Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 00:08
Beste mensen,

Ik heb een pc gebouwd met de moederbord van ASRock Taichi Z890 met een RTX 5080 aorus master verbonden met de be quiet! Pure Power 12M, 1200w. Ik heb de videokaart verbonden met een 12vhpwr kabel van de psu zelfs.

Als ik me pc start dan gaat alles aan behalve mijn videokaart. Die doet helemaal NIETS (ook geen verlichting). Alle overige hardware gaat aan en draait.

- Ik heb een andere psu kabel gebruikt.
- Ik heb de videokaart meerdere keren opnieuw erin gestoken
- Ik heb alle kabels meerdere keren opnieuw erin gestoken
- Ik heb een andere voeding gebruikt
- Moederbord reset gedaan

Is er nog iets wat ik kan proberen? Of is mijn videokaart gewoon stuk?!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:28

franssie

Save the albatross

NIeuw moederbord? Die kan ook defect zijn?

Maar maak eens een lijstje in de priceatchs zodat we precies kunnen zien wat je hebt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Misschien de BIOS updaten? Welke versie draait het moederbord op?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je bij de videokaart een verloop gekregen naar bijv. 3x 8-pin pcie voeding? Werkt hij daar wel mee?

Doet de pc het wel zonder videokaart, dus met de onboard video (aannemend dat je geen zware mismatch cpu zoals een 7500F hebt zonder igp)?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Handlocker
franssie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:24:
NIeuw moederbord? Die kan ook defect zijn?

Maar maak eens een lijstje in de priceatchs zodat we precies kunnen zien wat je hebt.
Het gaat inderdaad om een nieuwe moederbord.

Je wilt weten wat voor onderdelen ik allemaal in mijn pc heb? Sorry als ik je verkeerd begrepen heb..
- CPU: uitvoering: Intel Core Ultra 9 285K Boxed
- CPU Koeler:
uitvoering: be quiet! Dark Rock Elite
- Werkgeheugen: Corsair 64gb ram DDR5-6000
- SSD:
uitvoering: Samsung 9100 Pro, met heatsink 4TB
- Moederbord:
uitvoering: ASRock Z890 Taichi
- Voeding:
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 1200W
- Videokaart:
uitvoering: Gigabyte AORUS GeForce RTX 5080 MASTER 16G

[ Voor 42% gewijzigd door Handlocker op 17-10-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
nelizmastr schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:29:
Heb je bij de videokaart een verloop gekregen naar bijv. 3x 8-pin pcie voeding? Werkt hij daar wel mee?

Doet de pc het wel zonder videokaart, dus met de onboard video (aannemend dat je geen zware mismatch cpu zoals een 7500F hebt zonder igp)?
Ik heb die inderdaad ook meegekregen en getest maar ook dan doet de videokaart helemaal niks.

De pc gaat aan en zie dat alle fans draaien en rgb werkt. Ik heb een Intel core ultra I9 285k dat moet toch geen mismatch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:28

franssie

Save the albatross

PW links werken beter
voorbeeld CPU uitvoering: Intel Core Ultra 9 285K Boxed

Deze heeft dus een ingebouwde iGPU van integrated.
Probeer eens je monitor op de HDMI van je moederbord aan te sluiten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
Yaksa schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:25:
Misschien de BIOS updaten? Welke versie draait het moederbord op?
Ik zou dat oprecht niet weten welke versie die nu draait. Dat moet ik bij een familielid een usb flash gaan maken met een bios update erin. Dat zou eventueel nog misschien kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
franssie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:52:
PW links werken beter
voorbeeld CPU uitvoering: Intel Core Ultra 9 285K Boxed

Deze heeft dus een ingebouwde iGPU van integrated.
Probeer eens je monitor op de HDMI van je moederbord aan te sluiten.
Ik heb me vorige reactie gewijzigd met de links.

