• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:28

Introductie

Aandelen zijn stukjes eigendom van een bedrijf. Bij kleine bedrijven zijn de aandelen vaak in handen van de eigenaar of directeur. Bij grote beursgenoteerde bedrijven worden (een deel van) de aandelen vrij overhandled op de beurs. Iedereen die een aandelenrekening kan openen kan dus aandeelhouder worden van een beursgenoteerd bedrijf.
Aandelensoorten
Er zijn verschillende soorten aandelen zoals:
  1. Gewone aandelen
  2. Prioriteitsaandelen
  3. Preferente aandelen
  4. Cumulatief preferente aandelen
  5. Stemrechtloze aandelen
  6. Winstrechtloze aandelen
  7. Letteraandelen
  8. Certificaten van aandelen
Het is dus belangrijk om het soort aandeel aan te schaffen wat bij je past.

Bijvoorbeeld:
Google's moederbedrijf Alphabet Inc., heeft twee soorten publiek verhandelbare aandelen : Klasse A-aandelen ($GOOGL) en klasse C-aandelen ($GOOG). Klasse A-aandelen hebben stemrecht, terwijl klasse C-aandelen geen stemrecht hebben.
Beleggingsplatformen
Er zijn in Nederland genoeg aanbieders waar je in aandelen kan handelen. Bekende aanbieders zijn:
  • ABN Amro
  • DeGiro
  • ING
  • MEXEM
  • ...
Een overzicht van Nederlandse brokers kan hier worden gevonden. Hier vindt je 5 tips om een aanbieder te selecteren die bij je past. Hier kunnen alle Nederlandse aanbieders vergeleken worden.
Getokeniseerde aandelen
In opkomst zijn getokeniseerde aandelen. Hierin kunnen twee (2) types worden onderscheiden, namelijk 1) actieve aandelen en 2) Synthetische aandelen. De beschrijving en kenmerken van beide types zijn in onderstaande tabel weergegeven.
TypeBeschrijvingKenmerken
Actieve aandelenDit zijn digitale tokens die 1:1 overeenkomen met echte aandelen die fysiek worden aangehouden door een bewaarder of broker.
  • Elk token vertegenwoordigt een daadwerkelijk aandeel in een bedrijf.
  • De tokens worden verhandeld op de blockchain, maar de onderliggende aandelen blijven in de traditionele financiële wereld bestaan
Synthetische aandelenDit zijn digitale activa die de koers van een echt aandeel volgen zonder dat het fysieke aandeel wordt aangehouden door de aanbieder van het token.
  • De waarde van het token wordt gekoppeld aan de koers van het echte aandeel.
  • Dit maakt onder andere fractioneel eigendom mogelijk, waardoor u een fractie van een duur aandeel kunt bezitten.
Aanbieders van getokeniseerde aandelen zijn:
Aankoop strategieën
ATH methode
Een methode waarbij de grootte van de periodieke inleg afhangt van het procentuele verschil tussen de ATH en de huidige koers.
Bijvoorbeeld maandelijkse bedrag x storten in een potje waarbij er wekelijks een bepaald bedrag van het beschikbare bedrag (uit het potje) wordt ingelegd.
ATH --> inleg 2% van beschikbaar bedrag
95% - ATH --> inleg 5% van beschikbaar bedrag
90 - 95% ten opzichte van ATH --> inleg 10% van beschikbaar bedrag
85 - 90% ten opzichte van ATH --> inleg 15% van beschikbare bedrag
....
DCA
Dollar Cost Averaging (DCA) is een strategie waarbij posities worden opgebouwd door met regelmatige tussenpozen gelijke sommen geld te beleggen, ongeacht de prijs van het product of wat er op de financiële markten gebeurt. Deze regelmatige beleggingen kunnen worden gedaan op basis van een vast bedrag in een specifieke valuta of een vast aantal aandelen. Hierbij variëren intervallen van wekelijks, tot maandelijks of zelfs jaarlijks.
Lumpsum
Bij een lumpsum investeer je het volledige bedrag in één keer.
Timing van de markt
Timing van de markt is een beleggingsstrategie waarbij beleggers proberen de aandelenmarkt te verslaan door de prestaties ervan te voorspellen. Het is een actieve strategie die gericht is op de korte termijn en veel aandacht en monitoring vereist.
VCA
Value Cost Averaging (VCA) is een beleggingsstrategie die uw beleggingsbedragen aanpast om een ​​vooraf bepaalde groeidoelstelling voor uw portefeuille te bereiken. U investeert meer wanneer de portefeuille ondermaats presteert en minder wanneer deze bovenmaats presteert. Deze methode helpt u om meer te kopen tegen lagere prijzen en minder tegen hogere prijzen, met als doel het rendement te maximaliseren. In dit artikel wordt het principe van VCA uitgebreid uitgelegd. Indien je wil beginnen met VCA kun je hier een spreadsheet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBBfLcTvjimAl7yLPK2Q2TS7te0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QdxAVKITQUN0VvhbtkFtPh7y.png?f=fotoalbum_large

