Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Oud SCSI apparaat op quasi-moderne Win11 PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Topicstarter
Als er een plek is online waar iemand dit (nog) weet, dan is het hier. Dus ik waag een poging.
TL;DR: gaat om een oude Imacon SCSI scanner op een LSI20320 SCSI kaartje in een HP desktop en de scanner wordt niet gedetecteerd in Windows of Linux, maar wel door het SCSI BIOS tijdens opstart. Met een commandline tool zie ik dat er detectieproblemen zijn op de SCSI bus. Iets met terminatie? Lees onder voor details.

Mijn vraag
Ik heb een oud SCSI apparaat (Imacon scanner) die ik graag werkend wil krijgen/houden op een Windows 11 PC. De combinatie heeft gewerkt op deze hardware, totdat ik de upgrade van Win 10 naar Win 11 maakte. Toch vermoed ik dat dit niet het (enige) probleem is. Het probleem manifesteert zich als volgt op PC 1:
* Door de SCSI BIOS wordt voorafgaand aan POST het apparaat ogenschijnlijk correct gedetecteerd.
* Eenmaal in het OS geboot wordt het SCSI apparaat niet meer gedetecteerd; de SCSI adapter wel.
* Als ik met een command line tool (LSIUtil) een scan op de SCSI bus uitvoer, krijg ik een "IOCStatus 0x0043" error op de eerstvolgende ID na de op het SCSI device ingestelde ID (dus als ik ID 1 heb ingesteld op het device, krijg ik op ID 2 deze error). Op de ingestelde ID wordt niets gevonden, verder ook niet.
Dit gebeurt zowel onder Win10 als Win11 (x64). In Linux wordt het SCSI device evenmin gevonden (m.b.v. lsscsi).

Op PC 2 (die verder over identieke hardware beschikt!) is de situatie anders:
* Tijdens boot wordt de SCSI bios niet weergegeven
* Toen ik nog Windows 10 draaide, werd de SCSI kaart gewoon goed gedeteceerd. Ook de scanner werd met enige voodoo gedetecteerd, mits ik eerst alles stroomloos maakte, dan de scanner aan, dan de PC, dan Windows starten, dan 2-3 keer herstarten en dán werd ie gevonden en werkte ook naar behoren (jawel!) Echter, als de scanner aan stond en het scanprogramma open stond, verscheen er af en toe in de scansoftware (op willekeurige momenten) de eerder genoemde 0x0043 error - maar als je die wegklikte, bleef de scanner gewoon werken.
* Na upgrade naar Windows 11 geeft de SCSI kaart een foutmelding in de Device Manager; er zouden geen vrije resources gevonden kunnen worden voor het apparaat. Het blijft bij een geel uitroepteken en verder geen sjoege. Scanner wordt uiteraard ook niet gevonden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om de volgende hardware:
* Imacon FlexTight Precision II scanner
* SCSI kaart PCI-Express LSI20320
* Actieve terminator op de scanner (SCSI kaart termineert de andere kant van de bus automatisch)
* Beide PC's zijn HP EliteDesk 800 G1; eentje met een core i5 en een andere met een i7, 24 resp. 32GB RAM, 50GB resp. 1TB SSD. In de machine waarin de SCSI kaart niet correct wordt gedetecteerd zit ook een extra PCIe USB adapter; in de device manager deze adapter uitschakelen maakt verder geen verschil.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat heb ik nog NIET geprobeerd, da's de vraag...
Even een greep:
* SCSI kaart naar een 'verse' machine (PC1 i.p.v. PC2) getransplanteerd en op die machine een kale Win 11 geïnstalleerd (no cigar), daarna een kale Win 10 geïnstalleerd (idem), ook getest met Lubuntu (idem). SCSI kaart installeert altijd prima met de meest recente x64 LSI driver (te vinden via hier; v 1.28.03 voor win2008 x64)
* Terminator gewisseld van de ene naar de andere positie achterop de scanner (dus kabel en terminator omgewisseld); geen verschil
* SCSI kabel op de interne aansluiting op de SCSI kaart aangesloten i.p.v. die aan de buitenzijde; geen verschil
* Allerlei opstart/power-up voodoo zoals eerder beschreven en dan zowat alle varianten
* Allerlei varianten op de instellingen in de SCSI kaart; via zowel het SCSI BIOS als via LSIUtil zijn allerlei settings te wijzigen en ik durf wel te beweren dat ik vrijwel elke parameter al meermaals heb getest, alsmede alle m.i. logisch (en onlogische...) combi's
* Terminator ontleed; die zit helaas ingegoten in plastic, maar ik kan wel zien dat het naar alle waarschijnlijkheid gaat om een actief type (wat ook op de behuizing staat).