HDMI doet die ook niks. Normaal gezien als je je pc aan doet dan gaat de display van de gpu ook direct aan met informatie erop. Maar de videokaart blijft heletijd uit staan. Alsof er geen stroom is. Ik heb zeker minimaal 10x alle kabels opnieuw erin gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Een aantal duidelijke foto's van de huidige set-up kunnen helpen om de situatie wat beter te duiden.
En wat altijd aan te raden is om bij het bouwen van een nieuwe PC het moederbord eerst buiten de PC kast te testen door deze op de doos van het moederbord te leggen, CPU + koeling, geheugen en GPU te monteren en de voedingskabels aan te sluiten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:00
Handlocker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Ik zou dat oprecht niet weten welke versie die nu draait. Dat moet ik bij een familielid een usb flash gaan maken met een bios update erin. Dat zou eventueel nog misschien kunnen werken.
Als het goed is staat er een kleine sticker op het moederbord met de bios versie.
Meestal ergens in de buurt van de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
Yaksa schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:26:
Een aantal duidelijke foto's van de huidige set-up kunnen helpen om de situatie wat beter te duiden.
En wat altijd aan te raden is om bij het bouwen van een nieuwe PC het moederbord eerst buiten de PC kast te testen door deze op de doos van het moederbord te leggen, CPU + koeling, geheugen en GPU te monteren en de voedingskabels aan te sluiten.
Daar heb je gelijk in. Deze videokaart heeft gewerkt bij mijn vorige pc alleen nu niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be0KnsVkd9oAMPpvaNLvu4yH1ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpIXuf4EL8eu2hLVzcKwSKuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0uan62LrpaK_yj6_fUCsHOVN20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rByS7Z6EzuRYDIjLtCOg6Jmz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEaDnKd00_NFLFTSrvJnKdj7KPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysYoXBj4H0mOqtEWdRdH3x5s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Handlocker
Aggressor schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:38:
[...]

Als het goed is staat er een kleine sticker op het moederbord met de bios versie.
Meestal ergens in de buurt van de cpu
Je hebt gelijk hebt het gevonden. Versie 1.35. Als ik kijk op de website van ASRock dan was dit de eerste versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sommige monitoren kunnen uit staan zonder dat je het merkt. Dus controleer of alle de kabels goed aangesloten zijn en zet de monitor aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:51
Je hebt zo te zien wel een error code op je moederbord. Volgensmij is dat B6? Manual zegt dat dat DXE_NVRAM_CLEANUP is, geen idee wat dat inhoud maar wellicht dat het probleem daar ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:26

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Handlocker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:44:
[...]

Je hebt gelijk hebt het gevonden. Versie 1.35. Als ik kijk op de website van ASRock dan was dit de eerste versie.
Dan weet je, wat je te doen hebt.

In 2.15 hebben ze een gpu conflict opgelost…

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Toch blijft het dan vreemd dat de fans en verlichting van de videokaart niet werken en dit eigenlijk niet echt te maken kan hebben met het bios lijkt mij. Zou eerder eens de stroomconnector van de videokaart checken of die wel ver genoeg ingeklikt zit want die schijnen soms nog wel eens stroef te gaan.

Als dat allemaal niets uitmaakt dan kan het ofwel een defecte videokaart zijn maar het ook aan de voeding kan liggen, alhoewel je die al verwisseld had door een naar ik aanneem werkende voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
Miyazono schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:16:
Je hebt zo te zien wel een error code op je moederbord. Volgensmij is dat B6? Manual zegt dat dat DXE_NVRAM_CLEANUP is, geen idee wat dat inhoud maar wellicht dat het probleem daar ligt?
Dat is een boot probleem. Ik heb nog mijn oude windows installatie op mijn ssd kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
TTommie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:16:
[...]

Dan weet je, wat je te doen hebt.

In 2.15 hebben ze een gpu conflict opgelost…
Ik ga dat zeker proberen. Hopelijk is dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
Roel1966 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:46:
Toch blijft het dan vreemd dat de fans en verlichting van de videokaart niet werken en dit eigenlijk niet echt te maken kan hebben met het bios lijkt mij. Zou eerder eens de stroomconnector van de videokaart checken of die wel ver genoeg ingeklikt zit want die schijnen soms nog wel eens stroef te gaan.

Als dat allemaal niets uitmaakt dan kan het ofwel een defecte videokaart zijn maar het ook aan de voeding kan liggen, alhoewel je die al verwisseld had door een naar ik aanneem werkende voeding.
Ik heb zeker al 10 x de kabels gecontroleerd. Die zitter er echt goed in. Het zou me verbazen als het door die bios update probleem zou oplossen. Maar ik ga dat zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:14
alle leds op de kaart zouden toch echt wel aan moeten gaan,lijkt toch echt wat aan de hand met of de kaart of de kabels/voeding ect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:57
Kaart eruit, en eerst beeld krijgen met de onboard gpu. Daarna pas verder kijken.