Afkortingen en definities

Afkortingen
AfkortingBetekenis
ATHAll Time High
DCA Dollar Cost Averaging.
VCA Value Cost Averaging
Definities

Referenties

Geschiedenis

VersieDatumWijzigingen
1.017OKT2025Initiële versie
1.118OKT2025Aankoop strategieën toegevoegd

[ Voor 127% gewijzigd door John245 op 18-10-2025 17:57 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:36
yes ik volg

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:48
Altijd leuk!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Een John245-topic, hier moet ik gepost hebben

• John245
7 november 2025 een mogelijkheid om wat wijzer te worden op de beleggersfair.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rDtcnP6dQWjCYjKB49zGVaeiGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pb7rZ8Vj0JUMzoxMLXCXxGsJ.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:50
Goed bezig! @John245 d:)b

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:27

knakworst

Get more sats!

Wen hoofdstuk bitcoin etf's :?

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Goed bezig John! d:)b

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:30
Wispe schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:21:
Een John245-topic, hier moet ik gepost hebben
Eens!
Afbeeldingslocatie: https://media3.giphy.com/media/v1.Y2lkPTZjMDliOTUydHZ5bTlrOHpmdWEzYWp2eTl4Y3Q4eTFiMTB5MnlkcTAzcjZxbXc0dyZlcD12MV9naWZzX3NlYXJjaCZjdD1n/3fY7HJVX1U3myeigZx/200w.gif

• Laurens1970
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:49
Moooi, deze ga ik ook volgen 👍

• Fordjah
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:16
Allen naar stonks!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:35
Bij deze je eerste duimpje in dit topic :)

• kroniek
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:14
Hoewel het maximale aantal posts per jaar is overschreden, maken we toch een uitzondering voor John.

• John245
Volgens mij is iedereen aan het sporten geslagen. Goed bezig @Pinsa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBocH2U9DVrQAVCWhuLfoWELxv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrzPZFSJjq5QbkmVfSqCK6XE.png?f=fotoalbum_large

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:31
Heujjjj!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Crypto.

Sorry, kon het niet laten om binnen dit topic off-topic te gaan _O-

Goed bezig @John245 en wellicht kom ik hier in de toekomst ook nog wel eens rondneuzen d:)b

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• 24c
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:44

24c

Zo @John245 , je eigen slowchat.
Ik heb altijd al gedacht, die jongen komt er wel. 😉

• Wispe
  • Niet online
Volgende stap is natuurlijk een eigen forum. Maar laten we hiermee beginnen.

• Pinsa
John245 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:39:
Volgens mij is iedereen aan het sporten geslagen. Goed bezig @Pinsa

[Afbeelding]
Ze moeten mij maar eens gaan uitbetalen in aandelen :9

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:09
Nou @John245 vertel eens... waar moeten de winsten heen?
Volg het maar half en half in het andere topic, teveel berichten tussendoor.

