Laptop voor moeder, simpel maar wel toekomstbestendig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Mailen, internet, echt basic stuff

Wat is je budget?
+/- € 600

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur voor merk, als het maar betrouwbaar is!

Mijn moeder van 74 heeft na het overlijden van mijn vader een laptop van hem aangehouden om zaken zelf te regelen en zo zelfstandig te blijven. Een cursusje heeft wat meer informatie gegeven over het werken met een laptop en internet.
Helaas is de laptop nu erg slecht, toetsen doen het bijna niet meer, bizar traag etc etc.

Tijd dus voor een nieuwe!! Wat heeft ze nodig? Niet veel denk ik, maar een fijne laptop die zeker nog een paar jaar meekan, 512 gb aan opslag, zeker 16gb aan werkgeheugen en een scherm van minimaal 15".
Nu werkt ze met Windows, Word/Excel, dus dat moet ook weer beschikbaar zijn op de nieuwe laptop.

Natuurlijk heb ik zelf zitten kijken, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten! Er staan er genoeg te koop, maar wat zijn de punten waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een simpele maar goede laptop?

Zelf vond ik deze:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1LaptopsLenovo IdeaPad Slim 3 15ABR8 (82XM00XJMH)€ 529,-€ 529,-
1LaptopsLenovo IdeaPad Slim 3 15ARP10 (83K7009SMH)€ 569,-€ 569,-
1LaptopsLenovo IdeaPad Slim 3 15Q8X10 (83N3003WMH)€ 549,-€ 549,-
Totaal€ 1.647,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:19

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

En even een gekke twist, maar ik heb laatst ook weer iemand geholpen aan een iPad. Vaak is dit voor ouderen juist flink fijner omdat het een stuk overzichtelijker is. Je kan er alles mee wat de gemiddelde oudere ermee wil en is stuk gebruiks/onderhoudsvriendelijker.

En begint bij €389, eventueel met een toetsenbordje erbij ben je nog steeds ruim onder €500 klaar.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-10-2025 15:31 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een iPad of tablet heeft wel kleiner scherm en ergonomisch is het minder.
Zou wel adviseren om meteen verlicht toetsenbord te nemen en eventueel Thinkbook 16 inch te kiezen mocht je nog zelf geheugen en/of SSD later willen uitbreiden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Je tweede keus is de nieuwste en snelste : Lenovo IdeaPad Slim 3 15ARP10 (83K7009SMH)
Hier zit de 7735HS chip in (van 2023) met 8 kernen en een cache van 20 MB (L2+L3).

Voor het werken met programma's is er maximaal 64 GB RAM en 512 GB opslag.
De 64 GB / 512 GB is afhankelijk wat je koopt (dit is het maximum kan ook met minder worden geleverd, de laptops hebben dan een ander nummer staan in de titel, of omschrijving)

Als je kiest voor een opslag, houd er dan rekening mee dat voor MicroSoft programma's ruimte wordt gebruikt
(bij mijn laptop wordt 90 GB gebruikt door MicroSoft programma's die ik niet kan verwijderen)

Op een nieuwe laptop met Windows 11 zit alleen maar voor een proefperiode Word/Excel op.
Wil je ook deze en andere MicroSoft programma's hebben, dan moet je daarvoor extra betalen.
De programma's zitten al op de laptop en door betaling krijg je een code waarmee deze worden vrijgegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 18-10-2025 16:09 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als de laptop niet hoeft worden meegenomen zou ik in ieder geval wel voor een groter 17" scherm gaan.
Altijd veel prettiger voor (niet alleen) senior gebruikers.
Bij 16:10 laptops heb je wel weer wat afwijkende maten zoals 16"/18".

Verder is een goed/zichtbaar (verlicht?) toetsenbord ook wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:22
DeNachtwacht schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:30:
En even een gekke twist, maar ik heb laatst ook weer iemand geholpen aan een iPad. Vaak is dit voor ouderen juist flink fijner omdat het een stuk overzichtelijker is. Je kan er alles mee wat de gemiddelde oudere ermee wil en is stuk gebruiks/onderhoudsvriendelijker.

En begint bij €389, eventueel met een toetsenbordje erbij ben je nog steeds ruim onder €500 klaar.
Mijn moeder gebruikt haar laptop niet meer sinds ze een tablet heeft. Je opmerking is dus zo gek nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Zatara precies, wij tweakers denken heel snel in laptops, maar ik zie eigenlijk de gehele categorie 70+ aan wie je een iPad voorstelt eerst bedenkingen hebben maar daarna zijn ze ermee als een vis in het water. Bankzaken etc gaat allemaal een stuk makkelijker via de app dan de website, en er is over het algemeen geen échte office suite meer nodig want gepensioneerd, dus dan voldoet een iPad met eventueel extern keyboardje prima.