Kan ook zijn dat je ram niet lekker compatibel is namelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door meljor op 18-10-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zou helemaal kaal beginnen, geen USB/storage/pcie/monitor/pomp/fans aansluiten. Wel de aan/uit switch en LED's koppelen en de processorfan aansluiten. Eén geheugenmodule in slot B2. CMOS reset uitvoeren (voor de b6 code*) en batterij verwijderen. Werkt het daarna wel, dan test je elk toe te voegen onderdeel.
Werkt het niet, probeer dan ander (compatibel) geheugen en controleer op scheve cpu pinnen en of metalen afstandhouders geen kortsluiting maken.

* b6 zou kunnen wijzen op een corrupt BIOS of EC geheugen.

Op de foto is niet zichtbaar of de processor wordt voorzien van stroom. Let op dat de pcb van een zware grafische kaart makkelijk kan breken en dat is een dure grap. Zo'n kaart heeft zeker ondersteuning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
@Handlocker laat je het ons weten of de bios update heeft geholpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Je PCIe slot ziet er ook niet helemaal 100% uit bij het tussen nokje.. kan niet zien of er ook contacten zijn beschadigd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:45

Format-C

Tracing Rays

DukeBox schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:35:
Je PCIe slot ziet er ook niet helemaal 100% uit bij het tussen nokje.. kan niet zien of er ook contacten zijn beschadigd.
Scherp gezien. Lijkt idd wel alsof het slot licht verbogen is oid? En er zit idd ook een soort van witte smurrie op.

Dat moederbord ziet er niet (meer) nieuw uit iig.

Zou me niet verbazen als het probleem daar zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Format-C op 18-10-2025 12:47 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
Aggressor schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:24:
@Handlocker laat je het ons weten of de bios update heeft geholpen?
Ga ik zeker doen. Ik moer even laptop ergens fixen voor een usb flash te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
DukeBox schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:35:
Ik zie geen beschadigde contacten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBRZMVDQvGBTUdB8a0N1r6aha9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjiSGW0KHcaL8w0Wh8aPM6bm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
mrmrmr schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:09:
Ik zou helemaal kaal beginnen, geen USB/storage/pcie/monitor/pomp/fans aansluiten. Wel de aan/uit switch en LED's koppelen en de processorfan aansluiten. Eén geheugenmodule in slot B2. CMOS reset uitvoeren (voor de b6 code*) en batterij verwijderen. Werkt het daarna wel, dan test je elk toe te voegen onderdeel.
Werkt het niet, probeer dan ander (compatibel) geheugen en controleer op scheve cpu pinnen en of metalen afstandhouders geen kortsluiting maken.

* b6 zou kunnen wijzen op een corrupt BIOS of EC geheugen.

Op de foto is niet zichtbaar of de processor wordt voorzien van stroom. Let op dat de pcb van een zware grafische kaart makkelijk kan breken en dat is een dure grap. Zo'n kaart heeft zeker ondersteuning nodig.
Ik ben van plan om eerst de bios update uit te voeren als dat niet geholpen heeft dan zal ik met een kale moederbord beginnen zonder fans, ssd, ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
@Handlocker pci slot van je videokaart is wel wat gebogen? Zit een soort curve in

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Handlocker schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Ik zie geen beschadigde contacten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld29ZX6fdz8ibsP5Wc2iMQ7mrJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfMi3zcZZkRl5a1yfVD6UrqS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueG4QptITEVwXE1fkYj8akQnXj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RH2CyaaXdfXIw2x2HC7BIYx8.jpg?f=fotoalbum_large

Weet je dat wel heel zeker?

En het slot is verbogen. Mss maakt die niet goed contact meer.

Kan je ook eens een foto maken van je kaart? En van het pcie insteek gedeelte? Het is te hopen dat dat niet beschadigd is.

(Ik zou de kaart er zelf niet eens meer in doen denk ik. )

[ Voor 74% gewijzigd door Format-C op 18-10-2025 13:09 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
Format-C schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet je dat wel heel zeker?

En het slot is verbogen. Mss maakt die niet goed contact meer.

Kan je ook eens een foto maken van je kaart? En van het pcie insteek gedeelte? Het is te hopen dat dat niet beschadigd is.

