m-ATX woonkamer (semi-budget) gaming build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzed
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-10 15:44
Ter toelichting, ik kom van een oude build af met een GTX960 en i5-6500, dus eigenlijk is elke stap die ik maak een stap vooruit. De laatste tijd heb ik me georiënteerd op een nieuwe gaming build (1080p ultra, 1440p medium-high), maar nieuw is hierbij enigzins relatief want 2ehands componenten kopen zeg ik geen nee tegen. Ik heb dan ook via V&A een 6650xt voor een zacht prijsje overgenomen, en omdat ik niet de nieuwste AAA games op hoger dan 1440p ga spelen is dit m.i. voldoende.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 700-800 euro (op dit moment). Ik wacht de Black Friday deals af voor, tijdens en na, of hier nog wat tientjes vanaf geschraapt kunnen worden, of ergens een fatsoenlijke upgrade gedaan kan worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De voorgenoemde 6650xt (8GB).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 124,96€ 124,96
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 101,99€ 101,99
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black€ 82,90€ 82,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,05€ 32,05
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 120,89€ 120,89
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 153,15€ 153,15
1Interne SSD'sWD_Black SN7100 2TB€ 124,67€ 124,67
Totaal€ 737.83
Keuze voor CPU is op basis van BBG, van andere benchmarks die ik kan vinden zou dit ook voor een hoger specced GPU voldoende moeten zijn voor mijn doeleinden. SSD, RAM, MOBO en CPU koeler op basis van BBG. De PSU is volstrekt overkill voor deze build, maar die staat ertussen met het idee om er later een sterkere GPU in te zetten. Twijfel zelf tussen 750W en 850W. De maat van de PSU is ook enigzins vervelend want in deze case is de GPU lengte is bij een PSU diepte van 140mm<x<220mm gelimiteerd tot 334mm. Hier kan je al een doorsnee 9070XT in passen dus misschien moet ik daar ook niet te moeilijk over doen. Er komen nog een aantal case fans bij in de build want die worden niet meegeleverd in deze case.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het degelijk is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De keuze voor de Lian Li A3 is omdat het compact is (niet asociaal groot naast de TV staat) en met de WAF al door de ballotage is (mocht je iets anders vergelijkbaar kennen dan hoor ik het graag!). Ik kijk dan ook specifiek naar mATX mobo en bijbehorende onderdelen. Het wordt een gesloten build dus er hoeven ook geen tierlantijnen aan te zitten. De rest van de componenten is op basis van beste prijs kwaliteit.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
De reden dat ik de vraag stel gaat uiteindelijk over future-proofing. Op dit moment is de beoogde build goed voor ultra 1080p/lagere kwaliteit 1440p, maar dat sluit niet uit dat ik op een later moment de GPU en/of CPU upgrade. Ik twijfel of ik nu alle andere voorwaarden (RAM, SSD, MOBO, PSU) redelijkerwijs kan afdekken zodat over x jaar ik zonder al te veel problemen een GPU/CPU kan vervangen. Technologische vooruitgang in de ander componenten daargelaten. In principe zal de PC dus naast de TV staan en via LAN verbonden zijn, vandaar een mobo zonder WiFi. Hoor graag of men nog ergens iets te winnen kan vinden :)

Beste antwoord (via Enzed op 17-10-2025 12:55)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:35
Mooie build, alleen de voeding is erg duur. Je kan ruim € 50 besparen door een NZXT C750 Gold Core voeding te nemen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:35
Mooie build, alleen de voeding is erg duur. Je kan ruim € 50 besparen door een NZXT C750 Gold Core voeding te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-10 14:15
Er komen nog een aantal case fans bij in de build want die worden niet meegeleverd in deze case.
uitvoering: Arctic P12 Pro PST 5-pack, 120mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wellicht is het vanwege het te besparen geld met de voeding wel slim om toch voor een 7700 tray of 7600X3D cpu te gaan. Juist op lagere resoluties levert je dat wel degelijk fps op. Voordeel is dat je zeker met die laatste zo'n prima processor hebt dat een CPU upgrade nooit meer hoeft omdat games toch voor het grootste deel GPU gelimiteerd zijn. Dus je kan dan vrij makkelijk ooit nog een keer een sterkere GPU erin zetten.

Verder mooie build en sfeervol kastje ook

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-10 14:15
DeNachtwacht schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:33:
Wellicht is het vanwege het te besparen geld met de voeding wel slim om toch voor een 7700 tray of 7600X3D cpu te gaan. Juist op lagere resoluties levert je dat wel degelijk fps op. Voordeel is dat je zeker met die laatste zo'n prima processor hebt dat een CPU upgrade nooit meer hoeft omdat games toch voor het grootste deel GPU gelimiteerd zijn. Dus je kan dan vrij makkelijk ooit nog een keer een sterkere GPU erin zetten.

Verder mooie build en sfeervol kastje ook
Gaat om 2-5% tussen de 7500F en de 7700. Meeste daarvan kun je compenseren door een PBO curve offset te doen op de 7500F. In combinatie met een 6650XT gaat het overigens om 0,000% procent. Prijsverschil tussen de 7700 en de 7500F is tegenwoordig bijna 100 euro. Dat is het niet waard imho. Ik zou dan eerder een 9600X halen, maar hier zou ik gewoon bij de 7500F blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 17-10-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzed
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-10 15:44
@LievenD De NZXT voeding ziet er goed uit, bedankt voor de tip, dat scheelt flink.

Ik had inderdaad voor de 7500F gekozen omdat het vrij weinig tot niets zou uitmaken i.c.m. relevante games/resoluties waarop nu ik speel. Die 10-20 FPS is me eerlijk gezegd geen €80-100 waard, dan pas ik wel iets aan in de settings. Blijft natuurlijk giswerk om te bedenken wat er over 2-3 jaar relevant is, maar ik heb daar in ieder geval geen idee over dus dan houd ik het bij wat bekend is!

Doel van de build is om zo prijsvriendelijk mogelijk iets neer te zetten waar ik weinig omkijken naar heb, en ik denk dat dat zo wel gelukt is. Dus bedankt voor de reacties en suggesties!
Pagina: 1