• John245
Domino schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:10:
Nou @John245 vertel eens... waar moeten de winsten heen?
Volg het maar half en half in het andere topic, teveel berichten tussendoor.
De winsten zijn altijd welkom op mijn bankrekening :)

• John245
BFT vandaag sterk en ook nog potentie. Maar wees je ervan bewust dat dit aandeel dit jaar al ruim 50% gestegen is (vanaf het moment dat ik mijn positie innam).

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:35
crude oil daalt prima afgelopen tijd, wordt al beetje interessant :)

nothing stops this train

• John245
Kol Nedra schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:21:
XBNT? Ontmoeting Trump en Poetin kan veel invloed op de prijs gaan hebben.

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:29
Goed topic!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o90hU3-q2om4gtixQzalxAM41Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6WhKkAQT89gThukZvS67nqx.jpg?f=fotoalbum_large

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:30
Speel je daar bij een reversal het beste op in met directe trackers of via producenten in de keten?

• John245
Cyclonist schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:58:
[...]

Speel je daar bij een reversal het beste op in met directe trackers of via producenten in de keten?
Ik stel me bloot met Shell en PBR (leuk dividend). Verder koop ik ook wel olie. PBR DCA ik trouwens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-YMSO9MlXQ1EDK-KS_0SFe6FL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmJMGlqTo9vy2T6YPpotcxT4.png?f=fotoalbum_large

• jvel92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:02
John245 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:18:
[...]

Ik stel me bloot met Shell en PBR (leuk dividend). Verder koop ik ook wel olie. PBR DCA ik trouwens.
[Afbeelding]
Uit interesse: wat is de reden om in PBR te DCA’en in plaats van een ander concern?

• John245
jvel92 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

Uit interesse: wat is de reden om in PBR te DCA’en in plaats van een ander concern?
Het lekkere dividend en het opwaartse potentieel.

• Kol Nedra
John245 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]
die dividend is wel erg hoog, is dit niet heel erg high risk?

nothing stops this train

• John245
@Kol Nedra Zie ook: https://nl.marketscreener...social&utm_campaign=share

• John245
Kol Nedra schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:35:
[...]

die dividend is wel erg hoog, is dit niet heel erg high risk?
@Kol Nedra Zonder risk geen rewards. Maar in het verleden ook hoog en ze worden toch met een koopadvies gewaardeerd.
En als je het dividend te veel vindt mag je ook alle dividend boven de 6% op mijn rekening storten :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1-HrTA7KMw3rYZ0-9OE5XdK2Ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFeDwn4JH2jov92XA1A6Jtyq.png?f=fotoalbum_large

• jvel92
John245 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:35:
[...]

Het lekkere dividend en het opwaartse potentieel.
Ja dat is zeker lekker! Zie wel dat ze rendament verkeerd gespeld hebben in die tabel :P

• elektriekert
Dat dit maar het nieuwe FO-topic mag worden, of nog beter: Het 28%+ rendament topic ;)

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:51

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Een slowchat vind ik niet bij investeren in aandelen passen eerlijk gezegd. Hoeveel kan er veranderen aan bedrijven in een dag?

De grillen van de markt is vooral ruis eromheen. Wil je serieus beleggen dan kijk je daar niet teveel naar.

• John245
tuinïnen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:41:
Een slowchat vind ik niet bij investeren in aandelen passen eerlijk gezegd. Hoeveel kan er veranderen aan bedrijven in een dag?

De grillen van de markt is vooral ruis eromheen. Wil je serieus beleggen dan kijk je daar niet teveel naar.
Fundamenteel verandert er niet veel binnen een dag. Maar je ziet vaak genoeg dat bedrijven bij betere prestatie dan verwacht toch afgestraft worden. En vaak genoeg daarna snel herstellen.

Maar ik heb ook aandelen in de PF voor een periode van 10+ jaar.

• Alpina
  • Nu online
@John245 heb je ook goud/ zilver aandelen?

Ik ken vooral $gdx, $gdxj $slvr $silj

En uranium of andere commodities?