(Ik zou de kaart er zelf niet eens meer in doen denk ik. )
Zal ik de andere slot gebruiken? Of beter helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:31

Dark

who tweaked the light?

zou eerst eens uitzoeken hoe dat 1e slot zo verwrongen geraakt is, 2e slot is misschien niet 16x bedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:55
Lijkt me gewoon de metalen casing voor de "show" die wat verbogen is. De rest is geen witte smurrie maar stof, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handlocker
Dark schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:23:
zou eerst eens uitzoeken hoe dat 1e slot zo verwrongen geraakt is, 2e slot is misschien niet 16x bedraad?
De tweede slot is 16x. Ik weet oprecht niet ik nu her beste kan doen. Bios update? Andere slot gebruiken? Moederbord terug sturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-10 15:02
Andere slot proberen als die wel werkt is er iets met je eerste slot, kan settings zijn of kaduuk maar dan weet je wel meer en op basis daarvan kan je keuzes maken.

Double check ook je kabels aan de gpu's kant als het modulair is, soms kan je er moeilijk bij dus erin is snel gedaan.

[ Voor 27% gewijzigd door ilaurensnl op 18-10-2025 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou eerst zorgen dat je beeld hebt met je iGPU en dan pas naar je GPU/PCIe slot kijken

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-10 15:30
Geen idee hoe je het voor elkaar krijgt om een PCIE-slot zo te slopen... dat is zeker geen stof in die hoeken. Dat is van meerdere keren je GPU op een verkeerde manier je PCIE-slot proberen in te rammen.
Je hebt nog een full size x16 slot onderin, die zou ik proberen om te kijken of je GPU het nog doet. Maar als ik zo je PCIE slot bekijk, dan zou t nog een wonder zijn als de PCIE-pins van je GPU niet ook helemaal kapot zijn.

P.S.
Ik zeg niet dat TS de veroorzaker is van dit hoor! Maar iemand heeft met alle macht geprobeerd een GPU in dat slot te rammen...

[ Voor 7% gewijzigd door equit1986 op 18-10-2025 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als dit slot op een "nieuw" bord er zo uitzag in de doos waarin het kwam zou ik het zeker terugsturen. Je mag hopen dat je grafische kaart geen optater heeft gehad. Die zou ik dan ook meesturen en elders een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:02
mrmrmr schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Als dit slot op een "nieuw" bord er zo uitzag in de doos waarin het kwam zou ik het zeker terugsturen. Je mag hopen dat je grafische kaart geen optater heeft gehad. Die zou ik dan ook meesturen en elders een nieuwe kopen.
Als dit al geaccepteerd wordt als RMA... dit is CID en geen garantie verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:31

Dark

who tweaked the light?

Handlocker schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:56:
[...]

De tweede slot is 16x. Ik weet oprecht niet ik nu her beste kan doen. Bios update? Andere slot gebruiken? Moederbord terug sturen?
volgens de manual:
1 x PCIe 4.0 x16 Slot (PCIE2), supports x4 mode*

het is dus wel een 16x slot , maar maximaal 4x mode in PCIe 4.0, dus niet volledig bedraad.

[ Voor 3% gewijzigd door Dark op 18-10-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:21:
Als dit al geaccepteerd wordt als RMA... dit is CID en geen garantie verhaal.
Zoals ik al duidelijk beschreef: als dit zo geleverd is door een leverancier als nieuw product, is dat niet in orde. Je mag en kan gewoon zo'n product terugsturen binnen 14 dagen na aankoop in Nederland (BW 6:230o) en geld terug vragen. Er is geen autorisatie (RMA in de VS) van de leverancier voor nodig.

Met CID bedoel je vermoedelijk "customer induced damage". Dat is geen gebruikelijke afkorting in Nederland.

Garantie is hier aan de orde voor zover het over wettelijke garantie gaat. Er dient een deugdelijk product geleverd te worden, in nieuwstaat tenzij de schade duidelijk gecommuniceerd is. Leveren van tweedehands materiaal met schade als zijnde nieuw (of in goede staat) is een oneerlijke handelswijze en zo'n koopovereenkomst is ongeldig/vernietigbaar/kan worden ontbonden.

Het hangt er dus vanaf of TS het zo heeft ontvangen of dat dit door TS zelf is ontstaan. Het laatste moet overigens de leverancier aantonen. Bijvoorbeeld door foto's van het opgestuurde product met serienummer in nieuwstaat. Sommige leveranciers denken dat het voldoende is om schade op de foto te zetten, maar dat is geen bewijs dat schade niet aanwezig was bij opsturen.

