Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:29
ik ga verhuizen naar een geïsoleerd huis met een woonkamer met een inhoud van ongeveer 85m3
Hierin komt een hybride warmtepomp. (watertemperatuur voor radiatoren 35 graden)
De woonkamer is goed geïsoleerd dus ik denk dat 50W per kuub het moet doen, dit is in totaal 4300 Watt.
Het probleem is dat ik maar 2 strada hybrid 50*120*21 (in totaal 2870) kwijt kan.
Verder hangt er nog een airco (die kan verwarmen) en een gashaard die kan verwarmen.

Mijn vraag kan deze ltv's de temperatuur op 20 graden houden als het buiten niet superkoud is?
Kan in koude periodes altijd bij verwarmen met airco en gashaard.

Verder wil ik weten of een oude radiator in de douche/hal ook nog genoeg warmte kan produceren op lage temperaturen

Beste antwoord (via bosmas70 op 21-10-2025 20:01)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
Makkie, veel huizen gaan met 50-100 W/m2 en niet per m3. Scheelt nogal ;)

We hebben wat weinig info over je huis maar lijkt mij te passen. Al is 'geisoleerd huis' nog wat vaag.

Ik snap ook niet waarom een gasketel moet blijven, zou zeker naar all electric kijken. Je hebt ook kleine boilers voor aan de muur bijv als een groter vat op de grond niet past.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:03
Als je toch voor een ltv systeem gaat, waarom dan niet direct full electric? 2870W lijkt mij wat weinig voor de gehele benedenverdieping als hoofdverwarming. Ga je ze nog boosten met fans?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
luckremers schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:32:
Als je toch voor een ltv systeem gaat, waarom dan niet direct full electric? 2870W lijkt mij wat weinig voor de gehele benedenverdieping als hoofdverwarming. Ga je ze nog boosten met fans?
De technische ruimte voor een full ellectric gaat niet lukken in het huis, heb gekozen voor een Elga Ace All-in-one. warmtepomp en cv. het zijn strada hybrid die hebben fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:03
Dan is een iets hogere aanvoer temperatuur toch niet zo’n ramp? Als er geen mogelijkheid bestaat om meer vermogen aan radiatoren op te hangen blijft er een optie over: stooklijn in de praktijk goed instellen dat de gevraagde temperatuur gehaald wordt.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bosmas70 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:29:
ik ga verhuizen naar een geïsoleerd huis met een woonkamer met een inhoud van ongeveer 85m3
Hierin komt een hybride warmtepomp. (watertemperatuur voor radiatoren 35 graden)
De woonkamer is goed geïsoleerd dus ik denk dat 50W per kuub het moet doen, dit is in totaal 4300 Watt.
Het probleem is dat ik maar 2 strada hybrid 50*120*21 (in totaal 2870) kwijt kan.
Verder hangt er nog een airco (die kan verwarmen) en een gashaard die kan verwarmen.

Mijn vraag kan deze ltv's de temperatuur op 20 graden houden als het buiten niet superkoud is?
Kan in koude periodes altijd bij verwarmen met airco en gashaard.

Verder wil ik weten of een oude radiator in de douche/hal ook nog genoeg warmte kan produceren op lage temperaturen
Tussen woning? Vrijstaand? Hoeveel verlies heb je? Grote ramen?

En je water temperatuur hangt af van de buiten temperatuur (als het goed is) dus zou je ook hogere temperaturen door je systeem kunnen laten gaat. Als bij -10 35 graden niet voldoet, kun je altijd naar 40 gaan. Mits voldoende vermogen. Radiatoren werken bij lage temperatuur stukken minder als een jaga overigens.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z

We hebben wat weinig info over je huis maar lijkt mij te passen. Al is 'geisoleerd huis' nog wat vaag.

