Remote desktop werkt niet met verse install windows 11 pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 14:40
Ik heb thuis een werkstation voorzien van windows 11 pro. Als ik probeer in te loggen met mijn laptop (ook windows 11 pro), dan krijg ik geen verbinding en melding "De aanmeldingspoging is mislukt".
De laptop is van de zaak.
Wat zou hier kunnen spelen?

Het werkte prima toen het werkstation nog windows 10 pro had. Daar hoefde ik niets aan te veranderen, werkte direct na een verse installatie.
Het thuisnetwerkt heeft geen domein. Gewoon een werkstation op een netwerk achter een router; in dit geval zijn laptop en werkstation bekabeld. Overigens: als ik de laptop op wifi aansluit geeft dat geen verschil.

--- gedaan:
Windows Defender uitgezet op werkstation; geen verbetering
Gevolgd, maar geen verbetering: https://learn.microsoft.c...ktop-connection-login-att

update 16.15u
- ik heb een tweede laptop erbij gepakt, ook windows 11, en privé. Dus niet onderdeel van een domein, en wordt door mij beheerd. Ook met de client vanaf deze laptop lukt het niet om met het werkstation te verbinden.
...

Verder lees ik veel over registry hacks etc, maar daar ben ik huiverig voor.

[ Voor 11% gewijzigd door Batje4 op 17-10-2025 16:27 ]

Het is vast wel mooi weer buiten.

Alle reacties

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:02
Heeft de account waar je op probeert in te loggen wel een wachtwoord?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoewel dit normaliter voorkomt met voornamelijk Remote Desktop Gateways is het soms nodig de volgende registry key toe te voegen. Er is helaas geen andere manier om deze instelling elders te doen.

Open regedit en navigeer naar HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Terminal Server Client
Rechtsklik in het rechterveld nieuw -> Dword 32-bits.

Waardenaam: RDGClientTransport
Waardegegevens: 1

Maakt niet uit of het hexa- of decimaal is.

Herstart je PC. Probeer opnieuw.

Zonder deze setting kwam ik vanaf een schone Win11 Pro 24H2 ook niet op een Server 2025 machine van een klant.

Als dit niet werkt gooi je de key weer weg en deel je even de hele foutcode die je kunt uitvouwen in het RDP venster dat je krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 17-10-2025 13:30 ]

I reject your reality and substitute my own

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-11 17:24
Bij "View advanced system settings" => "Remote" tabblad, heb je daar bij "Remote Desktop" , "Allow remote connections to this computer"? Dat is wel nodig natuurlijk. En daar heb je meteen een knop "Select Users..." om te kiezen welke gebruikers via RDP de computer mogen benaderen.

Natuurlijk moet je dit doen op de computer die je benaderbaar wil maken (hoeft niet gezegd te worden neem ik aan maar toch).

Soms kan het ook helpen om de NLA checkbox uit te schakelen, maakt het wel minder veiling, maar lokaal als er geen andere mensen of apparaten zijn die je niet vertrouwd zal het wel mee vallen.

• Batje4
@grasmanek94 heb ik gedaan.
NLA heb ik uitgezet, en helaas geen verbetering.

@all: vanmorgen kreeg ik de melding om de 25h2 te installeren. Dat heb ik gedaan. Helaas geen verbetering, maar de melding is nu veranderd naar " De aanmeldingspoging is mislukt."

Als rechten: ik ben enig gebruiker, dus ook administrator. En heb daardoor ook de rechten voor RDT. Ik maak gebruik van mijn login credentials; en die werken prima om in te loggen als lokale gebruiker / administrator.

• Batje4
@nelizmastr ik heb de key gezocht, maar de map Terminal Server Client bestaat niet onder HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\

Deze bestaat wel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Terminal Server Client
Bedoel je deze onder HKEY_LOCAL_MACHINE?

• Batje4
Jarno schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:52:
Heeft de account waar je op probeert in te loggen wel een wachtwoord?
Zeker, want ik kan prima inloggen met deze credentials via de normale login. Het werkt alleen niet via RDT vanaf de laptop.

[ Voor 12% gewijzigd door Batje4 op 17-10-2025 14:25 ]

• Batje4
Voorzichtige ping - heeft iemand hier nog een goed idee voor vervolg?