Uranium omdat je toch heel vaak wat leest over de kleine kerncentrales die veel landen willen gaan bouwen.

• John245
Alpina schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:35:
@John245 heb je ook goud/ zilver aandelen?

Ik ken vooral $gdx, $gdxj $slvr $silj

En uranium of andere commodities?

Uranium omdat je toch heel vaak wat leest over de kleine kerncentrales die veel landen willen gaan bouwen.
Ik heb.
iShareGoldtrust (ETF)
iShareSilvertrust (ETF)
Probeer 5 - 15% aan zilver goud te hebben. Zit nu aan de bovenkant door de recente stijgingen.

NEM (Stock, geeft ook blootstelling aan goud).

Soms olie aandelen, maar altijd blootgesteld indirect door Shell en PBR.

• Kol Nedra
John245 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Ik heb.
iShareGoldtrust (ETF)
iShareSilvertrust (ETF)
Probeer 5 - 15% aan zilver goud te hebben. Zit nu aan de bovenkant door de recente stijgingen.

NEM (Stock, geeft ook blootstelling aan goud).

Soms olie aandelen, maar altijd blootgesteld indirect door Shell en PBR.
ik wil wel in de toekomst in positie komen voor zowel goud en zilver, heb het echter beide nog niet in mijn pf.
heb nog wel klein deel paxg, maar door deze stijging is 70% al verkocht voor euro. ik lees ook al veel verhalen dat de FOMO (retail) bij goud nu echt volop in gang is, dat zijn toch vaak tekenen dat de top gevormd wordt
winst = winst, een correctie komt vast wel :)

nothing stops this train

• Alpina
  • Nu online
Kol Nedra schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

ik wil wel in de toekomst in positie komen voor zowel goud en zilver, heb het echter beide nog niet in mijn pf.
heb nog wel klein deel paxg, maar door deze stijging is 70% al verkocht voor euro. ik lees ook al veel verhalen dat de FOMO (retail) bij goud nu echt volop in gang is, dat zijn toch vaak tekenen dat de top gevormd wordt
winst = winst, een correctie komt vast wel :)
Correctie zeker, top denk ik nog niet.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:09
Mooi werk @John245 , mogen we het hier ook hebben over futures & opties? En mega winsten natuurlijk.

• John245
CornermanNL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:16:
Mooi werk @John245 , mogen we het hier ook hebben over futures & opties? En mega winsten natuurlijk.
Natuurlijk. De TS is nog niet af. Het mag ook over ETF's gaan.

En altijd leuk om te zien als iemand megawinsten maakt.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb megawinsten gemaakt, mag ik me hier dan ook melden? Mijn laatste aankopen van JustEat/Takeaway tussen de 10 en 15 euro hebben me bij de onlangs uitgevoerde uitkoop van € 20 per aandeel geen windeieren gelegd.

Over dat ik mijn eerste aandelen daarvan kocht toen het op € 85 stond, en dat mijn gemiddelde ongeveer € 35 was, hebben we het even niet.

Ik heb dus wat geld te besteden aan losse aandelen, of zal ik het lekker saai in een fonds of ETF stoppen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:09
tuinïnen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:41:

Sommige ruis heeft wel degelijk een korte termijn handelspotentie. Kijk maar weer naar de fraudeleuze auto bedrijven en leningen in de VS, en de stijgende tekortkomingen in betalingen op auto leningen. Prima voer voor een slowchat topic.

Of gewoon je theorieën posten en daar handelsposities bij bedenken en delen. Dat kan ook goed hier.

• Kol Nedra
CodeCaster schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:29:
Ik heb megawinsten gemaakt, mag ik me hier dan ook melden? Mijn laatste aankopen van JustEat/Takeaway tussen de 10 en 15 euro hebben me bij de onlangs uitgevoerde uitkoop van € 20 per aandeel geen windeieren gelegd.

Over dat ik mijn eerste aandelen daarvan kocht toen het op € 85 stond, en dat mijn gemiddelde ongeveer € 35 was, hebben we het even niet.