Ik snap ook niet waarom een gasketel moet blijven, zou zeker naar all electric kijken. Je hebt ook kleine boilers voor aan de muur bijv als een groter vat op de grond niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
Fr33z schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:12:

Dank je, dan ga ik dat doen.
Ik kan nog niet van het gas af, ketel staat in de gang en meer ruimte is daar niet.
Het huis is trouwens een vrijstaand huis. Heeft nu nog energieklasse B maar met nieuw ramen HR+++ en nieuwe deuren gaat het wel naar energieklasse A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Het klinkt alsof ruimte niet het bezwaar is maar meer de plek van de leidingen. Geen idee hoe groot je huis is maar er is echt wel wat te bedenken om de stap te zetten en klaar voor de toekomst te zijn enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:13
Hier een jaren 30 hok met vloerverwarming 38 m2. Na geïsoleerd, maar wel veel glas en 130 kuub groot beneden. Die vloer heeft parket en moet zeggen dat ik het in de winter maar lastig op temperatuur krijg. De vloer zou 4 kw kunnen leveren, maar in de praktijk valt dat vies tegen, want voordat je daarop zit heb je het al niet meer nodig. Vandaar vanwege wat sneller reactie twee radiatoren erbij laten maken voor nog een extra 1,5 kw en wat extra straling.

Alleen vloerverwarming in renovatiewoningen is, tenzij de isolatie en bouw echt flink wordt aangepakt (en dan nog zijn oude huizen bijna niet op niveau te krijgen), eigenlijk een no go. Het koelt te sterk af en je hebt daarom een boost nodig om weer terug op niveau te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Nollekeuh schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:29:
Hier een jaren 30 hok met vloerverwarming 38 m2. Na geïsoleerd, maar wel veel glas en 130 kuub groot beneden. Die vloer heeft parket en moet zeggen dat ik het in de winter maar lastig op temperatuur krijg. De vloer zou 4 kw kunnen leveren, maar in de praktijk valt dat vies tegen, want voordat je daarop zit heb je het al niet meer nodig. Vandaar vanwege wat sneller reactie twee radiatoren erbij laten maken voor nog een extra 1,5 kw en wat extra straling.

Alleen vloerverwarming in renovatiewoningen is, tenzij de isolatie en bouw echt flink wordt aangepakt (en dan nog zijn oude huizen bijna niet op niveau te krijgen), eigenlijk een no go. Het koelt te sterk af en je hebt daarom een boost nodig om weer terug op niveau te komen.
Je kunt de temperatuur verhogen natuurlijk. Ik vind dit wel een eenzijdige weergave hoor. Wel goed om verschillende ervaringen te zien maar jouw huis os blijkbaar 3,5m hoog gemiddeld (wat zo'n 100cm meer is dan standaard) en je hebt er een slecht geleidende vloer overheen gelegd.

Ook de notie dat oude huizen 'bijna niet op niveau te krijgen zijn' vind ik veel te kort door de bocht. Legio voorbeelden waarbij het prima kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
luckremers schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:54:
Dan is een iets hogere aanvoer temperatuur toch niet zo’n ramp? Als er geen mogelijkheid bestaat om meer vermogen aan radiatoren op te hangen blijft er een optie over: stooklijn in de praktijk goed instellen dat de gevraagde temperatuur gehaald wordt.
Dit. Je kunt toch prima wat heter water een Jaga LTV radiator induwen als het nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:13
Fr33z schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:45:
[...]

Je kunt de temperatuur verhogen natuurlijk. Ik vind dit wel een eenzijdige weergave hoor. Wel goed om verschillende ervaringen te zien maar jouw huis os blijkbaar 3,5m hoog gemiddeld (wat zo'n 100cm meer is dan standaard) en je hebt er een slecht geleidende vloer overheen gelegd.

Ook de notie dat oude huizen 'bijna niet op niveau te krijgen zijn' vind ik veel te kort door de bocht. Legio voorbeelden waarbij het prima kan.
Dat klopt, ik kan prima die mengverdeler op 50 graden zetten waardoor de ketel er heel snel heel veel kilowatt in ramt in combinatie met een hoge pompsnelheid. Echter is dat niet het idee van comfortabel verwarmen. Daarnaast wordt de vloer dan gedurende de ochtend zo warm, dat overdag de ruimte een gigantische overshoot krijgt naar 23 graden. En ja het is hier 3 meter hoog :).

Ik krijg het hier dus heus wel warm, maar met alleen vloerverwarming in combinatie met een oude woning en niet zulke goede bouwstandaarden schommelt de temperatuur heel veel.

Alle installateurs zeggen eigenlijk hetzelfde: plaats radiatoren bij om beter te kunnen regelen. De vloer is massa, maar moet niet overmatig warm gestookt worden zodat de ruimte temperatuur te veel gaat schommelen.

Ik zeg dus eigenlijk: ja het werkt, maar in oudere woningen met veel schommelingen.
Pagina: 1