Als TS zelf de schade verwijtbaar heeft veroorzaakt is vanzelfsprekend een remedie zelf een ander moederbord aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Je zou het in het onderste slot kunnen proberen, dat bovenste slot is wss kapot.

Als je niet zelf ruig geweest bent met het plaatsen van je kaart en het moederbord zo is aangekomen zou ik het rma sturen, en dan maar zien hoe en wat.

(Zie verhaal hierboven, en hieronder)

En anders een nieuw moederbord kopen.

Dit bord zou ik niet meer gebruiken met een kaart van ~1000 euro.

Is de pci aansluiting van de kaart niet beschadigd? Kan je er eens een foto van plaatsen eventueel?

Ik zit nog eens goed naar de fotos van je te kijken, maar zie dat er meer beschadigingen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1teWKjdMlKvqHgt3FX8lChnSVM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFWIJDMh1WJkeQydgYwy7NOo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is waar je ssd zit vastgeschroefd. Hier zit ook al gebruiks-schade aan waar een schroefje heeft gezeten. (Moet daar niet nog een schroefje in?) Alsof daar al vaker iets in en uit is gehaald.

[ Voor 52% gewijzigd door Format-C op 18-10-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
mrmrmr schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Zoals ik al duidelijk beschreef: als dit zo geleverd is door een leverancier als nieuw product, is dat niet in orde. Je mag en kan gewoon zo'n product terugsturen binnen 14 dagen na aankoop in Nederland (BW 6:230o) en geld terug vragen. Er is geen autorisatie (RMA in de VS) van de leverancier voor nodig.

Met CID bedoel je vermoedelijk "customer induced damage". Dat is geen gebruikelijke afkorting in Nederland.

Garantie is hier aan de orde voor zover het over wettelijke garantie gaat. Er dient een deugdelijk product geleverd te worden, in nieuwstaat tenzij de schade duidelijk gecommuniceerd is. Leveren van tweedehands materiaal met schade als zijnde nieuw (of in goede staat) is een oneerlijke handelswijze en zo'n koopovereenkomst is ongeldig/vernietigbaar/kan worden ontbonden.

Het hangt er dus vanaf of TS het zo heeft ontvangen of dat dit door TS zelf is ontstaan. Het laatste moet overigens de leverancier aantonen. Bijvoorbeeld door foto's van het opgestuurde product met serienummer in nieuwstaat. Sommige leveranciers denken dat het voldoende is om schade op de foto te zetten, maar dat is geen bewijs dat schade niet aanwezig was bij opsturen.

Als TS zelf de schade verwijtbaar heeft veroorzaakt is vanzelfsprekend een remedie zelf een ander moederbord aan te schaffen.
Heel goed verhaal.
Maar denk je nou echt dat elke leverancier van elke order alle artikelen gaat (uitpakken en) fotograveren?

TS heeft dit bord uitgepakt, ingebouwd en daar meerdere malen een videokaart in geplaatst.
En dan hier vragen of de videokaart kapot is...
En er moet hem/haar hier verteld worden (met detail foto's) dat het slot mishandeld is.

TS heeft dus geen kennis van de staat van het moederbord ten tijde van de levering (of vond het wel best en heeft toch besloten om de boel aan te sluiten en aan te zetten).
En kan dat dus ook niet aantonen.
En ik denk dat de webshop vanuit jouw verhaal (wat wettelijk correct is) ook niets kan aantonen; zie mijn voorbeeld... behalve dan wellicht dat dit bord nieuw aangekocht is, nooit eerder verkocht is en dus gloednieuw was (als dat inderdaad het geval is).
Maar goed, zo ja, dan moet je ook maar op de webshop vertrouwen... het gaat toch om ruim €400 en als de videokaart (wellicht van een andere shop... dan wordt het ook spannend) kapot is nog ietsjes meer.

Ik vind het op deze manier niet zo gek dat veel (kleine) webshops verlies lijden er mee moeten stoppen.

Als dit bord nieuw geleverd is dan wordt dit volgens mij een zelfde soort discussie als dat een nieuw bord met socketschade RMA (deze term wordt in Nederland gewoon gebruikt) gaat.
Dat ga je volgens mij als koper nooit winnen.

Bij Packard Bell en bij Cool-Prices.nl / Compuzone.nl was CID een vrij doodnormale en heldere term (trust me bro: ik heb er gewerkt).

Een moederbord met schade retour (WKOA) sturen zonder dit te vermelden valt hopelijk ook onder een bepaalde wet.
En dan zou ik als Webshop aangifte doen.
Niet dat de Politie tijd heeft voor dit soort zaakjes maar zo ja dan ga je, hoop ik, nat als fraudeur.

