Koperen leiding naar flexibel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-10 13:40
Ik ben bezig om mijn inbouwreservoir in te bouwen van mijn WC, nu heb ik mometneel een koperen leiding met kraantje, maar die past niet meer in het nieuwe reservoir.

Nu ben ik aan het zoeken hoe ik dit het beste kan doen.

Ik zat zelf te denken om de koperen leiding 15mm af te zagen en dan via een bepaalde koppeling naar een flexibele buis te doen en dan aan die flexibele buis het kraantje voor het reservoir monteren.

Echter zijn er koppelingen die betrouwbaar zijn waar je geen perstang voor nodig hebt?
Of werkt een niet hydraulische perstang ook goed voor uponor koppelingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-10 22:06
Bijvoorbeeld een JG speedfit (bij de Hornbach) werkt hiervoor.
Hoe goed het is durf ik niet te zeggen...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:31
Er zijn gewoon knelfittingen (die je met een bahco vast zet) die je op alupex kan gebruiken. Ik gebruik dat spul om af te doppen. Maar je kan ze ook gebruiken op elk ander soort knelverloopje.

Dat spul gebruiken om van alupex naar alupex te gaan is waanzin. Maar incidenteel op een plek waar je van alupex naar koper wil kan prima mits het "bereikbaar" blijft. Knelkoppelingen hoor je immers niet op onbereikbare plekken te gebruiken.

Heb even een foto gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://nyumbani.nl/wp-content/uploads/2025/10/20251017_224131-scaled-e1760733958474.jpg
Ondertussen heb ik een perstang, dus als hier een kast voor komt met wasbak pers ik de koppelingen. Maar incidenteel toepassen werkt perfect met dit spul.

[ Voor 25% gewijzigd door bleiblei op 17-10-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Zit er draad aan de leiding waar nu dat draadje aan zit? Die knelkoppelingen heb ik zelf liever niet uit het zicht/bereik. Een inbouw toilet suggereert wel dat je er later niet meer bij kan?

Perstang is ook te huur of te leen. Maar als je gaat zagen moet je aan de koper-kant alsnog knellen (of solderen).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:31
Wuursj schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:04:
Zit er draad aan de leiding waar nu dat draadje aan zit? Die knelkoppelingen heb ik zelf liever niet uit het zicht/bereik. Een inbouw toilet suggereert wel dat je er later niet meer bij kan?

Perstang is ook te huur of te leen. Maar als je gaat zagen moet je aan de koper-kant alsnog knellen (of solderen).
Koper kan je ook persen. Met bonfix of viega koppelingen.

Deze gaat bijv. Van uponor 16 naar koper 15:
https://www.warmteservice...dVVDLT9KljWRoCoUYQAvD_BwE

Maar bij inbouwwc's wordt er vanalles geschroefd qua leidingen. Dus als je er redelijk bij kan zou het geen probleem moeten zijn. Grootste probleem van knelkoppelingen is dat als je het lekvrij monteert en vervolgens er aan gaat klussen en de boel ergens verdraaid, dan is de kans dat de knelkoppeling niet meer waterdicht is aanwezig. Maar als het 1 keer goed zit en je blijft er vanaf, is de kans dat het gaat lekken klein.

[ Voor 18% gewijzigd door bleiblei op 17-10-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-10 13:40
Kan er niet meer bij, dus moet wel echt goed dicht zitten.

Is uponor dan enige wat echt goed er voor is?
Zie ook van die uponor hand tangen niet hydraulisch werkt dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gewoon koper en solderen? meestal vervang je gewoon wat meer van de leiding en zorg je dat de koppeling ergens bereikbaar zit uiteindelijk zou ik liever ook de koppeling van het kraantje in pers, klem (dus geen knel) of gesoldeerd willen hebben.

[ Voor 81% gewijzigd door twain4me op 18-10-2025 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Solderen of persen, dat zijn je opties als het uit het zicht komt om van koper naar meerlagen over te gaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier ervaring met uponor rtm. Die zitten muurvast na het bevestigen en in mijn gehele nieuwe keuken en bijkeuken nog geen vochtig gevoel bij vastpakken.
Nadeel: vast is vast, losmaken is knippen.

Ook ervaring met zon schroef systeem van Hornbach. Voelt dat flimsy aan als je het vastpakt, maar het voedt nu al 2 jaar een wasmachine zonder een lek (koppelingen wel bereikbaar om te voelen).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
https://www.gamma.nl/asso...8-x-10-mm-30-cm/p/B278140

Waarom niet gewoon zoiets :? (maar dan uiteraard 2x knel aan beide uiteinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
ybos schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:08:
https://www.gamma.nl/asso...8-x-10-mm-30-cm/p/B278140

Waarom niet gewoon zoiets :? (maar dan uiteraard 2x knel aan beide uiteinden)
Dat mag niet achter een wand weg gewerkt worden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1