Mijn vermoeden - maar graag bevestiging
Gezien het soort problematiek (scanner wordt tijdens boot gevonden, daarna niet meer; rare detectie-errors op bus, ook toen de zaak nog werkte) heb ik een donkerbruin vermoeden dat het iets met terminatie op de bus te maken heeft. De aanwezige actieve terminator heeft in een vroegere opstelling met een WinXP laptop en Adaptec PCMCIA kaartje (zou ik nog kunnen opgraven) altijd goed gewerkt. Ik weet dat er actieve en passieve terminators zijn en nog wat varianten van die laatste, alleen zou ik niet weten wat voor andere actieve terminator geschikt zou zijn voor deze configuratie.

Kortom, is er hier iemand met een SCSI verleden die eens wat ideeën uit de losse pols wil schieten?

Overigens, ik kan me indenken dat men denkt "pleur die ouwe zooi weg" enz., maar (1) die ouwe zooi doet dingen die nieuwe zooi niet kan en (2) weggooien is geen sport ;)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De achterkant van de scanner heeft een connector die printers in die tijd ook hadden. En die connector is gelijk aan scsi. Heb je niet toevallig een scanner voor op de parallele-poort? Dan heb iets anders nodig :P

Ey!! Macarena \o/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://thedigitalcoach.c...cision%20Manual%20Eng.pdf

Handleiding, pagina 9 en 12. Op welk id staat je scanner, weet je zeker dat je de kabel goed getermineerd hebt?

En dat het ding niet gevonden wordt in Windows kan ook een driver issue zijn. Onbekend apparaat wel gevonden, of echt helemaal niks? In het laatste geval vermoed ik scsi adressering overlap tussen kaart en scanner.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

Loop je niet gewoon tegen het ontbreken van TWAIN (voor SCSI) in windows 11? Dat hadden wij met onze hasselblad scanners ook.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 18-10-2025 20:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat het nog werkte in Windows 10 met SCSI is al een positief gegeven. Kun je nagaan of de TWAIN driver in de software gesigneerd is? Dat is standaard vereist.

Je kan als het nodig is ongesigneerde drivers toestaan, maar dat is niet veilig en kan een overtreding vormen van information security guidelines in jouw organisatie. Misschien helpt dit.

Windows 10 LTSC versie wordt nog ondersteund tot 13 januari 2032 via ESU. Daar vraagt Microsoft geld voor.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:04
Is er met nieuwe hard en software niet ergens ondersteuning voor oudere technologie verdwenen? (SCSI was voor mij rond de pentium iii / pentium IV wel op zijn hoogtepunt en eindig)

Voorzover ik nog de actuele kennis heb was scsi altijd erg kieskeurig in gebruik van resources en hardware parameters.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RaZ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:44:
De achterkant van de scanner heeft een connector die printers in die tijd ook hadden. En die connector is gelijk aan scsi. Heb je niet toevallig een scanner voor op de parallele-poort? Dan heb iets anders nodig :P
Google eens op de Imacon Flextight scanners, dit zijn geen huis-tuin-keuken apparaten (bedrijf is aan Hasselblad verkocht...) en zeker wel SCSI.

