Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:38
Ik zoek een 55 inch tv. In onze (lichte) woonkamer hangt sinds 2016 een Philips 55PUS7181 die nog steeds prima functioneert.

Budget maximaal €1250

We verbouwen onze garage tot slaapkamer en daar willen we ook een TV aan de muur hangen.
[i] We gaan er vooral Series, films en sport op kijken. Geluid is onbelangrijk aangezien ik de tv aansluit op mijn audio installatie (Linn). Deze ruimte is donkerder dan de woonkamer. Eventueel zou ik de Philips ook hier kunnen hangen en de nieuwe aanschaf in de woonkamer. Die tv is overigens ook op mijn audio installatie (Linn) aangesloten.

Orienteer me op Sony, LG of Samsung?
Aangezien het dus vooral om het beeld en geluidsweergave niet interessant is bemoeilijkt de zoektocht aangezien dit weinig expliciete aandacht krijgt in reviews. Ook de grote hoeveelheid mogelijkheden gezien de 2 ruimtes met verschillende daglichtsterkte maakt het er niet eenvoudiger op. Belangrijk punt is nog dat ik denk dat we de tv in de nieuwe slaapkamer het meest gaan gebruiken

Welk type techniek is wijsheid als ik deze in de slaapkamer hang? En gezien bovenstaande context welk merk en type ligt dan voor de hand?

[ Voor 86% gewijzigd door peacelord op 18-10-2025 10:05 . Reden: Gepruts ]

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Beste antwoord (via peacelord op 18-10-2025 14:05)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-10 23:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je hebt een belangrijke vraag uit het sjabloon wat je te zien krijgt als je een nieuw onderwerp opent niet beantwoord: Wat heb jezelf al gevonden? Dat vinden we echt belangrijk om te voorkomen dat mensen hier hun tijd moeten besteden aan vragen die met een simpele zoekactie eenvoudig te beantwoorden zijn.

Ik zeggen, lees je even in over OLED, IPS en VA en stel daarna de vragen die over blijven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je hebt een belangrijke vraag uit het sjabloon wat je te zien krijgt als je een nieuw onderwerp opent niet beantwoord: Wat heb jezelf al gevonden? Dat vinden we echt belangrijk om te voorkomen dat mensen hier hun tijd moeten besteden aan vragen die met een simpele zoekactie eenvoudig te beantwoorden zijn.

Ik zeggen, lees je even in over OLED, IPS en VA en stel daarna de vragen die over blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:38
Dank je wel. Dan kom ik uit op oled. Eigenlijk is mijn vraag dan: bij welk merk er maximaal geinvesteerd wordt in beeldkwaliteit en is geluid het ondergeschoven kindje? Of ligt het allemaal net wat genuanceerder?

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02:19
Sony en Panasonic zitten er op de beeldkwaliteit en hebben vooral net iets betere beeld/kleur verwerking omdat ze allebei ook in de camera/film kant van het geheel zitten. Maar of het een wereld van verschil is, denk het niet.

Geluid is nergens echt het ondergeschoven kindje (voor zover ik dat weet van de gerenommeerde merken) omdat de meeste mensen ook wel fatsoenlijk geluid uit de tv willen (want grotendeels toch geen losse geluidsinstallatie).

[ Voor 33% gewijzigd door dangerpaki op 18-10-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
OLED is inderdaad erg goed in de slaapkamer. Wat betreft geluid: Omdat OLED-televisies wat luxere televisies zijn, stopt iedere fabrikant er wel redelijke luidsprekers in, slecht geluid zul je niet hebben. Dat gezegd kiezen LG en Samsung meer voor een setje redelijke sprekers, terwijl fabrikanten als Sony en Panasonic er echt een deftig geluidssysteem inbouwen. Philips zit er tussenin: Ze hebben modellen met deftige geluidssystemen, maar doen voor de lager geprijsde modellen krijg je gewoon een acceptabel setje luidsprekers.