E-Bike advies met kinderzitje aan de voorzijde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wij zijn opzoek naar 2 e-bikes (1 voor mijn vrouw en 1 voor mij). Nu hebben wat e-bike tests en dergelijke doorgenomen en met die info zijn we naar een grote fietsenzaak geweest. Daar wilde we wat informatie inwinnen en proefritjes maken. Tot onze verbazing vertelde de verkoper ons dat er qua e-bikes een zeer beperkt aantal e-bikes is dat een kinderzitje aan de voorkant van de fiets ondersteunt. Dit omdat de meeste moderne e-bikes een brede stuurpen hebben.

Hij zei dat zij val alle e-bikes in hun assortiment (en dat waren er echt heel veel) maar 3 "mama-fietsen" waren die dit ondersteunde. Ik kan me dit bijna niet voorstellen en op internet lees ik ook wel dingen over adapters voor de stuurpen. De "mama-fietsen" vonden we namelijk behoorlijk lelijk en willen we eigenlijk niet. Fietsen waar we in de gauwigheid wel naar gekeken hebben waren bijvoorbeeld:
Koga E-F3 6.0
Gazelle Grenoble C5 HMB
Cube Kathmandu Hybrid Pro 800

Maar volgens de verkoper kan er op geen van deze fietsen een kinderzitje aan de voorkant geplaatst worden.

Nu hoop ik dat er mensen met kennis hier aanwezig zijn die me kunnen vertellen of:
- Het klopt dat er zo weinig e-bikes zijn die een kinderzitje aan de voorkant ondersteunen?
- Welke e-bike(s) jullie zouden aanraden

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:16
staat idd op de site van gazelle
Als je kind maximaal 15 kilo weegt, dan kun je bij veel van onze elektrische fietsen het stoeltje voorop direct aan de stuurpen monteren. Op dit moment kan er een voorzitje worden gemonteerd aan de Bloom, HeavyDutyNL en Paris. Soms heb je hiervoor een adapter nodig; lees dus altijd de handleiding.

Uitzonderingen: Op onze Avignon, Cayo, Easyflow, Grenoble en Chamonix e-bikes passen geen kinderzitjes, omdat de kabels geïntegreerd in het frame zitten.
Verder zou ik voor de moeder mamafiets overwegen, heel fijn extra ruimte voor. En dubbele standaard

Bv gazelle bloom of cortina e common family

[ Voor 87% gewijzigd door laurens0619 op 17-10-2025 19:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:38:
staat idd op de site van gazelle

[...]

Verder zou ik voor de moeder mamafiets overwegen, heel fijn extra ruimte voor. En dubbele standaard

Bv gazelle bloom of cortina e common family
Maar toch vind ik wel adapters waarmee het wellicht zou moeten werken, zoals deze:
https://www.fiets-stoeltj...urpen-montageblok-vo.html

Die is dan niet voor de Grenoble, maar wel voor de Chamonix en Avignon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:07
Klinkt als een goed idee, je moet bij dit ding wel de voetsteunen verbuigen, Oja en de borgpen weglaten. Oh en het frame deels wegvijlen.

Klinkt echt als beste idee ooit....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:26
miicker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:32:
op internet lees ik ook wel dingen over adapters voor de stuurpen. De "mama-fietsen" vonden we namelijk behoorlijk lelijk en willen we eigenlijk niet.
tja, wil je veiligheid voor je kind op een stabiele fiets die erop gemaakt/getest is of wil je er goed uitzien op de fiets?

Mij lijkt het eerste, dus ik zou dan sowieso adapters overslaan voor structureel gebruik en een fiets kiezen waarbij in de bijgeleverde documentatie staat welk (soort) kinderzitje er veilig op gebruikt kan worden...

Hier trouwens al jaren een Stella moederfiets. Vast niet zo hip, maar werkt prima en hij werkt zoals je van een fiets mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:26:
Klinkt als een goed idee, je moet bij dit ding wel de voetsteunen verbuigen, Oja en de borgpen weglaten. Oh en het frame deels wegvijlen.

Lol, dat had ik niet gelezen, klinkt inderdaad als een fantastisch idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
President schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:46:
[...]

tja, wil je veiligheid voor je kind op een stabiele fiets die erop gemaakt/getest is of wil je er goed uitzien op de fiets?

Mij lijkt het eerste, dus ik zou dan sowieso adapters overslaan voor structureel gebruik en een fiets kiezen waarbij in de bijgeleverde documentatie staat welk (soort) kinderzitje er veilig op gebruikt kan worden...