Dat gezegd, rare is hier dat schijnbare hardware problemen opgetreden zijn na software upgrade. Dat het onder Win11 niet wil werken kan ik best geloven, maar dat zou geen invloed moeten hebben op werking onder Win10 laat staan Linux. Ik zou IMHO eerst focussen op de boel aan de praat krijgen in known-good config voor je Win11 probeert te temmen - en sterker nog, dit lijkt me een prima use case voor Win10 extended support als dat lastig blijkt.

Aangezien ik zelf een retro-fanaat ben zou ik een ouder systeem met zeker werkende SCSI erbij pakken en kijken naar gedrag aldaar. De specifieke drivers hoeven nog niet eens te werken, zolang de device maar op de bus herkend wordt. Als dat niet gebeurt gaat de rest ook niet vliegen.

Zodra dat wel gebeurt zou ik voor Win11 de stappen die hier voor Win10 x64 beschreven staan volgen. Maar eerst dus zorgen dat het gedetecteerd wordt.

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Topicstarter
Mensen, sorry voor de vertraging. Andere projecten namen voorrang. Wel erg bedankt voor het meedenken. Even een reactie op de reacties:

@dion_b Het lastige is dat de known-good situatie zich niet goed laat simuleren. D.w.z., moet ik nog eens tijd in steken, maar dat betekent dat ik mijn 'daily driver' desktop moet uitgraven en als experimentele setup moet gebruiken. Heb ik vooralsnog even uitgesteld.

Bijkomend probleem is dat ik een known-good setup heb, maar dat is een heel oude WinXP laptop met een eigen PCMCIA scsi kaartje en een andere kabel (maar wel dezelfde terminator). Dat betekent dat ik nooit die situatie exact kan repliceren naar een desktop aangezien mijn desktop geen PCMCIA slot heeft. "Copy exactly" gaat dus niet helemaal lukken.

Maar, zoals eerder gezegd - de opstelling heeft op Win10 x64 met de desktop gewerkt. Precies wat je zegt - het feit dat een upgrade naar Win11 ineens problemen oplevert die rieken naar hardware issues suggereert dat het van meet af aan een 'borderline werkende' situatie was. En dat blijkt ook wel uit errors op de SCSI bus die ik eerder negeerde omdat ze werking van de opstelling niet in de weg zaten.

@RaZ Connector op de scanner is in dit geval Centronics CN36 en ja, ik heb de juiste kabelconfiguratie. Nee, de scanner zit niet per ongeluk op een parallelle printerpoort en ja, ik ken het verschil. In de jaren '90 zat ik in de PC's; dingen als ZIP drivers op SCSI danwel parallelle poort waren dagelijkste kost.

@The Eagle Ja, het manual heb ik. Merk op dat de SCSI poorten identiek zijn. Ik heb ze ook geprobeerd om te wisselen (kabel op 1 en terminator op 2, en vice versa). Maakt geen verschil. Zoals in post #1 aangegeven heb ik ook diverse ID's geprobeerd en treedt steeds hetzelfde soort connectieprobleem aan. Zoals ook in #1 aangegeven wordt de scanner in het geheel niet gedeteceerd in Windows 10, 11 (en Linux).

@DukeBox TWAIN is hier niet aan de orde; de scanner komt met z'n eigen Hasselblad scan software die geen gebruikmaakt van TWAIN. Drivers voor SCSI kaart en sscanner heb ik. Driver signing check heb ik standaard uitgeschakeld in Windows en is hier niet het probleem aangezien de scanner in eerste plaats al niet gedetecteerd wordt.

@mrmrmr Zie boven; TWAIN is niet aan de orde; driver signing staat uit en is niet het probleem. Op een vrijwel identieke PC (alleen andere revisie moederbord van hetzelfde type, en dat maakt hier allicht nog iets uit) werkt het ook in Win10 niet.