Ik heb dus wat geld te besteden aan losse aandelen, of zal ik het lekker saai in een fonds of ETF stoppen?
ikzelf ben geen fan van ETF's, ik heb ze wel maar dat is een afspraak die ik met mijn vrouwlief gedaan heb: ETF's is 100% voor de kinderen over 12 en 15 jaar.
mijn eigen vermogen gaan in losse aandelen en bitcoin

nothing stops this train

• John245
Kol Nedra schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

ikzelf ben geen fan van ETF's, ik heb ze wel maar dat is een afspraak die ik met mijn vrouwlief gedaan heb: ETF's is 100% voor de kinderen over 12 en 15 jaar.
mijn eigen vermogen gaan in losse aandelen en bitcoin
Ik ben ook geen voorstander van ETF's. Maar voor goud en zilver wel handig. Ik heb nog wat AEX en wereld ETF's (ca 0,5% van de PF), maar die worden dit jaar verkocht.

• Wispe
  • Niet online
Wat zijn goede goud en zilver ETF’s dan?

• John245

• John245
Zo was het niet bedoeld. :P De eerder door mij genoemde passen in onze situatie. Maar iedereen kijkt aar andere aspecten. De link is wel een goed hulpmiddel.

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 09:28
En hoe denk je over Streamex en dat business model ?
En hoe denk je over Streamex, en hun businessmodel met getokaniseerd goud ? US09073N3008

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

• John245
TStick schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:02:
En hoe denk je over Streamex en dat business model ?
[...]

En hoe denk je over Streamex, en hun businessmodel met getokaniseerd goud ? US09073N3008
Positief op het eerste gezicht. Echter al een stijging van 250% YTD. Nog een aardige potentie voor zich. :9

• tuinïnen

tuinïnen

CornermanNL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

Sommige ruis heeft wel degelijk een korte termijn handelspotentie. Kijk maar weer naar de fraudeleuze auto bedrijven en leningen in de VS, en de stijgende tekortkomingen in betalingen op auto leningen. Prima voer voor een slowchat topic.

Of gewoon je theorieën posten en daar handelsposities bij bedenken en delen. Dat kan ook goed hier.
Dit vind ik dan gewoon iets voor het Beleggen topic toch?

Aan de andere kant, dat dit topic er überhaupt is is ook een goede graadmeter dat jan en alleman aan de slag is gegaan met aandelen. Meestal een goed signaal dat we op de toppen van de cyclus zijn.

• John245
Vandaag heb ik aan de TS een aantal aankoop strategieën toegevoegd. Doe er je voordeel mee. :9

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-11 20:50
Zijn er mensen bezig met quantum stocks? Als in dat ik denk dat er na een ai hype wel weer een nieuw narratief nodig is. Alhoewel ai ook nog wel even door kan gaan, als het zijn beloften gaat waarmaken (maar als dat niet zo is gaat het extra hard naar beneden).

Sowieso hou ik wel rekening met een flinke correctie ergens volgend jaar, de huidige hellingshoek van de sp500 is volgens mij iets wat historisch gezien niet lang goed gaat.

• John245
DarkShadow schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:52:
Zijn er mensen bezig met quantum stocks? Als in dat ik denk dat er na een ai hype wel weer een nieuw narratief nodig is. Alhoewel ai ook nog wel even door kan gaan, als het zijn beloften gaat waarmaken (maar als dat niet zo is gaat het extra hard naar beneden).

Sowieso hou ik wel rekening met een flinke correctie ergens volgend jaar, de huidige hellingshoek van de sp500 is volgens mij iets wat historisch gezien niet lang goed gaat.
Heel beperkt. Ik heb Rigetti. Ik ben er mee bezig in de zin van na AI komt er een ander thema waar veel rendement te maken is.

• TStick
DarkShadow schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:52:

Ik heb dit jaar dik geld gemaakt met D-Wave quantum, maar ik ben nu bijna volledig afgebouwd. Er is een aardige bubbel ontstaan denk ik.

