Nieuwe thermostaat - z-wave zelf doen of kant-en-klaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-10 20:08
Lieve Tweakers,

Onze nest v1 thermostaat houdt er binnenkort mee op. De thermostaat hing in het huis bij aankoop dus eigenlijk nooit over nagedacht maar werkt goed: geen slimme functies, enkel instellen van een schema via telefoon (zie einde post). Dat laatste wordt eind deze maand onmogelijk gemaakt en ga ik denk ik missen. Tijd voor een vervanger.

Reden voor deze post: ik schrok ervan dat een thermostaat tegenwoordig makkelijk 150-250e kost, in sommige gevallen een betaald abonnement vereist en dat in de pricewatch de meeste thermostaten ronduit slechte reviews krijgen... Daarnaast komen deze dingen voorbij: nieuws: Tado-gebruikers kunnen kamers alleen verwarmen met betaald AI-abonnement

Opties die ik zie:
  • Nest v3: totdat ze daar de stekker weer uit trekken, valt dus af
  • Tado: valt af vanwege bovenstaande
  • Plugwise: geen abbo, zigbee, een Adam HA + Jip lijken te bieden wat ik zoek (denk ik?), voor 240e
  • Netatmo: zie ik hier vaker voorbij komen Slimme thermostaat en kost 140e maar reviews in de pricewatch zijn niet denderend... uitvoering: Netatmo Kamerthermostaat
  • Alternatief: zelf doen met fibaro: de verlichting van het huis werkt op z-wave (fibaro modules met HC2). De ketel is een ~20 jaar oude aan/uit ketel. Ik zou een fibaro module (zoiets: https://manuals.fibaro.com/smart-module/) aan de cv-ketel kunnen hangen en de motion sensor die in de woonkamer hangt als thermometer kunnen gebruiken. De HC2 biedt een heading optie, nog niet gebruikt maar why not?
Heeft iemand advies/wijsheid over bovenstaande? Nest drop-in-replace door Netatmo? Of toch zelf prullen met Fibaro?

Klein beetje achtergrond: slimme functies heb ik niet nodig, enkel klokschema instellen via de app en de verwarming alvast aanzetten onderweg terug naar huis van vakantie. Met vloerverwarming beneden en thermostaatkranen op alle radiatoren boven heb ik het systeem redelijk goed kunnen afstellen. Uitgaande water temp van de CV staat op 40C en huis is altijd comfortabel met een simpel klokschema. In de koude maanden laat ik 'm 's ochtends een uurtje eerder beginnen, that's all.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-10 11:11
Als je een beetje handig bent, kan je zelf een thermostaat maken met fibaro. Je kan een fibaro switch gebruiken, maar let op, niet elke type/versie heeft een dry-contact. Uit mn hoofd heet de FG214 dat wel.
In de HC2 kan je dan een tijdschema maken wanneer je ketel aanmoet en uit. Wel is het raadzaam om een thermometer (zwave) in de kamer te plaatsen, zodat als de temperatuur te hoog wordt, de ketel ook uit gaat.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Al die fancy "slimme" thermostaten zijn hun geld niet waard en al helemaal niet als je enkel een aan/uit ketel hebt.
Koop een simple klok thermostaat die doet precies wat je wilt.
Hier twee voorbeelden maar er zijn er legio te vinden
https://www.bol.com/nl/nl...wit-1-st/9300000237714711

https://www.gamma.nl/asso...programmeerbaar/p/B243778

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-10 20:08
Dank voor de reacties @ljsquare, @Ben(V).
ljsquare schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:58:
...niet elke type/versie heeft een dry-contact. Uit mn hoofd heet de FG214 dat wel.
...thermometer (zwave) in de kamer te plaatsen, zodat als de temperatuur te hoog wordt, de ketel ook uit gaat.
Ja dit had ik bij eerdere 'onderzoeken' al gevonden. Volgens mij is de Switch niet potentiaalvrij en de Smart module wel. In de woonkamer ligt al een Motion sensor (lux meter om lampen te dimmen als het donker wordt) en die geeft ook temperatuur door. Interval is echter redelijk traag maar dat is te verkorten (ten koste van wat batterijduur).
Ben(V) schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:48:
Koop een simple klok thermostaat die doet precies wat je wilt.
Dit is ook zeker een optie. Ik zou echter wel graag een draadloze verbinding gebruiken tussen thermostaat en ketel. Kabel voor bedrade aansluiting tijdens de verbouwing wel behouden maar zit op een onhandige plek na de verbouwing (in de hal). En zoals gezegd, beetje lui is ook fijn dus een tijdschema instellen via een app is makkelijker dan op een thermostaat prullen. Ik heb dat wel een paar keer per jaar nodig; ervaring leert dat het variëren van de starttijd van de ketel (ochtend en middag) bij ons het minste stoken en het meeste comfort oplevert.

Dus vandaar dat mijn topic start een beetje uitkomt op Netatmo of Fibaro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het is een afweging: hoeveel wil je zelf knutselen?

Ik knutsel graag zelf en heb graag dingen in eigen beheer, maar iets dat gewoon werkt, ook voor m'n vrouw, is ook fijn. Ik heb een Netatmo en dat werkt prima. Lokale integratie via Homekit is mogelijk voor onder andere Home Assisant. Schema's via Netamo zelf werken via de cloud denk ik. Dat werkt allemaal prima, ook om vanuit buiten huis de verwarming even aanzetten.

Ik heb wel een keer een defecte themostaat gehad buiten garantie (batterijen gingen maar een paar dagen mee en het scherm was gedraaid), toen heb ik voor 100 euro met black friday een nieuwe gekocht.