@nachtnet Eh ja, zoiets. Kijk, heel vroeger stelde je allerlei dingen nog handmatig in met jumpers enzo (m.n. IRQ op een insteekkaartje; dit was nog ver voor de tijd van PCI of zelfs maar VESA local bus, dus in ISA/EISA dagen), en dan moest je wat puzzelen tot je een werkende configuratie hebt. Dat is hier niet aan de orde; de SCSI kaart is gewoon een PCI-express type, dus een van de meer recente en in de reserve test-desktop wordt die kaart ook netjes gedeteceerd, ik kan er instellingen op wijzigen, en het SCSI BIOS (op de SCSI kaart) wordt netjes uitgevoerd tijdens boot en detecteert op dat moment ook de scanner. Maar daarna in het OS is de scanner dus niet meer zichtbaar en zie ik alleen tekenen die (denk ik, veronderstel ik) wijzen op errors op de SCSI bus. De configuratie van de SCSI bus is ook appeltie-eitje, althans in theorie: gewoon één apparaat aan het eind van een kabel, op een willekeurige ID (plek zat immers), met één terminator rechtstreeks op het apparaat.

Mocht iemand nog iets meer kunnen vertellen over SCSI termination en bv reflecties op de bus ondanks aanwezigheid van een actieve terminator, dan heel graag. De kabelsituatie ziet er overigens zo uit:

[(interne SCSI connector; auto-terminated)
SCSI ADAPTER
(externe VHDCI connector)]
|
[VHDCI naar HD50 adapter]
|
[HD50 naar CN36 kabel, ca. 1m50 lengte]
|
[(CN36 port 1)
Imacon scanner
(CN36 port 2) ]
|
[actieve terminator CN36]

Nogmaals, mijn vermoeden is dus dat er reflecties optreden op de SCSI bus. Ik vraag me af of de adapter van VHDCI naar HD50 en vervolgens de verloop van HD50 naar CN36 daar misschien iets mee te maken heeft. Herkent iemand dat uit het grijze verleden?

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
koraks schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:48:
[(interne SCSI connector; auto-terminated)
SCSI ADAPTER
(externe VHDCI connector)]
|
[VHDCI naar HD50 adapter]
|
[HD50 naar CN36 kabel, ca. 1m50 lengte]
|
[(CN36 port 1)
Imacon scanner
(CN36 port 2) ]
|
[actieve terminator CN36]

Nogmaals, mijn vermoeden is dus dat er reflecties optreden op de SCSI bus. Ik vraag me af of de adapter van VHDCI naar HD50 en vervolgens de verloop van HD50 naar CN36 daar misschien iets mee te maken heeft. Herkent iemand dat uit het grijze verleden?
Ik heb in het verleden nog met een Nikon CoolScan IV gewerkt. Kwam origineel met ISA SCSI kaart. Bij overgang naar nieuwe PC een PCI kaart gekocht, met andere connector, dus adapter tussen gestoken. Werkte meestal wel, maar stopte af en toe met scannen en dan moest alles volledig uitgezet en weer aangezet worden. Uiteindelijk de juiste kabel gekocht en dat loste het probleem wel op.

Bij mij trad dat probleem wel alleen op wanneer er aan hoge resolutie gescand werd. Device werd altijd goed herkend en zelfs tijdens een preview ging het niet mis als ik me goed herinner.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt termination issues: je actieve CN36 terminator termineert alleen de (narrow) lijnen die uitkomen op dat apparaat. De andere (wide) lijnen raak je kwijt bij de VHDCI naar HD50 adapter. Of en zo ja hoe die getermineerd zijn hangt af van de eigenschappen van die adapter. Dat kan een probleem zijn. Of je "actieve" terminator is helemaal niet zo actief en blijkt gewoon een passieve blok met fraudulente pretenties - typische SCSI kwalen...

...maar dit is zuiver natuurkunde, pure hardware dus en niet iets wat bij een OS upgrade op zelfde systeem opeens fout gaat op manier dat het ook bij roll-back van software niet wekt. Kortom, ik geloof niet dat je dit probleem in specificaties van je materialen moet zoeken.

Wat dan wel? Aangezien het wel in hardware lijkt te zitten (want multi-OS issues) zou ik eerder kijken naar mogelijke beschadigingen of slechte contacten die opgetreden zijn bij upgraden PC. Dus het kan alsnog geen kwaad om alle kabels & verloopjes na te lopen en indien beschikbaar een andere set te proberen.