• testkonijn
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Misschien als probeersel een extra gebruiker account met wachtwoord maken op doelwit pc 2 Ook even aanvinken ww verloopt nooit en dat account gebruiken op pc1 als login voor de remote login dat werkt bij mij altijd (en ook op pc2 er een administrator type account van maken onder familie en andere gebruikers.
Nog niet vanaf w11 naar w10 gebruikt maar wel van w10 naar een w11 pc
Met het main (van pc2) microsoft account gebruiken als login op pc1 wilde het bij mij nooit werken ook niet op een w10 naar win10 dus ik maak altijd even een extra willekeurig accountje op de target pc en gebruik die als login vanaf pc1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQLkc0uUGUG4AlPqWpgZ4b8pELQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmfzRVoLhYlBG8HCCLsWWhQe.jpg?f=fotoalbum_large

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

Blokker_1999

Full steam ahead

Als Remote Desktop enabled is, en er is een gebruiker met wachtwoord, dan is het enige wat nog in de weg kan zitten de firewall.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Batje4
Blokker_1999 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:32:
Als Remote Desktop enabled is, en er is een gebruiker met wachtwoord, dan is het enige wat nog in de weg kan zitten de firewall.
Eens @Blokker_1999, dat dacht ik ook. Heb de windows defender op beide stations tijdelijk uitgezet, maar dat gaf geen verschil.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-11 17:50
Staat er nog iets in de Event Viewer? Wat is nu de exacte foutmelding die je krijgt?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Batje4
bregweb schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:09:
Staat er nog iets in de Event Viewer? Wat is nu de exacte foutmelding die je krijgt?
Uit de eventviewer:

Het aanmelden van een account is mislukt.

Onderwerp:
Beveiligings-id: NULL SID
Accountnaam: -
Accountdomein: -
Aanmeldings-id: 0x0

Aanmeldingstype: 3

Account waarvoor het aanmelden is mislukt:
Beveiligings-id: NULL SID
Accountnaam: (naam van account; hier door mij verwijderd)
Accountdomein: -

Gegevens over mislukte bewerking:
Reden van mislukken: Onbekende gebruikersnaam of ongeldig wachtwoord.
Status: 0xC000006D
Substatus: 0xC000006A

Procesgegevens:
Proces-id van aanroeper: 0x0
Procesnaam van aanroeper: -

Netwerkgegevens:
Naam van werkstation: (verwijderd, maar is correct)
Netwerkadres van bron: 192.168.1.149
Poort van bron: 0

Gedetailleerde authenticatiegegevens:
Aanmeldingsproces: NtLmSsp
Authenticatiepakket: NTLM
Doorgezette services: -
Pakketnaam (alleen NTLM): -
Sleutellengte: 0

Deze gebeurtenis wordt gegenereerd wanneer een aanmeldingsaanvraag mislukt. De gebeurtenis wordt gegenereerd op de computer waartoe wordt geprobeerd toegang te verkrijgen.

De velden Onderwerp bevatten het account op het lokale systeem waardoor de aanmelding is aangevraagd. Dit is meestal een service zoals de Server-service, of een lokaal proces zoals Winlogon.exe of Services.exe.

In het veld Aanmeldingstype ziet u het type aanmelding. De meest algemene typen zijn 2 (interactief) en 3 (netwerk).

In de velden met procesgegevens ziet u door welk account en door welk proces de aanmelding is aangevraagd.

In de netwerkvelden ziet u de bron van een externe aanmeldingsaanvraag. Naam van werkstation is niet altijd beschikbaar en kan in sommige gevallen leeg zijn.

De velden met authenticatiegegevens bevatten gedetailleerde informatie over die aanmeldingsaanvraag.
- In Doorgezette services ziet u welke tussentijdse services voor deze aanmeldingsaanvraag zijn gebruikt.
- Pakketnaam geeft aan welk subprotocol van de NTLM-protocollen is gebruikt.
- Sleutellengte geeft de lengte van de gegenereerde sessiesleutel aan. Dit veld is 0 als er geen sessiesleutel is aangevraagd.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:37
Batje4 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:50:
Ik heb thuis een werkstation voorzien van windows 11 pro. Als ik probeer in te loggen met mijn laptop (ook windows 11 pro), dan krijg ik geen verbinding en melding "De aanmeldingspoging is mislukt".
De laptop is van de zaak.
Dus je gaat van je privé werkstation naar een laptop van je werkgever?
Staat je werkgever überhaupt toe dat er met RDP verbinding wordt gemaakt naar die laptop?

Met welk account log in je in bij het opzetten van de RDP sessie?
Windows 11 heeft nog wel eens de neiging om de actieve gebruikersnaam van client te gebruiken om in te op de remote computer.

Spel en typfouten voorbehouden

• Batje4
FredvZ schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:22:
[...]

Dus je gaat van je privé werkstation naar een laptop van je werkgever?
Staat je werkgever überhaupt toe dat er met RDP verbinding wordt gemaakt naar die laptop?

Met welk account log in je in bij het opzetten van de RDP sessie?
Windows 11 heeft nog wel eens de neiging om de actieve gebruikersnaam van client te gebruiken om in te op de remote computer.
ik heb meerdere laptops; 1 van mijn werkgever, en 1 privé, waarmee ik probeer in te loggen op een privé werkstation. En daarbij gebruik ik het account waarmee ik op het werkstation prima kan inloggen, maar dat dus niet werkt via de mstsc. Het account betreft een mail-adres met een privé domein via easyhosting.nl.

Pagina: 1