Hier trouwens al jaren een Stella moederfiets. Vast niet zo hip, maar werkt prima en hij werkt zoals je van een fiets mag verwachten.
Het probleem is dat we sowieso niet 2 moederfietsen gaan kopen. En ik wil haar ook mee kunnen nemen. En aangezien mijn vrouw en ik nog al in lengte verschillen is framemaat 48 nogal klein voor mij :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:59
Ik zou me eigenlijk niet zo blindstaren op een zitje aan de voorzijde. Het is maar een korte periode dat je het zitje echt nodig hebt, ze kunnen al vrij snel achterop. Wij hebben overigens een recente Gazelle Bloom C310 HMS waarbij er dan wel weer een zitje voorop kan, de fiets bevalt uitstekend met hele sterke trapondersteuning.

[ Voor 33% gewijzigd door MarcoC op 18-10-2025 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wij hebben bewust niet voor een "mama fiets" gekozen, want lelijk en duur.
We hebben uiteindelijk een Gazelle Paris C7 gekocht i.c.m. Thule Yepp Next Mini (met windscherm). Dat is een vrij compact zitje, en dat ging perfect!
Nu zijn de kinderen oud genoeg om of zelf te fietsen of om achterop te zitten, en hebben we een normale (elektrische) damesfiets i.p.v. een lelijke mama fiets. Het zitje is overigens te koop ;)

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 18-10-2025 00:08 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:26
miicker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:52:
[...]

Het probleem is dat we sowieso niet 2 moederfietsen gaan kopen. En ik wil haar ook mee kunnen nemen. En aangezien mijn vrouw en ik nog al in lengte verschillen is framemaat 48 nogal klein voor mij :P
Mja, ik fiets ook regelmatig op de fiets van mijn vrouw. Parkeert ook een stuk makkelijker zo'n dubbele standaard en ook die been is een stuk makkelijker naar de andere kant te brengen. Vroeger had een mannen fiets een extra stang voor de stevigheid omdat mannen zwaarder waren, naar mijn mening mogen fietsen lekker genderneutraal zijn want een 'pappafiets' bestaat niet terwijl een 'mammafiets' wel bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:07
@President papafiets met zitje voor en zitje achter... Altijd leuk, maar na 1x afstappen heb je nog maar 1 zitje nodig :)

Ps vanaf welke leeftijd kan een kind achter vastgesnoerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
99ruud99 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:26:

Dit is een onjuiste weergave van de benodige stappen. Borgpen etc worden gewoon gebruikt zoals het hoort. Geen aanpassing aan fietsframe. De kleine aanpassingen aan het zitje zelf (plastic nokje, voetbeugels) raken niet aan de veiligheid.

Dat gezegd hebbende. Stop met het kopen van dit soort overgedesignde (incl mamafietsmeuk, etc) fietsen en koop gewoon een functioneel basismodel waar nog een stuk recht stuurstang van metaal beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
99ruud99 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:49:
@President papafiets met zitje voor en zitje achter... Altijd leuk, maar na 1x afstappen heb je nog maar 1 zitje nodig :)
Wat voor een handicap heb je als man dan als zoiets simpels al niet lukt.

* Rukapul heeft al 14 jaar 2 zitjes op de herenmodel fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:16
Wij zijn ook gegaan voor een moederfiets+ normale e fiets voor mij. Op mijn fiets nooit de moeite genomen of een voorzitje pastte. Ik gok van wel

Eerste jaar kon ik dus alleen de moederfiets ivm voorzitje pakken maar prima. Ook al is mijn vriendin korter, ebike kost zo weinig energie dat dat ook minder uitmaakt. Ook zon klem op zadel is handig dat je het zadel ff omhoog kunt gooien

Wel heb ik op mijn stang voor een zadeltje zitten, daar kunnen ze wel pas later op (vanaf 2 ong) maar wel weer tm een jaar of 6.
Ik heb 2 ebikes en dat zo zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK8E7hf5wv0tfzfw0sSixTYKjos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLLqFk0YCDvooh2ZRuuhTBnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SziJ34DMsB4WqjAqHad4Jh9BIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhfBsXFa5YqICq5YtDhhttXL.jpg?f=fotoalbum_large

Let ook op wat je bagagedrager aankan qua gewicht/montage. Dat is op een ebike ook weer lastiger.

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 18-10-2025 08:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1