Remote desktop werkt niet met verse install windows 11 pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-10 19:05
Ik heb thuis een werkstation voorzien van windows 11 pro. Als ik probeer in te loggen met mijn laptop (ook windows 11 pro), dan krijg ik geen verbinding en melding "De aanmeldingspoging is mislukt".
De laptop is van de zaak.
Wat zou hier kunnen spelen?

Het werkte prima toen het werkstation nog windows 10 pro had. Daar hoefde ik niets aan te veranderen, werkte direct na een verse installatie.
Het thuisnetwerkt heeft geen domein. Gewoon een werkstation op een netwerk achter een router; in dit geval zijn laptop en werkstation bekabeld. Overigens: als ik de laptop op wifi aansluit geeft dat geen verschil.

--- gedaan:
Windows Defender uitgezet op werkstation; geen verbetering
Gevolgd, maar geen verbetering: https://learn.microsoft.c...ktop-connection-login-att

update 16.15u
- ik heb een tweede laptop erbij gepakt, ook windows 11, en privé. Dus niet onderdeel van een domein, en wordt door mij beheerd. Ook met de client vanaf deze laptop lukt het niet om met het werkstation te verbinden.
...

Verder lees ik veel over registry hacks etc, maar daar ben ik huiverig voor.

[ Voor 11% gewijzigd door Batje4 op 17-10-2025 16:27 ]

Het is vast wel mooi weer buiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:49
Heeft de account waar je op probeert in te loggen wel een wachtwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoewel dit normaliter voorkomt met voornamelijk Remote Desktop Gateways is het soms nodig de volgende registry key toe te voegen. Er is helaas geen andere manier om deze instelling elders te doen.

Open regedit en navigeer naar HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Terminal Server Client
Rechtsklik in het rechterveld nieuw -> Dword 32-bits.

Waardenaam: RDGClientTransport
Waardegegevens: 1

Maakt niet uit of het hexa- of decimaal is.

Herstart je PC. Probeer opnieuw.

Zonder deze setting kwam ik vanaf een schone Win11 Pro 24H2 ook niet op een Server 2025 machine van een klant.

Als dit niet werkt gooi je de key weer weg en deel je even de hele foutcode die je kunt uitvouwen in het RDP venster dat je krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 17-10-2025 13:30 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-10 15:47
Bij "View advanced system settings" => "Remote" tabblad, heb je daar bij "Remote Desktop" , "Allow remote connections to this computer"? Dat is wel nodig natuurlijk. En daar heb je meteen een knop "Select Users..." om te kiezen welke gebruikers via RDP de computer mogen benaderen.

Natuurlijk moet je dit doen op de computer die je benaderbaar wil maken (hoeft niet gezegd te worden neem ik aan maar toch).

Soms kan het ook helpen om de NLA checkbox uit te schakelen, maakt het wel minder veiling, maar lokaal als er geen andere mensen of apparaten zijn die je niet vertrouwd zal het wel mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batje4
@grasmanek94 heb ik gedaan.
NLA heb ik uitgezet, en helaas geen verbetering.

@all: vanmorgen kreeg ik de melding om de 25h2 te installeren. Dat heb ik gedaan. Helaas geen verbetering, maar de melding is nu veranderd naar " De aanmeldingspoging is mislukt."

Als rechten: ik ben enig gebruiker, dus ook administrator. En heb daardoor ook de rechten voor RDT. Ik maak gebruik van mijn login credentials; en die werken prima om in te loggen als lokale gebruiker / administrator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batje4
@nelizmastr ik heb de key gezocht, maar de map Terminal Server Client bestaat niet onder HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\

Deze bestaat wel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Terminal Server Client
Bedoel je deze onder HKEY_LOCAL_MACHINE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batje4
Jarno schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:52:
Heeft de account waar je op probeert in te loggen wel een wachtwoord?
Zeker, want ik kan prima inloggen met deze credentials via de normale login. Het werkt alleen niet via RDT vanaf de laptop.

[ Voor 12% gewijzigd door Batje4 op 17-10-2025 14:25 ]

Pagina: 1