Voorwaarden van retour sturen onder WKOA zijn volgens mij o.a. dat het product gebruikt en getest mag zijn.
En dus de aannemelijke gebruikssporen die daarbij horen mag hebben (in dit geval: het uitpakken van het moederbord, het aansluiten en het testen).
Maar een beschadiging zoals in deze vorm hoort daar dus niet bij...
En je kan volgens mij stellen dat een moederbord in een behuizing schroeven al voorbij de voorwaarden gaat, in ieder geval als er gekartelde schroeven gebruikt zijn ;)

Dit is niet iets wat door de verzending/het bezorgproces is gekomen.

Dus: hoe dan ook; als TS dit correct wil afhandelen is WKOA volgens mij geen (goede) optie.

Koop je (hele dure) nieuwe spullen: film het unboxen en bestudeer/film je hardware goed en dan sta je al een heel stuk sterker.
Bij sommige shops kan je bijvoorbeeld een banksteen i.p.v. een videokaart ontvangen of een omgewisselde cpu.

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-10-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@HugoBoss1985 Het voert te ver offtopic om nog verder te reageren op deze stellingen. Open s.v.p. een ander topic als je dat verder wil bespreken en tag mij.

@Handlocker Je kan betrouwbare informatie krijgen over het onderwerp Wat kan ik doen als ik een ondeugdelijk product heb gekocht? bij het Juridisch Loket.

Zo te zien heeft het bord meer schade. Het lijkt me duidelijk niet in nieuwstaat en het is in feite niet meer betrouwbaar door het kapotte slot. Ik zou het niet meer gebruiken.

Wil je aangeven of je zelf de veroorzaker van de schade bent of dat het bord zo geleverd is? Dan is dat ook duidelijk en daar hangt dan ook volledig de oplossing van je probleem vanaf.

Als ik jou was zou ik het volgende moederbord door een deskundige in elkaar laten zetten en ook luisteren naar advies over de schade op overige componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
mrmrmr schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:53:
@HugoBoss1985 Het voert te ver offtopic om nog verder te reageren op deze stellingen. Open s.v.p. een ander topic als je dat verder wil bespreken en tag mij.

@Handlocker Je kan betrouwbare informatie krijgen over het onderwerp Wat kan ik doen als ik een ondeugdelijk product heb gekocht? bij het Juridisch Loket.

Zo te zien heeft het bord meer schade. Het lijkt me duidelijk niet in nieuwstaat en het is in feite niet meer betrouwbaar door het kapotte slot. Ik zou het niet meer gebruiken.

Wil je aangeven of je zelf de veroorzaker van de schade bent of dat het bord zo geleverd is? Dan is dat ook duidelijk en daar hangt dan ook volledig de oplossing van je probleem vanaf.

Als ik jou was zou ik het volgende moederbord door een deskundige in elkaar laten zetten en ook luisteren naar advies over de schade op overige componenten.
Wellicht.
Dat vind ik niet nodig.

Het lijkt mij vrij makkelijk te deduceren dat TS niet weet hoe het zit met de schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Of die 1ste foto vertekend misschien iets maar dat 1se PCI slot is beschadigd, dat zou wel eens de rede kunnen zijn dat die videokaart niet opstart. Misschien de videokaart dan toch eens in een ander systeem zetten en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:44
hoe ziet het pcie slot eruit van je videokaart zelf? Zie je daar iets geks aan?
Zo niet zou ik het eens proberen op het andere slot. Niet geschoten is altijd mis. Wel effe alle kabeltjes nalopen bij je voeding. Zit alles stevig ingeplugd? Geen losse dingen? Je zal niet de eerste zijn

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:49
Maar heb je het nou al eens zonder videokaart geprobeerd? Zoals hierboven al eerder geadviseerd. Als je geen beeld krijgt terwijl je een aparte videokaart gebruikt is het eerste wat je dan doet als je CPU een interne GPU heeft kijken of daar wel beeld uit komt. Zo ja dan een andere losse videokaart, als die het doet ligt het aan de videokaart. Doet die het ook niet dan ligt het aan wat anders, mobo, CPU, geheugen. Maar eerst IGPU.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:00

John Doos

ClaudZaque

Ps. Al je casefans zijn als exhaust gemonteerd.

Nee

Pagina: 1