Taxatie tbv afkoop Koopgarant contract onverwacht hoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NederLord
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:39
Vooraf: KoopGarant in een constructie waarbij een woning met korting gekocht kon worden (meestal) van een woningcorporatie. Daarbij krijg je korting op de vraagprijs, met een paar voorwaarden: De grond blijft eigendom van de verkopende partij, de verkopende partij is de eerste terugkopende partij als het huis weer verkocht gaat worden, "natuurlijke" waardevermeerdering wordt 50/50 gedeeld, waardevermeerdering door eigen investering blijft bij de eigenaar.

Ik heb in 2011 een huis gekocht met KoopGarant-contract. 25% korting en (toen) een onzekere huizenmarkt klonk als een goed plan. Jarenlang niet naar omgekeken en recentelijk met het oog op de huizenprijzen besloten om het contract af te kopen, zodat ik volledig eigenaar zou kunnen worden. De woningcorporatie staat hier voor open, dus dat proces is in gang gezet. Het is vanwege het contract voor mij beter als de taxatie realistisch laag (terughoudend) is.

Het huis is getaxeerd door een lokale maar (vermeend) onafhankelijke taxateur. Echter, de taxatie is ongeveer 20% hoger uitgevallen dan ik had verwacht. Dat betekent uiteindelijk dat ik €30.000 bovenop mijn eerste schatting moet gaan ophoesten om eigenaar te gaan worden van mijn huis.

Echter, ik twijfel aan een paar kanten van de taxatie:
- Kijkend naar de CBS prijsindexatie voor mijn regio zou de huizenprijs sinds 2011 ongeveer 97% gestegen moeten zijn. Ipv daarvan is de huidige taxatie 156% stijging
- Van de waardestijging zou (slechts) 21% dankzij mijn investeringen zijn.
- Kijkend naar de vergeleken woningen is de toegepaste prijsindexatie ~23% ipv de CBS prijsindexatie van ~19% over dezelfde periode. (i.e. de taxateur gaat er van uit dat een woning die in 2023 is verkocht voor €340.000 nu ongeveer €420.000 waard zou zijn)
- De taxateur wilt niet delen welke prijsindexatie hij heeft gebruikt, maar hanteert een "trust me, bro"-beleid.
- De taxateur heeft drie woningen vergeleken en deze drievoudig in het rapport geplakt.

Mijn gevoel: kijkend naar de CBS prijsindexatie zou mijn relatieve investering veel groter moeten zijn in de loop der jaren, mijns inziens meer richting de 50% van de waardestijging van het huis. De oorspronkelijke staat was in makelaarstermen "kluswoning", en nu is het goed geïsoleerd, flink gerenoveerd, lekkages en gaten verholpen etc. Het blijft een huis uit 1969 waar nog steeds veel aan kan worden verbouws.

Er is een mogelijkheid om een tweede taxateur naar mijn keuze te laten kijken, waarna een derde zich moet buigen over een evt verschil. Echter, dat is niet gratis en misschien heb ik gewoon een realitycheck nodig. Ik ben geen taxateur en misschien ben ik gewoon teleurgesteld in de situatie en daalt het besef in dat ik dit gewoon al acht jaar geleden had moeten doen.

Is mijn gedachtegang juist en doe ik er juist aan om opnieuw een taxatie te gaan doen, of ben ik naïef om te denken dat de combinatie taxateur/woningcorporatie niet heel betrouwbaar zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Ik zou niet kijken naar CBS maar naar de verkoopsom van vergelijkbare woningen.
Prijsstijging van alle woningen in jouw regio zegt niet veel over de stijging in jouw specifieke wijk, jouw type woning, dat bouwjaar etc
Verder zou ik ter indicatie beginnen met een Calcasa taxatie (iets van 90 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:32
Wat is de waarde op de meest recente WOZ aanslag? Tel daar eens 25% bij als indicatie van de huidige marktprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:41

Fe2O3

Ja das roest

Koopgarant wordt anders getaxeerd door lokale taxateurs, daar is genoeg over te googlen ;)

Idd online, calcasa, proberen.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
Ik weet niet welke regio je zit, maar 150% sinds 2011 vind ik niet eens heel gek
Veel huizen zijn sinds 2015 verdubbeld.

