hasselblad verkocht...) en zeker wel SCSI.

Dat gezegd, rare is hier dat schijnbare hardware problemen opgetreden zijn na software upgrade. Dat het onder Win11 niet wil werken kan ik best geloven, maar dat zou geen invloed moeten hebben op werking onder Win10 laat staan Linux. Ik zou IMHO eerst focussen op de boel aan de praat krijgen in known-good config voor je Win11 probeert te temmen - en sterker nog, dit lijkt me een prima use case voor Win10 extended support als dat lastig blijkt.

Aangezien ik zelf een retro-fanaat ben zou ik een ouder systeem met zeker werkende SCSI erbij pakken en kijken naar gedrag aldaar. De specifieke drivers hoeven nog niet eens te werken, zolang de device maar op de bus herkend wordt. Als dat niet gebeurt gaat de rest ook niet vliegen.

Zodra dat wel gebeurt zou ik voor Win11 de stappen die hier voor Win10 x64 beschreven staan volgen. Maar eerst dus zorgen dat het gedetecteerd wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1