Sociale woning - prijs verschill

Pagina: 1
Acties:
  • 1.726 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb een sociale woning waarvoor ik meer dan 800 euro per maand betaal. Precies dezelfde woning is onlangs op Woningnet te huur aangeboden voor een huurprijs van 735 euro. Hoe is dat mogelijk?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XFeoc2l-ipMD6DyX-JrYAIYJMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ysQyggAmWEnFX77BbYV0mWVu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctAVkrwXmWXaSsX1-z1CIMpTcNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dvb5UKKFx7Ep5a9QGKxwCod5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Mijn buurvrouw, bovenbuurman en onderbuurman betalen minder dan dat ik doe. Waarom? Mijn huur wordt elk jaar verhoogd omdat ik "teveel" verdien (inkomensafhankelijke verhoging).

De woningen die hier vrijkomen worden nog steeds aangeboden voor de prijs die ik enkele jaren ook betaald heb toen ik hier introk.

[ Voor 27% gewijzigd door Rub147 op 18-10-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zie die 735€ ook als brutohuur in je overzicht.
offtopic:
ik zou mij overigens in mijn handjes knijpen met een huis voor 800€. Dat is sterk ondergemiddeld qua prijs

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wndlr
  • Registratie: September 2025
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:21:
offtopic:
ik zou mij overigens in mijn handjes knijpen met een huis voor 800€. Dat is sterk ondergemiddeld qua prijs
offtopic:
800€ voor 45m2 in een dorp. Het is maar net wat je ondergemiddeld noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een zelfstandige woonruimte in een dorp in de Randstad ;)
Ik denk dat er genoeg mensen graag zouden willen wonen. Als je het journaal kijkt, elke dag gedoe over de woningnood. Zou zelfs zomaar het thema van de verkiezingen kunnen zijn/worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 18-10-2025 10:16 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hoe weet je dat het 'precies dezelfde' woning is?
Misschien hebben ze binnen wel mindere voorzieningen (zoals bijv. een oude badkamer en oude keuken) dan jij, waardoor het aantal punten minder wordt en de huur lager.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:44:
Hoe weet je dat het 'precies dezelfde' woning is?
Misschien hebben ze binnen wel mindere voorzieningen (zoals bijv. een oude badkamer en oude keuken) dan jij, waardoor het aantal punten minder wordt en de huur lager.
Nieuwbouw woningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

In je openingspost ontbreekt het deel "wat heb ik zelf al uitgezocht", dus laat ik de open deur maar intrappen: wat zei de woningbouwvereniging toen je ze hier naar vroeg?
Het is onmogelijk om er op afstand iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wndlr
  • Registratie: September 2025
  • Niet online
SayWhatAgain! schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:12:
Het is onmogelijk om er op afstand iets zinnigs over te zeggen.
En toch is het meest voor de hand liggende antwoord al geven. Inkomensafhankelijke huurverhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:17
Als jij in 2023/2024 de woning bent gaan huren voor dezelfde nettohuur als de nieuwe bewoner en ongeveer de maximale huurverhogingen hebt gekregen kan het best kloppen. In 2024 was het max 5,8% en 2025 max 5%. Daarbij kan je ook nog inkomensafhankelijke verhoging hebben gekregen van max 100 euro in 2024 en 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Rare verhuurder die bij een nieuwbouwwoning(!) al 15 euro per jaar vraagt voor het ontstoppen van een nieuw aangelegde riolering.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Rare verhuurder die bij een nieuwbouwwoning(!) al 15 euro per jaar vraagt voor het ontstoppen van een nieuw aangelegde riolering.
Heel simpel, frituurvet-belasting.
Gemiddelde huurwoning moet elke 3 jaar ontstopt worden, omdat er elke maand 3 liter frituurvet door gootsteen gaat.
Voordeel is, dit zijn servicekosten, dus als blijkt dat de kosten niet gemaakt worden gaan ze volgend jaar omlaag. (Verhuurder moet aantonen dat kosten gemaakt worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 20:46
99ruud99 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Heel simpel, frituurvet-belasting.
Gemiddelde huurwoning moet elke 3 jaar ontstopt worden, omdat er elke maand 3 liter frituurvet door gootsteen gaat.
Voordeel is, dit zijn servicekosten, dus als blijkt dat de kosten niet gemaakt worden gaan ze volgend jaar omlaag. (Verhuurder moet aantonen dat kosten gemaakt worden)
Echt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 20:46
Rijtjeswoningen? Belachelijk hoge servicekosten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:04:
[...]

Rijtjeswoningen? Belachelijk hoge servicekosten trouwens.
Ik woon in een klein appartement (ongeveer 45m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:13
WinterX schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:30:
[...]

Ik woon in een klein appartement (ongeveer 45m2).
Dat is wel heel duur voor een sociale huurwoning. Ik zelf heb ook nieuwbouw 2024 sociaal huur 72m2 en betaal €722 inclusief service kosten. Wat ik zelf denk is dat het voor een andere gezin samenstelling/inkomen groep gereserveerd is, gemeenten moeten voor elke doelgroep een woning reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Het enige wat we nu kunnen doen is raden, dat maakt het niet echt topicwaardig, hij gaat dus op slot. Een topicstart vraagt meer info: wat heb je zelf al gevonden, welke discussie verwacht je, etc? TS: DM me als je verder wil met dit topic, dan kijken we gelijk waar het beter past
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.