https://krib.nl/aanmelden/waardebepaling
Gebruik dit even om te kijken voor hoeveel de andere woningen in de buurt zijn verkocht. Als het mogelijk is het liefst van woningen uit 2025 verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Je kan relatief goedkoop een desktop taxatie laten doen (is gewoon online en heb je binnen een paar uur in je mail). Daar worden ook referentie objecten meegenomen. Dan kan je het eens vergelijken. Hou er wel rekening mee dat desktop taxatie vaak wel.wat lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:30
hanev001 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:02:
Wat is de waarde op de meest recente WOZ aanslag? Tel daar eens 25% bij als indicatie van de huidige marktprijs.
Ook per regio verschillend. Ik zie bij mij in de buurt momenteel dat veel huizen op of onder de woz van 2024 verkocht worden. Kan aan de gemeente liggen, maar de tijd dat woz veel te laag werd ingezet is verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-10 13:50
tweetal vragen:
Is het een NWWI taxatie?
Betaal je nu een bedrag per maand voor de grond, aan de woningbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:15

rdejongjr

Gnome

Vaak is de waardevermeerdering door eigen investering (nieuwe keuken, badkamer, isolatie etc) helemaal voor jezelf.

Even goed de documenten doornemen en uitsplitsen waaruit de waardevermeerdering voortvloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:32
Scheurbuik schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Ook per regio verschillend. Ik zie bij mij in de buurt momenteel dat veel huizen op of onder de woz van 2024 verkocht worden. Kan aan de gemeente liggen, maar de tijd dat woz veel te laag werd ingezet is verleden tijd.
Dat is wel heel uitzonderlijk. Voor veel mensen is de peildatum van de laatste WOZ waarde 01-01-2024. Daar moet dan de marktstijging van heel 2024 en 10 maanden 2025 boven op vandaar dat ik 25% noemde.
Als er huizen onder die WOZ waarde worden verkocht dan moet de prijsbepaling door de gemeente extreem te hoog zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NederLord
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:39
inbedrijf schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:40:
tweetal vragen:
Is het een NWWI taxatie?
Betaal je nu een bedrag per maand voor de grond, aan de woningbouw
Ja, het is een taxateur geregistreerd bij NWWI.

Het is nu erfpacht á 0 euro, eeuwigdurend. Dit is volgens mij de standaardconstructie tbv KoopGarant om terugkoop te garanderen?
Bij de waardebepaling is rekening gehouden met deze situatie en om een realistische waardebepaling te kunnen doen is het getaxeerd alsof die erfpacht niet meer van toepassing is:
Ik ben ervan uitgegaan dat de woning niet belast is met een recht van erfpacht, dat de woning leeg is, dat er geen sprake is van een huurder en dat ook anderen geen gebruiksrecht hebben op de woning.
Inmiddels via Krib en Calcasa extra controles aan het uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:59
NederLord schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:19:

Bij de waardebepaling is rekening gehouden met deze situatie en om een realistische waardebepaling te kunnen doen is het getaxeerd alsof die erfpacht niet meer van toepassing is:
Daar zou dat verschil misschien ook nog wel in kunnen zitten. Een situatie waarbij opstal en de grond in eigendom zijn is vaak flink meer waar dan een situatie waarbij enkel de opstal in eigendom is, maar de grond gepacht is (ook al is dat een laag tarief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jan-man schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:26:
Je kan relatief goedkoop een desktop taxatie laten doen (is gewoon online en heb je binnen een paar uur in je mail). Daar worden ook referentie objecten meegenomen. Dan kan je het eens vergelijken. Hou er wel rekening mee dat desktop taxatie vaak wel.wat lager ligt.
De uitkomst kun je zonder kosten al simuleren via een trucje... Dat heb ik ook al eens gedaan, de daadwerkelijke uitkomst van het taxatierapport zat daar slechts 1000 euro vanaf.

Hooglander1 in "Desktop taxatie t.b.v. schuld- marktwaarde verhouding"

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20

Wish

ingwell

Welke gemeente if I dare ask?

Voor een high over waardecheck (maar blijft nog steeds wat de gek ervoor geeft): maak een account aan in Funda. Daar kun je dan je dan in "Mijn huis" je woonadres toevoegen. Wat Funda dan vergelijkt met omliggende panden / objecten. Die vergelijking is wel beperkt, je kan dan niet je energielabel toevoegen volgens mij, maar wel bijvoorbeeld de onderhoudsstaat.

No drama

Pagina: 1