NSY | QBTS | US26740W1099

D-Wave Quantum, bizzare 52w yield van meer als dan 3500%

[ Voor 24% gewijzigd door TStick op 19-10-2025 20:18 ]

• John245
Gaat goud stijgen tot 2052?

• Kol Nedra
ook te vinden op Spotify zie ik, dat wordt morgen aanzetten tijdens werken :)

nothing stops this train

• elektriekert
TStick schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Ik heb dit jaar dik geld gemaakt met D-Wave quantum, maar ik ben nu bijna volledig afgebouwd. Er is een aardige bubbel ontstaan denk ik.

NSY | QBTS | US26740W1099

D-Wave Quantum, bizzare 52w yield van meer als 3500%
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar het is meer dan

:+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WuT_kk1E8i4bZDLIXYH7dkIuEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nU4kX4TEL0Y83pKElmAOskWT.jpg?f=fotoalbum_large

• tuinïnen

tuinïnen

Middelkoop zal je nooit negatief over goud horen praten. Niet echt een objectieve blik.

• John245
tuinïnen schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Middelkoop zal je nooit negatief over goud horen praten. Niet echt een objectieve blik.
@tuinïnen
Maar goud is niet zijn favoriet.

En het is altijd verstandig om goud/zilver in de PF te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door John245 op 19-10-2025 15:07 ]

• Pinsa
John245 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

@tuinïnen
Maar goud is niet zijn favoriet.

En het is altijd verstandig om goud/zilver in de PF te hebben.
Is Goldreplubic hier een goede optie voor? Of zijn er andere alternatieven? Of toch voor de crypto variant Paxg gaan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Pinsa op 19-10-2025 15:43 ]

• TStick
Dit is ook een belangrijke donkere wolk die boven de tech/defence sector hangt. Voorraden zijn minimaal, en hier en daar moet soms de productie worden stilgelegd van bepaalde producten, dat gaat op een zeker moment zijn weerslag hebben op omzetcijfers .

https://www.forbes.com/si...ations-for-us-businesses/

• Kol Nedra
Pinsa schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Is Goldreplubic hier een goede optie voor? Of zijn er andere alternatieven? Of toch voor de crypto variant Paxg gaan ;)
je hebt ook Holland Gold bijv.
Gold Republic is volgens mij wel een goede hoor, Bart Brands als naam ken je misschien wel, een echte goldbug :)
PAXG is ook prima, maar ik ben er nu volledig uit, mijn gevoel zegt gewoon dat we de top bereikt hebben.
PAXG op Kraken werkt prima, daar heeft het zelfs $5k+ aangetikt dankzij lage liquiditeit (voor de big boys) maar prima liquiditeit voor de gewone mensen.

nothing stops this train

• Pinsa
Kol Nedra schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

je hebt ook Holland Gold bijv.
Gold Republic is volgens mij wel een goede hoor, Bart Brands als naam ken je misschien wel, een echte goldbug :)
PAXG is ook prima, maar ik ben er nu volledig uit, mijn gevoel zegt gewoon dat we de top bereikt hebben.
PAXG op Kraken werkt prima, daar heeft het zelfs $5k+ aangetikt dankzij lage liquiditeit (voor de big boys) maar prima liquiditeit voor de gewone mensen.
Voelt voor mij ook top heavy aan hoor daarom twijfel, Kraken heeft ook een infaltie bundel 50% BTC 50% PAXG, maar ik wacht geduldig af ik denk dat ik ook over een paar maandjes meer sats krijg voor mijn fiat dan wil ik gaan beginnen :)

• John245
Wees voorbereid.

• John245
Is het vandaag autowasdag?

Kijk MrCar Wash eens gaan.

• jvel92
Om in de gaten te houden: Alibaba claimed dat ze gebruik van Nvidia GPU's kunnen verminderen.