Tenslotte iets wat me te binnen schiet: aangezien de LS20320 een (64b) PCI device is wat in een Win10/11 systeem een buitenbeentje is: kan allicht geen kwaad om met een andere kaart te checken of de PCI bus in z'n geheel doet wat het zou moeten. Welk moederbord zit er in die HP desktop?

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Topicstarter
@dion_b je bevestigt hier precies wat ik vermoed:
je actieve CN36 terminator termineert alleen de (narrow) lijnen die uitkomen op dat apparaat. De andere (wide) lijnen raak je kwijt bij de VHDCI naar HD50 adapter.
Ik denk dat dit exact het probleem is, eerlijkgezegd. Vermoedelijk was de situatie steeds al 'borderline' werkend (zie vorige post van mij); merk op dat ik ook in de werkende situatie terugkerende IOCTL43 errors voorbij zag komen. Alleen waren die recoverable; ik klikte ze weg en alles bleef werken.
Als er reflecties zijn op de wide lijnen en dat draagt inderdaad bij aan dit probleem, dan is het heel plausibel dat succesvolle werking afhangt van...nouja, of de kabel in een krul naar links of naar rechts ligt, of de wasmachine bij de buren aan staat en of het al dan niet volle maan is.
indien beschikbaar een andere set te proberen.
Yep, daar zit een beetje de kneep. Ik heb helaas (gelukkig?) geen enorme krat met SCSI kabels (meer). Dus als ik iets wil testen, moet ik het kopen - en in eerste plaats maar eens zien te vinden.
aangezien de LS20320 een (64b) PCI device is wat in een Win10/11 systeem een buitenbeentje is: kan allicht geen kwaad om met een andere kaart te checken of de PCI bus in z'n geheel doet wat het zou moeten. Welk moederbord zit er in die HP desktop?
Voor de duidelijkheid, we hebben het over een PCI express versie (PCIe) van deze adapter. Ja, de PCIe bus werkt OK; kan er een grafische kaart o.i.d. in prikken en die werkt dan gewoon.

Beide HP desktops zijn model EliteDesk 800G1. HP is niet scheutig met het vermelden van typenummers op het moederbord zelf; heb er even 2 gecheckt en ik vind verder geen modelnummer. Ik neem aan dat er meerdere revisies van het moederbord zijn geweest, maar ik zie geen significante verschillen in chipset, features enz. in de exemplaren die ik heb. Wel kwamen ze met uiteenloopende firmware versies. Ik heb op minstens twee firmwareversies of revisies van hetzelfde type moederbord een werkende situatie gehad met deze scanner, kabels en SCSI interface. Wel was het gedrag iets anders; het ene moederbord liet het SCSI BIOS tijdens POST wel zien, het andere niet. Maar dat leek geen invloed te hebben op de detectie van de scanner.

• koraks
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Topicstarter
Overigens, één ding "doesn't add up":
De andere (wide) lijnen raak je kwijt bij de VHDCI naar HD50 adapter. Of en zo ja hoe die getermineerd zijn hangt af van de eigenschappen van die adapter.
Als dit het probleem is (d.w.z. terminatie van alleen de low byte en niet de high byte), én dat zou gelokaliseerd zijn in de VHDC-HD50 adapter, dan zou de situatie wel moeten werken als de HD50 kabel rechtstreeks aangesloten wordt op de interne HD50 connector van de SCSI adapter. En dat is niet het geval; die optie heb ik ook al getest. In principe kán die opstelling wel werken omdat in de oude situatie (voordat de ellende begon) ik die setup al eens had geprobeerd bij gebrek aan een VHDC-HD50 adapter en had vastgesteld dat de bus ook op die manier bruikbaar was.