Bovendien wil men helemaal niet met groot scherm in een werkkamertje of achter de keukentafel zitten, maar gewoon lekker handzaam met een kop thee op de bank. En tel daarbij op dat je dus altijd 5 jaar software updates hebt gegarandeerd als je het nieuwste instapmodel koopt.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-10-2025 18:25 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:10
Eens met de suggestie over een tablet. Aan de andere kant is het vaak voor ouderen lastig om te wennen aan een ander systeem, dus als ze nu een Windows laptop gewend is kan je daar ook bij blijven.
Al gedacht aan handige opties als inloggen met een vingerafdruk of gezichtsherkenning, en bijv. een morsbestendig toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:56
Mijn moeder had een laptop en een iPad. Ze heeft net een nieuwe iPad besteld en geen laptop meer. Ze kan er alles op en scheelt mij een boel zorgen (onderhoud, support)

Voor mensen die graag een groter scherm willen, de iPad is er ook een maatje groter maar kun je ook gewoon op een scherm met toetsenbord aansluiten.

[ Voor 31% gewijzigd door Tillumen op 18-10-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MalleEppie71 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:51:
Eens met de suggestie over een tablet. Aan de andere kant is het vaak voor ouderen lastig om te wennen aan een ander systeem, dus als ze nu een Windows laptop gewend is kan je daar ook bij blijven.
De grap is dat mijn ervaring is dat het dus niet zo werkt met ouderen, juist omdat smartphone - tabel OS´en zo simpel en intuìtief zijn omdat ze ooit begonnen zijn als design voor een smartphonescherm waar alle complexiteit uit moest worden gehaald. Windows is een stuk complexer qua opzet omdat het ook veel meer mogelijkheden heeft. En iemand die windows 8 gewend is, zit bij windows 11 toch weer behoorlijk te zoeken naar `waar zat dit ook alweer`. Bij iOS is het OS zo overzichtelijk dat het is gereduceerd tot icoontjes die je aan moet klikken en dat was het, liefst nog zonder dat je uberhaubt het instellingen menu in hoeft te gaan.

Maar goed, het punt is wel gemaakt ik zal er nu over ophouden ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mmm, goede tips over de tablet. Ik zit alleen wel te denken aan Word/Excel, dat wordt wel een probleempje op een tablet denk ik? Ze heeft nu een Samsung telefoon (dus android) ik denk niet dat ze wil/kan overstappen naar Apple.
Ook dingen printen wordt wat lastiger.

Ikzelf heb ook een android telefoon en tablet, ik merk zelf dat die tablet in de kast is beland en dat ik die al jaren niet meer gebruik! Mijn telefoon is een soort van mini tablet, ik denk dat moeder dit ook zal denken.

Ik moet opletten dat het niet een giga overkill is met wat ik haar adviseer, ikzelf gebruik mijn laptop intensiever en heb totaal andere eisen dan dat zij heeft. Daarom zoek ik naar het minimale wat ze nodig heeft maar wat wel begrijpelijk, betrouwbaar en duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

pilskes schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:48:

Ik moet opletten dat het niet een giga overkill is met wat ik haar adviseer, ikzelf gebruik mijn laptop intensiever en heb totaal andere eisen dan dat zij heeft. Daarom zoek ik naar het minimale wat ze nodig heeft maar wat wel begrijpelijk, betrouwbaar en duidelijk is.
Printen gaat (afhankelijk van de printer) redelijk makkelijk van tablet/telefoon tegenwoordig.
Maar als ze al een laptop had en daar haar dingetjes mee deed. Waarom dan gedoe met een tablet.
Koop 1 van die Lenovo's en klaar. Waarschijnlijk rennen die 3 keer rondjes om haar huidige oude laptop wat betreft snelheid en je hebt geen gedoe met uitleggen en Office etc werkt.
Zelfde bij mijn pa gedaan. Oude Lenovo vervangen voor een nieuwe en hij is helemaal blij en stond te kijken van hoe snel nieuwe is. Hij liep wel te stoeien met een nieuwere Office versie, dat was wel wennen voor hem.
Overigens heb ik de laptop bij Lenovo zelf samengesteld voor iets van €700. Gaf iets meer keuze wat betreft configuratie.

[ Voor 25% gewijzigd door ManiacsHouse op 18-10-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mmm, goede tips over de tablet. Ik zit alleen wel te denken aan Word/Excel, dat wordt wel een probleempje op een tablet denk ik? Ze heeft nu een Samsung telefoon (dus android) ik denk niet dat ze wil/kan overstappen naar Apple.
Een Samsung tablet kan ook prima. Word heeft gewoon een (gratis) app op de iPad, net al de rest van de office suite. Natuurlijk is er ook een betaalde uitgebreidere variant maar dat geldt voor windows ook. Ik weet alleen niet of android tablets tegenwoordig nog echt goed zijn, laat staan wat de support is. Volgens mij is Apple langzaam redelijk dominant in die markt en heeft Android dat nooit echt goed kunnen doorbreken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:09

Thomg

Aww yiss

Ikzelf heb ook een android telefoon en tablet, ik merk zelf dat die tablet in de kast is beland en dat ik die al jaren niet meer gebruik! Mijn telefoon is een soort van mini tablet, ik denk dat moeder dit ook zal denken.

Dus misschien een Surface? Mijn ouders hebben ze ook, moeder vrijwel exclusief in laptop vorm en vader 50/50.
Pagina: 1