Deze week ook cijfers van Nvidia. Dus interessant om te volgen wat de koers doet. Mogelijk een graadmeter voor hoeveel risico men wilt nemen.

https://www.scmp.com/busi...use-82-new-pooling-system

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afgelopen 2-3 maanden met mijn beperkte budget een flinke sprong gemaakt. Van €1200 naar €2100. Eerst een deel Palantir (ja, fout…). Daarna Ubiquiti en IREN die en duit in het zakje deden.

ETF’s die ik via Meesman, kwestie van wat geld ingooien en later naar kijken wat er uit komt rollen.

• John245
jvel92 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:20:
Om in de gaten te houden: Alibaba claimed dat ze gebruik van Nvidia GPU's kunnen verminderen.

Deze week ook cijfers van Nvidia. Dus interessant om te volgen wat de koers doet. Mogelijk een graadmeter voor hoeveel risico men wilt nemen.

https://www.scmp.com/busi...use-82-new-pooling-system
Ik zit n BABA en NVDA. Laat BABA maar vliegen.

Jij zit ook in BABA?

• jvel92
John245 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:54:
[...]

Ik zit n BABA en NVDA. Laat BABA maar vliegen.

Jij zit ook in BABA?
Nee, ik heb beide niet op dit moment. Maar volg NVDA wel. Ook als indicator voor algemene risk-on sentiment.

• John245
jvel92 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

Nee, ik heb beide niet op dit moment. Maar volg NVDA wel. Ook als indicator voor algemene risk-on sentiment.
Hier NVDA voor de lange termijn (10+ jaar). BABA verklein ik langzaam aan de positie.

• John245
JP Morgans Guide to the Market (Q3 2025) is hier beschikbaar.

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:22
Aaah @John245 daar was ie al! Helemaal gemist man. Een man een man, een woord een woord!

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

• Kol Nedra
jvel92 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

Intel heb ik ook als graadmeter, stel Intel gaat nog een leg-up maken dan voelt dit voor mij aan dat het wel eens een tijdelijke top gevormd gaat worden voor aandelen. dan daarna 1 jaar wachten om vervolgens (mini bear) weer te beginnen met alloceren in diverse aandelen +bitcoin.
plan is om in november serieus te derisken in aandelen en btc dit in euro, usdc en dollars te stallen

[ Voor 9% gewijzigd door Kol Nedra op 20-10-2025 20:41 ]

nothing stops this train

• TheBrut3
  • Nu online
jvel92 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:20:
Deze week ook cijfers van Nvidia.
Welke cijfers komen deze week dan?

• jvel92
TheBrut3 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:16:
[...]

Welke cijfers komen deze week dan?
Excuus. Meende gelezen te hebben dat het deze week was, maar is inderdaad pas in november

• John245
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rngGIwcNVv2v-tlRk5ey-1DlI2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qqjLo5MP08RJkfXkQwYCst9m.png?f=fotoalbum_large

• John245
Voor de personen die NOVO Nordisk hebben. https://nos.nl/artikel/25...id-met-grootaandeelhouder

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:38
Oh ik zie het nu pas..
Congrats met je Topic :D

Never ever financial advice...

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Mooie start. Ga ik ook volgen. Ik wil ook iets meer in de aandelen investeren in de toekomst.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:56
Wolters Kluwer komt 3 November met cijfers leuk gokje.

• Oepsje
  • Laatst online: 16:59
BESI komt morgen met de cijfers, verwachten we daar nog iets van gezien de positieve reactie op de cijfers van bijvoorbeeld ASML?

• John245
jostefa schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:06:
Wolters Kluwer komt 3 November met cijfers leuk gokje.
Ze gaan ook steeds meer met AI doen. En gezien de huidige koers wel leuk om er een aantal te kopen.

• Oepsje
  • Laatst online: 16:59
Zo alle AI stocks volledig rekt deze week. Lijken wel meme coins

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op eigen initiatief een slowchat topic openen is niet de bedoeling. Er zijn al genoeg topics in dit deel van het forum waar over het beleggen in aandelen gesproken kan worden. Ik doe deze dan ook op slot.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.