• The Eagle

The Eagle

Ik zal de open deur even in trappen: weet je zeker dat je een goede kabel hebt, niet deels defact of slechts deels geaderd? Voor scsi moeten bij mijn weten alle aders gekoppeld zijn. Voor een printer daarentegen niet perse. De ene centronics aansluiting is de andere niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03:07
kan je de scsi adapter in de bios van de adapter niet op narrow forceren en auto-termination op terminstion zetten?

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koraks schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:19:
@dion_b je bevestigt hier precies wat ik vermoed:

[...]

Ik denk dat dit exact het probleem is, eerlijkgezegd. Vermoedelijk was de situatie steeds al 'borderline' werkend (zie vorige post van mij); merk op dat ik ook in de werkende situatie terugkerende IOCTL43 errors voorbij zag komen. Alleen waren die recoverable; ik klikte ze weg en alles bleef werken.
Als er reflecties zijn op de wide lijnen en dat draagt inderdaad bij aan dit probleem, dan is het heel plausibel dat succesvolle werking afhangt van...nouja, of de kabel in een krul naar links of naar rechts ligt, of de wasmachine bij de buren aan staat en of het al dan niet volle maan is.

[...]

Yep, daar zit een beetje de kneep. Ik heb helaas (gelukkig?) geen enorme krat met SCSI kabels (meer). Dus als ik iets wil testen, moet ik het kopen - en in eerste plaats maar eens zien te vinden.
Wat heb je wel? Misschien valt er een en ander creatief mee uit te sluiten.
[...]

Voor de duidelijkheid, we hebben het over een PCI express versie (PCIe) van deze adapter. Ja, de PCIe bus werkt OK; kan er een grafische kaart o.i.d. in prikken en die werkt dan gewoon.
Dan is het niet de reguliere 20320 maar een van de -E versies ;)
Beide HP desktops zijn model EliteDesk 800G1. HP is niet scheutig met het vermelden van typenummers op het moederbord zelf; heb er even 2 gecheckt en ik vind verder geen modelnummer. Ik neem aan dat er meerdere revisies van het moederbord zijn geweest, maar ik zie geen significante verschillen in chipset, features enz. in de exemplaren die ik heb. Wel kwamen ze met uiteenloopende firmware versies. Ik heb op minstens twee firmwareversies of revisies van hetzelfde type moederbord een werkende situatie gehad met deze scanner, kabels en SCSI interface. Wel was het gedrag iets anders; het ene moederbord liet het SCSI BIOS tijdens POST wel zien, het andere niet. Maar dat leek geen invloed te hebben op de detectie van de scanner.
Als het PCIe is, is moederbord niet meer zo relevant - dan zou inderdaad niets actueels werken.
koraks schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:50:
Overigens, één ding "doesn't add up":

[...]

Als dit het probleem is (d.w.z. terminatie van alleen de low byte en niet de high byte), én dat zou gelokaliseerd zijn in de VHDC-HD50 adapter, dan zou de situatie wel moeten werken als de HD50 kabel rechtstreeks aangesloten wordt op de interne HD50 connector van de SCSI adapter. En dat is niet het geval; die optie heb ik ook al getest. In principe kán die opstelling wel werken omdat in de oude situatie (voordat de ellende begon) ik die setup al eens had geprobeerd bij gebrek aan een VHDC-HD50 adapter en had vastgesteld dat de bus ook op die manier bruikbaar was.
Interne HD50? Welke adapter heb je exact? De LSI20320I(L)E hebben alleen HD68 connectoren intern en de LSI22320S(L)E hebben helemaal geen interne connectoren...

Als het wel degelijk de HD68 is, heb je alsnog een wide-narrow verloop - maar vermoedelijk met een andere adapter dan met externe bekabeling. Heb je daar exact hetzelfde probleem mee, dan heb je het niet 100% uitgesloten, maar zou ik in eerste instantie toch focussen op de onderdelen die hetzelfde zijn in deze twee situaties - bijvoorbeeld die actieve terminator...

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:43:
Ik zal de open deur even in trappen: weet je zeker dat je een goede kabel hebt, niet deels defact of slechts deels geaderd?
Natuurlijk is de kabel maar deels geaderd; de verbinding gaat immers van VHDC (=68p) op de kaart naar centronics (50p voor SCSI). Maar het is een goed punt dat je maakt; ik kom er hieronder ook nog even op terug.
WargamingPlayer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:04:
kan je de scsi adapter in de bios van de adapter niet op narrow forceren en auto-termination op terminstion zetten?
In die richting heb ik ook gezocht; dit soort settings heb ik in alle mogelijke combinaties uitgetest en lossen het probleem niet op.
dion_b schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:31:
[...]

Wat heb je wel? Misschien valt er een en ander creatief mee uit te sluiten.
Niet veel, helaas. Alleen een micro-formaat UW SCSI kabel naar CN50 die bij het oude PCMCIA kaartje zit, maar ik heb niks wat als adapter naar die kabel kan werken. Dus ik kan geen onderlinge kruis-testjes doen.
Dan is het niet de reguliere 20320 maar een van de -E versies ;)
[...]
Interne HD50? Welke adapter heb je exact? De LSI20320I(L)E hebben alleen HD68 connectoren intern en de LSI22320S(L)E hebben helemaal geen interne connectoren...
Scherp!
Kaartje is een LSI20320IE. En je hebt gelijk, die interne connector is HD68 en de kabel die ik heb is dus ook HD68 naar CN50 - dank voor de correctie! Dat verklaart waarom het in elk geval niks uitmaakt als ik die VHDC naar HD adapter er tussenuit haal. Dan kan nog steeds de kabel als zodanig een probleem zijn. Nu was het wel een nieuwe kabel in gesealde verpakking...
Als het wel degelijk de HD68 is, heb je alsnog een wide-narrow verloop - maar vermoedelijk met een andere adapter dan met externe bekabeling.
Nee, de situatie is als ik de kabel op de interne aansluiting prik, er geen adapter is. De adapter is alleen aan de orde voor het verloop van de externe VHDC naar de HD68 (en dus niet HD50) kabel.
ik in eerste instantie toch focussen op de onderdelen die hetzelfde zijn in deze twee situaties - bijvoorbeeld die actieve terminator...
Tsjah, wil ik wel nog eens naar kijken, maar een actieve terminator is letterlijk niks anders dan een lineare regulator ingegoten (helaas, dus kan er weinig aan meten) in een stukje plastic. We hebben geen blinkseminslag enz gehad, dus de kans dat dat ding ineens de geest geeft tijdens een software update is erg klein. Nou kan ik eens gaan shoppen voor een vervangende terminator...maar ja. Weinig hoop.

Het is al met al denkbaar dat het iets met de kabel te maken heeft. Jammergenoeg zijn die schaars; zal nog eens rondneuzen.

• The Eagle

The Eagle

Staan volgens mij gewoon op Ali en ebay. Kwestie van even zoeken ;)

Edit: en anders even in het retro pc topic vragen. Zijn er vast die zon ding hebben rondslingeren en er vanaf willen :)

[ Voor 47% gewijzigd door The Eagle op 28-10-2025 16:56 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

ff voor de zekerheid, het heeft allemaal ooit gewerkt met elkaar? Dus niet dat je lvd/hvd mixt?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• koraks
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:55:
Staan volgens mij gewoon op Ali en ebay. Kwestie van even zoeken ;)
Heb ik al wel eens een dagje aan stukgeslagen. Valt altijd tegen zoiets. Ja, kan wel een kabeltje ergens van het schap trekken - ben ik alleen wel een mooi diner-voor-twee in een heel redelijk restaurant verder. Het is 'slimmer pickings' dan je zou denken en je eindigt toch vrijwel zeker met een macrameewerkje van kabels en adapters.
DukeBox schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:10:
ff voor de zekerheid, het heeft allemaal ooit gewerkt met elkaar? Dus niet dat je lvd/hvd mixt?
Ja, heeft gewerkt, met enige kanttekeningen maar dan zou je hierboven even moeten lezen hoe & wat (ik neem je niet kwalijk dat dat erbij is ingeschoten).

Pagina: 1